دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

چند نكته در مورد نوشتن رزومه مؤثر



رزومه نوشتن,رزومه کاری نمونه

 

در زیر نكاتی ارائه می شود كه به خلق رزومه ای مؤثر كمك می كند.اگر تاكنون نتوانسته اید رزومه مناسبی بنویسید و اگر می خواهید بدانید افراد موفق چگونه رزومه می نویسند ، مطالب زیر را بخوانید.


1 – پاكیزه و تمیز و خالی از اشتباه بنویسید.

 

متن خود را با دقت بخوانید و آن را از لحاظ گرامر و تایپ بررسی كنید، . در صورت امكان از شخص دیگری بخواهید كه رزومه شما را از نظر املائی و مفهومی بررسی نماید. كوچكترین اشتباه ممكن است موجب بی ارزش شدن رزومه شود.

 

2 – هدف و منظور خود را به طور مشخص شرح دهید.

 

به طور كلی، مشخص بودن هدف و منظور ، كمك شایانی به مهم جلوه دادن صحبتهای شما در رزومه می كند . هدف شما به طور خلاصه تواناییهایتان را بیان می كند و به قدرت و نیرویتان در كار اهمیت می بخشد.

 

3 – نقاط قوت خود را برای كارفرمایان معین نمایید.

 

روی هنر و توانایی های خود بیشتر تاكیید نمایید زیرا به این ترتیب كارفرما را در پاسخگویی به این سؤال كه : “ این كارجو چه كارهایی می تواند برای پیشبرد اهداف مد نظر انجام دهد ؟ ” كمك می نمایید.

 

4 – اطلاعات مهم تر را مشخص نمایید.

 

به طور متوسط هر كارفرما به مدت 30 ثانیه روی هر رزومه وقت می گذارد. كارفرمایان غالبا بیشتر به تجربه های موفق كاری شما در گذشته اهمیت می دهند تا تحصیلات متنوع و اطلاعات گوناگون ، به همین دلیل مهمترین تجربیات خود را در ابتدای رزومه قرار دهید مانند ق ابلیتها، توانائیها و تجربیات و حتی تحصیلات كه همگی به نوعی با هم در ارتباطند.

 

5 – به تواناییهای خود اهمیت بدهید.

 

رزومه خود را بر طبق قابلیتها و تواناییها درجه بندی كنید و استعدادهای خود را به طور خلاصه و مفید و با رعایت حق تقدم بیان كنید. به تواناییها و استعدادهای شخصی خود اهمیت دهید و خود را در بهترین وضعیت توصیف كنید . این گونه وانمود كنید كه تواناییها ،واقعیتی در شما هستند.

 

6 – از كلمات كلیدی بهره ببرید.

 

سعی كنید از كلمات كلیدی مشخصی برای بیان تواناییها و تجربیاتتان استفاده كنید، مانند مدیریت حسابداری، عرضه محصولات ، ویژوال بیسیك، اكسل، پردازش داده ها، طراحی گرافیك و روشهای تبلیغات حرفه ای.

 

7 – از كلمات اختصاری مربوط به حرفه استفاده نمایید.

 

از كلمات اختصاری و اصطلاحات خاص حرفه تان استفاده كنید تا نشان دهید آشنایی مناسب و كافی با حرفه تان دارید. اما دقت كنید رزومه شما مملو از این گونه كلمات نباشد كه خواندن آن سخت و غیر قابل فهم گردد همچنین بهتر است جلوی  ) اینگونه واژه ها كلمات اقتباس شده را نیز به طور كامل در پرانتز بیان كنید مثل:    Information Technology ) )I.T(

 

8 – از كلمات تایید برانگیز بهره ببرید.

 

خود را فعال و پر جنب و جوش، با كمال، با هوش و به عنوان كسی كه در هر كمك و همكاری سهمی دارد توصیف كنید، این گونه به نظر كارفرما ازهر جهت مفید جلوه گر می شوید.

 

9 – از آوردن ضمیر مثل ”من” پرهیز كنید.

 

هر گز از صمائر شخصی و انعكاسی مثل “من“ در رزومه خود استفاده نكنید و سعی كنید جملات خودرا كوتاه كنید.

 

10 – كلمات كلیدی را در متن مشخص جلوه دهید.

 

به جای پررنگ كردن و یا كج نوشتن كلمات جهت اهمیت دادن به آنها در بررسی اجمالی اندازه قلمها را افزایش دهید و یا از گیومه و یا علامت * برای اهمیت دادن به نكات كلیدی در رزومه بهره ببرید.

 

11 – اطلاعات را خلاصه كنید.

 

وقتی كه رزومه شما از یك یا دو صفحه بیشتر می شود، محدودیتهایی برای تبدیل آن به شكل الكترونیكی ایجاد می شود. بنابراین همواره توصیه می شود كه رزومه خود را در یك صفحه تهیه كنید.

