نخستین رایانه‌ دنیا که با آب کار می‌کند

اخبار,اخبار علمی , رایانه ای که با آب کار میکند

مهندسان دانشگاه استنفورد، نخستین رایانه‌ دنیا را که با آب کار می‌کند، ابداع کردند.

به گزارش ایسنا، این رایانه با استفاده از ذرات مغناطیسی‌شده‌ای عمل می‌کند که در یک شبکه مینیاتوری متشکل از کانال‌هایی جریان دارند و گفته می‌شود این سیستم قادر به اجراکردن عملیات پیچیده منطقی است.

رایانه جدید از قطرات آب به اندازه دانه خشخاش که دارای این نانوذرات مغناطیسی هستند، استفاده می‌کند. این رایانه سیال‌گرا از میدان‌های الکترومغناطیسی برای پمپاژ دقیق این قطرات در مجموعه‌ای از گیت‌ها برای انجام عملیات منطقی استفاده می‌کند.

این قطرات که در نفت معلق هستند و در مراحل بسیار ویژه حرکت می‌کنند، می‌توانند برای انجام هر نوع پردازشی که رایانه الکترونیکی قادر به انجام آن است (البته در سرعت‌های پایین‌تر) عمل کنند.

دانشمندان دانشگاه استنفورد مدعی‌اند این نوع رایانه راه برای برای تولید رایانه‌های الکترونیکی پرسرعت و پیچیده باز می‌کند و پردازش منطقی را وارد دنیای واقعی خواهد کرد.

رایانه سیال‌گرای ابداعی دارای کاربردهایی در زیست‌شناسی، شیمی، علوم فیزیک و همچنین فناوری‌ خواهد بود.

جزئیات این رایانه در مجله Nature Physics ارائه شده است.

کار با رایانه

رایانه هایی که با آب کار می کند

رایانه,کامپیوتر,رایانه ای که با آب کار می کند

این رایانه با استفاده از فیزیک منحصر به فرد حرکت قطرات آب کار می کند

رایانه هایی که با آب کار می کند
 محققان دانشگاه استنفورد آمریکا در حال ساخت گروه کاملا جدیدی از رایانه ها هستند. این محققان رایانه ای ابداع کرده اند که با استفاده از فیزیک منحصر به فرد حرکت قطرات آب کار می کند. هدف این محققان طراحی دسته جدیدی از کامپیوترهایی است که می توانند ماده فیزیکی را به دقت کنترل و دستکاری کنند.

مانو پراکاش استاد یار مهندسی زیستی دانشگاه استفورد در مورد این پروژه تحقیقاتی می گوید: رایانه ابداعی آنها یک رایانه هماهنگ یا به عبارتی یک ساعت رایانه ای است اما چیزی که آن را خاص می کند این است که این رایانه می تواند هم اطلاعات و هم ماده فیزیکی را دستکاری و پردازش کند و با استفاده از فیزیک حرکت قطرات آب کار می کند.

پراکاش در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد: ما اکنون برای پردازش اطلاعات از رایانه های دیجیتالی استفاده می کنیم اما هدف ما رقابت با رایانه های الکترونیکی نیست بلکه هدف ما ساخت گروه کاملا جدیدی از رایانه هایی است که به دقت می توانند ماده فیزیکی را کنترل و دستکاری کنند. این رایانه که با آب کار می کند از یک مادربورد در حال چرخش استفاده می کند که از اسلایدهای شیشه ای و میله های آهنی کوچک ساخته شده است.

هر بار که مادربورد می چرخد، میدان الکترومغناطیسی می چرخد و باعث می شود که قطرات کوچک آب با نانوذرات مغناطیسی القاء شوند. همانطور که این ساعت به چرخش خود ادامه می دهد قطرات آب در یک زمان، یک گام جلو می روند که این روند پایه و اساس این ساعت رایانه ای را تشکیل می دهد. سیستم رایانه ای ابداعی این محققان بسیار کوچک است و مکانیسم ساعت آنها بسیار ساده و ظاهر بدون اشتباه است.

محققان اکنون در حال ساخت این مادربوردها هستند برای استفاده عمومی با این امید هستند که گروهای علمی دیگر بتوانند اپلیکیشن های جدیدی برای ساعت آبی آنها بسازند تا بتوانند انواع جدید از رایانه های فیزیکی را بسازند. جزئیات این مطالعه در مجله journal Nature Physics منتشر شده است.
منبع : irna.ir