وقتی مورچه‌ها بیمار می‌شوند ...!

عفونت قارچی,بیماری مورچه ها,مورچه های مریض,مورچه بیمار

وقتی مورچه‌ها بیمار می‌شوند ...!

لونی مورچه‌ها نیز با خطر شیوع بیماری‌های مختلف روبه‌رو هستند و این حشرات برای پیشگیری از همه‌گیر شدن عفونت، از شیوه «لیس زدن» بدن مورچه بیمار برای حذف عامل عفونی استفاده می‌كنند.

به گزارش سرویس پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حشرات مانند پستانداران دارای سیستم ایمنی نیستند، اما از یك سیستم دفاعی خاص برای مقابله با عفونت‌ها استفاده می‌كنند كه این شیوه در بین مورچه «لیس زدن» بدن مورچه بیمار است.

«سیلویا كرمر» از محققان موسسه علوم و تكنولوژی اتریش تأكید می‌كند: شیوه «لیس زدن» یك راه مطمئن برای بقای كلونی و پیشگیری از شیوع عفونت قارچی محسوب می‌شود. مورچه‌های كارگر سالم با لیس زدن بدن مورچه آلوده، عفونت قارچی را از بین می‌برند و از شیوع عفونت در كلونی پیشگیری می‌كنند.

محققان برای بررسی این شیوه دفاعی، كلونی مورچه‌های «Lasius neglectus» را مورد بررسی قرار دادند و یك مورچه را با اسپور قارچ، آلوده كردند. زمانی‌كه مورچه بیمار به كلونی باز می‌گردد، سایر اعضا مانع از ورود مورچه بیمار نشده و به جای فرار از مورچه آلوده، به وی نزدیك شده و شروع به لیس زدن بدن مورچه برای حذف عامل پاتوژنی می‌كنند كه یك رفتار نظافتی عمومی محسوب می‌شود.

در این حالت احتمال مردن مورچه بیمار در اثر عفونت قارچی كاهش می‌یابد. این لیس زدن باعث ورود مقدار بسیار كمی عفونت قارچی به بدن مورچه‌های سالم می‌شود كه البته موجب بیماری آنها نمی‌شود.

آزمایشات نشان می‌دهد، در زمان ورود مقدار ناچیز عفونت به بدن مورچه‌های سالم، مجموعه‌ای از ژن‌های ایمنی مربوط به دفاع ضد قارچی در بدن مورچه‌ها فعال می‌شود و در صورتی‌كه كلونی بار دیگر در معرض این عفونت قارچی قرار گیرد، مورچه‌ها قادر به مقابله بهتر با عفونت خواهند بود.

محققان مدل رایانه‌ای بر اساس اطلاعات بدست آمده از رفتار كلونی مورچه‌ها تهیه كردند كه نشان می‌دهد، اگرچه تعداد اندكی از مورچه‌ها در اثر این عفونت از بین می‌روند، اما این رفتار نظافتی (لیس زدن مورچه بیمار) باعث نجات سریع كلونی می‌شود.

رفتار «لیس زدن» مورچه ها چیزی شبیه واكسیناسیون در انسان‌ها است كه ویروس ضعیف یا كشته شده بیماری وارد بدن فرد می‌شود.

نتایج این تحقیق در مجله «PLoS Biology» منتشر شده است./ایسنا

شکار مورچه توسط مورچه خوار ( شیر مورچه)(فوق العاده تماشایی)

دور كننده مورچه‌ها !

دور كننده مورچه‌ها

از وجود بی‌شمار مورچه در خانه رنج می‌بريد؟ به در و ديوار، كابينت و همه جای خانه، مورچه آويزان است؟ شب‌ها از دست آنها آرامش نداريد؟ نگران نباشيد! ما برای شما راه حلی مناسب داریم:

كافی است مقدار مساوی سركه و آب را با هم مخلوط كنيد و كابينت‌ها، كف و هر جايي را كه امكان دارد، با اين محلول بشوييد تا مورچه‌ها از منزل شما دور شوند. برای اين منظور، قرار دادن زغال خشك يا تكّه‌ای ليموترش در محل زندگی آنها نيز موثر است.