 

12 – لیستی از تجربیات اخیر را مهیا كنید.

 

تجربیات 10 یا 15 سال كاری پیش را به طور خلاصه ذكر نمایید.

 

13 – به تجربیات خود كمیت بدهید.

 

اعداد ابزارهای قویی هستند، به جای اینكه بگویید: “ توانایی‏های من باعث افزایش میزان فروش در محل كار قبلی بود “ بهتر است كه از اعداد نیز استفاده كنید و مثلاً بگویید: “ افزایش فروش 150% در 6 ماه “   از جمله تجربیات من در محل قبلی بوده است.

 

14 – زیاده گویی نكنید.

 

از گزاف گفتن و استفاده از لغات حساس و دقیق پرهیز كنید .به زبانی دیگر برای تحت تاثیر قرار دادن كارفرما لازم نیست كلمات ژرف و عمیق بكار گیرید .از كلماتی استفاده كنید كه برای همه قابل فهم باشد.

 

15 – در مورد حقوق خود در رزومه مطلبی را بیان نكنید.

 

هرگز نوع و میزان حقوق خود را در رزومه تان مشخص نكنید.

 

16 – از مطرح نمودن مسائل شخصی پرهیز كنید.

 

هرگز در مورد اطلاعات شخصی و خصوصی مثل عقیده و مذهب ، وضعیت ازدواج، سن و مال ثروت خود موردی را ذكر نكنید یا حتی نظرات شخصی خود را نیز مطرح نكنید . همچنین از شوخی و مزاح و بكاربردن كلمات مبتذل پرهیز كنید.

 

17 – صادق باشید.

 

دروغ گفتن و گزاف گویی و مبالغه در مورد توانایی ها، همیشه خطری جد ی است كه به خود شما باز می گردد.

 

18 – رزومه را خودتان بنویسید.

 

رزومه ای درست كنید كه منعكس كننده فكر شما باشد.سعی كنید رزومه را با فكر و دست خودتان بنویسید.اگر اولین رزومه تان را شخصا بنویسید بسیار مهم است و به زودی حرفه ای هم خواهید شد.

 

19 – ویژگی های شخصی وابسته به شغل خود را اعلام كنید.

 

اگر تصمیم دارید كه خصیصه های شخصی خود را در رزومه قرار دهید مانند “مسئولیت پذیری” یا “قابلیت اطمینان” ،“برنامه ریزی دقیق در كار“ و … فقط سعی كنید تمامی آنها وابسته به نوع شغل مورد نظر باشند.

 

20- سازگاری خود را با محیط كاری نشان دهید.

 

به منظور كم اهمیت جلوه دادن مدت زمان بیكاری و فواصل بین كار ، بهتر است قابلیت ها و تواناییهای كاری خود را عنوان كنید و از ذكر تاریخ وار تجربیات خود بپرهیزید.

 

21- رزومه ای متعادل بسازید.

 

رزومه ای مؤثر است كه متعادل باشد، پاكیزه باشد، سازگار و جذاب و خوشایند باشد، تقسیم بندی شده باشد و عنوانهای هر بخش هوشمندانه انتخاب شده باشند.

 

22- عنوانها را كلی انتخاب كنید.

 

عنوانهای هر قسمت از رزومه را كلی و مناسب برگزینید مثلا: تجربیات ، سوابق كاری، تواناییها، خلاصه تحصیلات، هنر و فضیلت، تعلیم و تربیت، پیوستگی های حرفه ای ،امتیازات تحصیلی و حرفه ای، كتابها و مقالات اختصاصی، گواهی های دانشگاهی و …

 

23- مثبت بنویسید.

 

تمام نكات منفی و با بیان غیر مثبت را از رزومه خود حذف كنید و به یاد داشته باشید كه هر چه بیشتر تواناییها و نكات مثبت در مورد خود را عرضه كنید، موفق تر خواهید بود.

 

منبع : bazarekar


ویدیو مرتبط :
ترفندهای موثر نوشتن رزومه اثربخش

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بزرگ‌ترین اشتباهات در نوشتن رزومه


نوشتن و ارائه رزومه یکی از راه‌های مفید برای بیان توانایی‌های خود جهت کسب یک شغل است و ازاین‌جهت چگونگی نوشتن یک رزومه نیز به‌خودی‌خود تأثیر شگرفی در مخاطب شما می‌گذارد.

فارنت: نوشتن و ارائه رزومه یکی از راه‌های مفید برای بیان توانایی‌های خود جهت کسب یک شغل است و ازاین‌جهت چگونگی نوشتن یک رزومه نیز به‌خودی‌خود تأثیر شگرفی در مخاطب شما می‌گذارد لذا ازاین‌جهت یکی از مدیران شرکت گوگل که خود به‌تنهایی 20000 رزومه را در هفته بررسی می‌کند چند نکته را جهت بهبود رزومه به شما پیشنهاد می‌دهد که در صورت استفاده از این نکات و جلوگیری از اشتباه، رزومه شما هر چه بیشتر تأثیرگذارتر می‌شود.

