دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

چرا عسل هنگام ریختن درون ظرف کش می‌آید؟



عسل علت کش آمدن عسل

چرا عسل هنگام ریختن درون ظرف کش می‌آید؟
آب قطره‌قطره فرومی‌ریزد؛ اما هنگام ریختن عسل از آن رشته باریک و بلندی تشکیل می‌شود. مدل ریاضی که توسط یک محقق ایرانی ارائه شده، نشان می‌دهد همه‌چیز به ویسکوزیته و سرعت حرکت مایع در اثر جاذبه برمی‌گردد.
عجیب است؛ اما با اینکه همگی ما تاکنون با این واقعیت که عسل و دیگر شربت‌های غلیظ (سیروپ) بر خلاف آب و دیگر نوشیدنی‌ها هنگام انتقال از ظرفی به ظرف دیگر کش می‌آیند، برخورد کرده‌ایم تا به امروز توضیح قانع‌کننده‌ای برای این تفاوت وجود نداشته است.

به تازگی آرمان جوادی و همکارانش در اکول نرمال سوپریور پاریس، فرانسه پاسخ قابل‌قبولی برای این پرسش پیدا کرده‌اند. آنها می‌گویند این موج‌های کوچک هستند که باعث تفاوت رفتار در مایعاتی با ویسکوزیته متفاوت می‌شوند.
شاید تصور کنید این ویسکوزیته مایع (وشکسانی، لزجت یا قوام) آن است که باعث کش آمدن آن می‌شود؛ اما تحقیقاتی که پیش از این انجام شده بود نقش ویسکوزیته را در کش آمدن مایعات در هنگام ریختن درون ظروف مختلف رد می‌کرد و به همین دلیل توضیح قانع‌کننده‌ای برای تشریح تفاوت رفتار آب و عسل در برابر جاذبه نداشت.
شیوه‌ای که جوادی و همکارانش در اکول نرمال سوپریور برای تشریح این تفاوت انتخاب کرده‌اند، مبتنی بر تفاوت ویسکوزیته دو مایع است و می‌‌تواند توضیح قانع‌کننده‌ای در مورد علت کش‌آمدن مایعات ویسکوز ارائه کند.
این گروه از یک مدل ریاضی استفاده کرد تا پیش‌بینی کند چطور امواج کوچک حاصل از سیلان مایع که به طور طبیعی در هنگام ریختن آن تشکیل می‌شوند، می‌توانند روی رفتار آن در هنگام ریزش تأثیر بگذارند. در حقیقت این موج‌ها بودند که میزان کش آمدن جریان مایع را تعیین می‌کردند. اگر آنها از حد مشخصی بلندتر می‌‌شدند، رشته مایع از هم شکافته ‌شده و به قطراتی از آن تبدیل می‌شد.
می‌دانیم که موج‌ها در مایعات ویسکوز آهسته‌تر شکل می‌گیرند، پس می‌توانیم انتظار داشته باشیم که هر چقدر مایع غلیظ‌تر باشد، رشته حاصل از ریزش آن طولانی‌تر شود.

از سوی دیگر می‌دانیم که مایعات ویسکوز تحت اثر جاذبه کندتر از مایعات دیگر حرکت می‌کنند و پیش‌بینی احتمال کش‌آمدن یک مایع با دانستن ویسکوزیته آن چندان ساده نیست.
جوادی و همکارانش نشان دادند در مایعاتی مانند عسل که ویسکوزیته بالایی دارند، سرعت حرکت سیال در اثر جاذبه بیش از سرعت شکل‌گیری موج‌های کوچک در آن است و در نتیجه رشته باریک و بلندی از مایع می‌تواند شکل بگیرد که در نهایت توسط این موج‌ها شکسته خواهد شد.
آزمون تجربی
این گروه موفق شد در آزمون‌های تجربی که با روغن سیلیکون در ویسکوزیته‌های متفاوت انجام شدند، درستی پیش‌بینی مدل ریاضی خود را نشان دهد.
جنز اگرز، یکی از اعضای این تیم که ار دانشگاه بریستول در انگلستان با آنها همکاری کرده، می‌گوید: «حل مسائل فیزیک به کمک ریاضیات فوق‌العاده است. گروه‌های دیگر شیوه‌های متفاوتی را انتخاب کردند و به جواب صحیح نرسیدند».
شاید این تحقیق در آینده نزدیک بتواند به ما در تولید نسوج سنتتیک و فایبرگلاس کمک کند؛ اما دیوید ویتز از دانشگاه هاروارد که در این تحقیق مشارکت نداشته، می‌گوید: «کاربردهای صنعتی این آزمون مسئله اصلی نیست. جذابیت این آزمون‌ها به لذتی برمی‌گردد که به فیزیکدانان هدیه می‌کنند. این آزمون‌ها هم مانند علم فیزیک جذاب، سرگرم‌کننده و لذت‌بخش هستند».

