دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

مواظب سلامتی مفاصل خود هنگام خانه تكانی سال نو باشید



 

 

مواظب سلامتی مفاصل خود هنگام خانه تكانی سال نو باشید

 

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران و متخصص ارتوپدی به زنان توصیه كرد،در هنگام خانه تكانی نكات ایمنی را برای پیشگیری از آسیب دیدن مفاصل و استخوان های خود رعایت كنند.

دكتر' محمود معتمدی ' در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: آسیب استخوان‌ها به خصوص مهره‌ها، یكی از صدمات شایع خانه تكانی‌های سال نو در میان زنان است.

وی با بیان اینكه ستون فقرات زنان آسیب‌پذیرتر از مردان است، اظهار داشت: به عنوان مثال در هنگام آویزان كردن پرده‌ها، فشار زیادی به مهره‌های گردن و عضلات زنان وارد و موجب شكنندگی استخوان های آنان می شود.این عمل باعث می شود فرد از ناحیه مهره‌های گردن احساس درد كرده و ممكن است این عارضه در آینده به صورت دیسك در فرد بروز كند.

معتمدی به زنانی كه لاغر هستند و یا سابقه مشكلات مهره‌ای دارند، توصیه كرد، كمتر كار كنند تا به مهره‌های گردن آن ها فشار وارد نشود.

به گفته وی، با بلند كردن نادرست یك كیلو وزنه از زمین، 10 برابر وزن آن جسم یا وزنه به ستوان فقرات به ویژه در ناحیه كمر فشار وارد می‌شود.

معتمدی افزود: زنان باید برای بلند كردن اجسام، ابتدا نشسته و سپس جسم را با نرمی بالا بیاورند در این صورت فشار به ستون فقرات به خصوص ناحیه كمر كمتر خواهد شد...../تحلیل:ایرنا


ویدیو مرتبط :
شاد باشید و سال نو مبارک

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نكاتی برای آسان‌تر شدن خانه‌تكانی آخر سال



نكات خانه تکانی , خانه تکانی

 

از آخرین روزهای فصل زمستان لذت ببرید و با آرامش خاطر فصل زیبای بهار شروع کنید.

 

یكی از مقدمات استقبال از بهار و سال نو خانه ‌تكانی است كه گاهی هم بسیار سخت و مشكل به نظر می‌رسد حتی ممكن است مقدار زیادی از وقت‌تان را بگیرد و نتوانید از آخرین روزهای فصل زمستان لذت ببرید و با آرامش خاطر، خود را برای فصل زیبای بهار آماده كنید.

در اینجا توصیه‌ها و نكاتی را طرح كرده‌ایم تا كارهای مربوط به خانه‌تكانی را برایتان آسان‌تر و سرعت پیشرفت كار را بیشتر كند.

 

نظافت پنجره، شیشه، و آینه با استفاده از سركه

 

شستشو و نظافت شیشه ها بوسیله سركه به شما كمك می كند كه پنجره هایی تمیز و براق داشته باشید و بدون اینكه از مواد شوینده شیمیایی و گران استفاده كنید در مدت زمان كوتاه به نتیجه ای مطلوب برسید. سركه یك ماده شوینده و ضدعفونی كننده طبیعی و بسیار قوی است كه قدرت زیادی در درخشان كردن پنجره های شما دارد.

 

چرا سركه؟

 

اسید استیک موجود در سرکه به طور موثر می تواند چربی ها و جرم های انواع سطوح را برطرف سازد و دیگر لازم نیست برای این كار از انواع مواد شوینده شیمیایی و سمی استفاده نمایید.علاوه بر این، اسید استیک هم چنین مانع از رشد کپک ها و باکتری ها می شود و از این رو سركه از بروز آلودگی ها نیز بر روی سطوح جلوگیری می كند و سطوح برای مدت طولانی براق و تمیز باقی می مانند. از این رو استفاده از سركه برای نظافت اكثر قسمت ها و سطوح ها توصیه می شود اما پنجره ها یكی از مهم ترین قسمت هایی هستند كه با كمك سركه می توانند بدرخشند و برق بزنند.

