دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

هفت بازی رایانه‌ای برای تقویت ذهن


به نظرتان بازی کردن برای شما خوب است؟ کارشناسان پی‌سی‌وورلد طی چند تحقیق هیجان‌انگیز نشان داده‌اند بازی‌ها می‌توانند تاثیری بیش از آن‌چه به چشم می‌آید، داشته باشند.

به نظرتان بازی کردن برای شما خوب است؟ برخی محققان معتقدند بازی‌هایی نظیر شطرنج می‌تواند بر تفکر، حافظه و مهارت‌های استدلالی کودکان تاثیر مثبت بگذارند. اما آیا بازی‌های ویدئویی هم چنین تاثیری دارند؟

کارشناسان پی‌سی‌وورلد طی چند تحقیق هیجان‌انگیز نشان داده‌اند بازی‌ها می‌توانند تاثیری بیش از آن‌چه به چشم می‌آید، داشته باشند. البته بهتر است از این مطالعات علمی سوء‌استفاده نکنید و تمام روز را به بازی کردن نگذرانید، هرچه باشد، هیچ بازی ویدیویی نمی‌تواند جای ورجه‌وورجه کردن و نرمش بدنی را بگیرد!

البته این اولین باری نیست که خبرهای خوبی در مورد بازی‌های رایانه‌ای منتشر می‌شود. چند سال پیش هم، طبق نظرسنجی از چند شرکت مشخص شد بازی کردن می‌تواند باعث افزایش کارایی و بازدهی کارمندان شود!
 
هالو 2 (Halo 2) میزان توجه بچه‌ها را افزایش می‌دهد
بازی‌های شدیدا اکشن مثل هالو، چرخ‌دنده‌های جنگ (Gears Of War) و جی.تی.ای (Grand Theft Auto) مورد انتقاد شدید قرار گرفته‌اند؛ منتقدان معتقد بودند این بازی‌ها وحشی‌گری و خشونت را به بچه‌ها یاد می‌دهد. اما تحقیقات بالینی 114 کودک و جوان (7 تا 22 سال) محققان را به این نتیجه رسانده که انجام چنین بازی‌هایی احتمالا منافع روانشناختی هم برای فرد دارد. بچه‌هایی که بازی‌های اکشن انجام می‌دهند، توجه کردن و تمرکز بر چند مورد در آن واحد را سریع‌تر از دیگر بچه‌ها یاد می‌گیرند. بر اساس تحقیقات، این بچه‌ها سطحی از مهارت‌ها را از خود بروز می‌دهند که در افرادی که اهل بازی‌های اکشن نیستند، در سنین بالاتر بروز کرده یا اصلا بروز نمی‌کند!


ویدیو مرتبط :
منتخبین.گیم نت.بازی رایانه ای.خانه بازی.سال93 بیرجند.

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

درمان کودکان کند ذهن با بازی رایانه ای


دبیر کنفرانس حوزه علوم انسانی همایش بازی‌های رایانه‌ای گفت: می‌توان با استفاده از بازی‌های رایانه‌ای به درمان کودکانی که به نقص در حافظه، توجه و پردازش اطلاعات و یادگیری مبتلا هستند کمک کرد.

خبرگزاری ایسنا: دبیر کنفرانس حوزه علوم انسانی همایش بازی‌های رایانه‌ای گفت: می‌توان با استفاده از بازی‌های رایانه‌ای به درمان کودکانی که به نقص در حافظه، توجه و پردازش اطلاعات و یادگیری مبتلا هستند کمک کرد.

امیر قمرانی در نشستی اظهار کرد: کنفرانس بازی‌های رایانه‌ای علی رغم پرداختن به یک موضوع خاص دارای شمول رشته‌های فنی و علوم انسانی است. همچنین بازی‌های رایانه‌ای در معرض دانش قرار دارند و دو حوزه کاملاً متمایز فنی و علوم انسانی را با هم پیوند می‌دهد، اما این پیوند در کنفرانس‌های مشابه در کشورهای دیگر دیده نمی‌شود.

وی افزود: این کنفرانس یک بعدی عمل نمی‌کند و قصد سیاه نمایی ندارد. ما معتقدیم توانمندی‌ها و فرصتهای بازی‌های رایانه‌ای بیشتر از چالش‌های آن است. در حوزه علوم انسانی، علی رغم سیاه نمایی از بازی‌های رایانه‌ای، این بازیها به تعلیم و تربیت، توانبخشی و هویت سازی کمک می‌کند.

دبیر کنفرانس حوزه علوم انسانی همایش بازی‌های رایانه‌ای ادامه داد: با استفاده از ظرفیت بازی‌های رایانه‌ای می‌توان در کودکان و نوجوانان غرور ملی ایجاد کرد. اگر کاراکترهای این بازی‌ها قهرمانان ملی ایران مانند رستم و اسفندیار باشند، دانشجویان پس از فارغ التحصیلی حاضر به ترک کشور خود نیستند.

