دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

مواظب مفصل‌هایتان باشید



 

 

مفصل

 

 

 

جام جم آنلاین: بسیاری از مردم كم و بیش با بیماری روماتیسم مفصلی آشنا هستند و از آن هراس دارند؛ زیرا این بیماری بر جنبه‌های زیادی از زندگی افراد مبتلا به آن تاثیر گذاشته و طیفی از ناتوانی‌های جسمی و روانی برای آنان به بار می‌آورد.

دكتر نسرین مقیمی، فوق تخصص روماتولوژی دراین‌باره به جام‌جم می‌گوید: آرتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصلی یك بیماری سیستمیك و مزمن است كه سبب درگیری مفاصل و بروز سفتی، درد و تورم در آنها می‌شود. در این بیماری، بدن موادی علیه سلول‌های خود تولید می‌كند كه موجب التهاب و تخریب آنها می‌شود.

روماتیسم مفصلی معمولا بیش از یك مفصل را درگیر كرده و اگر یك زانو یا دست مبتلا به آن شود، سایر مفاصل نیز ممكن است به صورت دوطرفه و پیش‌رونده گرفتار شوند.

علل

هرچند كه علت اصلی روماتیسم مفصلی هنوز به طور كامل مشخص نیست؛ اما دكتر مقیمی معتقد است؛ علل ژنتیكی، ویروس‌ها، هورمون‌ها، استرس عاطفی ـ كه می‌تواند باعث تشدید بیماری شود ـ و همچنین برخی علل ناشناخته می‌توانند فرد را مستعد ابتلا به روماتیسم مفصلی كنند. وی سن شروع این بیماری را دوران میانسالی و بخصوص دهه‌های سوم تا پنجم می‌داند و می‌افزاید: شیوع روماتیسم در جهان حدود یك درصد بوده و در زنان 3 برابر بیشتر از مردان شایع است.

نشانه‌ها

بیماری شروع آهسته یا ناگهانی دارد و با علائم درد، تورم، گرمی، محدودیت حركت و خشكی صبحگاهی مفاصل همراه است؛ درد مفاصل با استراحت و بی‌حركتی تشدید شده و به مرور زمان طی روز و با كار كردن و فعالیت آرام تسكین پیدا می‌كنند.

این فوق‌تخصص روماتولوژی می‌گوید: التهاب به مرور زمان باعث تخریب غضروف مفصلی و ساییدگی استخوان و به دنبال آن تغییر شكل مفصل می‌شود؛ بیشتر مفاصل‌ بین‌ بندی انگشتان و مفاصل كف دست‌، مچ‌ دست‌، آرنج‌، پا، مچ‌ پا و گاهی اوقات مهره‌های گردنی نیز درگیر می‌شوند.

وی می‌افزاید: بیماران ممكن است علائم خارج مفصلی (سیستمیك) مانند تب، ضعف، خستگی زودرس، بی‌اشتهایی و كاهش وزن و برآمدگی‌های‌ زیر پوست‌ به نام ندول یا گره‌های روماتوئید داشته باشند. گاهی درگیری عروق و اعصاب پوست یا سایر اعضای بدن مثل كلیه، ریه، طحال، كبد و... و درگیری چشمی و خونی نیز دیده می‌شود.

عوارض

با توجه به این‌كه علت اصلی روماتیسم مفصلی ناشناخته بوده یا به دلایل ژنتیكی بروز می‌كند، این بیماری قابل پیشگیری نیست. این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی كردستان، معلولیت عمومی بدن، پوكی استخوان، عوارض مفصلی و عضلانی، اختلالات چشمی و قلبی، اختلالات شدید مهره‌های گردنی، عوارض روحی و روانی و كم‌خونی را از عوارض شایع بیماری روماتیسم مفصلی می‌داند.

وی می‌افزاید: وارد ساختن فشار بیش از حد به مفصل می‌تواند باعث افزایش تورم یا آسیب مفصل شده و با تحریك انتهای اعصاب باعث ایجاد درد ‌شود.

درمان

منظور از درمان در این بیماری كاهش درد و تورم، كاهش یا توقف روند تخریب مفاصل و در مجموع بهتر كردن كیفیت زندگی فرد است. این استادیار دانشگاه می‌گوید: روش‌های درمانی مورد استفاده در بیماری روماتیسم شامل تغییر در روش زندگی، استفاده از داروها، جراحی، روش‌های درمانی جایگزین یا تكمیلی نظیر فیزیوتراپی، كاردرمانی، وسایل كمك‌كننده به مفصل و وسایل كمك حركتی می‌باشند.

این پزشك متخصص درخصوص داروهای مورد استفاده برای درمان این بیماری نیز می‌گوید: داروهای ضدالتهابی مانند انواع كورتون‌ها، داروهای سركوب‌كننده سیستم ایمنی و داروهای غیراستروئیدی برای درمان روماتیسم استفاده می‌شوند.

