دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

چه كسی شماره «هفت میلیارد» می شود؟



 

 

چه كسی شماره «هفت میلیارد» می شود؟

 

طبق برآوردهای سازمان ملل، امسال هفت میلیاردمین انسان، حدود ۳۱ اكتبر (۹ آبان) در جایی از زمین متولد خواهد شد.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مطلب تكان دهنده تر این كه از این جمعیت درآستانه رسیدن به عدد هفت میلیاردی، حدود ۱.۴ میلیارد نفر شاهد تولد شش، پنج، چهار و سه میلیاردمین انسان بر روی زمین بوده اند.

طی قرن گذشته جمعیت بر روی كره زمین از افزایش چشمگیری برخوردار بوده است.

جمعیت شناسان انتظار دارند نرخ رشد جمعیت با كاهش روبه رو شود؛ اما تعداد قطعی به رشد خود ادامه داده و تا سال ۲۰۵۰ به ۹ میلیارد نفر خواهد رسید. «سایت لایوساینس» در گزارشی به نرخ رشد جمعیت و تغییرات موجود در جهان پرداخته است.

۱۸۰۵: تولد یك میلیاردمین انسان زمین

یك میلیاردمین انسان روی زمین بیش از دو قرن پیش متولد شد. برآوردهای جمعیت های تاریخی، كار سختی به نظر می رسد؛ اما اداره آمار آمریكا، جمعیت مردم را در سال ۸۰۰۰ پیش از میلاد، حدود پنج میلیون تن برآورد كرده است.

این تعداد تا ۱۰ هزار سال پیش و توسعه كشاورزی به همین منوال باقی بود. حتی پس از آن هم تا حدود سال ۵۰۰ پیش از میلاد، جمعیت انسانی به ۱۰۰ میلیون نفر رسیده بود.

از این زمان به بعد، شاخص رشد جمعیت افزایش پلكانی داشته و طی ۱۰۰ سال بعدی این میزان به ۲۰۰ میلیون نفر رسید؛ اما در حدود سال ۱۲۵۰ این میزان دو برابر شده و به ۴۰۰ تا ۴۱۶ میلیون رسید. طاعون و جنگ جان بسیاری از انسانها را تا پیش از دهه ۱۴۰۰ گرفت.

سال تولد یك میلیاردمین كودك زمین به طور دقیق مشخص نشده؛ اما احتمالا این اتفاق در حوالی سال ۱۸۰۵ بوده است. در این دوره، بتهوون، شنوایی خود را از دست داده، ناپلئون بر اروپا حكمرانی كرده و آفریقا هنوز تا حد زیادی برای اروپا مانند یك راز بزرگ باقی مانده بود.

۱۹۲۷: رقابت برای دومیلیاردمین كودك

شاید دستیابی به ركورد یك میلیاردمین انسان هزاران سال به طول انجامید، اما دومیلیاردمین كودك زمان در اواخر دهه ۱۹۲۰ و پس از یك قرن متولد شد.

این تاریخ به طور دقیق تر احتمالا در سال ۱۹۲۷ بوده؛ چرا كه طبق برآوردهای سازمان ملل، در سال ۱۹۳۰ جمعیت انسان ها بر روی كره زمین به ۲.۰۷ میلیارد نفر رسیده بود.

این رشد ناگهانی جمعیت در چارچوب پدیده ای موسوم به انتقال جمعیتی معنی پیدا می كند. در حالت انتقال، جمعیت ها از وضعیتی که سطح زاد و ولد و مرگ ومیر هر دو بالا و در نتیجه رشد جمعیت ناچیز است، به وضعیتی انتقال می یابد که در آن سطح زاد و ولد و مرگ ومیر هر دو پایین و باز هم رشد ناچیز است.

در میانه این انتقال، دوره ای وجود دارد كه نرخ مرگ و میر كاهش یافته اما مردم هنوز از فرزندان بسیاری برخوردارند. حتی با پایین آوردن نرخ تولد، باز هم به دلیل وجود والدین بالقوه، رشد جمعیت بالا خواهد رفت.