قمرانی با اشاره به نقش بازی‌های رایانه‌ای در آموزش و پرورش، تصریح کرد: تدریس مفاهیم سخت ریاضی و درسی در قالب بازی برای دانش آموزان جذاب‌تر و آسان‌تر خواهد بود.

وی با بیان اینکه توانبخشی شناختی موضوع جدیدی در کشور است، تصریح کرد: این موضوع در مرز دانش است. می‌توان با استفاده از بازی‌های رایانه‌ای به درمان کودکانی که به نقص در حافظه، توجه و پردازش اطلاعات و یادگیری مبتلا هستند کمک کرد. به طور خاص، کودکان مبتلا به بیش فعالی با استفاده از ظرفیت بازی‌های رایانه‌ای به سمت توجه و علاقه به درس سوق داده می شوند.

هم‌چنین مدیر دفتر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه اصفهان گفت: کودکان، نسل جوان و حتی میان سالان به بازی‌های رایانه ای علاقه دارند از این جهت باید نگاه جامع و چند بعدی به این جریان داشت.

امیر حسین نوارچیان با اشاره به دلیل میزبانی این کنفرانس توسط دانشگاه اصفهان اظهار کرد: دانشگاه اصفهان دارای قدمت و رشته‌های متنوع است. از سوی دیگر بازی‌های رایانه ای ابعاد متنوع از جمله فنی، علوم اجتماعی، روان شناختی، جامعه شناسی و اقتصاد دارد به همین دلیل دانشگاه اصفهان برای برگزاری این کنفرانس مناسب است.

مدیر دفتر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه اصفهان با بیان اینکه نگاه تک بعدی به بازی‌های رایانه‌ای تاثیرگذار نخواهد بود، افزود: استفاده از بازی‌های رایانه‌ای در امر آموزش بسیار موثر است.

نوارچیان با اشاره به اهمیت برگزاری این همایش تاکید کرد: همایش بازی‌های رایانه‌ای؛ فرصت‌ها و چالش‌ها در راستای ارایه خط مشی در سیاست کلان کشور و سازمان‌های مختلف از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی و بنیاد بازی‌های رایانه‌ای برگزار می‌شود.

هم‌چنین ناصر مشایخی اظهار کرد: رشد بازی‌های رایانه‌ای و نرم افزارها برای استان و کشور مهم است. تولید صرف مقاله موفقیت آمیز نیست و ایده‌ها باید تبدیل به طرح تجاری شود. همچنین این مقوله حمایت صنایع را می‌طلبد تا به کارآفرینی منجر شود.

معاون بازاریابی و فروش مخابرات استان اصفهان و نماینده همراه اول با اشاره به دلیل حضور مخابرات و همراه اول در این کنفرانس، افزود: یکی از زیرساختها در بازی‌های رایانه‌ای موبایل و اینترنت است از این جهت دو شرکت مخابرات و همراه اول در این کنفرانس حضور دارند و به اطلاع رسانی و حمایت از ایده‌ها می پردازند، زیرا برای ارتقای کمی و کیفی چنین همایش‌هایی نیاز به حمایت از جانب صنعت احساس می‌شود.

همچنین احمدرضا نقش نیلچی، دبیر حوزه فنی و مهندسی همایش بازی‌های رایانه‌ای، اظهار کرد: هدف از برگزاری این کنفرانس ایجاد انگیزه در متخصصین و دانشجویان برای تولید، ساخت و درآمدزایی در زمینه بازی‌های رایانه‌ای است.

وی با بیان اینکه جمع زیادی از دانشجویان فارغ التحصیل می‌شوند اما همه وارد بازار کار نمی‌شوند، افزود: به همین دلیل می‌توان با استفاده از صنعت آینده‌دار و سودآور بازی‌های رایانه‌ای، فارغ التحصیلان را به این سمت سوق داد.

دبیر حوزه فنی و مهندسی همایش بازی‌های رایانه‌ای گفت: در این همایش مدل سازی احساس و هیجان در بازی‌ها، جلوه‌های ویژه و توسعه مدلهای کسب و کار مورد توجه است.

نقش نیلچی با بیان اینکه دانشگاه اصفهان در رشته کامپیوتر از دانشگاه‌های پیشرو کشور است، ادامه داد: این کنفرانس با حضور متخصصین داخلی و خارجی موجب هم افزایی می شود. همایش بازی‌های رایانه‌ای از 28 تا 30 بهمن ماه سال جاری در دانشگاه اصفهان برگزار می شود.