کشف پنج سیاره داغ شبیه مشتری

اخبار علمی,خبر های علمی,سیاره

محققان دانشگاه کیل در انگلستان پنج سیاره جدید شبیه مشتری را کشف کردند که دارای ویژگی‌های مشابه با بزرگترین سیاره منظومه شمسی هستند و در فاصله بسیار نزدیک به ستاره میزبان خود در حال گردشند.

این سیارات تازه کشف شدهWASP-119 B، WASP-124 B، WASP-126 B، WASP-129 B و WASP-133 B نام دارند.

به گفته محققان، دوره‌ تناوب مداری این سیارات 2.17 تا 5.75 روز است و جرم آن‌ها در حدود 0.3 تا 1.2 برابر جرم مشتری، با شعاع بین یک تا برابر1.5 شعاع مشتری است.

WASP-119 B - که جرم آن 1.2 برابر جرم مشتری بوده و دوره تناوب مداری آن 2.5 روز است، یک مشتری داغ معمولی است.

ستاره میزبان این سیاره دارای جرم مشابه خورشید است اما بر اساس دمای موثر و چگالی آن، بسیار قدیمی‌تر به نظر می‌رسد.

WASP-124 B، با جرم کمتر از مشتری (0.6 جرم مشتری)، دارای دوره مداری 3.4 روز و ستاره مادر بسیار جوان است.

WASP-126 B کم جرمترین سیاره ای است که توسط محققان کشف شده است. این سیاره دارای گرانش سطحی کم و یک ستاره میزبان روشن است.

به گفته محققان اندازه WASP-129 B ، مشابه به سیاره مشتری بوده و دارای طولانی‌ترین دوره تناوب مداری است. گرانش سطح آن نیز بالاتر از دیگر سیارات شناخته شده به عنوان مشتری‌های داغ است.

WASP-133 B دارای کوتاه‌ترین دوره تناوب مداری در میان سیارات فراخورشیدی است که توسط محققان شناسایی شده است.

این سیاره کمی بزرگتر از عظیم‌ترین سیاره منظومه شمسی بوده و جرم آن 1.2 برابر جرم مشتری و شعاع آن 1.2 برابر شعاع آن است.

کشف سیاره ای شبیه مشتری در یک سیستم ستاره ای جوان

کشف یک فرا سیاره شبیه به سیاره مشتری

خبرگزاری صدا و سیما: دانشمندان اخترشناس از کشف یک فراسیاره خبر دادند که به دور ستاره ای در فاصله یکصد سال نوری از زمین می چرخد و به سیاره مشتری شباهت زیادی دارد.

این فراسیاره «51 اریدانی بی 51 Eridani b» نامگذاری شده و سن آن بیست میلیون سال است که از لحاظ علم ستاره شناسی، یک سیاره جوان محسوب می شود.

دانشمندان می گویند بیشترین میزان گاز متان کشف شده بر روی یک فراسیاره را در «51 اریدانی بی» یافته اند که آن را به چهار سیاره گازی در منظومه شمسی از جمله مشتری شبیه می سازد. جرم این فراسیاره دو برابر جرم سیاره مشتری است.

دانشمندان بر این باورند کشف این فراسیاره بسیار شبیه به مشتری می تواند به آنها در کشف رازهای تشکیل منظومه شمسی و سیاره های گازی آن در چهار و نیم میلیارد سال قبل کمک کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن؛ فراسیاره یا سیاره فراخورشیدی به سیاره هایی اطلاق می شود که خارج از منظومه شمسی وجود دارند و به دور ستاره ای به غیر از خورشید در حرکتند. اولین فراسیاره ها در دهه نود میلادی کشف شدند و دانشمندان موفق شده اند تاکنون بیش از هزار فراسیاره کشف کنند.

محققان اخترشناس در اکثر موارد از تلسکوپ فضایی کپلر و نیز تلسکوپ های موجود در رصدخانه جمینی Gemini در شیلی برای کشف فراسیاره ها بهره برده اند.