دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

واکسن مواد مخدر تولید شد



واکسن مواد مخدر,مواد مخدر

 دانشمندان یک واکسن آزمایشی برای درمان معتادان به مواد مخدر و به طور خاص هروئین ساخته اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، واکسن آزمایشی دانشمندان می تواند یک پیشرفت مهم برای امنیت و سلامت عمومی باشد. اعتیاد به مواد مخدر قوی و غیرقانونی نه تنها زندگی افراد را نابود می کند بلکه عاملی برای شکل گیری تجارت خشونت بار و جهانی مخدر است.

حدود 20 میلیون نفر در دنیا به هروئین و افیونهای مرتبط با آن اعتیاد دارند. اعتیاد آنها و استفاده مکرر از سرنگهای آلوده مصرف کنندگان هروئین را در خطر انواع بیماریها به ویژه اچ آی وی و هپاتیت C قرار می دهد.  احتمال مرگ این افراد یا به علت اوردوز مخدر و یا خشونتهای مربوط به قاچاق مواد مخدر بسیار زیاد است.

ترک مواد مخدر پس از طی دوره های مرسوم ترک اعتیاد یک چالش دشوار است. این واکسن آزمایشی در صورتی که فرد بار دیگر در معرض استفاده از مخدر قرار بگیرد می تواند از اعتیاد وی جلوگیری کند.

واکسن هروئین توسط کیم جاندا و همکارانش در موسسه تحقیقاتی لاجولا در کالیفرنیا سیستم ایمنی بدن را با این واکسن طوری فریب داده اند که بدن با هروئین به عنوان یک بیماریزا یا یک ویروس رفتار می کند.

این ترکیب آزمایشی تولید پادتن در بدن را تقویت کرده و دارو را از مغز دور نگاه می دارد. بنابراین این مخدر برای رسیدن به مغز با یک سد رو به رو می شود. در این حالت بدن ما آنزیمی تولید می کند که اثر هروئین را کم کرده در نتیجه این مخدر توانایی خود را برای عبور از سد خونی مغز از دست می دهد.

جاندا شیمیدان و متخصص ایمن شناسی بدن اظهار داشت که ساخت واکسن هروئین بسیار چالش برانگیز بوده است چرا که بدن به سرعت این ماده را به چندین محصول فرعی متابولیز می کند. بنابراین محققان مجبور بودند که یک واکسن نسبتا چند بعدی تولید کنند تا سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و بتواند پادتن بسازد.

در آزمایشهای انجام شده با موشهای معتاد به هروئین، نتایج بسیار چشمگیر بود. این موشهای معتاد پس از یک ماه سم زدایی شدند، دوره ای مشابه با زمانی که انسان برای سم زدایی نیاز دارد.

این تحقیقات با حمایتهای مادی موسسه ملی سوء استفاده از مواد مخدر تأمین شده که به ساخت این واکسن تمایل نشان داده بود.

درحال حاضر محققان برای انجام آزمایشهای انسانی به دنبال جلب بودجه هستند و این احتمال وجود دارد که اواخر سال جاری میلادی این آزمایشها آغاز شوند.

منبع:mehrnews.com

 


ویدیو مرتبط :
‫گرانترین مواد و مواد مخدر در جهان‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تولید واکسن برای مواد مخدر خطرناک



مواد مخدر,مواد مخدر خطرناک,انواع مواد مخدر

این واکسن یک مخدر خطرناک به نام فنتانیل را هدف قرار می‌دهد

 

تولید واکسن برای مخدرهای خطرناک
دانشمندان موسسه تحقیقاتی اسکریپس (TSRI) یک استراتژی جدید برای جلوگیری از اعتیاد و حتی جلوگیری از مصرف بیش از حد کشنده مواد مخدر صنعتی (designer drugs) را ایجاد کردند.

 

"designer drugs" موادی هستند که قبلا مشابه آنها وجود نداشته و فرمول آنها نیز هیچ شباهتی به مواد مخدر رایج ندارد. دانشمندان در یک پژوهش جدید که در مجله Angewandte Chemie به چاپ رسیده است، اعلام کردند که در آزمایشات پیش بالینی یک واکسن با موفقیت توانستند از رسیدن مخدرهای مصنوعی فنتانیل به مغز جلوگیری کنند.

 

این واکسن جدید، یک مخدر خطرناک به نام فنتانیل را هدف قرار می‌دهد، که 50 تا 500 برابر قوی‌تر از مورفین است. کاربرد اصلی این دارو ، پیش دارو و آرامبخش قبل از بیهوشی در اتاق عمل است. امروزه، فنتانیل‌ها بطور گسترده‌ای برای بیهوشی و تسکین درد استفاده می‌شوند.

 

برخی از فروشندگان مواد مخدر در حال حاضر از این ترکیب به جای هروئین استفاده می‌کنند. در طول این سالها ساخت و خرید و فروش این داروها در بسیاری از آزمایشگاه های غیر قانونی آمریکا با عنوانهای مختلف سبب مرگ و میر بسیاری از افراد شده است. اهمیت این واکسن جدید این است که می‌تواند اثرات سمی این داروها را برای اولین بار مسدود کند.

 

تنوع این مواد غیر قانونی و اطلاعات ناکافی کاربران از اثرات این داروها منجر به مصرف بیش از حد و مرگ آنها شده است. این واکسن جدید از سیستم ایمنی بدن بهره می‌گیرد. ترکیب این واکسن حاوی یک مولکول است که از ساختار هسته فنتانیل تقلید می‌کند. بنابراین هنگامی که این واکسن تزریق می‌شود، سیستم ایمنی بدن تربیت می‌شود تا برای خنثی کردن آن، شروع به تولید آنتی بادی کند.

 

ایده این طراحی این واکسن این است که زمانی که یک فرد پس از آن سعی در مصرف بیش از حد فنتانیل یا انواع آن را دارد، آنتی بادی‌های آنها به مواد مخدر متصل شده و از رسیدن آنها به مغز جلوگیری می‌کنند. این فرضیه می‌گوید که مسدود کردن احساس نشئگی و سرخوشی بعد ار مصرف دارو سبب می‌شود تا فرد دیگر در جستجو و استفاده مواد مخدر نباشد.


محققان این واکسن را در مدل‌های موش که به فنتانیل و مصرف بیش از حد آن اعتیاد داشتند آزمایش کردند. روند واکسیناسیون سه بار در این موشها و هر دو هفته یکبار انجام شد. محققان با بررسی آنتی‌بادی‌ها در خون، دریافتند که سیستم ایمنی بدن موشها با موفقیت توانسته فنتانیل را برای ماه‌ها بعد از آخرین تزریق خنثی کند. در آزمایش های بعدی، محققان مشاهده کردند که موش‌های واکسینه شده‌ای که فنتانیل دریافت می‌کنند، دیگر دچار علائم نشئگی نمی‌شوند.


در واقع، این موشهای واکسینه شده برای نشئه شدن نیاز به 30 برابر دوز فنتانیل بیشتر از حد معمول داشتند. شایان ذکر است که آنتی بادی‌های تولید شده توسط این واکسن که در برابر مصرف بیش از حد در امان مانده بودند، سطوح کشنده فنتانیل را خنثی سازی کردند.
گام بعدی محققان در این پژوهش، طراحی یک واکسن قوی‌تر و یک ترکیب ضد فنتانیل و هروئین است.

منبع : isna.ir