 

چگونه پنجره ها را با سركه تمیز كنیم؟

 

ابتدا پنجره را گردگیری كنید و گرد و غبار را از روی سطح پنجره حذف نمایید تا سركه بهتر بتواند اثر كند و محلول سرکه خانگی را بر یک منطقه کوچک روی شیشه پنجره اسپری كنید و اجازه دهید جند لحظه روی شیشه بماند تا اسید استیک روی شیشه اثر كند و روزنامه مچاله شده كه تقریبا آغشته به سركه است را روی شیشه بكشید. برای این كه از دستمال یا دستمال حوله ای استفاده نكنید زیرا ممكن است پرز بر جای بگذارد.

 

استفاده از سركه برای نظافت قسمت های دیگر

 

همانطور كه گفتیم از سركه می توان برای نظافت و شستشوی قسمت های مختلفی استفاده كرد كه در این قسمت به تعدادی از این قسمت ها و طریقه نظافت آن ها با سركه می پردازیم:

 

كفپوش: سركه به عنوان یك تمیز كننده ارزان و طبیعی می تواند ماده مناسبی برای نظافت و براق كردن سطوح براق و صیقلی كف باشد.

 

كانتر: چون سرکه سبب مهار رشد باکتری و کپک ها می شود، ماده بسیار مناسبی برای نظافت و ضد عفونی كردن كانتر و سطوح داخل آشپزخانه است.

 

قهوه ساز: محلول ضعیف سرکه می تواند براحتی لكه قهوه و چای را در خود حل و از بین ببرد.

 

پاسیو: استفاده از سركه برای نظافت پاسیو نه تنها سبب تمیزی و ضد عفونی شدن فضای پاسیو می شود بلكه از رشد علف های هرز نیز جلوگیری می كند و از این رو محیطی سالم را برای گیاهان خانگی شما فراهم می سازد.

 

مس: سرکه برای نظافت سطوح مسی از بهترین گزینه هاست زیرا می تواند درخشش و جلوه اولیه مس را به آن برگرداند.

 

آینه: سركه برای نظافت آینه به همان اندازه موثر و مفید است كه برای پنجره ها گفته شد. شما می توانید با همان روش از سركه برای درخشان كردن آینه ها نیز استفاده نمایید.

 

تمیز كردن كاغذ دیواری‌

 

برای رفع گرد و غبار از روی كاغذ دیواری‌ها، یك پارچه مخصوص گردگیری را روی جاروی دسته بلند نصب كنید و جارو را از بالا به پایین روی دیوار بكشید.

برای پاك كردن لكه‌های مداد یا لكه‌های غیر روغنی از كاغذ دیواری‌های غیرقابل شستشو، از یك برش نان سبوس‌دار استفاده كنید.

برای پاك كردن لكه‌های چرب و روغنی مثل لكه‌های غذا بر روی كاغذ دیواری، از تركیب یك مایع شوینده و خاك‌رس لكه‌بر استفاده كنید. این مواد را روی سطح بمالید، بگذارید خشك شود و دوباره تكرار كنید. این كار را آنقدر تكرار كنید تا لكه از بین برود، سپس سطح را با یك دستمال مرطوب و در نهایت با یك دستمال خشك تمیز كنید.

برای پاك كردن جای دست از روی كاغذ دیواری، ابتدا با دستمال مرطوب روی لكه بكشید. سپس مقداری خاك رس لكه‌بر روی قسمت مرطوب شده بپاشید و بگذارید خشك شود. بعد آن را با دستمالی پاك كنید.

برای اینكه از كثیف شدن كاغذ دیواری‌ها هنگام تمیز كردن سقف و كف اتاق جلوگیری شود، می‌توانید روی دیوارها را با پلاستیك‌های ضخیم بپوشانید.

 

تمیز كردن فرش

 

پیش از تمیز كردن فرش، حتما آن را خوب جارو بزنید تا گردوغبار آن گرفته شود.

با مقداری ماست، لكه‌هایی را كه تازه روی فرش به وجود آمده پاك كنید. برای این منظور ماست را روی لكه بریزید و با یك قاشق جمع كنید. سپس با دستمال تمیز خوب خشك كنید.

گردوخاك لبه‌های قالی را با یك برس دستی پاك كنید و سپس جاروبرقی بكشید. برای تمیز كردن این قسمت می‌توانید از مخلوط آب و پودر لباسشویی و یك فرچه نرم كمك بگیرید؛ اما مواظب باشید این مخلوط به فرش آسیب نرساند. سپس این قسمت را با دستمال خشك كنید و هنگام پهن كردن، زیر فرش را كاغذ یا دستمال سفید قرار دهید تا نم فرش گرفته شود.

