دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

پیگیری راه اندازی سامانه هشدار سریع زلزله در تهران



سامانه هشدار سریع زلزله

در نشست توسعه فناوری‌های پیش آگاهی خطر زلزله عنوان شد:

پیگیری راه اندازی سامانه هشدار سریع زلزله در تهران

مدیر گروه ژئوفیزیک مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری اظهار کرد: مناطقی خاص از کشور و از جمله گستره استان تهران و اطراف آن در ماه‌های آتی از لحاظ تنش‌های لرزه‌یی به دقت مانیتور می‌شوند.

به گزارش ایسنا :منطقه خلیج‌فارس، دانش‌دوست که در نشست اجرایی - تخصصی توسعه فناوری‌های نوین پیش آگاهی از خطر زلزله در دانشگاه هرمزگان سخن می گفت افزود: در دیدگاه مدرن، بحث «مدیریت ریسک» مطرح است که در آن تلاش می‌شود میزان ریسک پذیری کاهش یابد.

مدیر گروه ژئوفیزیک مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری اجزای مدیریت ریسک را شامل کاهش آسیب‎پذیری، دوری از سرمایه‌ها از حوزه رخداد و خطر، پیش آگاهی از وقوع و جابجایی حوزه مسکونی از منطقه خطر برشمرد.

دانش‌دوست ادامه داد: جابجایی حوزه مسکونی از منطقه خطر یک بحث پیش آگاهی است و در بحث پیش آگاهی در زلزله نیز پیش‌بینی زلزله مورد توجه بوده که شامل بخش‌های مختلفی ازجمله تنش لرزه‌یی، روش‌های احتمالاتی، بررسی لرزه خیزی، میدان‌های مغناطیسی ژئوالکتریک می‌شود.

وی همچنین گفت: یکی دیگر از ابزارهای توسعه فناوری‌های نوین پیش آگاهی از خطر زلزله، سامانه هشدار سریع است که ‌تأثیر بسیار زیادی در کاهش تلفات و خسارات جانی و مالی زلزله خواهد داشت.

مدیر گروه ژئوفیزیک مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری ریاست‌جمهوری اضافه کرد: سامانه‌های هشدار سریع شامل هشداردهنده‌های قطع شریان‌های حیاتی و هشداردهنده‌ای خانگی و شخصی هستند.

این مسوول مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری با اشاره به اهمیت و ضرورت راه‌اندازی این سامانه در شهر تهران گفت: دستگاه سامانه هشدار سریع هنوز تکمیل نشده و نیاز است که بیشتر بر روی آن کار شود.

دانش‌دوست با اعلام اینکه در راه‌اندازی این پروژه از تجربیات کشورهای دیگر استفاده شده است، گفت: در سراسر دنیا روش‌های مختلف برای هشدار سریع زلزله به کار گرفته می‌شود که یکی از سریع‌ترین و موثرترین روش‌ها، استفاده از امواج پیش رو(p-wave) است و در تهران نیز همین روش را ملاک عمل قرار می‌گیرد.

مدیر گروه ژئوفیزیک مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری ریاست‌جمهوری گفت: با توجه به پیشرفت‌های جدید دانش بشری و تجربیات اخیر جهانی، راه‌اندازی سامانه هشدار سریع زلزله در شهر تهران برای اطلاع‌رسانی تخصصی و عمومی اقدامی ضروری است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت مانیتورینگ دقیق تنش لرزه‌یی در کشور اشاره کرد و افزود: قابلیت تعیین خطر زلزله تا یک ماه آتی و امکان پیش آگاهی به موقع در برابر خطر احتمالی زلزله از مزیت‌های مانیتورینگ تنش لرزه‌یی به شمار می‌رود.

مدیر گروه ژئوفیزیک مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری همچنین القای آرامش به جامعه در صورت عدم خطر زلزله و مقابله با پیش بینی‌های نادرست از سوی افراد یا مراکز غیر مسوول را از دیگر مزیت‌های مانیتورینگ در تهران عنوان کرد.

