نخستین کشت سلول‌ ماهی با روش آنزیمی/ثبت دومین جنس باكتری ایرانی در مجله معتبر بین‌المللی

نخستین کشت سلول‌ ماهی با روش آنزیمی, ثبت دومین جنس باكتری

محققان «مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران» در سی‌ودومین سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی، موفق به ارائه دو دستاورد مهم علمی «کشت سلول‌های ماهی با روش آنزیمی و با بقای طولانی‌مدت» و «شناسایی و ثبت دومین جنس باکتری ایرانی با نام «Saliterribacillus persicus » شدند.

دکتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی، رییس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در خصوص کشت سلول‌های ماهی با روش آنزیمی و بقای طولانی مدت در شرایط کشت که برای نخستین بار در کشور انجام شده‌است، اظهار كرد: این سلول‌ها قابل پاساژ بوده و ابتدا از نمونه‌های باله ماهی قزل‌آلای رنگین کمان استخراج شدند.

به گفته وی، در اغلب موارد باله قابل ترمیم است و برای تهیه آن نیاز به کشتن ماهی نیست.

شاهزاده فاضلی تصریح كرد: کشت سلول، ابزاری برای پاسخ به بسیاری از سؤالات علوم زیستی و پزشکی محسوب می‌شود.

وی افزود: کشت سلول‌های ماهی کاربردهای زیادی در مطالعات مربوط به مکانیسم‌های سلولی و مولکولی فرآیندهای فیزیولوژیک و سم‌شناسی و علومی مانند اکو توکسیکولوژی، ویروس شناسی، زیست شناسی سرطان،آثار زیستی پرتوها، آبزی‌پروری و مطالعات ژنتیکی و بیان ژن دارد.

رییس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران افزود:استفاده از سلول‌های ماهی در زیست فناوری و برای تولید واکسن و داروهایی مانند آنتی بادی، اینترفرون و نیز هورمون‌های انسانی مورد توجه قرار گرفته و در سال‌های اخیر استفاده از سلول‌های جانداران آبزی برای تشخیص بیماری‌ها کاربرد بیشتری یافته است. بخصوص آنکه برخی بیماری‌های خاص آبزیان تنها با استفاده از سلول‌های همان جانوران قابل شناسایی و مطالعه است. به همین دلیل تهیه این قبیل سلولها برای صنعت شیلات و نیز محیط زیست حائز اهمیت است.

شاهزاده فاضلی ادامه داد: پیش از این تهیه کشت اولیه سلولی از باله و پولک ماهی در بانک سلول‌های انسانی و جانوری مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی به روش کشت بافت خارج از بدن موجود زنده، انجام گرفته بود.

رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در گفت‌وگو با ایسنا همچنین در خصوص شناسایی و ثبت دومین جنس باکتری ایرانی توسط محققان بانک میکروارگانیسم‌های این مرکز نیز گفت: دریاچه اشباع از نمك آران و بیدگل کاشان اكوسیستم طبیعی بوده كه چند سالی است مورد توجه محققان میكروبیولوژی قرا گرفته است. این اکوسیستم از نظر تنوع بالای گونه‌های مختلف میكروارگانیسم‌ها حائز اهمیت است.

وی افزود: دریاچه آران و بیدگل به دلیل شرایط سختی چون وجود نمك اشباع و درجه حرارت بالا، جایگاه اكولوژی بی‌نظیری برای جداسازی میكروارگانیسم‌های افراطی دوست محسوب می‌شود. شرایط سخت حاكم بر این منطقه كه مشابه با شرایط حاكم بر اغلب فرایندهای صنعتی بوده می‌تواند منجر به تنوع میكروارگانیسم‌هایی شود كه محصولات آنها در حوزه فناوری زیستی ارزشمند باشد.

شاهزاده فاضلی خاطرنشان کرد: جنس باکتری شناسایی شده، جنس جدیدی است كه با نام علمی «aliterribacillus persicus» در معتبرترین ژورنال بین المللی سیستماتیك میکروبیولوژی (IJSEM) منتشر شد و به عنوان دومین جنس باکتری شناسایی شده از ایران به صورت بین‌المللی گزارش شد.

وی گفت: این میكروارگانیسم به عنوان یك ذخیره ارزشمند هم اكنون در بانك میكروارگانیسم‌های مركز ملی ذخایر ژنتیكی و زیستی ایران با شماره دسترسی IBRC-M 10629 ثبت و نگهداری شده و قابل ارائه به محققان است./ایسنا

‫زن ایرانی شوهر داعشی اش را در تهران کشت تی وی پلاس اولین مجله ویدیویی ایران‬‎

عکس های خیره‌کننده دانشجوی فیزیک از جاذبه‌های گردشگری ایران در مجله معتبر بین‌المللی

اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون,گردشگری

مجله آنلاین کوارتز به‌تازگی تصاویر خیره‌کننده‌ای از اماکن تاریخی ایران منتشر کرده است.

به گزارش  آنا، مجموعه عکس‌های محمدرضا دمیری گنجی، دانشجوی 25 ساله ایرانی از جاذبه‌های گردشگری تاریخی ایرانی در موقعیت‌هایی که کمتر دیده شده است، روز پنجشنبه در مجله آنلاین کوارتز منتشر شد.

اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون,گردشگری حمام علیقلی خان اصفهان

مجله کوارتز نشریه‌ای آنلاین و تحت مالکیت آتلانتیک میدیا است که بیشتر در حوزه تجارت و بازرگانی فعالیت می‌کند و 150 تن از روزنامه‌نگاران برجسته حوزه تجارت، از نشریاتی مانند بلومبرگ، وال‌استریت ژورنال، اکونومیست و نیویورک تایمز آن را اداره می‌کنند

چشمه باداب سورت در اطراف شهرستان ساری

این دانشجوی ایرانی رشته فیزیک وقت آزاد خود را صرف آن کرده است که زیبایی میراث معماری و طبیعت ایران را در قالب عکس‌هایی که کمتر نظیر آن دیده شده است، به جهانیان نشان دهد.

مسجد نصیرالملک در شیراز

کاخ اردشیر بابکان در فیروزآباد فارس

وی تصاویری از بناهای تاریخی و طبیعت ایران در نور ستارگان و درون ساختمان‌های تاریخی را به نمایش گذاشته است.

تخت جمشید

کاخ نیاوران

کوارتز به نقل از محمدرضا دمیری گنجی نوشته است: «من دیدم که عکس خوب از جاذبه‌های کشور من به اندازه کافی وجود ندارد، بنابراین تصمیم گرفتم این نوع از عکاسی را شروع کنم.»

آرامگاه کوروش در پاسارگاد

وی افزوده است: «بسیاری از نقاط ایران بسیار زیبا هستند، اما همچنان ناشناخته مانده‌اند.»

اخبار گوناگون - آنا