دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

معرفی و مقایسه ادوب لایت روم و ادوب فتوشاپ



 

آموزش فتوشاپ, گرافیک کامپیوتری, لایت روم

تاریكخانه فتوشاپ
نرم‌افزار فتوشاپ یك نرم‌افزار چند منظوره گرافیكی است كه برای طیف وسیعی از كاربران قابل استفاده است. یكی از كاربران اصلی این نرم‌افزار عكاسان و ویرایشگران تصاویر هستند كه به كمك آن به رتوش و تنظیم تصاویر مختلف پرداخته و آنها را برای چاپ آماده می‌كنند.

شركت ادوب چند سالی است كه برای رفع نیاز این بخش از كاربران فتوشاپ، نرم‌افزار دیگری به نامLightroom (تاریكخانه) را معرفی كرده كه این قشر می‌توانند از هر دوی این نرم‌افزارها در انجام امور روزمره خود بهره بگیرند. سوالی كه ممكن است ذهن این گروه را به خود مشغول كند تفاوت‌های بین این دو نرم‌افزار و انتخاب بهترین آنها برای كار است، در این شماره در نظر داریم به تفاوت‌های بین آنها اشاره كرده و كاربرد هر یك را بررسی كنیم.

معرفی فتوشاپ
فتوشاپ ابتدا به عنوان ویرایشگری ساده برای ویرایش تصاویر معرفی شده بود تا این كه سال 1990 با رشدی عظیم به عنوان هیولای نرم‌افزارهای كار روی عكس با امكانات فراوان برای طراحان گرافیك، مهندسان معمار، انیمیشن سازان، فعالان صنعت چاپ، عكاسان و حتی طراحان سه بعدی تبدیل شد. فتوشاپ به عنوان ابزار ویرایش تصویر با قدرتی بی‌انتها به علت وجود فرامین قدرتمند و پلاگین‌های ویژه‌ای كه توسط خود شركت ادوب یا شركت‌های دیگر ارائه شده و به نام فیلتر نامیده می‌شود، براحتی می‌تواند چند عكس را در هم ادغام كند، یك تصویر HDR به وجود آورد، با آن از شر لكه‌های پوست خلاص شد یا یك فرد را بلندتر، كوتاه‌تر، چاق‌تر یا لاغرتر كرد. فهرست كارهایی را كه با فتوشاپ می‌توان انجام داد یك فهرست بی‌پایان است و فتوشاپ در حال حاضر بخشی از اصطلاحات روزمره ماست، زیرا هر روز شاهد تصاویری هستیم كه بسیار واقعی به نظر می‌رسند در صورتی كه قدرت فتوشاپ را به تصویر می‌كشند و به كمك آن به وجود آمده‌اند.

معرفی لایت روم
نام كامل لایت روم Adobe Photoshop Lightroom است كه شاید به علت وجود نام فتوشاپ در نام آن كمی گیج‌كننده به نظر برسد، اما در واقع لایت روم یك زیر مجموعه از فتوشاپ با قابلیت‌های خاص است كه این قابلیت‌ها در فتوشاپ وجود نداشته و احتمالا هرگز وجود نخواهد داشت.

هدف اصلی این نرم‌افزار مدیریت حجم انبوهی از تصاویر و مرتب‌سازی آنها به منظور سهولت دسترسی هنگام ذخیره در یك مكان خاص است. فتوشاپ نرم‌افزار فوق‌العاده‌ای در ویرایش تصاویر به شمار می‌آید، اما هنگامی كه تعداد این تصاویر ویرایش‌شده زیاد شود مدیریت آن كار بسیار دشواری خواهد بود.عمده فعالیت یك فرد به عنوان عكاس با فتوشاپ تنظیم و بهینه‌سازی تصاویر قبل از انتقال آنها از دوربین به هارد رایانه است كه همیشه یك پروسه پیچیده و زمانبر محسوب می‌شود. پس از انتقال، بزرگ‌ترین چالش مرتب‌سازی و گروه‌بندی و پیدا‌كردن یك تصویر از بین انبوه تصاویر موجود است.

لایت روم یك نرم‌افزار مدیریت تصویر بر پایه پایگاه داده است كه بصورت خودكار اطلاعات متادیتای تصویر مثل نام و نوع دوربین، تاریخ و زمان ثبت، دیافراگم، سرعت شاتر، iso، وایت بالانس و... را خوانده و به‌عنوان یك exif شناخته و این اطلاعات را در یك بانك اطلاعاتی به نام كاتالوگ برای عكس ذخیره می‌كند. هنگامی كه یك تصویر به محیط لایت‌روم افزوده می‌شود این نرم‌افزار با قابلیت درونی خود امكان اضافه‌كردن اطلاعات اضافی مثل كلمات كلیدی، علائم، ستاره‌های امتیازدهی و... را فراهم می‌كند كه این امر در پیدا‌كردن تصویر مورد نظر از بین هزاران تصویر موجود كمك فراوانی خواهد كرد. این روش فهرست‌برداری و تگ‌گذاری در فتوشاپ وجود ندارد، زیرا فتوشاپ یك برنامه مبتنی بر پایگاه داده نیست. علاوه بر قابلیت‌های مدیریت رسانه، لایت روم حاوی ابزارهایی است كه به عكاسان در دستكاری و تنظیم تصاویر كمك می‌كند. به طور خلاصه فتوشاپ یك ابزار ویرایش تصاویر و لایت روم یك ابزار مدیریت تصاویر با برخی قابلیت‌های ویرایشی و تنظیم تصویر است.