وی، قابلیت شناخت لرزه خیزی تهران و تغییرات آن با دقت بالا را یکی دیگر از مزیت‌های مانیتورینگ تهران برشمرد و افزود: پیش از این اقدامی با این دقت در این خصوص صورت نگرفته بود.

دانش‌دوست در ادامه سخنان خود در بحث توسعه پروژه مانیتورینگ به سایر شهرهای کشور، گفت: کمک به تاسیس یک شرکت دانش بنیان برای توسعه فناوری‌های زلزله شناسی با همکاری پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و انجام مطالعات اولیه برای نصب و راه اندازی ایستگاه‌های لرزه نگاری برای انجام مطالعات از محورهای اصلی این طرح خواهد بود.

مدیر گروه ژئوفیزیک مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری در پایان با بیان اینکه استان هرمزگان جزو لرزه خیزترین استان‌های کشور است، اظهار امیدواری کرد که یک شبکه مانیتورینگ پیش لرزه و هشدار سریع نیز در این استان راه اندازی شود./ایسنا

 

 

 


ویدیو مرتبط :
موشن گرافیک سامانه هشدار زودهنگام زلزله

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نصب هشدار سریع زلزله در تهران



اخبار,اخباراجتماعی ,زلزله تهران

 فعالیت آزمایشی سامانه «هشدار سریع زلزله» در تهران، با نصب 6 سنسور در محوطه پژوهشگاه بین‌المللی زلزله آغاز شد. این سامانه شتاب‌نگار، جنبش‌های درونی زمین را ثبت و پردازش می‌کند و این قابلیت را دارد که چند ثانیه قبل از وقوع و سرایت امواج زمین‌لرزه، علائم خطر را به نهادها و سازمان‌های مسوول مدیریت بحران ارسال کند. این تجهیزات تولید داخل، روی سازه‌های استراتژیک همچون سد، نیروگاه و حتی ساختمان‌ها نیز قابل نصب است و بعد از تاییدیه نتایج تست مقدماتی، در فواصل دور از شهر و در محدوده گسل‌ها، تعبیه می‌شود.

 شهر تهران پس از سال‌ها ادعای برخی نهادهای تحقیقاتی، بالاخره به بسته كامل تكنولوژی «هشدار سریع زلزله» مجهز شد.

روز گذشته یك مقام مسول در پژوهشگاه بین‌المللی زلزله، با رونمایی از دستگاه ایرانی «شتاب‌نگار جنبش زمین»، از امكان ثبت ریزترین تكان‌ها و لرزش‌های درون زمین توسط این دستگاه خبر داد كه می‌تواند علامت وقوع زلزله را چند ثانیه قبل از رسیدن امواج به شهر، هشدار دهد.

در حال حاضر 6 سنسور شتاب‌نگار برای ثبت جنبش‌های درونی زمین در محوطه پژوهشگاه بین‌المللی زلزله در تهران نصب شده كه مراحل تست آزمایشگاهی را طی می‌كنند اما این دستگاه‌ها همزمان قابلیت رهگیری زلزله احتمالی و اعلام وضعیت فوق‌العاده به نهادهای مدیریت بحران را نیز دارند. قرار است بعد از تایید نهایی كاركرد سنسورها، كار نصب آنها در فواصل چند كیلومتری بیرون شهر تهران و در موقعیت گسل‌های موجود، آغاز شود تا حلقه آخر از زنجیره ایستگاه‌های سامانه هشدار سریع زلزله، تكمیل و فعال شود.

پیش‌تر، چند مركز و نهاد تحقیقاتی از طراحی سامانه‌های هشدار سریع زلزله خبر داده بودند اما استفاده از سنسورهای خارجی با تكنولوژی‌ كُند‌تر از تولید داخل، مانع از بهره‌برداری موثر و مطمئن از این سامانه‌ها شده بود.

مجموعه فعالیت سنسور و سامانه هشدار سریع باید در كسری از ثانیه، فرآیند دریافت امواج اولیه، پردازش اطلاعات و ارسال علامت هشدار را انجام دهد تا بتوان چند یا حداكثر چند ده ثانیه قبل از سرایت امواج زلزله به شهر، از آن مطلع و باخبر شد.