وی همچنین معتقد است؛ با توجه به این‌كه این بیماری در اثر اختلال سیستم ایمنی ایجاد می‌شود و داروهای مصرف شده نیز سیستم ایمنی را ضعیف‌تر می‌كنند، افراد باید در مقابل بیماری‌های عفونی و ویروسی ایمن شوند.

توصیه‌ها

دكتر مقیمی در پایان با تاكید بر این‌كه افراد مبتلا به روماتیسم باید به طور پیوسته مراقب مفاصل خود باشند، توصیه می‌كند: بیماران از انجام فعالیت‌های روزانه به صورت ناگهانی و در مدت كوتاه خودداری كنند، بایستی سعی شود به جای وارد كردن فشار به یك یا چند مفصل، آن را بین تعداد زیادتری مفاصل توزیع كرده و تا جای امكان از مفاصل بزرگ‌تر و قوی‌تر استفاده شود. همچنین افراد مبتلا باید تقسیم مناسب فعالیت روزانه، ورزش منظم و اصولی و استراحت در بین فواصل كاری، ایجاد تعادل بین میزان فعالیت و استراحت، كاهش استرس‌های روانی و استفاده از یك رژیم غذایی سالم را رعایت كنند و از حمل اجسام سنگین در حالتی كه بخصوص مچ خم می‌شود، خودداری كنند..../تحلیل:جام جم


ویدیو مرتبط :
به دنبال رویا هایتان باشید حتی اگر همه ان را غیر ممکن ب

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مواظب باشید انگشت‌هایتان را نخورید!



 

مواظب باشید انگشت‌هایتان را نخورید!

 

در این مطلب به شما ۷ تکنیک و تجربه ساده ارائه شده تا غذایی خوشمزه‌تر و سالم‌تر داشته باشید.

 

۱) ساقه‌های سفت کلم پیچ را جدا کنید و فقط برگ‌های نرم آن‌را بخورید.


خیلی راحت می‌توانید کلم‌پیچ را همراه با سایر سبزیجات در سالاد استفاده کنید یا کمی کلم‌پیچ خرد شده به سوپ مورد علاقه‌تان اضافه کنید.

 

۲) در همبرگر، کوفته، سس اسپاگتی و ماکارونی یا لازانیا، نیمی از گوشت مصرفی‌تان را با پروتئین سویا جایگزین کنید. ابتدا پروتئین سویا را با مایعی تشکیل شده از سس گوجه فرنگی و شیر مخلوط کنید که مزه بهتری پیدا کند و بعد آن‌را با مابقی گوشت‌تان مخلوط کنید. مطمئن باشید هیچکس تفاوت آن را نخواهد فهمید.

 

۳) به جای شیرهای معمولی، یک‌بار هم شیر سویا را امتحان کنید. میوه یا آبمیوه مورد علاقه خود را به همراه کمی عسل یا شیره افرا برای شیرین‌تر کردن آن به شیر سویا اضافه کنید و خواهید دید که در کمتر از یک دقیقه نوشیدنی فوق‌العاده خوشمزه و سالم خواهید داشت.

 

۴) لوبیا پخته را با کمی سس تورتیلا، مرغ، سبزیجات، سالسا و پنیر مخلوط کنید و غذایی فوق‌العاده خوشمزه خواهید داشت. برای خوشمزه‌تر کردن لوبیا چشم‌ بلبلی هم می‌توانید موقع استفاده کمی سس سالسای تند به آن اضافه کنید.

 

۵) سبزیجات نرمی مثل برگ چغندر یا اسفناج وقتی پژمرده‌تر باشند، خوشمزه‌تر می‌شوند. آنها را با آب سرد خوب بشویید، بعد همه را در یک قابلمه بزرگ ریخته و ۳ تا ۵ دقیقه با حرارت متوسط بجوشانید. بعد آب آن را کامل گرفته و خرد کنید. سپس به همراه سیر خرد شده، پنیر پارمسان، زنجبیل تازه یا پیاز خرد شده سرخ کنید.

 

۶) برای بالا بردن سرعت و تسهیل استفاده می‌توانید از کنسرو این حبوبات استفاده کنید. فقط کافی است آن را زیر آب سرد بگیرید و قبل از اضافه کردن به غذا آن را آبگیری کنید.

 

۷) سبزیجات تلخ‌تر مثل کلم پیچ یا سبزیجات خردل مزه قوی‌تری دارند. پس به جای دور ریختن این نوع سبزیجات، آنها را ۸ تا ۱۲ دقیقه بپزید تا مزه دلپذیرتری پیدا کنند. برای آنها می‌توانید از چاشنی آبلیمو، سیر، فلفل قرمز، یا سس گوجه‌فرنگی و سرکه استفاده کنید.