دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

وجود کروموزوم Y رشد جنین پسر را تضمین نمی‌کند!؟



تولید تستوسترون جنین, شکل‌گیری بیضه‌ها

دانشمندان دانشگاه کیس وسترن مدعی شدند:
وجود کروموزوم Y رشد جنین پسر را تضمین نمی‌کند!؟

تیمی از دانشمندان دانشگاه Case Western Reserve مدعی‌اند ژن مسوول تعیین این که یک جنین در حال رشد در نهایت مذکر خواهد بود، از لحاظ تکاملی غیرقابل‌اعتماد است.

به گزارش (ایسنا)، تیم تحقیقاتی مطالعات خود را بر روی ژن SRY صورت داد.

SRY برنامه ژنتیکی را که منجر به شکل‌گیری بیضه‌ها و تولید تستوسترون جنین می‌شود، پایه‌ریزی می‌کند.

به منظور مطالعه این ژن، تیم علمی به رهبری مایکل وایس، خانواده‌هایی را مطالعه کرد که در آن‌ها یک دختر دارای همان کروموزوم Y پدرش بود.

زنان معمولا جفت کروموزومی XX را رشد می‌دهند اما در خانواده‌های مورد مطالعه، پدر، دختری با جفت XY تولید می‌کرد.

محققان پس از انجام تحلیل‌های بیوشیمیایی و ژنتیکی دریافتند این موضوع در دوران جنینی هنگامی رخ می‌دهد که سوئیچ (تغییر) غالب SRY ایجاد نمی‌شود؛ بنابراین نر انسانی در واقع، ابهام جنسی را رشد می‌دهد و این بدین معناست که بر خلاف برنامه‌های ژنتیکی که فرایندهای اساسی دیگری همچون قلب را رشد می‌دهند، سوئیچ غالب ژن SRY فقط انحراف جزئی را از فرایند نرمال می‌طلبد تا رشد جنسی جنین به طور قابل‌ توجهی دستخوش تغییر شود.

مطالعه جدید نشان می‌دهد‌ رشد جنسی نر در مقایسه با دیگر برنامه‌های ژنتیک دارای ثبات کمتری است.

جزئیات این مطالعه در مجله Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شد. /ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
اشاره ی قرآن به وجود کروموزم زن بروی کروموزوم مرد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آمانو: نمی‌توان تضمین معتبری درباره وجود نداشتن مواد یا فعالیت‌های هسته‌یی اعلام نشده در ایران ارائه کرد



آژانس بین‌المللی انرژی

آمانو خواستار همکاری بیشتر ایران در زمینه برنامه هسته‌یی‌اش شد

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش جدید خود مدعی است که ایران، کره شمالی و سوریه با آژانس در زمینه تحقیق درباره فعالیت‌های هسته‌یی‌شان کامل همکاری ندارند.

به گزارش ایسنا، یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه در گزارش جدید خود به مجمع عمومی سازمان ملل اجرایی شدن پادمان‌های هسته‌یی در ایران، سوریه و کره شمالی را زیر سوال برد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آمانو مدعی شد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نمی‌تواند تضمین معتبری درباره وجود نداشتن مواد یا فعالیت‌های هسته‌یی اعلام نشده در ایران ارائه کند و به همین دلیل نمی‌تواند با اطمینان بگوید که همه مواد هسته‌یی در ایران برای هدف صلح‌آمیز است، گرچه افزود که "یک جلسه سازنده" هفته گذشته بین مقامات آژانس و ایران درباره مسائل گذشته و حال در زمینه برنامه هسته‌یی ایران برگزار شد.

به گزارش ایسنا آمانو در حالی این اظهارات را مطرح می‌کند که ایران بارها با اطمینان اعلام کرده است که برنامه هسته‌یی‌اش کاملا صلح‌آمیز است.

آمانو خطاب به مجمع عمومی سازمان ملل گفت: ایران پیشنهاد جدیدی را درباره اقدامات عملی به منظور داشتن سهمی سازنده در تقویت همکاری‌ها و گفت‌وگو‌ها برای حل همه مسائل باقیمانده در آینده ارائه کرد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که نشست بعدی در تاریخ 11 نوامبر (20 آبان) در تهران "باهدف پیشبرد این همکاری‌ها" برگزار خواهد شد.

آمانو درباره برنامه هسته‌یی کره شمالی نیز گفت که پیونگ یانگ به وضوح در حال نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علاوه بر آن از سوریه خواست با آژانس درباره مسائل حل نشده مربوط به سایت دیرالزور همکاری کند.

 

------------------------------------------------------
سخنگوی آژانس: سفر آمانو به ایران در دست بررسی است

یک سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که یوکیا آمانو در حال بررسی سفر به تهران است.

به گزارش ایسنا، گیل تودور، سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران دعوت شده است و این در دست بررسی است.

تودور این اظهارات را در واکنش به اظهارات علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران بیان کرده است که که خبر داد آمانو برای تاریخ 12 نوامبر به ایران دعوت شده است، یعنی یک روز بعد از آن که تیم آژانس قرار است با مذاکره‌کنندگان ایرانی درباره برنامه هسته‌یی تهران گفت‌وگو کنند.

آسوشیتدپرس معتقد است که حضور آمانو همزمان با برگزاری مذاکرات احتمالا انتظار تحقق پیشرفت قابل توجه را پس از دو دور مذاکرات اخیر در وین که هر دو طرف دید مثتبی به آن داشتند، بالا خواهد برد.