دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

نوشیدنیهای گازدار کودکان را خشن و حواس پرت می‌کند



نوشیدنیهای گازدار,کودکان خشن,عوارض مصرف نوشابه در کوردکان

نوشیدنیهای گازدار کودکان را خشن و حواس پرت می‌کند
تحقیقات نشان می دهد که نوشیدنی های گازدار کودکان کم سن تا 5 سال را خشن، کم حرف و حواس پرت می کند.
تحقیقات انجام شده نشان می دهد که پسران و دخترانی که روزانه 4 نوشیدنی گازدار مصرف می کنند دوبرابر دیگران درگیر مشاجره با یکدیگر، تخریب اموال یکدیگر و حمله فیزیکی می شوند.
نوشیدنی های دارای شکر پیشتر به تأثیر روی خلق و خو و دشواری در تمرکز نسبت داه شده اند. به طوری که مشخص شده بود کودکان کم سن و سال هرچقدر بیشتر نوشیدنی گازدار شکردار مصرف کنند رفتارشان بدتر می شود.


اگرچه خطرات بالقوه نوشیدنی های محبوب پیشتر بسیار مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته اند اما این تحقیق برای نخستین بار کودکان کم سن و سال را مد نظر داشته است.
براساس اظهارات محققان آمریکایی محدود کردن تعداد نوشابه، لیموناد و سایر نوشیدنیهای شکر دار و گاز دار به کودک حائز اهمیت است و حتی ممنوع کردن تمام این نوشیدنی ها می تواند در بهبود رفتار کودک نقش داشته باشد.


یک گروه تحقیقاتی از دانشگاه کلمبیا در نیویورک از مادران کودکان 5 ساله ای درباره اینکه کودکانشان چند وقت به چند وقت نوشیدنی گازدار می خورد پرسشهایی مطرح کرده است. مادرانی که این پرسشنامه را پرکردند درباره نحوه رفتار کودک خود در دو ماه پیش از تحقیق نیز اطلاعاتی ارائه دادند.


براساس نتایج این تحقیق که در مجله پزشکی کودکان منتشر شده، تقریبا نیمی از 3 هزار پسر و دختر این تحقیق دست کم یک نوشیدنی گازدار در روز مصرف می کردند و یک نفر از هر 25 نفر روزانه 4 نوشیدنی و یا بیش از آن مصرف کرده است.


کودکانی که در این تحقیق حضور داشتند بخشی از یک پروژه بزرگتر به نام "خانواده های شکننده" بودند، خانواده هایی که بیش از سایرین در معرض فروپاشی و فقر هستند.
این درحالی است که ارتباط با پرخاشگری هنگام مصرف این نوشیدنی های گازدار میان کودکان یک عامل پایدار بود حتی وقتی که فاکتورهایی چون تعداد شیرینیهای مصرف شده، جایگاه اقتصادی – اجتماعی، خشونت در خانواده، وضعیت روانی مادر نیز مدنظر قرار گرفت.


اگر نوشیدنی های گازدار در این رابطه مورد اتهام اصلی هستند، مشکل اصلی را باید در شکر جستجو کرد. یک قوطی کوکاکولا دربرگیرنده 9 قاشق چایخوری شکر است. کافئین که در اکثر نوشیدنی های گازدار وجوددارد نیز می تواند بر رفتار کودکان تأثیرگذار باشد.


نوشیدنی های گازدار و شکرداری که روزانه میلیونها نفر مصرف می کنند به دامنه ای از مشکلات سلامتی از جمله حمله قلبی، دیابت، افزایش وزن، پوکی استخوان، سرطان لوزالمعده، پروستات، ضعف ماهیچه و سکته ناقص نسبت داده شده اند.
منبع:mehrnews.com

 


ویدیو مرتبط :
حواس پرت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

قایم موشک بزرگان ؛ خوب دارند حواس ملت را پرت می کنند!



 

قایم موشک بزرگان ؛ خوب دارند حواس ملت را پرت می کنند!

 

یاد دوران کودکی و بازی هایش بخیر! جمعه ها همه فامیل در باغ پدربزرگ جمع می شدیم و بچه ها که انگار به بهشت رفته باشند کل باغ را می گذاشتند روی سرشان. در آن باغ پر از درختان سیب و گلابی و آلبالو و تاک های انگور ، قایم موشک بدجوری حال می داد! (راستش هنوز هم نمی دانم قایم موشک بازی می کردیم یا قایم باشک؟ اما عجب هیجان کودکانه ای داشت!)

