دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

چرا پشه بعضی‌ها را بیشتر نیش می‌زند؟



پشه,علت نیش زدن پشه,مواد دورکننده حشرات

چرا پشه بعضی‌ها را بیشتر نیش می‌زند؟
شما هم می دانید که پشه ها بیشتر جذب برخی افراد می شوند و به نظر می رسد قسمت هایی از بدن را بیشتر دوست دارند، اما آیا می دانید چرا این گونه است؟ این موضوع یکی از وسیع ترین تحقیقات در سال های اخیر بوده است.
بر طبق تحقیقات، هر نوع پشه، به یک چیز جذب می شود، برای مثال برخی پشه ها ممکن است جذب خون انسان شوند، در حالی که برخی دیگر تنها جذب خون حیوانات می شوند.
در متن زیر برخی از مواردی که پشه ها را جذب می کنند، نام می بریم:
1- دی اکسید کربن
دی اکسید کربن یکی از مهم ترین گازهای جذب کننده پشه ها می باشد و آنها می توانند بوی این گاز را از فاصله چهار و نیم متری احساس کنند.از آنجا که انسان با هر تنفس، مقداری دی اکسید کربن از بدن خارج می کند، پس تقریبا غیرممکن است پشه ها جذب انسان نشوند!
هنگامی که یک پشه ماده، بوی دی اکسید کربن را احساس می کند، به صورت مارپیچی پرواز می کند تا خود را به منبع این بو برساند.

پس با این توصیف، وقتی یک خانم باردار مقدار دی اکسید کربن بیشتری را دفع می کند، پس پشه ها بیشتر جذب او می شوند.


2- تحرک بدنی
پشه ها بیشتر جذب افراد دارای تحرک بدنی می شوند تا افراد کم تحرک.اگر یک فعالیت ورزشی انجام دهید، افزایش بازدم، تحرک، عرق کردن و گرمای بدن باعث جذب بیشتر پشه ها به سوی شما می گردد.
هنگامی که دی اکسید کربن با بوی پا ترکیب می شود، بسیاری از پشه ها را جذب خود می کند و بسیاری از بیماری ها نیز با همین پشه ها منتقل می شوند.


3- گروه خونی
پشه ها بیشتر جذب افراد با گروه خونی O می شوند.پشه بیشتر جذب گروه خونی فرد می شود تا بوی او.اما این را باید گفت که هر دوی این ویژگی ها توسط یک ژن منتقل می شود، پس نمی توان با این گونه پشه ها مبارزه کرد. 


4- بوی پا
یکی از بوهای جذاب برای پشه ها، بوی عرق پا می باشد.هنگامی که دی اکسید کربن با بوی پا ترکیب می شود، بسیاری از پشه ها را جذب خود می کند و بسیاری از بیماری ها نیز با همین پشه ها منتقل می شوند.

پشه,علت نیش زدن پشه,مواد دورکننده حشرات

نکات لازم هنگام استفاده از مواد دورکننده حشرات
- معمولا مواد دافع حشرات، برای مدت 1 تا 5 ساعت موثرند و این بستگی به چندین عامل دارد، از جمله: نوع پشه، میزان تعریق فرد و مقدار سایش و خارش پوست.
- اسپری و مواد دافع حشرات را نباید روی چشم ها، بینی، لب، محل بریدگی و یا زخم پوستی، پوست آفتاب سوخته و نیز پوست حساس استفاده کنید و دور از این قسمت ها اسپری کنید و یا بمالید.
- این مواد را زیر لباستان نزنید.
- برای موثرتر بودن، به طور کامل و به طور مساوی، پوست خود را با این مواد بپوشانید.
- از این مواد دافع به نوزادان نزنید و آنها را دور از دسترس کودکان قرار دهید.
- شما می توانید این مواد را با آب و صابون از روی پوست خود بشویید.