انقلابهای صنعتی و كشاورزی منجر به كاهش نرخ مرگ ومیر در جهان غرب در دهه ۱۷۰۰ شد، در حالی كه تا نسل ها بعد، نرخ موالید هنوز بالا بود. اكنون كشورهای توسعه یافته غربی میزان موالید را نیز پایین آورده اند، اما كشورهایی در جنوب صحرای آفریقا به تازگی وارد این مرحله انتقال شده اند.

دومیلیاردمین كودك زمینی در زمانی متولد شده كه اولین تماس بین كشورهای دو طرف اقیانوس اطلس (نیویورك به لندن) انجام شده و جهان در آستانه رکورد بزرگ بود.

۱۹۵۹: سه میلیاردمین انسان

سه میلیاردمین كودك، در زمان جنگ سرد در حدود ۱۹۵۹ متولد شد. اگر این كودك در غرب به دنیا آمده باشد، جزئی از نسل بمب گذار پس از جنگ جهانی دوم بوده است. در این حین، نرخ موالید در آمریكا از ۲.۸ میلیون نفر در سال در دهه ۱۹۳۰ و اوایل دهه ۱۹۴۰ به ۴.۳ میلیون نفر در اواخر دهه ۱۹۵۰ رسید.

در اوایل دهه ۱۹۶۰ و پس از تولد سه میلیاردمین انسان، نرخ رشد جمعیت بیش از دو درصد در سال افزایش داشت. طبق داده های اداره آمار آمریكا، این افزایش از دهه ۱۹۵۰ آغاز شده و در بین سال های ۱۹۵۹ و ۱۹۶۰ با یك سقوط همراه بوده است. این حالت در پی جهش بزرگ چین به جلو و صنعتی شدن فاجعه بار اتفاق افتاد كه طی آن میلیون ها تن كشته شده و نرخ زاد و ولد در چین كاهش یافت.

سال تولد سه میلیاردمین انسان همچنین اولین سالی است كه دانشمندان موفق به اعزام میمونها به فضا و بازگرداندن آنها به شكل سالم به زمین شدند. دالایی لاما به تبت فرار كرده و یك دولت در تبعید در هند بنا نهاد.

۱۹۷۴: یك میلیارد افزایش

تنها ۱۵ سال پس از دستیابی بشر به ركورد سه میلیارد نفر جمعیت، این ركورد در ۱۹۷۴ شكسته شد. این اتفاق خیلی سریع بوده و مردم از آن اطلاع داشتند. در سال ۱۹۶۸ یك زیست شناس در كتابی به هشدار در مورد ازدیاد جمعیت و احتمال قحطی در دهه ۱۹۷۰ پرداخت. اگرچه این پیشگویی ها محقق نشد، اما نگرانی های دیگر مانند انقراض های بزرگ و ترس از یك بیماری همه گیر باقی مانده است.

چهار میلیاردمین كودك در شرایط خوش بینانه ای متولد نشده؛ اما جهان طی ۱۵ سال گذشته و پس از تولد سه میلیاردمین انسان، تغییرات زیادی را شاهد بود.

۱۹۸۷: ۱۱ ژوئیه، زادروز پنج میلیاردمین انسان

سازمان ملل روز ۱۱ ژوئیه ۱۹۸۷ را به عنوان زادروز پنج میلیاردمین انسان معرفی كرد.

این اتفاق به قدری تكان دهنده بود كه امروزه از این روز به عنوان روز جهانی جمعیت یاد می شود.

مردم در دهه ۱۹۸۰ مانند ۱۹۷۰ از افزایش جمعیت نترسیده و آكادمی ملی علوم آمریكا در سال ۱۹۸۶ طی گزارشی اظهار كرد كه زمان اوج رشد جمعیت گذشته و نرخ موالید در كشورهای در حال توسعه به شدت كاهش یافته است.

