دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

مولتی تسکینگ در انسانها: زنها بهترند یا مردان؟


مولتی تسکینگ یا انجام دادن چند کار بطور همزمان یکی از قابلیت هایی بود که اولین آیفونها و آیپدها از آن بی بهره بودند. این نقص دستاویز خوبی را برای منتقدین اپل و مرحوم جابز فراهم کرده بود تا توان کاربردی محصولات اپل را زیر شلاق نقدهای خود بکوبند.

نارنجی: مولتی تسکینگ یا انجام دادن چند کار بطور همزمان یکی از قابلیت هایی بود که اولین آیفونها و آیپدها از آن بی بهره بودند. این نقص دستاویز خوبی را برای منتقدین اپل و مرحوم جابز فراهم کرده بود تا توان کاربردی محصولات اپل را زیر شلاق نقدهای خود بکوبند.



اما از طرف دیگر استیو و دوستانش عقیده داشتند که مولتی تسکینگ باعث اتلاف منابع سیستم و کاهش عمر باتری می شود و تا مدتها از گنجاندن قابلیت مولتی تسکینگ در گجتهای خود سر باز زدند.

به هرحال بعد از همه آن کشمکش ها امروزه مولتی تسکینگ به یک قابلیت مورد انتظار و پذیرفته شده در دنیای گجتها تبدیل شده است.  اما در دنیای انسانها چطور؟ آیا ما توان مولتی تسکینگ داریم؟ آیا مولتی تسکینگ برای ما خوب است؟ چه کسانی بهتر می توانند چندین کار را بطور همزمان انجام دهند؟

اینها سوالاتی هستند که پاسخ آن را در ادامه مطلب خواهید خواند.

برخلاف تصور، مولتی تسکینگ در دنیای ما انسانها اصلا هم چیز خوبی به شمار نمی رود. انجام همزمان چندین کار هرچند امکان پذیر است، اما به شدت از کارآیی و دقت ما می کاهد و معمولا نتیجه ماجرا چندان رضایت بخش نیست. کارشناسان مدیریت عقیده دارند انجام کارها به ترتیب و یکی پس از دیگری بسیار سودمندتر است و میزان استرس را هم کمتر می کند.

دکتر جیجزبرت استوت، روانشناس و محقق دانشگاه گلاسکو اسکاتلند که در مورد مولتی تسکینگ در انسانها مطالعه می کند، عقیده دارد که مولتی تسکینگ بطور مستقیم سودمندی فعالیتهای ما را تحت تاثیر قرار می دهد. حتی اگر ما بسیار تمرین کنیم تا بتوانیم کارها را بطور همزمان انجام دهیم، باز هم در مولتی تسکینگ بسیار بد عمل می کنیم.

اما به هرحال زندگی و بویژه زندگی مدرن گاه ما را مجبور به مولتی تسکینگ می کند. مثلا روی پروژه ای کار می کنید و به ناگاه همکار یا مدیرتان سر می رسد و از شما می خواهد که کار دیگری را در اسرع وقت انجام دهید. یا همزمان چند کار روی سر شما می ریزند. یا به هنگام مطالعه تلفنتان زنگ می زند و ... در این شرایط شما مجبورید مدام بین کارهای مختلف جابجا شوید.

دکتر استوت ادامه می دهد: ما دو نوع مولتی تسکینگ داریم، یکی انجام همزمان چند کار است، مثلا وقتی پیانو می نوازید، با هر دستتان نتهای متفاوتی را اجرا می کنید (یا هنگام رانندگی با موبایل هم صحبت می کنید). نوع دیگر که شایعتر هم هست، پریدن بین کارهای مختلف است. مثلا در آشپزخانه دارید یک خورشت درست می کنید و همزمان غذای دیگری را هم در فر آماده می کنید. شما مدام مجبور می شوید قسمتهای مختلف آماده سازی این دو غذا را بین هم انجام دهید.

دکتر استوت در مورد نوع دوم مولتی تسکینگ (نوع متناوب) تحقیق کرده و جالب است که زنان بهتر و بیشتر از مردان کارها را بطور همزمان انجام می دهند.

علت اینکه زنان در مولتی تسکینگ بهتر از مردان عمل می کنند، شاید به هزاران سال پیش و عصرحجر برگردد. زمانی که زنان در کنار کارهایی مانند آماده کردن غذا، همیشه باید یک چشمشان هم به بچه های شان بود تا طعمه حیوانات درنده نشوند.

اما این مربوط به گذشته بود، امروزه توصیه می شود که انسانها در هر زمان فقط بر روی انجام یک کار مشخص تمرکز کنند. این روش هم کارآیی و هم خلاقیت را بالاتر می برد. انجام همزمان چند کار و جابجا شدن بین آنها باعث می شود در هر جابجایی، مقدار زیادی از تمرکز و زمان خود را برای درگیر شدن با کار جدید هدر بدهیم در عین حال هنوز باید به کار قبلی توجه داشته باشیم و در نهایت چیزی که از آب در می آید چندان چنگی به دل نخواهد زد.

برنامه ریزی و بودجه بندی زمانی می تواند تا حدود زیادی چندکاره ها را در ترک این عادت و مدیریت بهتر زمان یاری کند.


ویدیو مرتبط :
انسانها بهترند یا حیوانات ؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

زنان در این 8 کار از مردان بهترند!


خانمها معتقدند که می توانند بعضی از کارها را به نحو احسن انجام دهند، ولی بهتر است این ادعاها، استدلالی را هم در بر داشته باشند. تحقیقات انجام شده در آمریکا ثابت می کند که اکثر بانوان در انجام این ۸ کار از مردان بهترند.

خانمها معتقدند که می توانند بعضی از کارها را به نحو احسن انجام دهند، ولی بهتر است این ادعاها، استدلالی را هم در بر داشته باشند. تحقیقات انجام شده در آمریکا ثابت می کند که اکثر بانوان در انجام این ۸ کار از مردان بهترند.

رهایی از شکست عشقی