دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

کاشت اولین محرک نخاعی مقاوم در برابر دستگاه ام‌آرآی توسط دانشمند ایرانی



کاشت اولین محرک نخاعی مقاوم,دکتر علی رضایی,اولین کاشت نخاعی

کاشت اولین محرک نخاعی مقاوم در برابر دستگاه ام‌آرآی توسط دانشمند ایرانی

دانشمند ایرانی دانشگاه اوهایو موفق شد اولین کاشت نخاعی با قابلیت مقاومت در برابر خطرات دستگاه ام‌آرآی را در بدن یک بیمار آمریکایی قرار دهد.

به گزارش ایسنا، پزشکان از سالها پیش از محرکهای نخاعی برای تسکین دردهای مزمن در بیماران استفاده می‌کردند اما دستگاه جدید شرکت Medtronic Inc از یک ویژگی منحصربفرد برخوردار بوده که برخلاق سایر دستگاههای فلزی می‌تواند بطور ایمن در دستگاه ام‌آرآی مورد استفاده قرار بگیرد.

این امر بدان معنی است که افراد دارای کاشتهای داخلی نیز می‌توانند در صورت نیاز، بدون دردهای رایج در زیر این دستگاهها قرار بگیرند.
هفته گذشته اولین بیمار در آمریکا توسط دکتر علی رضایی و دکتر میلاند دیوگائونکار مورد جراحی قرار گرفته و این دستگاه در بدن وی کاشته شد. این بیمار 78 ساله از درد شدید پا رنج می‌برد.

دکتر رضایی، رئیس کنگره جراحان مغز و اعصاب اظهار کرد: سیستم جدید خطرات ام‌آرآی را حذف می‌کند؛ این یک دستاورد هیجان‌انگیز بوده که ما از مدتها پیش منتظر آن بودیم.
این کاشت در خارج از طناب نخاعی قرار گرفته و از آنجا به ارسال پالسهای ریز الکتریکی برای توقف ارسال سیگنالهای درد به مغز می‌پردازد. در عوض درد، بیماران یک حس گزگز از این تحریک عصبی در مناطقی از بدن خواهند داشت که قبلا درد داشتند.

بیشتر دستگاههای الکترونیکی و فلزی دیگر مانند محرکهای مغز یا کاشتهای حلزونی برای استفاده در دستگاه ام‌آرآی خطرناک هستند چرا که این دستگاهها ممکن است داغ شده، حرکت کرده یا بافت را پاره کنند.

دکتر رضایی با ضروری و رایج خواندن اسکنهای ام آرآی برای تشخیص و مراقبتهای پزشکی ابراز امیدواری کرد که افراد مبتلا به دردهای مزمن، بیماری نخاعی، اختلالات عصبی و ارتوپدی در زمان نیاز به اسکن ام‌آرآی بتوانند اسکنها را با استفاده از این کاشت جدید بدون درد انجام دهند.

بیماران دارای کاشتهای نخاعی باید سی‌تی اسکن شوند و ام‌آرآی برای آنها امکان‌پذیر نیست اما میزان زیاد سی‌تی اسکن به دلیل مواجهه بیش از حد با تابش نیز می‌تواند خطرناک باشد.

این کاشت جدید موسوم به سیستمهای محرک عصبی «SureScan» از یک لایه محافظ برخوردار بوده که انرژی دستگاه ام‌آرآی را گرفته و آنها را در امتداد طول دستگاه پراکنده می‌کند و باعث کاهش خطر داغ شدن دستگاه می‌شود.

این محرک با استفاده از کمترین میزان ماده مغناطیسی ساخته شده و از این رو توسط مغناطیس دستگاه ام‌آرآی کشیده نخواهد شد.
پس از کاشت در بدن، بیماران می‌توانند تحریک الکتریکی آن را از راه دور برای راحتی بیشتر تنظیم کنند. پزشکان نیز می‌توانند از کنترل از راه دور برای خاموش کردن دستگاه پیش از اسکن ام‌آرآی استفاده کنند؛ از این رو دستگاه باعث ایجاد سیگنال‌های غیرعادی در محرک نخواهد شد./ایسنا

 

 


ویدیو مرتبط :
چرخ و محور ( نیروی مقاوم به محورونیروی محرک به چرخ وارد شود

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

گام بلند دو دانشمند ایرانی درعرصه نامرئی سازی/ ابداع دستگاه آشكارساز نامرئی نور



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

گام بلند دو دانشمند ایرانی درعرصه نامرئی سازی/

ابداع دستگاه آشكارساز نامرئی نور

تیمی از دانشمندان دانشگاه های استنفورد و پنسیلوانیا با همكاری دو محقق ایرانی با استفاده از پوشش فلز بازتابی، دست به ساخت یك دستگاه نامرئی آشكارساز نور زده‌اند كه بدون دیده شدن، قادر به مشاهده است.

