دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

نجات جان مصدومان تیراندازی با آمپول اسفنج + تصویر



اخبار,اخبار علمی,آمپول اسفنج

 

این اسفنج‌ها با مسدود کردن زخم، بادکرده و از بیرون رفتن بیشتر خون جلوگیری می‌کنند.

این اسفنج‌ها می‌توانند خون جراحت را جذب کنند. درواقع در مرحله‌ی مسدود کردن زخم با اسفنج، اسفنج‌ها بادکرده و از بیرون رفتن بیشتر خون جلوگیری می‌کنند. این اسفنج‌ها می‌توانند جان مصدومان حوادث تیراندازی را نجات دهند.

 این وسیله XSTAT 30 نام دارد و دارای 92 اسفنج سلولزیِ فشرده است که به لایه‌ای از یک ماده جذب‌کننده خون آغشته شده‌اند. این اسفنج‌ها می‌توانند تا یک پانت خون را جذب کنند و در حدفاصل انتقال مصدوم به بیمارستان مانع از دست رفتن خون بیشتری از بدن وی گردند. به‌علاوه هر یک از این اسفنج‌ها با اشعه‌ی ایکس قابل‌مشاهده‌اند و هیچ نگرانی از بابت جا ماندن آن‌ها در بدن بیمار وجود ندارد.

 

سازمان غذا و داروی ایالات‌متحده (FDA) نیز استفاده از این وسیله را برای مواقع اورژانسی تائید کرده است.

طبق آمارهای «موسسه تحقیقات جراحی ارتش آمریکا» بین 30 تا 40 درصد از مصدومان سوانح به دلیل از دست دادن خون زیاد می‌میرند. 56 درصد از این مرگ و میرها هم پیش از رسیدن به بیمارستان اتفاق می افتد.

اخبار علمی - باشگاه خبرنگاران


ویدیو مرتبط :
صحنه تاثیرگذار دویدن مردم برای نجات مصدومان تصادف

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اسامی‌ نجات‌ یافتگان‌ و جان باختگان‌ سانحه‌ هوایی / اظهارات وزیر بهداشت درباره وضعیت مصدومان سانحه هوایی



اخبار, سانحه‌ هوایی در تهران


اخبار اجتماعی - اسامی‌ نجات‌ یافتگان‌ و جان باختگان‌ سانحه‌ هوایی

استاندار تهران دقایقی پیش در محل ستاد مدیریت بحران تهران تعداد کشته شدگان حادثه امروز را 39 نفر اعلام کرد این در شرایطی است که پزشکی قانون مرگ 38 نفر را تایید می‌کند.

ساعت 9:18 امروز یک فروند هواپیمای ایران 140 یا آنتونوف متعلق به سپاهان ایر در تهران سقوط کرد.

طبق اعلام سازمان پزشکی قانونی 38 مسافر این حادثه بر اثر جراحات وارده و سوختگی جان خود را از دست داده‌اند.

با حضور نیروهای امدادی 10 نفر از افرادی که از این سانحه جان سالم به در برده بودند، به مراکز درمانی منتقل شده‌اند که یک نفر از آنان فوت کرد.

6 نفر از مجروحان به بیمارستان پیامبران منتقل شدند اما یکی از مجروحان به نام عباس پازوکی در مسیر جان خود را از دست داد.

با پیگیری‌های مسئولان مشخص شد که 5 نفر از مجروحان زنده به بیمارستان پیامبران رسیده‌اند که اسامی آنها شهربانو شوکت، امین مزرعتی، علی دالوندی، محمدقاسم مزرعتی و عزت الله بابایی بود که به علت شدت سوختگی قرار شد به بیمارستان پیامبران منتقل شوند.

همچنین مشخص شد که 3 نفر نیز با آمبولانس هوایی به بیمارستان امام خمینی(ره) منتقل شده‌اند. 2 نفر از این مجروحان به نام‌های مصطفی مزرعتی و زهره شکاری زوج جوانی بودند که به علت سوختگی بالای 60 و 80 درصد از بیمارستان امام به بیمارستان سوانح سوختگی شهید مطهری منتقل شدند.

انتقال این زوج به علت سوختگی شدید بود. گر چه این دو نفر به علت التهاب مجرای تنفسی قادر به تنفس نبودند اما به وسیله لوله‌های تنفسی امکان تنفس آنها فراهم شد.

نکته جالب این است که محمدقاسم مزرعتی کودک کمتر از 2 سال، فرزند این زوج به همراه زن عموی خود در بیمارستان پیامبران بستری است.

2 نفر دیگر از افراد نجات یافته زوج جوانی به نام محمد عابدزاده و مریم رهنما بودند که جراحات آنها کمتر از سایر مصدومان بود به طوری که در همان درمانگاه «ساها» درمان شدند.

بیشتر افراد جان باخته اعضای خانواده‌هایی بودند که به صورت جمعی قصد عزیمت به طبس داشتند.

بر اساس مشاهدات خبرنگار فارس، از زمان سقوط هواپیما هیچکدام از نیروهای حاضر در سر صحنه اقدام به انتقال اجساد نکردند و همگی منتظر نیروهای امداد و نجات هلال احمر ایستاده بودند. دلیل این اقدام در گفت‌وگوی خبرنگار فارس با افراد حاضر مشخص نشد.