ابزارهایی كه لایت‌روم از آنها در ویرایش و تصحیح تصاویر استفاده می‌كند، در گروه‌هایی به شرح زیر جمع شده است:
1ـ Histogram
2ـ Basic
3ـ Tone Curve
4ـ HSL / Color / B&W
5 ـ Split Toning
6 ـ Detail
7ـ Lens Corrections
8 ـ Effects
9 ـ Camera Calibration

فهرست ابزارهای موجود در لایت روم تقریبا پوشش‌دهنده مجموعه كاملی از ابزارهای مورد نیاز برای ویرایش و تنظیم تصاویر است. در لایت‌روم تغییرات انجام گرفته روی یك تصویر را می‌توان به عنوان یك الگو ذخیره و به مجموعه‌ای از تصاویر مورد نظر به صورت یكجا اعمال كرد.

علاوه بر بخش‌های نام‌برده شده، لایت روم حاوی بخش‌هایی نیز برای تولید اسلایدشو ـ چاپ تصاویر و ایجاد خروجی برای گالری تصاویر وب نیز است. تمام ابزارها و امكانات موجود در لایت روم در قسمت camera raw فتوشاپ نیز وجود دارد كه هنگام گشودن یك تصویر raw به صورت خودكار اجرا می‌شود و با صرف‌نظر‌ از برخی تغییرات جزئی تقریبا می‌توان گفت كه این ابزارها كپی است. به تصویری از پانل camera raw نگاه كنید و آن را با محیط لایت‌روم مقایسه كنید. (تصویر 1)

آموزش فتوشاپ, گرافیک کامپیوتری, لایت روم

می‌توان گفت همه كارهایی كه برای ویرایش تصاویر در لایت روم می‌توان انجام داد باقدرت بیشتری در فتوشاپ نیز امكان‌پذیر است، ولی قدرتی كه لایت‌روم در مدیریت تصاویر دارد در فتوشاپ وجود ندارد. برخی كاربران، همراه فتوشاپ از نرم‌افزار بریج شركت ادوب برای مدیریت تصاویر استفاده می‌كنند. با این كه برخی ابزارهای مدیریتی لایت‌روم در بریج وجود داشته و قابل استفاده است، اما چون بریج نرم‌افزاری مبتنی بر پایگاه داده نیست، جستجو و یافتن یك تصویر در آن بسیار زمانبر بوده و به هیچ عنوان با جستجوی چند ثانیه‌ای لایت روم قاب مقایسه نیست؛ زیرا بانك اطلاعاتی لایت روم برای جستجو و یافتن تصاویر بهینه شده است. در صورتی كه كاربری، لذت جستجو را در لایت روم تجربه كرده باشد، كار با ادوب‌بریج برایش ملال‌آور خواهد بود.

سوالی كه اینجا مطرح می‌شود این است كه با توجه به توضیحات داده شده و با توجه به این كه همه ابزارهای ویرایشی لایت روم در فتوشاپ وجود دارد، چرا باید از لایت استفاده كرد؟ برای پاسخ به این سوال و توضیح علت استفاده از لایت روم می‌توان به چند مورد اشاره كرد:

ـ یادگیری لایت روم از فتوشاپ ساده‌تر است و محیطی ساده‌تر دارد.

ـ لایت روم حاوی ابزارهای آماده فراوانی جهت تنظیم و ویرایش تصاویر است.

ـ سرعت كار در لایت روم به علت امكان مشاهده و ویرایش سریع چند تصویر بدون صرف زمان برای باز‌كردن و بستن فایل‌ها بالاتر است.

ـ لایت روم به عنوان ابزار مدیریت فایل و رسانه، امكان ایجاد پوشه، زیرپوشه و تغییر نام گروهی فایل‌ها را به صورت یكجا فراهم می‌آورد.

ـ ویرایش تصاویر در لایت روم غیر مخرب بوده و تمام تغییرات به صورت یك لایه جدا به لایه اصلی اعمال شده و فایل اصلی به هیچ عنوان دستكاری نمی‌شود؛ در صورتی كه در فتوشاپ كار روی تصاویر با تركیبی از ابزارهای مخرب و غیرمخرب انجام می‌گیرد و ممكن است تصویر اصلی تغییر یابد.

ـ در محیط لایت روم امكان ذخیره‌سازی سابقه همه عملیات انجام گرفته و امكان بازگشت و تصحیح آن برخلاف فتوشاپ وجود دارد.

ـ در لایت روم امكان مشاهده اطلاعات متادیتا روی فایل هنگام ویرایش آن برخلاف فتوشاپ وجود دارد.

ـ و ده‌ها امكان متنوع دیگر در زمینه ویرایش و مدیریت تصاویر.
با وجود تمام مزیت‌های لایت روم باید در نظر داشته باشیم در صورتی كه بخواهیم ویرایش‌های جدی روی تصاویر انجام دهیم، باز محتاج به فتوشاپ بوده و لایت روم این امكان را در اختیار ما نخواهد گذاشت. پس می‌توان با تركیب دو نرم‌افزار مذكور از قدرت مدیریت تصاویر لایت روم و قدرت ویرایشی فتوشاپ برای كسب بهترین نتیجه استفاده كرد.
منبع:jamejamonline.ir


ویدیو مرتبط :
مقایسه ی ادوب پریمیر و ادیوس

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

معرفی و مقایسه 2 خودروی کامپکت استثنایی


سکانس اول با هنرنمایی فیات 500 آبارث سکانس دوم با ورود مینی کوپر S کوپه