کشف حلزونی که در خانه شیشه‌ای زندگی می‌کند!

حلزون,حلزون در خانه شیشه ای,حلزون شفاف در عمیق‌ترین غار کرواسی

کشف حلزونی که در خانه شیشه‌ای زندگی می‌کند!

دانشمندان موفق به کشف یک حلزون شفاف در عمیق‌ترین غار کرواسی شدند.

به گزارش ایسنا این موجود کوچک که نماینده گونه جدیدی از حلزونها بوده، در یکی از 20 غار عمیق جهان موسوم به Lukina Jama–Trojama کرواسی زندگی می‌کند.
گونه به تازگی کشف شده Zospeum tholussum به گونه‌ای از حلزونهای زمینی ریز با تنفس هوایی تعلق داشته که قادر به دیدن یا شناسایی راههای اطراف خود نیستند و یک غارنشین واقعی محسوب می‌شوند که تنها در غارهای زیرزمینی تاریک زندگی می‌کنند.

این حلزون شکننده از یک صدف شفاف گنبدی مانند زیبا برخوردار است.
دانشمندان دانشگاه گوته در فرانکفورت و انجمن غارشناسی زیستی در کرواسی یک گونه زنده را در طول کاوشهای خود شناسایی کردند.
این حیوان در عمق جالب‌توجه 980 متری در یک محفظه بی‌نام پر از سنگ و ماسه شناسایی شد که رود کوچکی در آن جریان داشت.

همه موجودات شناخته شده از گونه غارنورد Zospeum از قابلیت حرکت محدودی برخوردارند.
آنها سکونتگاههای گلی را ترجیح داده و معمولا در نزدیکی سیستم زهکشی غار در نزدیکی آب جاری زندگی می‌کنند که نشان می‌دهد این موجودات بی‌حرکت نیستند.

به گمان دانشمندان، این حلزونها با سفر در آب یا روی پستانداران بزرگتر انتشار پیدا می‌کنند.
Lukina Jama–Trojama عمیق‌ترین غار کرواسی بوده و برای شکل عجیب عمودی، چاله‌های طولانی و عمق خارق‌العاده 1392 متری آن شناخته شده است.

از منظر زیست‌بومی، این سیستم غار برای برخورداری از سه لایه ریزآب‌وهوایی از جذابیت بسیار زیادی برخوردار است: بخش یخی که ورودی آنرا با دمای حدود یک درجه سانتیگراد شکل داده، بخش میانی با دمای تا دو درجه سانتیگراد و بخش انتهایی که از دمای چهار درجه سانتیگراد برخوردار است.

این شرایط زندگی غیرعادی باعث جذابیت بسیار زیاد این غار برای دانشمندان دارای دیدگاه تنوع زیستی شده است.
این پژوهش در مجله Subterranean Biology منتشر شده است./ایسنا

کسانی که در خانه های شیشه ای زندگی می کنند،...

کشف شیشه و الکل در یک قهوه‌ خانه

خبرگزاری تسنیم: رئیس پلیس اطلاعات و امنیت عمومی پایتخت از کشف بیش از ۳ کیلوگرم شیشه و مقادیر زیادی مشروبات الکلی دست‌ساز از یک قهوه‌خانه در محدوده عبدل آباد خبر داد.

سرهنگ علیرضا لطفی در گفت‌وگویی با اشاره به پلمب یک قهوه‌خانه و کشف مقادیر زیادی مشروبات الکلی دست ساز و بیش از سه کیلوگرم شیشه، اظهار داشت: مدتی پیش ماموران پلیس اطلاعات و امنیت عمومی تهران بزرگ در راستای طرح بازدید از واحدهای صنفی، اقدام به پلمب یک قهوه‌خانه در محدوده عبدل آباد به دلیل نداشتن مجوز کسب کردند.

رئیس پلیس اطلاعات و امنیت عمومی تهران بزرگ افزود: پس از پلمب این قهوه‌خانه، ماموران پلیس اطلاعات پایتخت در جریان فک پلمب غیرقانونی این واحد صنفی قرار گرفتند.

وی ادامه داد: پس از مراجعه ماموران اداره اماکن به این قهوه خانه و طی بازدید از این محل، عوامل پلیس موفق به کشف سه کیلو و 50 گرم ماده مخدر از نوع شیشه و همچنین مقدار 7 لیتر مشروبات الکلی دست‌ساز در این قهوه‌خانه شدند.

لطفی در پایان خاطرنشان کرد: به دنبال کشف این مواد، ماموران پلیس دو متهم حاضر در محل را دستگیر کردند و پرونده تشکیل شده در اختیار مقام قضایی قرار گرفت.