اسامی 30 نفر از کشته شدگان به شرح زیر است:

1- عصمت عرب شیبانی
2- فرزاد آزاده
3- رضا بدری
4- نسرین بی‌طرف ثانی
5- غلامرضا عدالت
6- غلامحسین قاسمی
7- قاسم قویان وری
8- مهدیه هوایی
9- رحمت‌الله حیدری
10- مژگان جهانگیری
11- محمد کاشانی
12- آوینا کاظمی
13- مجید کاظمی
14- فرزاد خان دوستانی
15- عصمت خسروی
16- خدابخش خسروی
17- بیژن خسروی
18- شیرین خسروی
19- زهرا خسروی
20- علی اصغر منافی
21- سعید محمدی آرا
22- علیرضا مولاپسندی
23- امیرعباس ناهید
24- مژگان استاد
25- سید ماشاء‌‌الله شکیبی
26- فرانک شیروانی مقدم
27- سید محمدطاها طالبی
28- زینب سادات طالبی
29- آرمینا یزدانی
30- مهدی یزدانی

اسامی مسافران مصدومی که به مراکز درمانی اعزام شدند، نیز عبارت است از:

شهربانو شوکتی 28 ساله
امیر مزرعتی 30 ساله
علی دالوندی 30 ساله
عزت بابایی 60 ساله
محمد یاری مزرعتی یک ساله

مجروحانی که در بیمارستان امام خمینی (ره) بستری شدند شامل افراد زیر هستند:

تیمور خسروی 3 ساله
مصطفی مزرعتی 28 ساله
زهره شکاری 25 ساله

‌مجروحانی که در درمانگاه ساها بستری شدند شامل افراد زیر هستند:

محمد عابدزاده
مریم رهنما

-----------------------------

 

۳ مصدوم سقوط هواپیما در کما هستند

وزیر بهداشت گفت: مجموعاً 12 نفر مصدوم سانحه هوایی وجود دارد که 8 نفر در بیمارستان سوانح و سوختگی شهید مطهری هستند، 3 نفر دچار آسیب‌های غیر سوختگی شده‌اند و احتیاج به عمل جراحی دارند که به بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) منتقل شده‌اند.

وزیر بهداشت گفت: در مجموع ۱۲ مصدوم سانحه هوایی امروز زنده هستند، ۸ نفر از این مصدومان در بیمارستان سوختگی مطهری هستند که ۳ نفرشان در کما هستند.

به گزارش فارس، حسن هاشمی در بازدید از مصدومان حادثه سانحه هوایی اظهار داشت: به خانواده‌های از دست رفتگان تسلیت می‌گوییم و امیدواریم خداوند به آنها صبر دهد.

وی افزود: ان‌‌شاءالله دیگر این حوادث پیش نیاید فکر می‌کنم کلام یکی از مصدومان (آثار تحریم‌ها بر وقوع حوادث) بیانگر این است همه می‌دانند منشأ‌ این حوادث چه است.

هاشمی ادامه داد: مراقبت‌های لازم باید انجام شود امیدواریم آنهایی که حالشان خوب نیست تحت اقدامات درمانی لازم قرار بگیرند این اقدامات جزو اقدامات اولیه است.

وزیر بهداشت تصریح کرد: معمولاً بعد از این حوادث اتفاقات شدیدتری می‌افتد که از چشم همکاران پزشک مخفی می‌ماند. اطمینان دارم که تیم پزشکی متبحر هستند و کار خود را به خوبی انجام می‌دهند.

وی در پاسخ به این سؤال که چه اقدامی برای بیمارستان سوانح و سوختگی در نظر دارید، گفت: در حال حاضر حال و حوصله توجه به این مسائل نیست اما به آنها قول داده‌ام در اولین فرصت به مشکلات موجود رسیدگی کنم.

هاشمی افزود: می‌دانم مشکلات زیادی در مورد بیماران سوانح و سوختگی وجود دارد بعد از حادثه مسجد ارگ به مسئله سوانح و سوختگی توجه شد.

وزیر بهداشت گفت: مجموعاً  12 نفر مصدوم سانحه هوایی وجود دارد که 8 نفر در بیمارستان سوانح و سوختگی شهید مطهری هستند، 3 نفر دچار آسیب‌های غیر سوختگی شده‌اند و احتیاج به عمل جراحی دارند که به بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) منتقل شده‌اند. یک مورد نیز در بیمارستان خاتم‌الانبیاء بستری شده است.

وی ادامه داد: 3 نفر در کما هستند و تقریباً اکثر مصدومان ظرف دو سه روز آینده ترخیص می‌شوند. حتی امشب نیز می‌توان برخی را ترخیص کرد اما با توجه به وضعیت روحی بهتر است امشب در بیمارستان بمانند.

هاشمی گفت: حال دو نفر از مصدومان که زن و شوهر هستند وخیم است اما فرزند آنها وضعیت بهتری دارد.

وزیر بهداشت با بیان اقدامات کادر پزشکی بیمارستان برای خلوت نگه داشتن بیمارستان خاطرنشان کرد: بخش سوختگی به دلیل اینکه احتمال عفونت را افزایش می‌دهد مقرراتی دارد که بهتر است همراهان مصدومان و خانواده‌های محترم آنها به دستورات کادر درمانی در این توجه کنند.
اخبار اجتماعی - فارس