دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

کشف ناحیه مغزی مسئول انگیزه ورزش‌کردن



اخبار ,اخبار علمی , انگیزه ورزش‌کردن

 

اخبار علمی - کشف ناحیه مغزی مسئول انگیزه ورزش‌کردن

دانشمندان ناحیه‌ای از مغز را کشف کرده‌اند که مسئول انگیزه ورزش‌کردن است.

این یافته‌ها می‌توانند روزی به کشف شیوه‌ای برای ترغیب افراد به سالم‌بودن و همچنین ارائه درمان‌های بهتر برای افسردگی منجر شود. «اریک ترنر» و «یون-وی هسو» از «موسسه تحقیقات کودکان» سیاتل امریکا دریافته‌اند ناحیهdorsal medial habenula میل موش‌ها به ورزش‌کردن را کنترل می‌کند.

ساختار این بخش در انسان‌ها و موش‌ها مشابه است و کارکردهای اساسی آن‌ در انگیزه و تنظیم خلق و خوی نیز در این دو یکسان به نظر می‌رسد. آگاهی از این که چنین ناحیه‌ای در مغز ممکن است مسئول انگیزه ورزش‌کردن باشد، به محققان در ارائه درمان‌های هدفمندتر و کارآمدتر برای افسردگی کمک می‌کند.

ورزش‌کردن کارآمدترین درمان غیردارویی برای افسردگی است. بروز تغییرات در فعالیت جسمانی و عدم‌توانایی برای لذت‌بردن از تجارب خوشایند دو نوع ویژگی بارز در افسردگی است. با این حال، تاکنون گذرگاه‌های مغزی مسئول در انگیزه ورزش‌کردن شناخته شده نبودند.

دانشمندان هم‌اکنون قادر خواهند بود راه‌هایی را برای دستکاری فعالیت این ناحیه از مغز بدون اثرگذاری بر مابقی فعالیت مغزی ارائه دهند.

جزئیات این مطالعه در نشریه Neuroscience منتشر شد. 

اخبار علمی - ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
مصاحبه با مسئول غرفه ورزش 3

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دوست دارید عربستان جای تیم ملی را بگیرد؟/ دوست دارید رئیس جمهور باز هم بگوید اشتباه از مسئول ورزش بود؟



علی کفاشیان , فتح الله زاده  , تیم های ملی

 

 

مدیریت ورزش - برای علی کفاشیان و آنها که می خواهند برکنارش کنند.

فرهاد عشوندی: سقف رویاهای مان شده علی کفاشیان و همین اندک دلخوشی مان را هم می خواهند بگیرند. یک سال قبل ، همین روزها بود که علی کفاشیان رودرروی مان نشسته بود. آن روز فتح الله زاده هم بود و البته همین حاج هادی آیت اللهی که حالا شده صاحب اتاق مهدی تاج. آن موقع خود کفاشیان هم بعد از باخت همه تیم های ملی از این می گفت که یکسال برای رفتنش دندان روی جگر بگذاریم.

اما حالا روزگارمان طوری ست که همه ، همه 60 خبرنگار حاضر در مجمع با هر تیکی که روی تخته جلوی نام کفاشیان کشیده می شد با شادی روی هوا می پریدیم و در پوست مان نمی گنجیدیم که او شده بود در مجمع فوتبال ، مرد رویاهای مان. رئیس خوش خنده که شوخی ، شوخی بی انکه لیوانی در دست داشته باشد سر سفره فوتبال مان نشست و به حکم تکلیف  یک به یک تیم های ملی مان را لب تیغ برد اما روز مجمع مردی دیگر بود. نه از جنس آنکه به تکلیف علی آبادی به فوتبالی آمده که می دانست توان گرداندنش را ندارد . نه حتی از جنس روزی که حسب امر علی سعیدلو از انتخابات کنفدراسیون انصراف داد تا کرسی حساس هیات رئیسه مان را از دست بدهیم. او علی کفاشیان بود این بار از جنس یک مبارز . مبارزی که پای رای مجمعش ایستاد و دست به خطر زد. ایستاد چون این بار تکلیفش سنگین تر از همیشه بود. دعوت از کفاشیان را این بار نه دولتی ها که خانواده فوتبال انجام داده بودند. او نفس حق دوست داشتنی هایی چون ناصر نوآموز ، امیر عابدینی و محد دادکان را پشت خود می دید که پا به عرصه رقابت گذاشت و تا آخر ایستاد.

او ماند و به رغم همه ناکامی هایش به پاس این ایستادگی ، محبوب شد حداقل حالا برای ما ورزشی نویسان چون ایستاد تا یکبار برای همیشه مجمعی ها باور کنند می توانند خودشان تصمیم ساز باشند. اینکه آنها صاحب حقند نه تلفن به دستان در سایه. اینکه فوتبال خودش توئان ایستادن روی پاهایش را دارد و می تواند بی نیاز از همه اعمال فشارهایی باشد که در این چند سال سیاست زده اش کرده و برده اش لب پرتگاه نابودی.

علی کفاشیان ، گزینه ای ایده آل نبوده شاید حالا هم نباشد اما کارش ستودنی ست. اینکه یکتنه ایستاد تا همه باور کنیم حتی او می تواند الگوی ایستادگی باشد برابر سیاستزدگی در فوتبال مان. او ایستاد و این باور را در مجمع هوشیار فوتبال ایجاد کرد که می شود اگر بخواهیم.

حالا اما باید بترسیم از اینکه انتخابات باطل شود ، از اینکه رئیس بازداشت شود و بدتر از همه اینکه فوتبال ملی مان تعلیق شود. فوتبال مان تعلیق شود تا احتمالا یکی از بین بحرین یا سعودی را بگذارند جای مان چون رئیس بازنشسته فوتبال ما بر اساس اساسنامه تائیدی هیات وزیران ، از مجمع رای گرفته و کارش را آغاز کرده. از اینکه فوتبال می خواهد بر اساس بند یک اساسنامه اش عمل کند و نشان دهد غیر دولتی است. برای اینکه دیگر قرار نباشد سرمربی تیم ملی را بالاترین مقامات اجرایی کشور با یک تماس یا پیامک جا به جا کنند.

باید بترسیم از آنان که نمایندگان ملت رد شان کردند و حالا می خواهند تلافی اش را بر سر فوتبال در آورند. آنها که یادشان رفته ته این قصه را می شود در یکی از جلسات عصر یکشنبه یا صبح چهارشنبه دولت هم آورد و چند امضای زیبا از وزرای دولت را پای برگه مجوز فعالیت علی کفاشیان بیاندازند تا نه فوتبال ملی تعلیق شود و نه باری دیگر نیاز باشد رئیس جمهور در برنامه ای زنده به مردم بگوید مسئول ورزش کشور اشتباه کرد.