در عین حال از سنسورهای ثبت شتاب‌نگار جنبش زمین، می‌توان برای پایش رفتار سازه‌های استراتژیك شامل نیروگاه‌ها، پل‌ها، سدها و برج‌های ساختمانی در طول زمان استفاده كرد تا به كمك آن، فعالیت این سازه‌ها در مواقع ضروری و برای جلوگیری از آسیب، قطع یا متوقف شود.

این سامانه امكان نصب روی سازه‌های استراتژیك و حتی برج‌ها و ساختمان‌های مسكونی را دارد
به گزارش «دنیای اقتصاد»، در حالی که از چند سال قبل برخی نهادها و موسسات تحقیقاتی ادعا می‌کردند با راه‌اندازی ایستگاه‌ها و سامانه‌هایی به‌منظور هشدار سریع علائم زمین لرزه، این امکان را فراهم کرده‌اند که چند ثانیه قبل از وقوع زمین‌لرزه، این علائم را هشدار دهند، دیروز، اولین سامانه هشدار سریع زلزله به صورت رسمی در پژوهشگاه زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله رونمایی شد.

این سامانه که پس از طی یک دوره 4 ساله ساخت و راه‌اندازی، از 5/ 1 سال پیش در پژوهشگاه زلزله در حال طی مراحل آزمایشی قرار دارد دیروز در حالی در این پژوهشگاه رونمایی شد که تاکنون سامانه‌های هشدار سریعی که در پایتخت به صورت آزمایشی راه‌اندازی شده بود به دلیل عدم برخورداری از «سنسورهای شتاب‌نگاری»، در عمل قادر نبودند نتیجه قطعی از علائم هشداردهنده زلزله از خود بروز دهند. به این ترتیب و با رونمایی از این سنسورها، سامانه‌ای که از چند سال قبل با عنوان سامانه هشدار سریع زلزله به‌منظور اعلام علائم وقوع زمین لرزه در پایتخت راه‌اندازی شده بود، کامل شد. این در حالی است که از چند سال قبل، مراکز و موسسات تحقیقاتی مختلف، کار روی سامانه‌های هشدار سریع زلزله تا چند ثانیه قبل از وقوع زمین لرزه را آغاز کرده و هم‌اکنون این سامانه‌ها در حال طی مراحل آزمایشی و راه‌اندازی هستند.

 

اما، روز گذشته اولین سامانه کامل هشدار سریع زلزله در قالب سنسورهای شتاب‌نگاری رونمایی شد تا با محقق شدن اولین گام لازم برای امکان‌پذیر شدن هشدار سریع زلزله، سامانه‌های موجود شکل کامل‌تری به خود بگیرند. به گفته محققان پژوهشگاه زلزله‌‌شناسی، قرار است این دستگاه با تحلیل رفتار سازه‌های مهم و حیاتی در وهله اول و مجتمع‌های مسکونی در مراحل بعدی، ضمن دریافت و اعلام علائم هشداردهنده وقوع زلزله در گسل‌های اطراف، قبل از انتقال امواج به مراکز شهری و سازه‌های مهم، آمادگی ساختمان‌ها، شریان‌های حیاتی و سازه‌های مهم شهری و عمرانی را برای مواجهه با زمین‌لرزه‌های بزرگ، ارزیابی و سنجش کند. آن‌طور که محققان پژوهشگاه زلزله‌شناسی می‌گویند این سنسور قادر به تحلیل شاخص‌های جنبش نیرومند زمین و پایش سازه‌های مختلف خواهد بود. این سیستم از چند دهه قبل در برخی کشورهای پیشرفته مانند ژاپن و آمریکا وجود داشته و در علم زلزله‌شناسی مورد تمرکز قرار گرفته است.


