دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

پارتیشن‌ها را تحت كنترل خود درآورید



پارتیشن‌, هارد‌دیسك, ترفند کامپیوتر

 

اطلاعات در دنیای امروزی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و بسیاری از مشكلات كاربران نیز به حفاظت از همین اطلاعات مربوط می‌شود. با توجه به اهمیت زیاد اطلاعات، یكی از مهم‌ترین بخش‌های یك رایانه، هارد‌دیسك و ظرفیت آن است؛ چراكه هارد‌دیسك محل ذخیره‌سازی این اطلاعات ارزشمند بوده و تنها جایی است كه شما می‌توانید با ذخیره‌كردن نتیجه روزها، ماه‌ها و حتی سال‌ها تلاش خود در آن، هنگام نیاز از آنها استفاده كنید. با توجه به همین مساله، می‌توان این‌طور نتیجه گرفت كه مدیریت روی اطلاعات جدای از مدیریت روی هارد‌دیسك نیست و كسی كه بتواند هارد‌دیسك خود را بخوبی و آن‌طور كه تمایل دارد مدیریت كند، می‌تواند مدیریت خوبی را نیز روی اطلاعات ذخیره‌شده در آن داشته باشد.

در این مقاله قصد داریم مدیر جدیدی را برای هارد‌دیسك رایانه به شما معرفی كنیم كه به كمك توانایی و مهارت‌های آن می‌توانید براحتی روی هارد‌دیسك و پارتیشن‌های آن مدیریت كنید.

مینی ابزارهای پارتیشنی
نرم‌افزار MiniTool Partition Wizard ابزاری قدرتمند برای مدیریت پارتیشن‌های هارد‌دیسك است كه به شما این امكان را می‌دهد بدون نیاز به طی مراحل پیچیده و طولانی، تغییرات مورد نیاز را روی هارد‌دیسك اعمال كنید. ویرایش‌های متفاوت این نرم‌افزار در تمامی نسخه‌های 32 و 64 بیت ویندوز قابلیت اجرا دارند و شما می‌توانید به كمك آن تغییر سایز پارتیشن‌ها، ایجاد و حذف پارتیشن‌ها، كپی و پاك‌كردن پارتیشن‌ها، تبدیل، مشاهده، پنهان‌سازی، تغییر نام و حتی بازیابی پارتیشن‌ها را پیاده كنید.

مرتب‌سازی پارتیشن‌ها
یكی از امكاناتی كه در نرم‌افزارهای مشابه دیده نمی‌شود، مرتب‌سازی پارتیشن‌ها پس از اعمال تغییرات در آنهاست. به‌ طور كلی وقتی پارتیشن‌ها تغییر سایز می‌یابد یا انتقالی در آنها رخ می‌دهد (كلاسترها از بخشی به بخش دیگر منتقل می‌شود) برای جلوگیری از خواندن و نوشتن‌های بیهوده روی بخش‌های دور از یكدیگر باید پارتیشن‌های جدید را مرتب كرد. انجام این كار در نرم‌افزار فوق براحتی و به سه روش مختلف امكان‌پذیر است و می‌توانید با استفاده از قابلیت Align all partitions موارد را پیاده كنید. همچنین در صورتی‌كه فقط بخواهید یك پارتیشن را مرتب كنید می‌توانید از گزینه Align Partition كمك بگیرید. اجرای این قابلیت، نوشتن‌های نامرتب روی هارد‌دیسك را كاهش می‌دهد و افزایش عملكرد بهینه آن را به همراه دارد.

ایجاد، حذف و فرمت
ایجاد، حذف و فرمت‌كردن یك پارتیشن ازجمله امكانات اساسی و پایه در نرم‌افزارهای مدیریت پارتیشن به ‌شمار می‌رود. نرم‌افزار فوق نیز با پشتیبانی از این امكانات، شما را قادر می‌سازد تا با چند كلیك ساده پارتیشن‌های موردنظرتان را در فایل سیستم‌های FAT12 ،FAT16 ،FAT32 و NTFS ایجاد كنید، به ‌آسانی آنها را حذف كنید یا آنها را با سایز كلاسترهای مختلف از 512 بایت تا 64 كیلوبایت فرمت كنید.

پارتیشن‌, هارد‌دیسك, ترفند کامپیوتر

كپی هارد‌دیسك‌ها
كپی‌كردن یك پارتیشن از هارد‌دیسكی به هارد‌دیسك دیگر و حتی كپی‌كردن كل پارتیشن‌های یك هارد‌دیسك در هارد‌دیسك دیگر ازجمله امكاناتی است كه در بخش‌های Disk Copy و Partition Copy در اختیار شما قرار خواهد گرفت. برای استفاده از این قابلیت تنها كاری كه باید انجام دهید این است كه ابتدا دیسك یا پارتیشن مبدا را انتخاب، سپس دیسك مقصد را مشخص كنید و در نهایت نیز روش كپی را برگزینید تا عملیات كپی اطلاعات از هارد‌دیسك و پارتیشنی به هارد‌دیسك و پارتیشن دیگر آغاز شود.