ایسنا:  پرفسور نادر انقطاع، استاد ایرانی دانشگاه «پنسیلوانیا» كه پیش از این به دلیل ابداع شیوه‌ای برای غیر قابل رویت كردن اجسام جزو 50 شخصیت برجسته سال در حوزه علوم، اقتصاد و فن‌آوری معرفی شده بود، با همكاری فرزانه افشین‌منش، دانشجوی دكتری دانشگاه استفورد و دیگر محققان با تطبیق نسبت فلز به سیلیكون كه به عنوان تنظیم‌كننده هندسه شناخته شده، به بهره‌برداری از فیزیك مقیاس نانو پرداخته است.

طبق این قانون، نور بازتابی از دو ماده، یكدیگر را خنثی كرده و باعث نامرئی شدن دستگاه می‌شود.

آشكار كردن نور نسبتا ساده و شناخته‌شده است. سیلیكون در زمان انتشار نور بر آن به تولید جریانهای الكتریكی پردازد، پدیده ای كه در پانلهای خورشیدی و حسگرهای نوری امروزی استفاده می شود.

این در حالی است كه این دستگاه، یك نوآوری جدید بوده كه در آن برای اولین بار از یك مفهوم جدید موسوم به « پنهان‌سازی پلاسمونیكی» برای نامرئی كردن دستگاه استفاده شده است.

حوزه پلاسمونیك به بررسی چگونگی تعامل نور با نانوساختارهای فلزی و القای جریانات كوچك الكتریكی دارای نوسان در سطح فلز و نیمه‌رسانا می‌پردازد. این جریانات در عوض به تولید امواج نوری پراكنده می‌پردازند.

این دانشمندان با طراحی دقیق دستگاه خود با تنظیم هندسه، دست به ساخت یك پنهان‌ساز پلاسمونی زده‌اند كه در آن نور پراكنده شده از فلز و نیمه رسانا یكدیگر را به خوبی از طریق پدیده‌ای موسوم به «تداخل مخرب» خنثی می‌كنند.

امواج نوری موج دار در فلز و نیمه رسانا به تولید یك تمایز بارهای مثبت و منفی در مواد در یك لحظه دو قطبی در اصطلاح فنی می‌پردازند. در این دستگاه دانشمندان باید به تولید یك لحظه دو قطبی در طلا پرداخته كه از لحاظ قدرت با سیلیكون مشابه بوده اما در علامت‌دهی به دوقطبی متضاد است.

زمانی كه دوقطبی‌های منفی و مثبت با قدرت مشابه با هم برخورد می‌كنند، یكدیگر را خنثی كرده و سیستم به شكل نامرئی در می‌آید.

به گفته محققان كه نتایج پژوهش آنها در مجله Nature Photonics منتشر شده، یك پوسته طلای به دقت مهندسی‌شده به طور چشمگیری واكنش نوری نانوسیم سیلیكونی را تغییر می‌دهد.

جذب نور در سیم كمی كاهش یافته، در حالیكه این كاهش در مورد پراكندگی نور به دلیل اثر پنهان‌سازی چندین برابر شده و نامرئی می‌شود.

این محققان نشان داده‌اند كه پنهان‌سازی پلاسمونی در بسیاری از طیف‌های مرئی نور موثر بوده و این تاثیر بدون توجه به زاویه نور ورودی یا شكل و جایگاه نانوسیم‌های دارای پوشش فلزی در دستگاه عمل می‌كند. آنها همچنین نشان دادند كه دیگر فلزات مرسوم در تراشه‌های رایانه‌‌یی مانند آلومینیوم و مس نیز از كارایی طلا در این دستگاه برخوردارند.

برای تولید حالت نامرئی تنها موضوع مهم، تنظیم فلز و نیمه رسانا است. به گفته محققان، اگر دو قطبی‌ها كاملا با یكدیگر هم‌تراز نشوند، تاثیر پوششی كم شده یا از بین می‌رود. برخورداری از میزان مناسب از مواد در مقیاس نانو نیز برای تولید بالاترین درجه پوششی مهم است.

مهندسان به پیش‌بینی كاركردهای آینده برای چنین دستگاه‌های فلز- نیمه‌رسانای قابل تنظیم در بسیاری از حوزه‌های مرتبط از جمله سلولهای خورشیدی، حسگرا، نورپردازی حالت جامد، لیزرهای مقیاس تراشه و دیگر موارد پرداخته‌اند.

برای مثال در دوربین‌های دیجیتال و سیستم‌های تصویربرداری پیشرفته، پیكسل‌هایی كه به طور پلاسمونی پنهان‌شده‌اند، می‌توانند تداخلات مخرب بین پیكسلهای مجاور تولید كننده حالت تیرگی و مه را كاهش دهند. این امر می‌تواند به تصاویر دقیقتر و واضحتر و تصاویر پزشكی منجر شود.