نسل جدید مدل ژنتیکی آلزایمر

یک موش آزمایشگاهی جدید که از لحاظ ژنتیکی مهندسی شده و دارای آرایه کامل تغییرات مغزی مرتبط با بیماری آلزایمر است، این ایده را پشتیبانی می‌کند که افزایش مولکولی موسوم به «بتا آمیلوئید» در مغز منجر به بروز این بیماری می‌شود.

یکی از فرضیه‌های موجود از این موضوع حکایت دارد که افزایش مولکول بتا آمیلوئید آغازگر زوال مغزی است.

دکتر تاون و همکارانش در مطالعات خود بر روی موش‌های Fischer 344 تمرکز کردند، زیرا مغز این حیوانات بسیاری از مشخصه‌های مرتبط با سن در انسان را بروز می‌دهند.

این موش‌ها به‌ گونه‌ای مهندسی شدند که دارای ژن‌های جهش‌یابنده APP و ژن‌های presenilin 1 باشند. این ژن‌ها نقش مهمی را در بروز شکل نایاب و زودرس از آلزایمر ایفا می‌کنند.

نتایج مطالعات رفتاری دانشمندان این پروژه حاکی از آن است که سوژه‌های حاضر با افزایش سن مشکلات حافظه و یادگیری را از خود بروز دادند.

همان‌طور که پیش‌بینی شده بود، حضور بتا آمیلوئید در مغز این حیوانات با بالا رفتن سن افزایش یافت.

این مدل جدید از موش، تغییرات مغزی (شامل آسیب‌دیدگی پروتیئن tau و مرگ گسترده سلول‌های عصبی) در انسان‌های مبتلا به آلزایمر را بسیار دقیق‌ نشان می‌دهد.

مدل جدید به ارتقای درک دانشمندان از گذرگاه‌های بیماری‌های مختلف دخیل در شروع و پیشرفت آلزایمر کمک می‌کند.

دکتر تاون و همکارانش در تلاشند مدل جدید این موش را در اختیار جامعه تحقیقاتی قرار دهند.

آلزایمر نوعی اختلال مغزی مرتبط با سن است که به‌ تدریج حافظه، تفکر و توانایی فرد برای انجام ساده‌ترین فعالیت‌ها را نابود می‌کند.

این بیماری با تاثیر بر 5.1 میلیون نفر امریکایی، شایع‌ترین شکل زوال عقلی در این کشور به شمار می‌آید.

جزئیات این مطالعه در Journal of Neuroscience انتشار یافت و «موسسه مل بهداشت» امریکا حامی آن اعلام شد./ایسنا

مشخصات مدل سفارشی نسل جدید ب ام و سری هفت

روش جدید ژنتیکی برای ترک سیگار

سیگار

محققان علوم پزشکی اعلام کردند بخش جدیدی در مغز یافته اند که با اعتیاد به نیکوتین مرتبط است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، سیگار و دخانیات سالانه بیش از پنج میلیون نفر را در سراسر جهان از پای در می اورد و یک دهم از همه موارد مرگ و میر جهان را شامل می شود و همچنین نود درصد این مرگ ها ناشی از ابتلا به سرطان ریه است.

محققان در بررسی خود ، عملکرد ژنی موسوم به CHRNA5 را که پیشتر نیز تا حدی شناخته شده بود در باره اعتیاد و وابستگی به نیکوتین بررسی کردند.

این ژن نوعی گیرنده را کنترل می کند که نقطه ورود سلول های مغزی است و بخش پاسخ گوی سلول های مغزی به نیکوتین را در شامل می شود.

در صورتی که این ژن در شرایط طبیعی قرار داشته باشد کمی بیش از یک جزء کوچک از مولکول های نیکوتین ، پیامی را در مغز القا می کند که به معنای توقف مصرف است .

مقادیر بیشتر از نیکوتین نیز پیامی همانند مزه غذای بد یا نوشیدنی بد القا می کند .

دکتر پل کنی و همکارانش در موسسه تحقیقاتی اسکریپز در فلوریدا می گویند بررسی آنان بر روی موش نشان می دهد پیام منفی هرگز گسیل نمی شود و میزان کافی از نیکوتین وارد بدن می شود و در واقع ،‌ فرد به سیگار کشیدن خود ادامه می دهد.

محققان می گویند با این کشف می توان به روشی جدید برای ترک سیگار دست یافت.

بین سی تا سی و پنج درصد از جمعیت امریکا یکی از اشکال ژن CHRNA5 را در بدن خود دارند که آنان را به سمت استفاده از نیکوتین سوق می دهد.

نتایج یافته این محققان در شماره اخیر نشریه نیچر Nature منتشر شده است..../تحلیل:عصرایران