حفاظت از اطلاعات با مخفی‌سازی
گاهی اوقات بهترین روش برای حفاظت از اطلاعات این است كه وانمود كنیم اطلاعاتی برای سرقت وجود ندارد! قابلیت مخفی‌سازی پارتیشن‌ها در این نرم‌افزار نیز به شما این امكان را می‌دهد تا هر پارتیشنی را كه تمایل داشته باشید مخفی كنید و هر زمان كه به آن نیاز داشتید آن را از این حالت خارج كنید. به كمك این قابلیت می‌توانید وانمود كنید اطلاعات محرمانه‌ای ندارید و به‌این ترتیب براحتی از اطلاعات خصوصی خود محافظت كنید.

بازسازی MBR
مستر بوت ركورد یا همان MBR، یك سكتوربوت 512 بایتی و اولین سكتور (سكتور صفر) از سخت‌افزارهای ذخیره‌ساز اطلاعات همچون هارد‌دیسك است. MBR ممكن است برای نگهداری جداول پارتیشن Primary هارد‌دیسك مورد استفاده قرار گیرد و گاهی اوقات چنانچه صدمه ببیند، سیستم‌عامل بدرستی بوت نمی‌شود و مشكلات دیگری را نیز به همراه خواهد داشت. در این شرایط بازسازی MBR می‌تواند مشكل را رفع كند و این بازسازی نیز با یك كلیك توسط MiniTool Partition Wizard قابل انجام است.

تست سلامت
تست سلامت سكتورهای هارد‌دیسك از دیگر امكاناتی است كه توسط این نرم‌افزار در اختیار شما قرار خواهد گرفت. Surface Test به شما این امكان را می‌دهد تا وضع سكتورهای هارد‌دیسك را با خواندن تك‌تك آنها مورد بررسی كنید. در این شرایط چنانچه هنگام خواندن سكتور مشكلی وجود نداشته باشد، مربعی به رنگ سبز نمایش داده می‌شود و چنانچه مشكلی هنگام خواندن اطلاعات رخ دهد، این رنگ قرمز خواهد شد.

افزایش ظرفیت سیستمی‌ها بدون راه‌اندازی مجدد
اگر می‌خواهید ظرفیت پارتیشن سیستمی ویندوز را افزایش دهید و دوست دارید این كار بدون راه‌اندازی مجدد رایانه صورت گیرد، می‌توانید از نرم‌افزار فوق كمك بگیرید. این نرم‌افزار براحتی اطلاعات ذخیره شده روی پارتیشن سیستمی شما را در حالتی كه ویندوز بوت شده و فعال است، قفل می‌كند و پس از آن نسبت به افزایش ظرفیت پارتیشن مورد نظر بدون نیاز به راه‌اندازی مجدد رایانه اقدام می‌كند. در این شرایط كه برای سیستم‌های عامل ویندوز سرور 2000، 2003 و 2008 بسیار دارای اهمیت است، بدون نیاز به راه‌اندازی مجدد و بروز اختلال در عملكرد سیستم‌عامل، ظرفیت پارتیشن تغییر می‌یابد و می‌توانید به استفاده از آن با ظرفیت جدید بپردازید.

راست و چپ را جدی بگیرید!
توجه: یكی از مهم‌ترین مشكلاتی كه بسیاری از كاربران هنگام تغییر سایز پارتیشن‌ها با آن مواجه می‌شوند، ناتوانی در تغییر سایز پارتیشن‌ها بویژه پارتیشن اول یعنی پارتیشن درایو C است. در بسیاری از موارد، كاربران فضای موردنظر به منظور افزایش ظرفیت، این پارتیشن را از درایوهای دیگر همچون درایو D كسر می‌كنند، اما قادر به افزودن این فضا به درایو C نیستند.
در چنین شرایطی باید توجه داشته باشید مهم‌ترین اصل هنگام افزایش ظرفیت یك پارتیشن به كمك فضای كسرشده از پارتیشن دیگر، این است كه فضای مورد نظر را بدرستی از پارتیشن مورد نظر كسر كنید. به عنوان مثال، چنانچه قصد دارید فضای دو گیگابایت را از پارتیشن D به پارتیشن C انتقال دهید، باید حتما این فضا را از سمت چپ پارتیشن D كسر كنید؛ به عبارتی هنگام تغییر سایز پارتیشن D نشانگر ماوس را به سمت چپ نوار ظرفیت پارتیشن ببرید و با كشیدن آن به سمت راست، ظرفیت آن را كاهش دهید و فضای موردنظر را از آن كسر كنید. در چنین شرایطی براحتی می‌توانید فضای كسرشده را به پارتیشن درایو C اختصاص دهید. همچنین اگر بخواهید از پارتیشن D برای افزایش ظرفیت پارتیشن E كمك بگیرید، ‌باید این عمل را از سمت راست پارتیشن D انجام دهید.

نكات مهم دیگری كه باید به آنها توجه داشته باشید، عبارتند از:
ـ توجه داشته باشید در یك هارد‌دیسك فاقد پارتیشن Logical، فقط می‌توانید چهار پارتیشن Primary داشته باشید.

