کشف حس همکاری در میان فیل‌ها

تصاویر به ثبت رسیده از زندگی فیلها نشان می دهد این جانداران عظیم الجثه حس همکاری را درک کرده و در صورت نیاز با یکدیگر همکاری می کنند.

در آزمایشی که توسط محققان دانشگاه کمبریج انجام گرفت، دو فیل برای کشیدن دو سکو به کار گرفته شدند؛ هر یک از این دو فیل باید طنابی را که به سکو بسته شده بود، به سوی خود می کشیدند تا سکو حرکت کند دانشمندان دانشگاه کمبریج که این آزمایش را اجرا کردند شاهد نشانه هایی از همکاری در میان این جانداران بودند.

محققان کارکردن با فیلها را به خاطر ابعاد بزرگ بدنشان بسیار دشوار می دانند اما مطالعه بر روی جزئیات رفتاری فیلها را بسیار جالب توجه می دانند.

در این آزمایش از فیلهای آسیایی استفاده شد تا در ازای کشیدن طناب و جلو کشیدن سکو، پاداش غذا دریافت کنند. این در حالی بود که یکی از طنابها به سستی به دور سکو پیچیده شده بود و در صورتی که سر دیگر طناب کشیده می شد، طناب به راحتی از سکو جدا شده و سکو از جایش تکان نمی خورد.

زمانی که فیلها با تاخیر زمانی وارد میدان شدند، به سرعت آموختند که برای فیل دیگر صبر کنند تا آزمایش را به همراه یکدیگر آغاز کنند. همچنین یکی از فیلهای حاضر در آزمایش که جوانترین فیل نیز به شمار می رفت به سرعت یاد گرفت که برای به دست آوردن پاداش نباید به تنهایی زحمت بکشد. او فرا گرفت که تنها کافی است پایش را بر روی بخش سست طناب بگذارد تا دوستش سر دیگر طناب را با خیال راحت کشیده و سکو را جا به جا کند.

پیش از این نیز محققان بسیاری رفتارهای فیلهای وحشی را مورد بررسی قرار داده و متوجه کمک رسانی هدفمند این جانداران به یکدیگر شده بودند، برای مثال در یک مورد گروهی از فیلها به فیلی که در میان گلها به دام افتاده بود کمک کردند و یا این جانداران در حالتی دیده شده اند که برای یکی از اعضای از دست رفته خانواده در حال عزاداری بودند.

منبع : jamejamonline

بدنیا آمدن فیل جدید و همکاری فیل ها

زبان محرمانه فیل‌ها کشف شد

زیست شناسان با استفاده از میکروفونهای فوق حساس موفق به کشف اصواتی با فرکانسهای بسیار پایین در میان فیلها شدند که این جانداران از آن در زمانهای ویژه برای برقراری ارتباط استفاده می کنند.

محققان در باغ وحش سان دیه گو طی مطالعات جدید خود موفق به آشکار کردن زبان محرمانه فیلها شده اند. این دانشمندان حین کنترل ارتباطات میان جانوران که امکان شنیدن آن برای گوشهای انسان وجود ندارد موفق به شناسایی این زبان شدند.

شاید صدای ترومپت مانند فیلها برای بسیاری از افراد صدایی آشنا و معمول به شمار رود اما این جانداران در واقع صدای خٍرخٍر مانندی نیز دارند که انسانها معمولا توجهی به آنها نمی کنند زیرا تنها بخشی از آن قابل شنیدن است.

دانشمندان برای ثبت این اصوات میکروفن های حساس به فرکانسهای پایین صوتی به همراه سیستم ردیاب جی پی اس را به بدن هشت فیل در این باغ وحش وصل کردند و صداهای به ثبت رسیده را به فعالیتهای این جانداران ارتباط دادند.

نتایج نشان داد فیلهای ماده از این اصوات با فرکانس پایین برای آگاه سازی دیگر اعضای گله درباره نزدیک شدن زمان تولد نوزادان خود استفاده می کنند. تلاش برای کشف استفاده از این زبان محرمانه در شرایط دیگر همچنان ادامه دارد.

به گفته محققان این جانداران پس از سپری کردن دوره طولانی بارداری دو ساله طی ۱۲ روز آخر از این اصوات با فرکانس پایین که انسان قدرت شنیدن آنها را ندارد استفاده می کند تا به دیگران اطلاع دهد کودکش در حال تولد است تا دیگر فیلهای گله از این نوزاد در برابر شکارچیانی مانند کفتارها محافظت کنند.