دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

کشف حس ششم زبان انسان



اخبار ,اخبار علمی ,حس ششم زبان انسان

 

اخبار علمی - کشف حس ششم زبان انسان

محققان معتقدند زبان انسان شاید دارای حس ششم باشد.

علاوه بر تشخیص مزه‌های شیرین، شور، تند و تلخ، زبان می‌تواند کربوهیدرات‌ها را نیز حس کند. این مواد مغذی به قندهایی تجزیه می‌شوند که منبع عظیم تامین انرژی در بدن انسان به شمار می‌آیند.


محققان بر این باورند حس‌کردن کربوهیدرات‌ها مرکز شادی مغز را تحریک کرده و دلیل نامطبوع‌بودن غذاهای رژیمی را توضیح می‌دهد.

با مطالعه 10 شرکت‌کننده در نیوزیلند و استفاده از تصویربرداری مغزی ام‌آر‌آی کاربردی، تیم علمی دریافت کربوهیدرات‌ها نواحی از مغز را فعال می‌کنند که تحت تاثیر شیرینی‌های مصنوعی حتی زمانی که فقط مزه می‌شوند، قرار نمی‌گیرند.

دکتر نیکلاس گرانت از گروه علوم تمرینی و ورزشی مرکز تحقیقات مغز دانشگاه اوکلند، گفت: زبان اندام حسی با توانایی بسیار بیشتر از آنچه تصور می‌شود، است و کربوهیدرات‌ها را از شیرینی‌های مصنوعی تشخیص می‌دهد.

حس ششم موجود در زبان برای شناسایی کربوهیدرات‌ها، علت واکنش سریع ورزشکاران به این مغذی‌ها و همچنین جنبه‌های اختلالات خوردن غیرکنترل‌شده را توضیح می‌دهد.

جزئیات این مطالعه در مجله Appetite منتشر شد. 

اخبار علمی - ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
بازی های خانگی و خانوادگی (کشف حس لامسه)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حس ششم نابینایان هم کشف شد


تحقیقات پژوهشگران دانشگاه وسترن کانادا نشان می دهد که افراد نابینا از فرآیند انعکاس صدا، به عنوان حس ششم استفاده می کنند. حس ششم نابینایان کشف شد

خبرگزاری ایرنا: به گزارش ساینس، انعکاس صدا یا Echolocation فرآیندی است که در آن از امواج صوتی به منظور تعیین محل دقیق اشیا استفاده می شود؛ به این معنی که فرد نابینا با تحلیل بازگشت امواج صوتی از اجسام می تواند محل دقیق آنها را تعیین کند. معمولا خفاش از این مهارت به منظور مسیر یابی و تعیین موقعیت اجسام استفاده می کند. 

تحقیقات نشان می دهد که افراد نابینا نیز از چنین مهارتی برای تعیین موقعیت اشیا استفاده می کنند و به نوعی حس ششم آنان قلمداد می شود.

برخی از نابینایان به اندازه ای در این مهارت تبحر دارند که به راحتی محیط اطراف را تجسم می کنند و قادر هستند مسیر را تشخیص دهند.

تحقیقات نشان می دهد که نابینایان با تکیه به این مهارت و ضربه زدن به جسم مورد نظر، می توانند اندازه و وزن آن را تخمین بزنند.

تعیین جهت خفاش ها هنگام پرواز فقط با تکیه بر این روش است.

نتایج این تحقیقات در نشریه Psychological Science منتشر شده است.