پنج میلیاردمین كودك زمینی به طور رسمی از سوی سازمان ملل «ماتج گاسپر» معرفی شده كه از اهالی كرواسی است. چگونگی كشف این كودك بسیار جالب است؛ چرا كه توجه جهانی در پی چهاردهمین بازی های جهانی دانشگاهی در زاگرب كرواسی به این شهر معطوف شده بود.

۱۹۹۹: تولد شش میلیاردمین نوزاد

كودك شش میلیاردم در تاریخ ۱۲ اكتبر ۱۹۹۹ در سارایووی بوسنی هرزگوین متولد شده و عدنان نویس نام دارد. این لقب در پی حضور كوفی عنان، دبیر كل وقت سازمان ملل در این شهر به عدنان اعطا شد.

در كمتر از ۷۵ سال، جمعیت جهان سه برابر شد. نرخ مرگ میر در سال ۱۹۹۹ به نسبت سال ۱۹۵۰ به نصف رسیده بود، در حالی كه متوسط امید به زندگی جهانی در همین زمان از ۴۶ به ۶۶ سال افزایش یافته بود.

جالب این كه عدنان به عنوان شش میلیاردمین كودك زمین، یا هر كودك دیگری كه این عنوان را به دوش می كشد، در جهانی متولد شد كه نرخ جمیت، جوانتر از پیش بوده است. در سال ۱۹۹۹ بیش از یك میلیارد انسان بین سن ۱۵ تا ۲۴ سال وجود داشت.

۲۰۱۱: سال جهان هفت میلیاردی

چه كسی هفت میلیاردمین كودك زمین خواهد بود؟ اگرچه سازمان ملل تاریخ تولد این كودك را در ۳۱ اكتبر امسال تخمین زده، اما اداره آمار آمریكا از اعداد محتاطانه تر استفاده و فوریه ۲۰۱۲ را برای این اتفاق مشخص كرده است.

آژانس بین المللی حمایت از كودكان (پلن اینترنشنال) بر روی استان پرجمعیت اوتارپرادش در كشور هند به عنوان محل زندگی هفت میلیاردمین انسان شرط بندی كرده و قصد دارد در حركتی جالب به منظور جلب توجه به مشكل سقط جنین جنسیتی در هند، یك شناسنامه كودك دختر را در تاریخ ۳۱ اكتبر در این منطقه ارائه كند.

ركورد بعدی این جهان رو به رشد در كجا قرار دارد؟ سازمان ملل تخمین زده كه كودك شماره هشت میلیارد، احتمالا در سال ۲۰۲۵ به دنیا خواهد آمد.

طبق گزارش جمعیت ۲۰۱۰ این سازمان، نه میلیاردمین انسان كمی قبل از سال ۲۰۵۰ متولد شده و ركورد جمعیت ده میلیارد نفری در سال ۲۱۰۰ خواهد شكست..... /  گزارش : خبرگزارى ایسنا


ویدیو مرتبط :
بی كسی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نفس های قاتل «برادر زن» به شماره افتاد



 

نفس های قاتل «برادر  زن» به شماره افتاد

 

حکم مرگ مردی که برادر زن پیشین خود را به دنبال دعوای کهنه خانوادگی ، در جنوب تهران کشت به تایید دیوان عالی کشور رسید.


افسر نگهبان کلانتری ۱۵۱ یافت آباد ، عصر ۱۹ مرداد ۱۳۸۶ باخبر شد مرد ۴۰ ساله ای به نام «مهدی» با ۱۷ ضربه چاقو از پا درآمده و خانه اش به آتش کشیده شده است.


سپس بازپرس محمد شهریاری - کشیک وقت دادسرای ناحیه ۲۷ - و افسران دایره ۱۰ اداره آگاهی مرکز به قربانگاه رفتند و با دیدن جنازه ، رسیدگی به ماجرا را در دستور کار خود قرار دادند.


شواهد نشان می داد مرد نگون بخت به دست «حسین - ر» ۵۷ ساله که شوهر پیشین خواهر او بود از پا درآمده است و با به دست آمدن نخستین سرنخ ، متهم پیش از فرار ردیابی و بازداشت شد.



