دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

مگسهایی که بلدند بشمارند



آخرین دستاوردهای مهندسی ژنتیک:

مگسهایی که بلدند بشمارند

این مطالعه همچنین نشان داد که قابلیت های اساسی ریاضی مانند شمارش، ساختارهایی باستانی در موجودات هستند. پیش از این هم مشخص شده بود که حتی موجوداتی نظیر سمندرها، لمورها و جوجه های چند روزه هم بعضی قابلیت های مقدماتی ریاضی را دارند.

 

هرچند خبر کمی عجیب است ولی واقعیت دارد. نوعی از مگس های میوه به لطف تلاش های شبانه روزی پژوهشگران ژنتیک دانشگاه ویلفرد لوریه کانادا و دانشگاه کالیفرنیا توانستند بالاخره بعد از 40 نسل، شمارش را یاد بگیرند.

 

روش کار هم بسیار جالب بوده: در آغاز برای مگس های مورد آزمایش جلسات توجیهی شمارش برگزار می شد! این جلسات 20 دقیقه بودند و در آنها ابتدا مگس ها در معرض نورهای قوی به صورت فلش های 2، 3 و 4 تایی قرار می گرفتند. فلش های 2 و 4 تایی همراه با تکان دادن قوطی حاوی مگس های بینوا بودند. بعد از یک وقفه، دوباره نوبت فلش ها بود و مگس هایی که بلد نبودند بشمارند، خود را برای تکان های قوطی آماده نکرده بودند. این قضیه تا نسل 40 ادامه داشت و با این وجودی که مگس ها هنوز از حساب چیزی نمی فهمیدند؛ محققین از ایجاد تغییر ژنتیکی در آنها نا امید نشده بودند.

در نهایت مگس های نسل 40 توانستند بشمارند و بعد از فلش های دو یا چهارتایی، خود را برای تکان های محفظه جمع و جور کنند.

 

مگس های میوه عمر کوتاهی دارند و به سرعت زاد و ولد می کنند و همین امر این حشرات را به مثال هایی عالی برای آزمایش های مهندسان ژنتیک تبدیل کرده است.

 

حالا که محققین تکامل، مطمئن شده اند که می توان چنین تغییری را پس از نسل های متمادی در این حشره ایجاد کرد و باعث فرگشت آن شد، قدم بعدی این است که بفهمند چطور این تغییر اتفاق می افتد. چه تغییراتی در ساختار مهندسی مغز این موجودات رخ می دهد که باعث پیدایش این قابلیت می شود و بعد به صورت دقیق محل تغییر ژنها مشخص می شود.

 

این مطالعه همچنین نشان داد که قابلیت های اساسی ریاضی مانند شمارش، ساختارهایی باستانی در موجودات هستند. پیش از این هم مشخص شده بود که حتی موجوداتی نظیر سمندرها، لمورها و جوجه های چند روزه هم بعضی قابلیت های مقدماتی ریاضی را دارند.

با این حساب باید گفت حالا دیگر حیوانات هم سرشان توی حساب و کتاب است./نارنجی


ویدیو مرتبط :
حرف زدن را همه بلدند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

قلعه نویی:کوچکترین آتویی داشتند من را رسوای عالم می کردند!/ اگر بلدند مثل دادکان قرارداد ببندند



آخرین وضعیت استقلال,رقابت استقلال و داماش,اخبارلیگ برتر

چطور وقتی آقایان کت و شلوار و عسل می گرفتند اطرافیان من منشوری نبودند؟!
قلعه نویی:کوچکترین آتویی داشتند من را رسوای عالم می کردند!/ اگر بلدند مثل دادکان قرارداد ببندند

سرمربی تیم فوتبال استقلال گفت: علیپور نه من را تهدید کرده و نه حرفی زده اما اگر آقایان کوچکترین آتویی از من داشتند رسوای عالمم می کردند.

به گزارش  فارس، امیر قلعه نویی در آستانه دیدار تیمش مقابل داماش در خصوص آخرین شرایط تیمش اظهار داشت: بعد از بازی مقابل صبا تمرینات خوبی را پشت سر گذاشتیم و می دانیم که حریف ما تیم با برنامه است.

وی افزود: چند بازی داماش را آنالیز کردیم و با توجه به آنکه آنها از امتیاز میزبانی استفاده می کنند کار سختی داریم ضمن آنکه بازی در چمن مصنوعی شرایط خاص و سختی های خود را دارد. این هم از شانس استقلال است که در آستانه بازی با نماینده تایلند باید در زمین چمن مصنوعی بازی کند اما در هر صورت ما برای سه امتیاز به مصاف حریف می رویم.

سرمربی تیم استقلال در ادامه در خصوص مصدومان تیم گفت: جمشیدیان، ساموئل و بیک زاده غایبان ما در رشت هستند و به این جمع تیموریان را هم اضافه کنید که با ما نخواهد بود.
وی در خصوص صحبت هایی که  علیپور در مورد ممنوع الفعالیت بودن یکی از اطرافینش به مطرح کرده بود گفت:این شخص قبلا اشتباهاتی داشته ولی من به یک جوان کمک کردم که به  جامعه برگردد و دیگر آن اشتباهات را نکرده و توبه کرده است.

قلعه نویی افزود: علیپور نه من را تهدید کرده و نه حرفی به من زده است. برخی از این آقایان دشمن قسم خورده من هستند که اگر کوچکترین مشکلی از من می دیدند نابودم می کردند. اما سوال من این است چطور این آدمها که در اطراف من هستند وقتی عسل و کت و شلوار برای برخی از آقایان می فرستادند مشکلی نداشتند؟! اما حالا که من باج نمی دهم این افراد منشوری هستند و ممنوع الفعالیت هستند و مفسد می شوند؟!

سرمربی تیم استقلال در واکنش به این سوال که گفته می شود  وی به خاطر رابطه با برخی از بازیکنان به موفقیت می رسد گفت:اینهایی که این حرف ها را بدون سند و مدرک می زنند را به خدا و به دو دست بریده حضرت ابوالفضل(ع) واگذار می کنم.

وی تاکید کرد:آقایان بروند قصه توپ های آل اشپرت را دربیاورند و ببینند چه کسانی پشت این قضیه هستند. نمایندگی این شرکت در امارات است و اگر این برند خوب است  چرا یک تیم اماراتی از این برند استفاده نمی کند؟ آقایان اگر می توانند مثل دادکان یک میلیارد بگیرند و توپ پوما را بیاورند.مگر نمی گویند لباس های آقایان خوب است پس چرا مدیر این شرکت در برنامه 90 اعلام کرد لباس های ما درجه 3 و یا 4 است؟

قلعه نویی ادامه داد: در یکی از بازیهای قبل از دیدار سپاهان و استقلال آرش افشین موقعیت صد در صد را خراب کرد اما در بازی با استقلال توپ سخت تر از آن را به گل تبدیل کرد. اگر افشین آن توپ را گل نمی کرد می گفتند او بازیکن فلانی است.حرف من این است که اگر مشکلی با من دارند مردانه رو کنند ولی مطمئن باشید این افراد دشمن قسم خورده من هستند که تا آخر عمر این دشمنی آنها ادامه دارد.

وی در پایان گفت: اگر کوچکترین آتویی داشتند من را رسوای عالم می کردند.این را هم بگویم که اگر بفهمم فرد نزدیک به من روزی خطایی کرده باشد کاری می کنم از 10 کیلومتری من هم رد نشود!/فارس