مواد دورکننده پشه
معروف ترین مواد دافع حشرات عبارتند از: DEET ، پرمترین، سیترونلا (روغنى‌ با بوى تند كه‌ در عطرسازى و صابون‌ سازى و دفع‌ حشره‌ به‌ كار مى‌رود) و اکالیپتوس.
در مورد هر کدام از این مواد، اقدامات احتیاطی را باید رعایت کنید:
- DEET یکی از رایج ترین و موثرترین مواد مورد استفاده برای دفع حشرات می باشد.محصولاتی که بیشتر از 15 درصد DEET دارند را نباید برای کودکان استفاده نمود.برخی افراد نسبت به این ماده فعال آلرژی دارند.


- پرمترین گاهی در دفع حشرات استفاده می شود. هنگامی که محصولی دارای این ماده باشد، نباید آن محصول را مستقیما به بدن بزنید و باید به قسمت بیرونی لباس بمالید.
- سیترونلا و اکالیپتوس و دیگر مواد طبیعی در برخی از محصولات دافع حشرات به کار برده می شود.به طور کلی، این محصولات در کوتاه مدت مفید می باشند و برخی ازآنها فقط 10 تا 20 دقیقه موثرند.
- روغن علف گربه نیز به عنوان دافع حشرات می باشد، اما در تست های آزمایشگاهی مشخص شده که هیچ کدام از این محصولات به خوبی DEET موثر نیستند.


بهتر است در زمان غروب آفتاب، لباس های رنگ روشن از قبیل: سفید، زرد و یا سبز کم رنگ بپوشید تا از نیش پشه ها در امان مانید.


برای دفع پشه ها چه نکاتی را باید رعایت کنید
1- عطرهای با بوی گل
هیچ مدرک علمی نشان نداده است که عطرها و یا لوسیون ها، پشه ها را جذب می کنند.اما پشه های ماده از شهد گل ها تغذیه می کنند و تحقیقات آزمایشگاهی نشان داده که پشه های ماده جذب بوی گل ها می شوند.بنابراین از عطرهای با رایحه گل مخصوصا در موقع غروب آفتاب خودداری کنید تا پشه ها در اطراف شما نباشند.


2- لباس با رنگ تیره
برخی از پشه ها به رنگ های تیره از قبیل مشکی، آبی تیره و بنفش پررنگ کشش بیشتری دارند.پس بهتر است در زمان غروب آفتاب، لباس های رنگ روشن از قبیل: سفید، زرد و یا سبز کم رنگ بپوشید تا از نیش پشه ها در امان مانید.


3- نوشیدن الکل
یک تحقیق نشان داد که الکل ممکن است پشه ها را جذب کند و هنگامی که فردی الکل می نوشد، پشه های بیشتری را به خود جذب می کند.


4- سیر و ویتامین B
گرچه توصیه شده که مصرف سیر و ویتامین B تمایل پشه ها را کم می کند، اما آزمایش هایی که انجام شده، این یافته را ثابت نکرده است.بنابراین بعید به نظر می رسد با خوردن سیر بتوانید پشه ها را از خودتان دور کنید.مصرف سیر زیاد دافع افرادی می شود که در کنار شما نشسته اند، نه دافع پشه ها!

منبع:tebyan.net


ویدیو مرتبط :
وقتی پشه نیش می زند، چه اتفاقی می افتد؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

١٠ روش طبیعی برای مقابله با نیش پشه



 

 

١٠ روش طبیعی برای مقابله با نیش پشه

 

 

یکی از بزرگترین و شاید یگانه موردی که در فصل‌های گرم به ویژه تابستان، افراد مختلف در نقاط گوناگون جهان با آن سر و کار دارند، نیش پشه‌ها و سوزش جای آن است. پشه‌ها نیش می‌زنند و پس از 24 ساعت می‌میرند، اما جای نیش آن‌ها که سوزش دارد و قرمز شده، برای مدتی می‌ماند و باعث آزار فرد می‌شود.

