هشدار دانشمندان درباره خطر بارش دنباله‌دار در زمین

اخبار,اخبار علمی, تحقیقات  علمی

ابر اورت پوسته جوی بسیار ضخیمی است که دور منظومه شمسی ما را احاطه کرده است. این ابر در فاصله 30 تریلیون کیلومتری از خورشید قرار دارد.

دانشمندان دانشگاه نیویورک هشدار داده‌اند که ممکن است زمین در معرض خطر جدی بارانی از دنباله‌دارهایی باشد که از سوی خورشید به سمت سیاره ما پرتاب می‌شوند.

ممکن است تصور اینکه خورشید به زمین آسیب برساند، دور از ذهن بیاید اما شواهدی وجود دارد که تاثیر میزبان منظومه شمسی بر دنباله‌دارها در گذشته باعث ایجاد مشکلاتی بر روی زمین شده است.

محققان یک چرخه 26 میلیون ساله از تاثیرات شهاب‌سنگی را شناسایی کرده‌اند که با انقراض‌های عظیم 260 میلیون سال قبل همزمان بوده‌اند.

این حوادث با حرکت خورشید و خانواده سیاراتش در صفحه میانی متراکم کهکشان راه شیری مرتبط هستند.

این دنباله‌دارها از کجا می‌آیند؟
دنباله‌دارها در حقیقت در فاصله بسیار دوری از خورشید و در لبه منظومه شمسی قرار دارند، اما همچنان تحت تاثیر کشش گرانشی خورشید هستند. اختلال گرانشی ابر اورت منجر به بارش دوره‌ای دنباله‌دارها در ناحیه داخلی منظومه شمسی می‌شود که زمین در آن قرار دارد.

گفته می‌شود آخرین رویداد این چنینی تقریبا 11 میلیون سال پیش درست همزمان با عصر انقراض عظیم میوسن چنین اتفاقی رخ داده است.

به گفته مایکل رامپینو، زمین‌شناس آمریکایی، این فرضیه که ما در منطقه‌ای کاملا امن زندگی می‌کنیم اشتباه است.

وی در ادامه افزود: شواهدی از افزایش فعالیت دنباله‌دار‌ها در یک تا دو میلیون سال پیش وجود دارد و برخی مدارهای دنباله‌دار نیز مغشوش شده‌اند، از این رو در عصر معاصر نیز احتمال بارش دنباله‌دار وجود دارد.

این موضوع با موقعیت مکانی ما که در نزدیکی صفحه میانی کهکشانی یعنی محل اغتشاش‌های ماده تاریک قرار دارد، صدق می‌کند.

ماده تاریک، ماده نامرئی مرموزی است که کهکشان‌ها را احاطه کرده و تنها می‌توان با توجه به اثرات گرانشی آن را شناسایی کرد.

دانشمندان بر این باورند که 80 درصد از کل جهان، ماده تاریک است.

این تحقیق در مجله Monthly Notices of the Royal Astronomical Society منتشر شده است.

اخبار علمی  -  ایسنا

ستارۀ دنباله دار چوری،دانشمندان را به منشا حیات میرساند

تصاویر 2 ستاره دنباله‌دار که سال آینده در آسمان زمین دیده می‌شود

ستاره شناسان عبور دو ستاره دنباله‌دار درخشان از آسمان شب زمین را برای سال 2013 پیش‌بینی کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، ستاره دنباله‌دار168P/ Hergenrotherکه در صورت فلکی آندرومدا (زن به زنجیر کشیده شده) و اسب بالدار قرار دارد در ساعت 10 شب 18 اکتبر 2013 در آسمان زمین دیده می‌شود.

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

به گفته دانشمندان هفت سال طول می‌کشد تا دوباره این ستاره دنباله‌دار درخشان باز گردد و در آسمان زمین دیده شود.  168P/ Hergenrother که ستاره دنباله‌دار کوتاه دوره یا دوره‌ای است که طی دوره‌ای کمتر از 200 سال به دور خورشید می‌گردد. از زمان کشف این ستاره دنباله‌دار در 1998 توسط کارل هرگنرودر ستاره شناس آمریکایی، این سنگ آسمانی سومین سفر خود بر فراز آسمان زمین انجام می‌دهد. حدود 256 ستاره دنباله‌دار دوره‌ای تا کنون شناسایی شده‌اند.

ستاره دنباله‌دار دیگر  C/2011 L4 PANSTARRS نام دارد که یک ستاره دنباله‌دار بلند دوره است که طی دوره‌ای بیش از 200 سال به دور خورشید می‌گردد. به گفته دانشمندان 200 سال مدت زمان زیادی نیست چرا که دوره ستاره دنباله‌دار L4 Pan-STARRS،110 هزار سال تخمین زده می‌شود. این ستاره دنباله‌دار در ماه مارس آینده به خورشید نزدیک می‌شود و در آسمان زمین در افق بسیار پایین قرار می‌گیرد. در نهم مارس 2013 ستاره دنباله‌دارL4 PANSTARRS درست از فاصله 28 میلیون مایلی خورشید می‌گذرد. در روزهای پیش و پس از این عبور، گرمای خورشید یخ و غبار پوسته خارجی این سیاره را بخار می‌کند و موجب درخشش فوق العاده و ایجاد دم زیبای آن می‌شود.

چند روز بعد این ستاره دنباله‌دار در آسمان عصرگاهی به شکل درخشان‌ترین نقطه در صورت فلکی سگ بزرگ دیده می‌شود.این ستاره دنباله‌دار را می‌توان با یک تلسکوپ هشت اینچی مشاهده کرد.

در روز 28 نوامبر 2013 این ستاره دنباله‌دار از فاصله 800 هزار مایلی خورشید می‌گذرد. گفته می‌شود این ستاره دنباله‌دار از سیاره زهره درخشان‌تر باشد و حتی در نور روز نیز بتوان آن را دید. چند روز بعد، این ستاره دنباله‌دار به نرمی به سوی شمال می‌رود و در آسمان عصرگاهی و بامدادی قابل مشاهده است./مهر