دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

کوچک‌ترین تلسکوپ فضایی جهان به فضا پرتاب شد



کوچک‌ترین تلسکوپ فضایی جهان به فضا پرتاب شد

کوچکترین تلسکوپ فضایی جهان که کوچکترین ماهواره فضایی ساخته شده تاکنون است، عصر دوشنبه از هند به فضا پرتاب شد.

به گزارش ایسنا، ماهواره تورنتو امروز در ساعت 12:20 به وقت گرینویچ از مرکز پرواز فضایی ساتیاش داوان در هند به فضا پرتاب شد.

ماموریت کاوشگر هدف روشن (برایت) در تلاش برای اثبات این که حتی یک تلسکوپ بسیار کوچک نیز می‌تواند به دانش فضایی بیفزاید، ماهواره «تورنتو» و یک ماهواره دیگر که در این دانشگاه طراحی و در اتریش ساخته شده را امروز به فضا پرتاب کرد.

این ماهواره‌ها بر درخشان‌ترین ستارگان آسمان از جمله ستارگان برجسته صورت‌فلکی شکارچی تمرکز خواهند داشت.

این ماهواره مکعبی هفت کیلویی بر روی خودروی پرتابی ماهواره قطبی به فضا ارسال شده است. همچنین سازمان فضایی کانادا بر روی این موشک یک ماهواره NEOSSat را به فضا پرتاب خواهد کرد که از جایگاه خود در مدار زمین به بررسی و پیگیری سنگهای بزرگ فضایی در مدار خورشید خواهد پرداخت.

از دیگر وظایف این ماهواره، پیگیری ضایعات فضایی و ماهواره‌های در حال خدمت در مدار زمین است.

این ماموریت اولین ماهواره با طراحی ویژه برای بررسی سیارکهای بزرگ و نظارت بر ضایعات فضایی در منظومه شمسی است.

این فضاپیمای 25 میلیون دلاری تقریبا به اندازه یک چمدان بوده و قرار است هر 100 دقیقه یکباردر مدار 800 کیلومتری بالای زمین گردش کند.

از دیگر مسافران خودروی پرتابی ماهواره قطبی یک ماهواره نظارت بر اقیانوس سازمان پژوهش فضایی هند موسوم به SARAL و سه فضاپیمای کوچک دیگر هستند.

اکثر فناوری‌های نقشه برداری از سیارک‌ها امروزه به آسمان تاریک نیاز دارند؛ اما یک تلسکوپ فضایی مانند NEOSSat به آسمان شب نیاز ندارد. این ماهواره در زمان حضور در مدار می تواند بخش‌هایی از آسمان را که به خورشید نزدیک‌تر بوده بررسی کند./ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
نحوه باز شدن تلسکوپ فضایی جیمز وب در فضا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پرتاب قوی‌ترین تلسکوپ جهان به فضا


تلسکوپ هابل 25 سالگی خود را جشن گرفت، اما ناسا و شرکایش در حال ساخت ابزاری برای بررسی عمیق‌تر فضا هستند که 100 برابر قوی‌تر از هابل خواهد بود و قرار است در سال 2018 به فضا پرتاب شود.

خبرگزاری ایسنا: تلسکوپ فضایی جیمز وب قرار است در ماموریت خود، به ارائه نگاه اجمالی بی‌سابقه‌ای از اولین کهکشان‌های جهان اولیه بپردازد.

ناسا در وب‌سایت خود اظهار کرد: تلسکوپ جیمز وب قادر خواهد بود تا حدود 200 میلیون سال بعد از انفجار بزرگ را رصد کند.

ناسا این تلسکوپ را یک ماشین زمان قدرتمند با دید مادون قرمز توصیف کرده که به بررسی جهان در 13.5 میلیارد سال گذشته و مشاهده ستارگان و کهکشان‌های اولیه خواهد پرداخت.
پرتاب قوی‌ترین تلسکوپ جهان به فضا

این پروژه به دلیل هزینه‌های بسیار بالای آن که تاکنون حدود 8.8 میلیارد دلار بوده و بسیار بالاتر از برآوردهای اولیه 3.5 میلیارد دلاری است، تحت موشکافی دقیق قانون‌گذاران آمریکا قرار دارد، اما ناسا وعده داده که این تلسکوپ نسل آینده را تا اکتبر 2018 به فضا پرتاب کند.

درون اتاق تمیز عظیمی که در حال حاضر تلسکوپ جیمز وب در آن برای جلوگیری از آسیب غبار نگهداری می‌شود، تیمی از مهندسان با لباس سفید شبیه جراحان به کار بر روی تلسکوپ جیمز وب مشغول هستند.

این تلسکوپ 6.4 تن وزن خواهد داشت و قطر آینه اصلی آن 6.5 متر خواهد بود که سه برابر بزرگتر از آینه هابل است.

جیمز وب که پروژه مشترک سازمان‌های فضایی ناسا، اروپا و کانادا است، چهار ابزار از جمله دوربین و طیف‌سنج‌هایی را روی خود حمل خواهد کرد که می‌توانند سیگنال‌های بسیار کمرنگ را هم ثبت کنند.

قابلیت مادون قرمز به این تلسکوپ اجاز خواهد داد تا اجرام سماوی دوردست را مشاهده کرده و شاتر دوربین آن بتواند برای مدتهای طولانی‌تری باز بماند. جیمز وب همچنین از 70 برابر ظرفیت جمع‌آوری نور بیشتری از هابل برخوردار خواهد بود.

این تلسکوپ همچنین به دانشمندان اجازه خواهد داد تا تحقیقات خود در زمینه حیات بیگانه را در مناطق دیگر جهان و در سیارات فراخورشیدی وسعت ببخشند.

در حال حاضر، تلسکوپ کپلر ناسا که در سال 2009 به فضا پرتاب شده، به فضانوردان در شناسایی هزاران سیاره فراخورشیدی کمک کرده و جیمز وب قرار است این تلاش را گسترده‌تر کند.

برخلاف هابل که دور زمین می‌چرخد، تلسکوپ جیمز وب به ارتفاع بالاتر و در نقطه لاگرانژ 2 در فاصله 1.5 میلیون کیلومتری زمین انتقال خواهد یافت؛ این فاصله باعث سرد ماندن تلسکوپ خواهد شد و از آن در برابر بازتاب نور مادون قرمز خودش و تابش‌های فضایی محافظت خواهد کرد.

جیمز وب قرار است بر روی یک موشک آریان 5 که ساخت سازمان فضایی اروپا است، در اکتبر 2018 از گویان فرانسه به فضا پرتاب شود.