منبع:khabaronline.ir


ویدیو مرتبط :
طرز تهیه ی یک ظرف کاملا شکلاتی و بستنی درآن ریختن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

زورگیر روانی طعمه‌اش را کشت و درون کانال انداخت/ هفت تیر کش ده ونک دستگیر شد+عکس



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

هر شب با یک زورگیری؛

زورگیر روانی طعمه‌اش را کشت و درون کانال انداخت/ هفت تیر کش ده ونک دستگیر شد+عکس

پسر تبهکاری که هر شب با استفاده از سلاح گرم و سرد از افراد در حال تردد در کنار اتوبان چمران زورگیری می‌کرد، توسط پلیس تهران درهم شکسته شد.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران؛ 23 خردادماه ساعت 15:30 بنا بر دستور قاضی شعبه 15 بازپرسی دادسرای ناحیه 3 در رابطه با دستگیری فردی به هویت "علی.س" که اراذل و اوباش سطح یک و خطرناک منطقه ده ونک است، ماموران کلانتری 145 ونک اقدامات تعقیب و مراقبت خود را در خصوص ردیابی متهم نامبرده آغاز کردند. 

پس از تحقیقات انجام شده و با همکاری پدر متهم که از اعمال تبهکارنه پسرش به درد آمده بود ماموران از حضور متهم در خانه اطلاع پیدا کردند و بلافاصله به منزل مورد نظر اعزام شدند. مردم وقتی پلیس را مشاهده کردند که برای دستگیر "علی.س" آمده‌اند، تمامی خانه های اطراف منزل مورد نظر را برای عملیات ویژه پلیس خالی کردند.

ماموران عملیات این کلانتری نیز طی یک اقرام ضربتی وارد خانه شدند و توانستند متهم را که درون اتاق در حال استراحت بود دستگیر کنند.

ماموران در بازرسی از منزل از داخل یک کیف زنانه مشکی رنگ چند عدد تیر جنگی مخصوص کلت کمری، چراغ قوه، تعدادی چاقو مخصوص زورگیری، 3دستگاه گوشی همراه، ده ها عدد سیم کارت و لوازم مسروقه دیگر کشف و ضبط کردند.

پس از دستگیری متهم، اهالی محل به سمت ماموران آمدند و اظهار داشتند که از رعب و وحشتی که از این فرد داشتند، شکایت نمی‌کردند. چراکه او اهالی را تهدید کرده بود که اگر از دستش شکاست کنند، برای آنان ایجاد مزاحمت خواهد کرد.

 همچنین پلیس در تحقیقات بیشتر خود پی برد که این فرد هرشب با دوستانش از افرادی که در حاشیه اتوبان چمران تردد می کردند، با سلاح گرم و سرد زورگیری می‌کردند و چندی پیش نیز یکی از طعمه خود را که دربرابرش مقاومت نموده بود، کشته و داخل کانال آب انداخته است.

رییس کلانتری 145 ونک "سرگرد ارسلان قاسم زاده" با تائید این خبر به باشگاه خبرنگاران؛ گفت: تحقیقات پلیسی در خصوص دامنه فعالیت این تبهکار خشن کماکان ادامه دارد.

باشگاه خبرنگاران