یک – از غلط املایی اجتناب کنید

یکی از اشتباهات مرگبار در نوشتن رزومه داشتن غلط املایی است و خواننده رزومه شما زمانی که متوجه غلط املایی یا دستوری و نگارشی در رزومه شما شود آن را حمل بر بی‌کیفیتی شما می‌گذارد و شمارا بدون شک فردی بی‌خیال می‌پندارد که در آینده از کنار مسئولیت‌های خود شانه خالی می‌کنید؛ پس تا حد امکان رزومه خود را چند بار بخوانید و یا آن را برای بررسی بیشتر به شخص دیگری بدهید تا از عدم وجود غلط‌های املایی در آن مطمئن شوید. همچنین اگر از مایکروسافت وُرد برای تایپ رزومه استفاده می‌کنید افزونه فارسی ویراستیار می‌تواند بسیار مفید باشد.

بزرگ‌ترین اشتباهات در نوشتن رزومه از نگاه مدیر منابع انسانی گوگل!

دو – خلاصه بنویسید


نوشتن رزومه‌های طولانی و بلند باعث انصراف خواننده از ادامه خواندن آن می‌شود و این موضوع باعث می‌شود که شما فرصت شغلی خود را از دست بدهید پس پیشنهاد ما به شما این است که تا می‌توانید صرفاً اطلاعات مفید را درون رزومه خود قرار دهید و از گفتن جزییات بپرهیزید، اگر شما بتوانید هر 10 سال تجربه را صرفاً در یک صفحه بنویسید می‌شود گفت که اصل خلاصه‌نویسی را رعایت کرده‌اید و اینکه شما بایستی نهایتاً رزومه خود را در 2 صفحه جمع‌وجور کنید تا حوصله خواننده سر نرود. اگر شما بتوانید رزومه خود را در 2 صفحه خلاصه کنید این پیام را به مخاطب خود می‌رسانید که می‌توانید کارهای خود را اولویت‌بندی کنید و کارهای خود را بدون انجام مسائل اضافه به سرانجام برسانید.

سه – از قالب‌های پیچیده دوری کنید

بسیاری از افراد گمان می‌کنند که نوشتن رزومه در قالب‌های پیچیده باعث جذاب شدن رزومه می‌شود ولی بایستی به این افراد گفت که آن‌ها سخت در اشتباه هستند و هر چه ساده‌تر و تمیزتر رزومه خود را بنویسند می‌توانند تأثیر بیشتری بر روی مخاطب خود بگذارند. پس توصیه ما استفاده از فونت مناسب با اندازه مناسب و رنگ مشکی بر روی صفحه سفید است و همچنین ما به شما توصیه می‌کنیم که اطلاعات شخصی خود را بالای تمام صفحات رزومه به‌صورت تمیز و ساده بنویسید.

بزرگ‌ترین اشتباهات در نوشتن رزومه از نگاه مدیر منابع انسانی گوگل!

چهار – اطلاعات محرمانه را بیان نکنید

شاید جالب باشد که بدانید بسیاری از افراد با نوشتن برخی از مسائل محرمانه کاری سعی بر اعتباربخشی به رزومه خود دارند ولی آن‌ها از این نکته غافل‌اند که این کار باعث عدم اعتماد شرکت آتی از آن‌ها خواهد شد. اگر شما به‌طور مثال در رزومه خود بگویید که در کار قبلی خود برخی از فلان کارهای مهم و محرمانه را انجام می‌دادید نه‌تنها اعتبار خود را افزایش نداده‌اید بلکه اعتبار خود را نیز کاهش داده‌اید زیرا شرکت‌های بزرگ از این می‌ترسند که شما در صورت استخدام رازهای تجاری آن‌ها را نیز برملا کنید.

پنج – دروغ نگویید

شاید بسیاری باشند که برای پر ملات کردن رزومه خود دست به دروغ گفتن بزنند و یا اندکی درباره واقعیات اغراق کنند. اما نکته مهم این است که این دروغ‌ها در صورت برملا شدن باعث از دست رفتن اعتبار شما می‌شود و اگر هم در صورت گفتن واقعیت شانسی داشته باشید با گفتن دروغ آن شانس از شما گرفته می‌شود و بدون در نظر گرفتن بقیه توانایی‌های شما صرفاً به خاطر دروغ گفتن از کار برکنار می‌شوید.

بزرگ‌ترین اشتباهات در نوشتن رزومه از نگاه مدیر منابع انسانی گوگل!