دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

چالش‌های استفاده از استخوان اهدایی در ترمیم ضایعات مبتلا به سارکوم



اخبار علمی,خبر های علمی,سارکوم

براساس مطالعات محققان دانشگاه علوم پزشکی ارتش، بهترین وضعیت ترمیم نقیصه‌های استخوانی در بیماران مبتلا به سرطان، پیوند استخوان از خود فرد است ولی به دلیل آن که حجم زیادی از استخوان در این بیماری برداشته می‌شود جراحان ناگزیر به مراجعه به بانک‌ استخوانی هستند که استخوان‌های اهدایی هیچ گاه عاری از عفونت نیست.

دکتر مصطفی شاهرضایی در گفت‌وگو با ایسنا، عنوان مطالعات انجام شده را «جایگاه بانک استخوان آلوگرافت و اتوگرافت در درمان Defect پس از برداشتن ضایعات سارکوم» ذکر کرد و گفت: در بخش جراحی‌های تومور استخوان در بیماری سارکوم با چالش‌هایی مواجه هستیم؛ چراکه با رشد تومور بخش عظیمی از استخوان و بافت‌های نرم درگیر می‌شود که لازم است حجم زیادی از استخوان برداشته شود.

وی با بیان این که در این صورت بیمار با نقص استخوانی (Defect) مواجه خواهد شد، اظهار کرد: برای جبران این نقیصه یا باید از استخوان خود فرد (اتو گرافت) استفاده و یا باید به بانک استخوان (آلوگرافت) مراجعه کنیم و در برخی موارد مواد سنتتیک که به صورت مصنوعی ساخته شده است جایگزین استخوان برداشته شده خواهد شد.

شاهرضایی، اضافه کرد: در برخی موارد حجم استخوان‌های برداشته شده زیاد است و امکان پیوند اتوگرافت وجود ندارد از این رو با استخوان‌های اهدایی از بانک استخوان آلوگرافت خلا ایجاد شده جبران و استخوان بیمار ترمیم خواهد شد.

وی با اشاره به چالش‌های موجود در زمینه استخوان‌های دریافت شده از بانک استخوان آلوگرافت، خاطرنشان کرد: مهمترین مساله در این زمینه بروز عفونت‌ها است. معمولا استخوان‌ها با اشعه گاما ضد عفونی خواهند شد ولی احتمال بروز عفونت به صفر نخواهد رسید.

این جراح ارتوپد، رد پیوند استخوان را از دیگر مسایل مطرح در زمینه درمان بیماران مبتلا به سارکوم استخوانی عنوان کرد و گفت: پزشکان مجبور به استفاده از بانک آلوگرافت هستند و در حال حاضر جراحی‌های بازسازی مینیسک، رباط صلیبی و قرنیه چشم به این بانک مراجعه می‌شود ولی در زمینه پیوند استخوانی تومورها باید دقت بیشتری صورت گیرد.

شاهرضایی با تاکید بر این که چندین بانک آلوگرافت در کشور راه اندازی شده است، اضافه کرد: یکی از این مراکز در بیمارستان امام خمینی (ره) ایجاد شده که با انجام مراحل استریلیزاسیون استخوان‌های اهدایی در دمای بسیار پایین نگهداری و خدمات مورد نیاز بیماران ارائه می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ارتش افزود: پیوند استخوان همراه با انجام آزمایشات HIV، هپاتیت و سایر بیماری‌های قارچی و ویروسی خواهد بود.

وی در عین حال تصریح کرد: مطالعات نشان می‌دهد که بهترین وضعیت پیوند استخوان از خود فرد است ولی محدودیت‌هایی در این زمینه وجود دارد.

اخبار علمی - ایسنا


ویدیو مرتبط :
‫توصیه هایی برای پیشگیری از مبتلا شدن به پوکی استخوان‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

استفاده طولانی از لپ تاپ موجب ضایعات پوستی می شود



 

 

لپ تاب

 

واحد مرکزی خبر: نتایح تحقیقات دانشمندان در سوئیس نشان داد استفاده طولانی مدت از رایانه های لپ تاپ در حالیکه مستقیما روی زانوهای فرد قرار گرفته باشد ، خطر ابتلا به نوعی بیماری موسوم به " سندروم پوست ملتهب " را تشدید می کند .

پژوهشگران در بیمارستان دانشکده پزشکی بازل سوئیس اعلام کردند نتایج تحقیقات نشان داده است استفاده طولانی مدت از لپ تاپ ممکن است موجب بروز نوعی بیماری شود که سندروم پوست ملتهب نام دارد و طی ان پوست به رنگ قهوه ای تیره در می اید و می تواند منجر به لک شدن دائم پوست شود که البته در موارد نادر به سرطان پوست تبدیل می شود .

به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس بر اساس نتایج این مطالعه ، حدود ده بیمار پس ازاستفاده روزانه شش تا هشت ساعت از رایانه لپ تاپ ، به مدت چند هفته تا چند ماه دچار ضایعاتی بر روی پوست یک یا هر دو ران خود شدند.

این ضایعات پیشتر نیز بر روی پوست پاهای کسانی که در برابر کوره های باز اتش یا اجاقهای زغال سنگ کار می کنند یا کهنسالانی که از پتوی برقی استفاده می کنند ، مشاهده شده بود .

پژوهشگران می گویند قرار گرفتن پوست درمعرض حرارتی هر چند متوسط بین 109 تا 116 درجه فارنهایت ، ممکن است موجب بروز این نوع سوختگی شود .

به گفته انان با توجه به رواج استفاده از رایانه های لپ تاپ در میان مردم ، احتمالا شاهد افزایش درصد بروز اینگونه بیماریهای پوستی در اینده خواهیم بود ..../تحلیل:عصرایران