شتاب‌نگاری زلزله برای سازه‌های خاص
رئیس مرکز ملی شبکه لرزه‌نگاری پژوهشگاه زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله دیروز در مراسم رونمایی از این سامانه توضیح داد: هم‌اکنون در اغلب کشورهای پیشرفته مانند آمریکا، برای تمام ساختمان‌های بلندمرتبه، زیرساخت‌ها و سازه‌های مهم عمرانی نظیر پالایشگاه‌ها، نیروگاه‌ها، سدها و... نصب سنسورهای شتاب‌نگاری زلزله الزامی است و حتی در بسیاری از واحدهای مسکونی این سنسورها نصب شده است.

انوشیروان انصاری افزود: مهم‌ترین کاربرد این سنسورها مشاهده و اطلاع از رفتار ساختمان‌ها و سازه‌های حیاتی و اطلاع از میزان مقاومت آنها در برابر بروز زلزله‌های احتمالی است.

به گفته وی، پایش سازه‌ها و کاربرد روی سامانه‌های قطع خودکار جریان گاز، برق و... تا چند ثانیه پیش از وقوع زلزله مهم‌ترین هدف طراحی این سنسورهای شتاب‌نگاری است.

انصاری با بیان اینکه هم‌اکنون تنها 4 هزار ایستگاه پرفشار تحویل گاز در شهر توکیو ژاپن و 10 میلیون مشترک گاز خانگی از سنسورهای شتاب‌نگاری بهره‌مند هستند، تاکید کرد: اگر می‌بینیم که بسیاری از کشورهای پیشرفته و لرزه خیز به‌رغم بروز زلزله‌های بسیار قدرتمند توانسته‌اند آسیب‌های ناشی از وقوع زلزله را به حداقل برسانند به‌خاطر بهره‌مندی از این سنسورها است که هم‌اکنون تمام کشورهای زلزله‌خیز باید متناسب با اقلیم خود این سیستم را بومی‌سازی کرده و در اختیار داشته باشند.

رئیس مرکز ملی شبکه لرزه نگاری پژوهشگاه زلزله‌شناسی با بیان اینکه تاکنون 100 سنسور شتاب‌نگاری تولید شده، از نصب 6 سنسور آزمایشی در پژوهشگاه زلزله‌شناسی خبر داد و گفت: براساس تفاهم صورت گرفته با شرکت گاز تهران، قرار است تا دو هفته آینده یک سنسور شتاب‌نگار برای هشدار سریع زلزله در این شرکت نصب شود که در هنگام بروز زلزله گاز شهر تهران به صورت خودکار قطع شود.

وی با اشاره به اینکه این سنسورها قادر به هشدار سریع زلزله از چند 10 ثانیه قبل از رسیدن امواج زمین لرزه‌ها به مراکز شهری و محل نصب سنسورها هستند، افزود: چنانچه سامانه هشدار سریع زلزله روی گسل‌های اطراف تهران و سایر شهرهایی که روی گسل واقع شده‌اند نصب شود، در صورت بروز زلزله در این گسل‌ها، در فاصله چند ثانیه‌ای رسیدن امواج آن به مراکز شهری و تاسیسات حیاتی، این سنسورها علائم هشدار را دریافت می‌کنند و در فرصت چند ثانیه ای باقی مانده تا رسیدن امواج، می‌توانند کاربران را برای انجام اقدامات لازم، در جریان قرار دهند.

به گفته وی، تمام فرآیند دریافت علائم هشدار، پردازش و اعلام آن به کاربران باید در کسری از ثانیه صورت بگیرد. انصاری در خصوص راه‌اندازی این سنسورها توضیح داد: از آنجا که در شهر تهران تعداد خرد لرزه‌ها به نسبت کمتر از سایر نواحی است، هم‌اکنون در جنوب کشور سایتی را برای راه‌اندازی 10 سنسور شتاب‌نگار در نظر گرفته‌ایم که پس از طی مراحل آزمایشی، این سنسورها در سایر شهرها و به خصوص در صنایع حساس و سازه‌های بلندمرتبه نصب خواهد شد.


  اخبار اجتماعی  -  دنیای  اقتصاد