خوب یادم هست وقتی زیر بوته ای ، پشت درختی یا درون نهر بدون آبی پنهان می شدیم و گرگ (کسی که چشم گذاشته بود) با احتیاط و تردید به این سو و آن سو می نگریست و ما می دیدمش و او ما را نمی دید ، گاه سنگی ، کلوخی و یا تکه چوبی را برمی داشتیم و به سمتی دورتر از خودمان پرت می کردیم تا وقتی به زمین بخورد یا داخل آب بیفتد صدای تالاپ و شالاپ آن ، حواسش را پرت کند و به گمان این که یکی از ما آن سوییم ، سمت صدا برود و فرصتی پیدا شود تا با شیطنت و سرخوشی ، بدو بدو برویم و "سک سک" کنیم!

از آن روزهای خوش و تکرار ناشدنی ، سال ها می گذرد و امروز در هیاهوی روزهای سخت و جدی زندگی هر چند دیگر قایم موشک بازی نمی کنیم و سنگ و چوب داخل آب نمی اندازیم تا حواس طرف مقابل را پرت کنیم ، اما همان کاری که با گرگ بازی قایم موشک می کردیم ، اکنون با خود ما می شود ؛ مدام چوب و سنگ و کلوخ است که به این سو و آن سو انداخته می شود تا حواسمان را پرت نمایند و خودشان سک سک کنند!

نگاه کنید! یک روز سر و صدا راه می اندازند که ایها الناس مژده که به هر خانواده 1000 متر زمین مفت می دهیم برویم ویلا بسازید و حالش را ببرید ... و بدین ترتیب چند روزی این موضوع و این که می شود یا نمی شود و اگر بشود جه شود(!) بحث داغ محافل می شود.

روز دیگر یکی پشت میکروفن می رود و می گوید فلان پیامبر مدیریتش خوب نبوده است تا کلی تیتر و حرف و حدیث و نقد و انتقاد در جامعه شکل بگیرد و ملت جمیعاً سرکار بروند.

زمانی دیگر یک سی دی به بازار می دهند که فلانی شعیب بن صالح است و فلانی سفیانی و ... تا جنجالی دیگر شکل بگیرد و مدتی ملت مردم مشغول باشند.

یک مدت هم بر سر معرفی ساده یک وزیر آنقدر جنجال راه می اندازند که گویا جنگ جهانی سوم در راه است و ... و همه این ها حکم آن سنگ و چوب هایی را دارند که به این سو و آن سو انداخته می شوند تا حواس مان از مسائل اصلی پرت شود و الا مگر می شود در کشوری این همه "موضوع ساختگی" وجود داشته باشد؟! چنین چیزی آیا طبیعی است؟ آیا این همه سخن ناپخته و طرح مضحک و غیرعملی ، محصول نابخردی برخی مسوولان است که نمی فهمند و می گویند یا برعکس ، از سر زیرکی و دانایی ، تعمداً چنین چیزهای را مطرح می کنند تا افکار عمومی را به مسائل عجیب و غریب و بی اهمیت مشغول کنند و خود به کار اصلی شان مشغول شوند.

در این میان مسأله نگران کننده تر آن است که ماجرای طرح مسائل انحرافی نه یک روز و دو روز و نه یک مورد و دو مورد که مساله ای دامنه دار شده و همچنان ادامه دارد و لذا این نگرانی تشدید می شود که مگر چه پروژه هایی در خفا توسط طراحان مسائل انحرافی دنبال می شود که این همه چوب و سنگ و کلوخ به این سو و ان سو پرت می کنند؟ قایم موشک بازی آنها تمامی ندارد؟

این مساله هنگامی جدی تر می شود که به یاد بیاوریم در همان ایامی که آقایان در حال طرح موضوعات جنجالی برای مشغول کردن جامعه بودند ، پروژه موسوم به اختلاس سه هزار میلیارد تومانی در حال پیشرفت بود از رهگذر آن ، چه شرکت های معظم و بانک هایی که نصیب بعضی ها نشد! ... و تازه این تنها بخش رسوا شده ماجراست!

باید اعتراف کنیم که خوب حواس مان را پرت کرده اند ؛ قایم موشک بازهای قهاری هستند و خیلی دوست دارند حالاحالاها ، چشم هایمان را ببنیدیم و مدام تا 100 بشماریم!.../تحلیل:عصرایران