دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

واکنش رئیس دانشگاه علامه طباطبایی



 

 

واکنش رئیس دانشگاه علامه طباطبایی به آخرین موج بازنشستگی استادان دانشگاه

 

 

واکنش رئیس دانشگاه علامه طباطبایی به آخرین موج بازنشستگی استادان دانشگاه

 

 

خبری که دیروز در ستون پیدا و پنهان «اعتماد» منتشر شد، واکنش های بسیاری در سایت های خبری در پی داشت. بازنشستگی ۱۲ استاد صاحب نام اقتصاد در مهم ترین دانشگاه علوم انسانی ایران و شایعه انحلال گروه توسعه دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه، در حالی که به نظر نمی رسید این استادان مشمول مقررات بازنشستگی شده باشند، آن قدر غیرمنتظره بود که بسیاری از سایت های اینترنتی این کار را اقدامی برای حذف منتقدان اقتصادی تفسیر و تعبیر کردند.

 


حتی در این میان صدرالدین شریعتی رئیس دانشگاه علامه هم که تاکنون کمتر علاقه یی به اظهارنظر در این گونه موارد از خود نشان داده، ناگزیر از آن شد که واکنش نشان دهد و با اتخاذ موضعی دوپهلو، از یک سو سیاسی بودن بازنشستگی ها را تکذیب کند و از سوی دیگر مدعی شود؛ «استادان قصد اختلال در امتحانات داشته اند.» دیروز شریعتی در گفت و گو با خبرگزاری مهر بازنشستگی ۱۲ استاد اقتصاد و انحلال گروه توسعه دانشکده اقتصاد این دانشگاه را رد کرد، اما در عین حال به شدت از آنچه «عملکرد سیاسی برخی از استادان» می خواند، انتقاد کرد و گفت؛ «تمام اعضای این گروه در یک جریان خاص سیاسی حرکت می کردند و به دنبال اختلال در امتحانات بودند.» رئیس دانشگاه علامه همچنین درباره شایعه انحلال گروه توسعه دانشکده اقتصاد هم همین رویه را پیش گرفت و اول گفت؛ «گروه توسعه دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی منحل نشده است» و بعد حرف خود را چنین کامل کرد؛ «گروه توسعه ما متاسفانه به صورت یک باشگاه سیاسی عمل می کرده است.»

 


شریعتی در تشریح آخرین تحولات دانشکده اقتصاد گفت؛ «ما یک استاد از دانشکده اقتصاد را بازنشسته کردیم و بقیه این افراد با درخواست های خودشان سه سال قبل بازنشسته شدند. یکی از این افرادی که نام وی در خبرها عنوان شده نیز اکنون در امریکا به سر می برد. دکتر برادران شرکا به درخواست خود در تابستان سال گذشته بازنشسته شد و اکنون به امریکا رفته است. در مورد آقای خطایی نیز من نمی خواستم وی بازنشسته شود اما او به درخواست خود بازنشسته شد. آقای زنوز نیز دو سال قبل به همین شکل بازنشسته شده است. تنها فردی که امسال بازنشسته شده آقای ستاری فر است. وی دارای شرایط بازنشستگی بود چرا که اگر دارای این شرایط نباشد، دانشگاه استاد خود را بازنشسته نمی کند. دانشگاه قانون دارد و تابع آن قوانین است.»

 


او بازنشستگی محمد ستاری فر را هم چنین توجیه کرد؛ «همه این افراد به سن بازنشستگی رسیده بودند و در مورد آقای ستاری فر هم وی بیش از ۳۰ سال فعالیت آموزشی داشته اما چون مقالات و کارهای پژوهشی و علمی نداشته و استادیار بوده است بر اساس قانون با این میزان فعالیت آموزشی بازنشسته شده است. البته اگر استاد تمام بود می توانست تا ۶۵ سالگی فعالیت خود را ادامه دهد.»او سپس انتقاد از مواضع گروه توسعه و رئیس آن را دنبال کرد و گفت؛ «تمام اعضای این گروه در یک جریان خاص سیاسی حرکت می کردند و به دنبال اختلال در امتحانات بودند و می خواستند امتحانات را برگزار نکنند. چون این افراد متاسفانه جرم زیادی دارند، تصور می کنند ما گروه را منحل می کنیم در حالی که اصلاً این گونه نیست. ایجاد و انحلال یک گروه آموزشی ضابطه دارد. در یک گروه آموزشی اصلاً بحث افراد مطرح نیست و طبق ضوابط عمل می شود.» رئیس روحانی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد؛ «این افراد آنجا را به یک پایگاه سیاسی بدل کرده و اطلاعیه یی برای عدم برگزاری امتحانات هفته قبل صادر کرده بودند.

 


تدبیر شد و جلوی این موضوع گرفته شد و حال که این افراد احساس می کنند کار نادرستی کرده اند، اعلام می کنند گروه منحل شده است. متاسفانه مدیر گروه به جای کار آموزشی به عنوان یک حرکت سیاسی عمل می کرده است که با کلیت نظام آموزشی و مسائل مربوط به آن منافات داشته است. یک مدیر گروه نمی تواند در برابر موضوعات آموزشی و امتحانات بایستد و اخلال در امر آموزش کند.» ایلنا هم در خبری در این باره به نقل از یک منبع آگاه نوشت؛ «طیف اقتصاددانان دانشگاه علامه تهران در طول سال های اخیر استخوان بندی بحث های نظری در اقتصاد ایران را پیگیری می کردند و با این حال این اقدام ضربه سنگینی را به دانشگاه، فضای علمی و اقتصادی کشور می زند، و این درحالی است که اکثر استادان بازنشسته شده به سن بازنشستگی نرسیده اند.» بنا بر آخرین احکام رئیس دانشگاه علامه، محمد ستاری فر، حمیدرضا برادران شرکا، علی صادق تهرانی، بهروز هادی زنوز، محمود ختایی، صادق بختیاری، رضا عاصی، مهدی جهرمی، محمدمهدی به کیش و خانم دکتر ترکیان به جمع دیگر استادان پیوستند که طی سال های گذشته با کلی حرف و حدیث بازنشسته شده اند.

 

 

 


ویدیو مرتبط :
افشاگری رئیس سابق دانشگاه علامه طباطبایی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی برکنار شد


طی حکمی از سوی سرپرست وزارت علوم، دکتر حسین سلیمی به عنوان سرپرست جدید دانشگاه علامه طباطبایی منصوب شد.

ایسنا: طی حکمی از سوی سرپرست وزارت علوم، دکتر حسین سلیمی به عنوان سرپرست جدید دانشگاه علامه طباطبایی منصوب شد.

 با حکم توفیقی دکتر حسین سلیمی جایگزین سید صدرالدین شریعتی، رییس قبلی دانشگاه علامه شد.

شریعتی حدود هشت سال ریاست دانشگاه علامه طباطبایی را بر عهده داشت که در اواخر فعالیت وی، مسائل حاشیه‌ای زیادی از جمله موضوع جذب هیات علمی خارج از روند قانونی، بازنشستگی خارج از عرف اساتید و همچنین بورسیه‌های خارج از روال عادی درباره این دانشگاه مطرح شد.

بر اساس این گزارش، دکتر سلیمی از ظهر سه‌شنبه (دوازدهم شهریور ماه) کار خود را در دانشگاه علامه آغاز خواهد کرد.