دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

چرا از سه پایه در عکاسی استفاده کنیم


برای لرزش دست ها هم قابلیتی به نام لرزش‌گیر در دوربین ها تعبیه می شود اما خیلی قابل اعتماد نیست و برای اینکه عکس های صاف و بی لرزش داشته باشید بهتر است از سه پایه استفاده کنید.






صبح بخیر: صنعت عکاسی پیشرفت بسیاری کرده است به طوری که همه می توانند همچون یک عکاس حرفه ای زیباترین منظره ها را ثبت کنند.  با دوربین های دیجیتال دیگر لازم نیست نگران تنظیم نور و سرعت شاتر و اعمال افکت های مختلف باشید. همه کار را دوربین انجام می دهد و شما فقط کافیست کادر درست ببندید و شاتر را فشار دهید. برای لرزش دست ها هم قابلیتی به نام لرزش‌گیر در دوربین ها تعبیه می شود اما خیلی قابل اعتماد نیست و برای اینکه عکس های صاف و بی لرزش داشته باشید بهتر است از سه پایه استفاده کنید. شاید خیلی از مردم تصور کنند با وجود ISO و لرزش‌گیر، سه پایه هیچ کاربرد مفیدی ندارد اما باید بدانید به خوبی از لرزیدن عکس ها جلوگیری می کند و می توانید تصاویری کاملا شفاف و واضح ثبت کنید.



واضح ترین و ارزشمندترین کارایی سه پایه این است که در مواقعی که نوردهی طولانی نیاز است، این وسیله از هر گونه حرکت و لرزشی جلوگیری می کند. خیلی از مردم نمی توانند دوربین را در سرعت شاتر زیر 1/60 ثانیه بی حرکت و ثابت نگه دارند. به همین دلیل، بهتر است با یک وسیله جانبی از لرزش های دوربین جلوگیری کنیم.  سه پایه برای موارد زیر لازم است:

عکاسی در شب
حرکت ستاره ها
نمایش آتش بازی
عکاسی از ماه
منظره شهری
حرکت وسایل نقلیه
مات کردن حرکت آبشار، حرکات ورزشی یا موج های اقیانوس
عکاسی در شرایط کم نور بدون استفاده از فلاش

همه ما دوست داریم عکس های شفاف و واضح داشته باشیم. سه پایه باعث می شود تا فوکوس واضح داشته باشیم. حتی فشار کلید شاتر هم باعث لرزش دوربین می شود و با سه پایه می توان از آن جلوگیری کرد.



در مواقعی که می خواهید از یک صحنه ای عکس بگیرید که به صبر و زمان زیاد نیاز دارد، سه پایه به دادتان می رسد. حتی با کمک سه پایه می توانید صدها یا هزاران عکس از یک سوژه یا منظره بگیرید و آن را به تصویر متحرک تبدیل کنید. مثلا با قرار دادن دوربین روی سه پایه برای مدت زمان طولانی می توانید از مراحل باز شدن یک گل، حرکت ابرها یا فاسد شدن میوه یا جسد حیوانات مرده فیلم بگیرید یا حتی تصویر متحرک تولید کنید. 

اگر می خواهید عکس های پانوراما یا اکشن بگیرید باید دوربین را حرکت دهید یا بچرخانید و برای این منظور به سه پایه نیاز دارید. برای این منظور به باند لاستیکی در بالای سه پایه نیاز دارید. هنگامی که دوربین را به طور افقی حرکت می دهید، وقتی روی سه پایه قرار داشته باشد، می توانید عکس های خوب و بی اشکالی داشته باشید.

برای عکاسی در حالت HDR نیز برای عکس های واضح به سه پایه نیاز دارید. با این وسیله می توانید چندین عکس قابل قبول از یک سوژه با نوردهی های متفاوت بگیرید. هنگام ویرایش عکس در نرم افزارهای مرتبط، می توانید همه آنها را با هم ترکیب کنید و یک عکس با نور و وضوح عالی به دست بیاورید.

عکاسی در حالت ماکرو بسیار لذت بخش است. اینکه از سوژه های ریز همچون چشم یک حشره عکس بگیرید بسیار جالب و سرگرم کننده است. اما با حالت عادی دوربین نمی توان خیلی به سوزه نزدیک شد زیرا تصویر تار می شود. اما با قرار دادن دوربین روی حالت ماکرو، شما می توانید از همه موجودات و موارد ریز عکاسی کنید. برای این نوع عکاسی باید دیافراگم کوچک و عمق تصویر زیاد داشته باشید که مستلزم سرعت شاتر کم است و این کاهش موجب ایجاد لرزش می شود. برای جلوگیری از آن می توانید از سه پایه کمک بگیرید. به این ترتیب می توانید عکس هایی با فوکوس های عالی داشته باشید.



از دیگر موارد کاربردی سه پایه این است که به ما اجازه می دهد تا از خود نیز عکس بگیریم. گاهی دوست داریم عقب بایستیم، ژست بگیریم و از خود عکس های دلخواهمان را بگیریم. مثلا وقتی به تنهایی در طبیعت هستیم، با سه پایه می توانیم با پشت زمینه درختان زیبا، روی صورت خود فوکوس کنیم.


ویدیو مرتبط :
اتصال تلفن همراه به سه پایه عکاسی با Shoulderpod S1

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

انواع سه پایه دوربین عکاسی


برای خرید دوربین های پیشرفته خرج می کنیم اما به این نکته توجه نمی کنیم که دوربین هنگام عکسبرداری چگونه باید ثابت نگه داشته شود.ما به چه سه پایه هایی نیاز داریم و چه مدل هایی در بازار وجود دارند.