 


10 راه طبیعی وجود دارد که می‌توان از آن‌ها برای مقابله با پشه‌ها و رهایی از نیش این حشرات به ویژه در طول شب استفاده کرد. اولین روش ، خلاص شدن از آب‌های راکد در اطرافتان است. به عنوان مثال، ظروف آب حیوانات خانگی و حوض‌ها محل مناسبی برای تخم‌گذاری این پشه‌ها و گسترش دامنه فعالیت آن‌هاست.

 


دومین راه ، کاشتن و یا نگهداری از گیاهان چون علف گربه،‌ اکلیل کوهی، بالنگ، استوخدوس، دارچین و نعناع است. این گیاهان مانع جذب پشه‌ها می‌شوند یا به عبارتی به گیاهان پشه‌گریز معروف هستند.

 


سومین روش ، این است که از سیر استفاده کنید. پشه‌ها همانند خون‌آشام‌ها از این گیاه نفرت دارند. اگر از بوی سیر متنفرید، یک تکه پارچه را در آب سیر خیس کنید و پس از خشک شدن، آن را خارج از اتاق و یا محلی که زندگی می‌کنید، آویزان کنید. اگر هم برایتان فرقی نمی‌کند که بوی سیر بدهید، یک حبه سیر را چهار قسمت کرده و یکی از این چهار قسمت را له کرده و با پنج لیوان آب مخلوط کنید و به صورت اسپری درآورید و به خود بپاشید. این روش پشه‌ها را از شما دور می‌کند. همچنین می‌توانید یک بوته سیر را از سر در اتاقتان آویزان کنید.

 


چهارمین راه ، این است که گیاه مریم گلی و اکلیل کوهی را درون زغال کباب بریزید. این روش به راحتی پشه‌ها را دور می‌کند. استفاده از روغن‌ها و عصاره‌های طبیعی چون اوکالیپتوس، دارچین و روغن کرچک هم برای دفع نیش پشه‌ها به کار برده می‌شوند. برای استفاده از این روش، 10 تا 25 قطره از این روغن‌ها را درون دو قاشق غذاخوری حلال، مخلوط کرده و به بدن بپاشید.

 

 

پنجمین راه دفع پشه‌ها این است که در زمان‌هایی که این حشرات بیشترین فعالیت خود را دارند، ‌از بیرون رفتن خودداری کنید. پشه‌ها اکثرا در زمان طلوع و غروب خورشید فعال‌تر می‌شوند. به همین دلیل 30 دقیقه قبل و بعد از غروب و طلوع از خانه خارج نشوید تا از شر نیش این پشه‌های مزاحم در امان بمانید.

 


ششمین راه
، پشه‌ها به سمت لباس‌های تیره جذب می‌شوند. به همین دلیل، بهتر است در زمانی که خارج از خانه هستید از پوشیدن لباس‌هایی با رنگ‌های تیره خودداری کنید. لباس‌های رنگ روشن و سفید مانع پشه‌ها هستند. هفتمین راه ، عطرها و صابون‌هایی با رایحه‌های گل‌ها هم جاذب پشه‌ها هستند. پس بهتر آن است که در خرید این محصولات آرایشی دقت کنید تا از نیش پشه‌ها در امان بمانید.

 


هشتمین راه ،
موقعیت نشستن شما هم در جذب پشه‌ها اثر دارد. از مکان‌های نزدیک به کولرها و پنکه‌ها استفاده کنید؛ چرا که پرواز پشه‌ها در معرض باد این وسایل به سختی صورت می‌گیرد. نهمین راه ، استفاده از اسپری سرکه سیب و یا سرکه سفید هم می‌تواند پشه‌ها را دور کند. آخرین روش استفاده از خفاش‌هاست، بهتر است یک خفاش بخرید و قفس آن را از پنجره آویزان کنید تا پشه‌ها را نوش جان کند.