ـ اگر هارد‌دیسك شما شامل یك پارتیشن Logical باشد، می‌توانید سه پارتیشن Primary نیز داشته باشید.
ـ توصیه می‌كنیم اولین پارتیشن هارد‌دیسك خود را Primary تعیین كنید.

ـ با فرمت‌كردن یك پارتیشن، اطلاعات ذخیره شده در آن از بین خواهد رفت.

ـ چنانچه یكی از پارتیشن‌های سیستمی را حذف كنید، سیستم‌عامل رایانه بدرستی بوت نخواهد شد.
نرم‌افزار فوق در نسخه‌های مختلف رایگان، حرفه‌ای، سرور و... قابل دانلود است كه تفاوت آنها با یكدیگر نیز در پشتیبانی از برخی ابزارها و امكاناتی است كه در اختیار كاربران قرار می‌دهند. چنانچه به استفاده از این نرم‌افزار علاقه دارید و كاربر خانگی هستید پیشنهاد می‌كنیم نسخه كاملا رایگان این نرم‌افزار را با نام MiniTool Partition Wizard Home Edition از لینك زیر دانلود كنید:
منبع:partitionwizard.com


ویدیو مرتبط :
تولیدی پارتیشن/پارتیشن دوجداره/پارتیشن اداری/0912685250

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

4 روش آسان برای كنترل اشتها



کنترل اشتها

ما تا کنون توصیه های تغذیه ای ضد و نقیضی شنیده ایم. اما بهتر است که این حقیقیت را نیز فراموش نکنیم که ما بیش از اندازه می خوریم. پس طبیعی است که چاق شویم.

تقریبا 2/3 از امریکاییان دچار اضافه وزن و چاقی هستند و متوسط وزن مردان و زنان در حال حاضر حدود 8 کیلو بیشتر از دهه 1970 می باشد. در حالیکه در این مدت هیچ تغییری در بخش گرسنگی مغز (هیپوتالاموس) رخ نداده است! مسلما راه های موثری برای کنترل اشتها وجود دارد که در ادامه به 4 روش موثر اشاره می کنیم.

* میزان گرسنگی خود را ارزیابی و درجه بندی کنید. قبل از این که بدون فکر چیزی درون دهان خود بگذارید بهتر است که گرسنگی خود را با مقیاسی بین 1 تا 5 طبقه بندی کنید. عدد 5 متعلق به گرسنگی کاذب و یا غیر آزاردهنده است و عدد 1 مربوط به گرسنگی واقعی است. اگر درجه گرسنگی شما عددی بین 4 تا 5 باشد ،بدانید که این گرسنگی کاذب اصلا مطابق با نیاز بدن شما نیست و بهتر است که عامل تحریک اشتها و گرسنگی را کشف کنید. در اغلب مواقع استرس و بی حوصلگی عامل اصلی تحریک اشتها است . بهترین عمل در این مواقع انجام فعالیتی لذت بخش است که گرسنگی کاذب شما را دفع کند.

چاقی


* از خوردن بدون تامل و فکر بپرهیزید. اغلب مواقع ما بدون در نظر گرفتن حجم غذای مصرفی و میزان نیاز بدن شروع به خوردن می کنیم و تنها زمانی دست از غذا می کشیم که واقعا معده ما پر شده باشد. در حالی که باید به این نکته توجه داشته باشیم که گاهی حجم کمی از غذا مقدار کالری مورد نیاز بدن ما را تامین کند و این اصلا ربطی به حجم معده و دستگاه گوارش ما ندارد. بهتر است که حجم دستگاه گوارش را با میزان کالری مورد نیاز بدن تطابق دهید و نه برعکس!

* در مورد محرک ها هوشیار باشید. در بسیاری از مواقع بدون اینکه بدن نیاز واقعی به غذا داشته باشد ما می خوریم و این امری ا جتناب ناپذیر است که با مشاهده انواع بسته های رنگارنگ خوراکی مقاومت کنیم. هر چه قدر ما غذا بخوریم مغز شروع به تولید دوپامین (هورمون رضایت بخش بعد از خوردن غذا)می کند و بدن به مرور زمان بیشتر پای بند این غریزه می شود.با گذر زمان تنها مشاهده و بوی غذا سبب تحریک اشتها می شود و مغز را آماده تولید دوپامین می کند. بهتر است که غذاهای کمتر پردازش شده که حاوی چربی، شکر و نمک کمتر است مصرف کنید . از قرار گرفتن در شرایط تحریک زا اجتناب کنید.

اشتها


* غذاهای حجیم و کم کالری مصرف کنید. متاسفانه بیشتر افراد به مقدار کالری موجود در غذا اطمینان ندارند و تا آنجا می خورند که لبریز و به اصطلاح سیر شوند. تغییر در چنین عادتی کمی سخت به نظر می رسد مگر این که غذاهایی را انتخاب کنید که حاوی آب زیاد باشد مثل میوه جات ، سبزیجات و سوپ. این غذاها معده را پر کرده در حالیکه کالری چندان زیادی ندارند و بعلاوه حاوی مواد مورد نیاز و مفید بدن هستند.