دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

نشستن و برخاستن غلط ایرانی‌ها اصلی‌ترین علت شیوع اختلالات زانوست



یک کارشناس ارشد فیزیوتراپی:

نشستن و برخاستن غلط ایرانی‌ها اصلی‌ترین علت شیوع اختلالات زانوست

یک کارشناس ارشد فیزیوتراپی گفت: تصور بر این است که در زمان حرکت روی پله، فشار وزن به طور مساوی روی دو پا تقسیم می‌شود اما محاسبات پزشکی در مورد فشار وارد شده بر داخل مفصل در زمان بالا رفتن از پله حدود 4 برابر و در هنگام پایین آمدن از آن حدود 7 برابر وزن بدن روی زانو است که باعث اصطحکاک شدید می‌شود.

 



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

دکتر عبدالرضا زاهدی عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، اصلی‌ترین دلیل اختلالات زانو در بین ایرانی‌ها را نتیجه عادات غلط رفتاری در زمینه نشستن، ایستادن، راه رفتن و اجابت مزاج دانست و گفت: به طور کلی رفتاری که مفاصل زانو را در فواصل زاویه دار و تنگ قرار دهد موجب می‌شود تا مفصل این عضو نسبت به دیگر مفاصل درگیری بیشتری پیدا کرده و بیشتر تحت فشار قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه پله یکی دیگر از عوامل بروز آسیب دیدگی در زانو است، بیان کرد: تصور بر این است که در زمان حرکت روی پله فشار وزن به طور مساوی روی دو پا تقسیم می‌شود اما محاسبات پزشکی در مورد فشار وارد شده بر داخل مفصل در زمان بالا رفتن از پله حدود 4 برابر و در هنگام پایین آمدن از آن حدود 7 برابر وزن بدن روی زانو است که باعث اصطحکاک شدید می‌شود.

این کارشناس ارشد فیزیوتراپی با اشاره به وجود برجستگی در پشت استخوان کشکک افزود: این برجستگی زمانی که زانو خم و راست می‌شود به داخل یک شیار حرکت می‌کند اما یکی دیگر از مشکلات شایع سنین جوانی این است که گاهی اوقات ضعف عضلات ران به دلیل عدم تحرک موجب می‌شود در زمان صاف کردن پا این برجستگی در جای خود قرار نگیرد و غضروف مفصلی که زیر آن قرار دارد را تراش دهد که باعث به وجود آمدن درد شدید در زانو می‌شود که در اصطلاح به آن chondromalacia یا نرمی مفصلی می‌گویند.

وی با اشاره به وجود دو رباط صلیبی در زانو گفت: یکی از این رباط‌ها که در جلوی زانو قرار دارد رباط صلیبی قدامی و دیگری که در پشت زانو است رباط صلیبی خلفی نامیده می‌شود و ممکن است در حرکات ناگهانی، پرش‌ها و کشش‌های بیش از حد آسیب ببینند و دچار پارگی شوند.

زاهدی با بیان اینکه با توجه به میزان آسیب رباط‌های زانو درمان‌های متفاوتی از قبیل گچ گرفتن، جراحی و استراحت به بیماران توصیه می‌شود، تصریح کرد: در صورت انجام جراحی بیمار به 3 هفته فیزیوتراپی قبل از عمل به منظور تقویت عضله پا نیاز دارد تا پا قدرت قابل قبولی برای انجام حرکت‌های مورد نیاز حین جراحی داشته باشد و بعد از جراحی نیز عضلات دچار ضعف نشود.

وی در مورد انواع عمل رباط صلیبی گفت: یکی از روش‌های این عمل به شیوه بازسازی معروف است که در این روش ارتوپد جای رباط پاره شده یک رباط دیگر پیوند می زند که اتصال این رباط از دو طرف به استخوان است و متداول‌ترین روش انجام این پیوند با استفاده از پیچ و اندوباتون است.

این کارشناس ارشد فیزیوتراپی در پایان خاطرنشان کرد: روش دیگر جراحی رباط های صلیبی جراحی داخل مفصل است که توسط روش آرتروسکوپی داخل مفصل را مشاهده و سپس به کمک ابزار آرتروسکوپ رباط آسیب دیده را ترمیم می‌کنند./ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
علت اصلی سقوط هواپیماهای ایرانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آمار شیوع اختلالات جنسی در زنان ایرانی


نتایج یک پژوهش بر روی زنان حاکی از شیوع اختلالات جنسی در میان آنهاست.

خبرگزاری ایسنا: نتایج یک پژوهش بر روی زنان حاکی از شیوع اختلالات جنسی در میان آنهاست.

مطالعه‌ انجام شده بر روی 784 زن متأهل ساکن نواحی شهری استان‌های قزوین، گلستان، کرمانشاه و هرمزگان نشان می‌دهد 27.3 درصد این زنان درجات مختلفی از اختلالات جنسی داشته‌اند.

سلامت جنسی حاصل تعامل عوامل عروقی، عصبی و هورمونی بوده و تحت تاثیر عوامل فردی روابط بین فردی، سنت‌های حاکم بر خانواده و اجتماع، فرهنگ و مذهب قرار می‌گیرد.

سلامت جنسی، به‌معنای هماهنگی و سازگاری جنبه‌های جسمی، عاطفی، عقلانی و اجتماعی است که منجر به ارتقای شخصیت و بهبود روابط در فرد می‌شود.

در این میان، موانع اجتماعی و فرهنگی، وجود تابوها و کج‌فهمی‌ها، برآورد دقیق شیوع اختلالات جنسی را دشوار کرده است؛ اما طبق تحقیقات، شیوع اختلالات جنسی در میان زنان قابل توجه گزارش شده است.

نتایج یافته‌های این تحقیق که 17.5 درصد نمونه‌های آن شاغل و 53.5 درصد شاغلان ، از شرایط شغلی رضایت داشته‌اند، نشان می‌دهد علل خستگی و نداشتن وقت کافی و نبود عشق و صمیمیت در زندگی، بیشترین درصد علت مشکلات جنسی زنان بیان شده است.

همچنین زنانی که زندگی خود را غمگین توصیف کرده‌اند، 2.3 برابر سایر زنان اختلالات جنسی را تجربه کرده‌اند.

این پژوهش نشان داده است: زنانی که از منظر جذابیت برای همسرانشان، خود را فاقد جذابیت می‌دانستند، 1.9 برابر زنان با احساس جذابیت همیشگی در معرض خطر ابتلا به این عوارض بوده‌اند.

همچنین نداشتن توانایی بیان مشکلات جنسی به همسران، زنان را دو برابر بیشتر در معرض اختلالات جنسی قرار می‌دهد.

این نتایج در عین حال حاکیست با افزایش طول مدت ازدواج اختلالات جنسی رو به کاهش می‌گذارد.

در مجموع تحقیقات نشان داده است: شیوع اختلالات جنسی در زنان همواره بیش از مردان بوده است. تابوهای فرهنگی و باور‌های غلط در ایجاد تفاوت در شیوع اختلالات جنسی در میان زنان و مردان تاثیر‌گذار بوده است، به‌گونه‌ای که زنان طبق یک باور تربیتی، نقشی در جهت تامین نیاز جنسی قائل نیستند.

این درحالیست که شیوع اختلالات جنسی باعث ایجاد بیماری‌های روحی و روانی می‌شود و افسردگی و اضطراب را به همراه دارد.