دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

واکنش شامپانزه‌ها در هنگام مرگ عزیزان!




 

 

واکنش شامپانزه‌ها در هنگام مرگ عزیزان!

 

 

مشاهدات جدید دانشمندان انگلیسی نشان می دهد که شامپانزه ها می توانند مرگ همسر و فرزندان را درک کرده و در از دست دادن عزیزان خود سوگواری کنند.

 


به گزارش خبرگزاری مهر، جانورشناسان دانشگاه استیرلینگ در بررسیهای جدید دریافتند که واکنش شامپانزه ها نسبت به مرگ عزیزان بسیار توسعه یافته تر از آن چیزی است که تاکنون تصور می شد.

 


این نتایج برپایه یکسری مشاهدات بر روی دو گروه از شامپانزه ها در زمان مرگ یکی از اعضای خانواده به دست آمد.

 


در تحقیق اول، این محققان آخرین ساعات و لحظه مرگ یک شامپانزه پیر ماده را که در یک گروه کوچک از شامپانزه ها در یک پارک تفریحی در انگلیس زندگی می کرد رصد کردند.

 


در تحقیق دوم یک فیلم مستند از رفتار دو شامپانزه مادر در طبیعت تهیه شد. این دو مادر به مدت چند هفته در کنار بالین جسد فرزندان خود که در اثر یک بیماری تنفسی مرده بودند ماندند.

 


این محققان در این خصوص توضیح دادند: " توانایی درک مرگ یکی از پدیده هایی است که تاکنون به شیوه های مختلف در بین برخی از حیوانات مشاهده شده است. اکنون بررسیهای جدید ما نشان می دهد که برخورد با مرگ در بین حیوانات احتمالا بسیار پیچیده تر و توسعه یافته تر از آن چیزی است که تاکنون تصور می شد."

 


براساس گزارش لس آنجلس تایمز، این درک عمیق از مرگ می تواند به حس خود آگاهی و پدیده هایی مثل خود شناسی و همدردی با دیگران ارتباط داشته باشد.

 


در مورد مرگ بزرگسال، شامپانزه های شاهد مرگ حیوان ماده پیر، آرامش بیشتری از خود نشان دادند. در روزهای قبل از مرگ، اعضای این گروه بسیار آرام بودند و با دقت بسیار زیادی از شامپانزه پیر مراقب می کردند. کمی قبل از مرگ، اعضای گروه این شامپانزه را تمیز کرده و بسیار نوازش کردند. بلافاصله پس از مرگ، دختر شامپانزه از دنیا رفته تمام شب را در کنار بستر مادر بیدار ماند. صبح روز بعد، زمانی که جنگلبانان آمدند و جسد میمون را بردند، سایر شامپانزه ها آرام ماندند و تا روزها از خوابیدن در جای شامپانزه مرده اجتناب کردند.

 


در مورد رصد دوم، فیلم مستندی از پنج عضو یک جامعه شامپانزه ها در منطقه حفاظت شده "بوسئو" در گینه ساخته شد.

 


این محققان در این خصوص اظهار داشتند: "ما مرگ دو بچه شامپانزه را که در اثر یک عفونت تنفسی مرده بودند رصد کردیم. در هر دو مورد، یک واکنش شایان توجه از سوی مادران نسبت به مرگ فرزندانشان دیده شد. به طوری که آنها به مدت چند هفته همچنان از جسد فرزند خود مراقبت می کردند."

 


زمانی که اجساد کاملا فاسد شدند و مادران نشان دادند که مرگ فرزند را پذیرفته اند، سایر اعضای گروه نزدیک اجساد می شدند و به آنها دست می زدند و به آرامی از کنار جسد عبور می کردند.

 

 


ویدیو مرتبط :
‫چطور از مرگ نترسیم و مرگ عزیزان را بپذیریم‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

غم ناشی از مرگ عزیزان ضربان قلب را تغییر می دهد



 

 

غم ناشی از مرگ عزیزان ضربان قلب را تغییر می دهد

 

نتایج تحقیقات پژوهشگران استرالیایی نشان می دهد که غم ناشی از مرگ عزیزان به شدت برروی ضربان قلب فرد داغدار تاثیر می گذارد و می تواند مشکلات زیادی را برای وی ایجاد کند.

  

 

داغداری ناشی از مرگ یک فرد بسیار عزیز مثل شریک زندگی و یا فرزند نه تنها می تواند مشکلات روحی و غم و اندوه ایجاد کند بلکه می تواند یک خطر جدی برای قلب باشد.

 

محققان دانشگاه سیدنی با هدف بررسی آسیبهای فیزیکی یک داغداری، تحقیقاتی را بر روی ۷۸ فردی که حداقل از دو هفته قبل زیر فشار غم از دست دادن یک عزیز بوده اند انجام دادند.

 

در این آزمایشات، سطح ضربان قلب در تمام مدت شبانه روز کنترل شد و سپس این داده ها با اطلاعات مربوط به قلب افرادی که از غم از دست دادن عزیزان رنج نمی بردند مقایسه شد.

 

به گفته این محققان، قلب افرادی که در یک موقعیت نرمال زندگی می کنند به طور متوسط ۷/۷۰ ضربه در دقیقه می زند.

 

این درحالی است که تعداد ضربان قلب افرادی که در غم از دست دادن عزیزانی چون فرزند و یا همسر هستند ۱/۷۵ است که این ضربان قلب سریع یک پاسخ طبیعی به اضطراب یا غم است.

 

اما این دانشمندان زمانی نسبت به این تغییر ضربان قلب حساس شدند که یک بی نظمی قلبی را در افرادی مشاهده کردند که به صورت داغدار به زندگی خود ادامه می دهند به طوریکه در بین افرادی که عزیزان خود را از دست داده بودند و به خاطر این از دست دادن به شدت داغدار بودند یک متوسط ۲۳/۲ مورد تپش قلب در اولین هفته های بعد از داغداری ثبت شد.

 

درحالیکه در افرادی که در یک شرایط راحت زندگی می کردند به طور طبیعی ۲۳/۱ مورد تپش قلب به ثبت رسید.

 

نتایج این تحقیقات همچنین نشان داد که پس از یک دوره حدود شش ماه، قلب افراد آسیب دیده از یک داغداری به حالت طبیعی بازگشت اما غم حاصل از این داغ برای مدت زمان بسیار طولانی تر حتی برای همیشه می تواند باقی بماند.

 

این تیم استرالیایی در این بررسیها دریافتند که در میان افراد آسیب دیده از داغداری، سطح افسردگی برابر با ۳/۲۶ است درحالیکه در بین داوطلبان غیرداغدار رقم افسردگی برابر با ۱/۶ است همچنین افسردگی در میان بیوه ها و والدینی که فرزند خود را از دست داده بودند ۳ برابر بیشتر از کسانی بود که با این نوع دردها آشنا نیستند./خبرگزارى مهر