این مرد به بازپرس شعبه هفتم دادسرای امور جنایی پایتخت گفت : یکسال پیش زنم طلاق گرفت و تلاشم برای برگرداندن «رضیه» بی نتیجه ماند.برادران زنم مدام جلوی او را می گرفتند و به من می گفتند محال است بگذاریم تو با برگرداندن خواهرمان به ارثیه پدری برسی.



وی ادامه داد : عصر ۱۹ مرداد با برادر زن سابقم درباره ارثیه دو میلیاردی ، بحث کردم اما هنوز چند دقیقه بیش تر از ورودم به خانه اش نگذشته بود که ناسزاگویی را شروع کرد.«مهدی» فریاد می کشید و می گفت داغ این ثروت را به دلت می گذارم.



کنترل اعصابش را از دست داده بود و با یک چوب نیم متری به من حمله کرد.من هم با چاقویی که همراهم بود چند ضربه به «مهدی» زدم و بعد خانه اش را به آتش کشیدم.



به دنبال بازسازی صحنه جنایت ، قرار مجرمیت «حسین» از سوی بازپرس «شهریاری» صادر و کیفرخواست به شعبه ۷۱ داگاه کیفری تهران فرستاده شد.



در آخرین نشست رسیدگی به این پرونده که دهم شهریور ۸۸ به ریاست قاضی «نور ا... عزیزمحمدی» و با حضور چهار مستشار تشکیل شد ابتدا محمد شادابی - نماینده دادستان - کیفرخواست را خواند و برای جانی ، حکم قصاص خواست.


سپس اعضای خانواده «مهدی» در جایگاه ویژه قرار گرفتند و برای «حسین» تقاضای صدور حکم مرگ کردند.آنان اظهار داشتند : از همان ۲۶ سال پیش ازدواج «رضیه» و «حسین» اشتباه بود و خیلی زودتر باید از هم جدا می شدند.


نوبت دفاع به مجرم که رسید اظهار داشت : من و زن سابقم از همان اوایل ازدواجمان با هم اختلاف داشتیم.خانواده «رضیه» همیشه تحقیرم می کرد و قرار بود از هم جدا شویم اما خواهر و برادرش اجازه نمی گذاشتند.


وی اضافه کرد : آن روز قرار بود با «رضیه» به محضر برویم و رسما جدا بشویم اما او بر سر قرار نیامد.من مجبور شدم به خانه برادرش بروم اما هیچ کس در را باز نکرد.تا چند روز بعد به خانه پدر همسرم می رفتم تا شاید موفق شوم اورا ببینم.آخرین روزی که به آنجا رفتم از بخت بد من ، هیچکس به جز برادر زنم در خانه نبود.همین که در را باز کرد و متوجه شدم که زنم در خانه نیست عصبانی شدم و چاقو کشیدم اما اصلا متوجه نشدم چند ضربه زدم.



● قاضی : چرا قربانگاه را به آتش کشیدی؟

▪ مجرم : من از آن خانه نفرت داشتم و به قدری عصبانی بودم که کنترلم را از دست دادم و تمامی شلنگ های گاز را بریدم.بعد چند ملحفه را آتش زدم که شعله ها به سرعت به همه جا سرایت کرد.البته قصدم خودسوزی بود که نشد.


● قاضی : چرا موفق به خودسوزی نشدی؟

▪ مجرم : زنگ خانه را زدند و زمانی که در را باز کردم متوجه شدم کسی بیرون نیست.به همین خاطر سوار ماشین شدم و با گذشت چند ساعت خودم را به اداره آگاهی معرفی کردم.خانواده «رضیه» باید اجازه می داد که ما از یکدیگر جدا شویم تا جوانی دو فرزند من هم این گونه تباه نمی شد.



هیئت قضایی پس از شنیدن آخرین دفاع جانی به شور پرداخت و او را به اشد مجازات - اعدام - کرد.رای به تایید دیوان عالی کشور رسیده و اگر شاکیان خصوصی از خونخواهی نگذرند «حسین - ر» به زودی اعدام می شود... /گزارش : خبرگزاری ایسکانیوز )