صابون لباسشویی و شامپوی فرش كه خاصیت قلیایی كمی دارند، شوینده‌های خوبی برای فرش هستند. اگر شامپو فرش ندارید، یك قاشق چای‌خوری مایع ظرفشویی و دو قاشق چایخوری نمك را در یك لیتر آب حل كنید. آن را خوب به هم بزنید تا كف كند. كف را با یك تور كه زیاد آب جذب نمی‌كند روی سطح فرش بمالید و با دستمال حوله‌ای خشك كنید.

 

تمیز كردن لوازم خانگی

 

برای از بین بردن زردی لوازم خانگی سفید از جمله ماشین لباسشویی، یخچال، آبمیوه‌گیری و... محلولی متشكل از نصف پیمانه مایع سفیدكننده و نصف پیمانه جوش شیرین و چهار پیمانه آب گرم را با اسفنج روی سطح مورد نظر بكشید. پس از ده دقیقه، در صورت امكان محل را آبكشی یا با دستمال مرطوب تمیز كنید. قسمت بیرونی و دیواره‌های وسایل برقی را بعد از پاك كردن با دستمال مرطوب، با پنبه آغشته به الكل صنعتی براق و تمیز كنید.ممكن است بخش‌های قابل شستشوی آبمیوه‌گیری در اثر استفاده زیاد رنگ گرفته باشند برای پاك كردن و نیز جلوگیری از رنگ گرفتن آنها، یك دوم فنجان مایع سفیدكننده و یك چهارم فنجان جوش شیرین و چهار فنجان آب گرم را با هم مخلوط كنید و با اسفنج روی قسمت‌های موردنظر بكشید .

ابتدا تلویزیون را خاموش كنید و با یك دستمال خشك غبار آن را بگیرید سپس با پنبه آغشته به محلول آب و الكل صفحه تلویزیون را تمیز كنید. الكل لكه‌های چرب و اثر انگشت را برطرف می‌كند. توصیه می‌شود از دستمال حوله‌ای و پرزدار استفاده نكنید. دیواره‌های غیرشیشه‌ای تلویزیون را نیز می‌توانید با پارافین مایع براق كنید و با دستمال خشك، چربی اضافی را بگیرید و براق كنید.

 

سینك ظرفشویی

 

سینك ظرفشویی معمولا از جنس استیل است و بهتر است از مواد سفیدكننده قوی برای تمیز كردن استفاده نكنید زیرا رنگ استیل كدر می‌شود. پارچه‌ای را به سركه سفید آغشته كنید و بر سطح ظرفشویی بكشید.جوش‌شیرین برای تمیز كردن سینك‌های استیل، عالی عمل می‌كند.

نمك ماده طبیعی مناسب برای ضدعفونی كردن سینك است. برای این منظور نمك خشك را روی سطح آن بپاشید و پس از نیم ساعت بشویید.

برای تمیز كردن سینك‌های آلومینیومی و چینی، محلول پودر ماشین لباسشویی توصیه می‌شود. بعد از آبكشی، با روزنامه مچاله شده سینك را برق بیاندازید.

 

تمیز كردن گاز

 

اگر اجاق گاز با غذاهای مختلف كثیف شده و تمیز كردن آن برایتان مشكل است، كافی است مقداری رب گوجه‌فرنگی را روی لكه‌ها بمالید و بگذارید تا چند ساعت بماند و سپس با استفاده از یك اسفنج یا ابر نرم و مقداری آب گرم و صابون، لكه‌ها را پاك كنید.

اگر می‌خواهید اجاق‌ گاز خود را تمیز و شفاف‌ كنید، كافی‌ است‌ شب و ‌پس‌ از اتمام‌ كارتان همه قسمت‌های‌ داخل‌ و سطح‌ روی‌ اجاق‌ را با پنبه ‌آغشته‌ به‌ آمونیاك‌ مرطوب‌ كنید و شب ‌تا صبح‌ آن‌ را به‌ همان‌ حال‌ بگذارید.صبح‌ پارچه‌ تمیزی‌ را با نمك ‌و آمونیاك‌ آغشته‌ كنید و تمام‌ قسمت‌ها را با آن پاك‌ كنید.