دانش و فناوری
2 دقیقه پیش | گرفتن ویزای انگلیس در ایراناز زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ... |
2 دقیقه پیش | دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSPپروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ... |
معرفی رشته تلویزیون وهنرهای دیجیتالی
معرفی رشته تلویزیون وهنرهای دیجیتالی
عدهای معتقدند كه "مخرب ارتباط" خاموش كننده تخیل و تلف كننده وقت است؛ چیزی كه مانع از رشد شخصیت میشود و عدهای آن را یك وسیله ارتباطجمعی قوی، سریع و پرگیرنده، سرگرمی مناسب برای اوقات فراغت، تمایل به كسب تجربهای عمیق در مسائل مختلف و راهی برای افزایش دانش و عضویت در خانواده جهانی میدانند.
سخن از تلویزیون، اعجوبه قرن بیستم است و دیدگاههای متفاوت و متناقضی كه نسبت به آن وجود دارد؛ دیدگاههایی كه هر یك از جنبهای درست هستند. زیرا این رسانه میتواند از یك سو اعتیادی مخرب و از سوی دیگر شیوهای نوین و فراگیر برای آموزش و اطلاعرسانی باشد. در واقع این گردانندگان و برنامهسازان آن هستند كه سمت و سویش را تعیین میكنند.
از همینرو تربیت و آموزش برنامهسازان و متخصصان این رسانه اهمیت بسیاری دارد؛ بویژه در كشور ما كه این رسانه بسیار فراگیر است و اوقات فراغت قشر عظیمی از نیروی جوان كشور ما را به خود اختصاص میدهد. به همین دلیل هر ساله دانشكده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران از طریق آزمون سراسری عدهای از داوطلبان علاقهمند را برای تحصیل در این دانشكده گزینش میكند.
گفتنی است كه دانشكده صدا و سیما تا سال گذشته دانشجویان خود را در رشته "تولید سیما" میپذیرفت، اما از آزمون سراسری سال 1383 دانشجویان در دو رشته جدید "كارشناسی تلویزیون و هنرهای دیجیتالی" و "كارگردانی تلویزیون" پذیرفته میشوند.رشتهكارشناسی تلویزیونی و هنرهای دیجیتالی دارای دو گرایش گرافیك رایانهای و انیمیشن رایانهای است.
گرایش گرافیك رایانهای:
گرافیك یك هنر كاربردی است كه به تبلیغ، ارائه، اشاعه و بیان تصویری كالاهای تبلیغاتی و فرهنگی میپردازد. دانشجوی گرافیك رایانهای در صدا و سیما طراحی صحنه، دكور، لباس، تیتراژ و موارد مشابه برای برنامههای تلویزیونی را آموزش میبیند.
برای مثال اعلام وضعیت هوا در شبكه خبر به صورت گرافیكی انجام میگیرد یا زیرنویس، حاشیه و تیتراژ در هر برنامهای كه وجود دارد، به گرافیك رایانهای مربوط میشود.
در واقع كارشناس گرافیك رایانهای فرد خلاق و هنرمندی است كه در كنار كارگردان مینشیند و ذهنیت كارگردان را پیاده میكند و درباره رنگ، شكل و دكور نظر میدهد تا مخاطب با یك برنامه تلویزیونی ارتباط بهتری برقرار كند.
درسهای این رشته در طول تحصیل:
دروس مشترك در هر دو گرایش:
مبانی ارتباطات، مردمشناسی و رسانههای تصویری، آشنایی با هنر در تاریخ، عكاسی، تاریخ تلویزیون و فناوری رسانههای جدید، حكمت هنر اسلامی، ارتباطات بصری، آشنایی با فلسفه ، تلویزیون ، زبان و ساختار، پژوهش و نگارش در تلویزیون، قصه در ادیان، درك و بیان بصری، مخاطبشناسی تلویزیون، فلسفه هنر، تاریخ انیمیشن، طراحی ، عكاسی و هنرهای دیجیتالی، سیر تحولات گرافیك، مبانی سایبرمدیا، كاربرد رایانه در فیلم و تلویزیون، طراحی و گرافیك، گونهشناسی برنامههای تلویزیونی، مبانی انیمیشن دیجیتالی، نرمافزارهای گرافیكی، مبانی گرافیك، تدوین دیجیتالی، مبانی تبلیغات تلویزیونی، جلوههای بصری دیجیتالی، زیباشناسی هنرهای دیجیتالی، تلویزیون آموزشی، انیمیشن تعاملی.
دروس تخصصی گرایش گرافیك رایانهای:
كارگاه گرافیك دیجیتالی ، ژورنالیسم تلویزیونی، طراحی وب، پروژه نهایی.
گرایش انیمیشن رایانهای:
چند سال پیش هیأت مدیره یكی از مدارس ایالت ایندیانای آمریكا مجبور شد،اعلامیه هشدار دهندهای را منتشر كند، مبنی بر اینكه:"تین مؤتانت نینجا ترتلز(1) وجود خارجی ندارد" تا بچهها برای پیدا كردن آن به درون دریچه فاضلابها نخزند. این اعلامیه بیانگر تأثیر انیمیشنهای تلویزیونی بر روی كودكان است. البته انیمیشن تنها برای كودكان جالب نیست، بلكه بزرگسالان نیز به انیمیشن علاقهمند هستند. از همینرو سال میلادی گذشته، پرفروشترین فیلم سینمایی سال،یك انیمیشن بود.
امروزه به دلیل افزایش سرعت كار، دیجیتال به كمك انیمیشن آمده است و بسیاری از كارهای تبلیغاتی، آموزشی و كارتونها به صورت دیجیتالی است. البته انیمیشن سنتی هنوز رایج است و بحث نقاشی كردن و فریم به فریم فیلمبرداری كردن كه اصطلاحاً به آن نقاشی "تك فریم" گفته میشود، هنوز مرسوم است و كارآیی دارد، اما انیمیشن رایانهای در سطح بسیار وسیعتری استفاده میشود.
دروس تخصصی گرایش انیمیشن رایانهای :
كارگاه انیمیشن دیجیتالی ، انیمیشن دو بعدی، موسیقی و انیمیشن، انیمیشن سه بعدی، نویسندگی برای انیمیشن، پروژه نهایی
تواناییهای لازم :
رشته تلویزیون و هنرهای دیجیتالی یكی از رشتههای نیمهمتمركز آزمون سراسری است كه از بین داوطلبان گروه آزمایشی هنر دانشجو میپذیرد. این داوطلبان پس از شركت در آزمون سراسری باید در آزمون تخصصی دانشكده صدا و سیما نیز شركت كنند. سپس از میان نفرات برتر این دو آزمون تا 4 برابر ظرفیت رشته تلویزیون و هنرهای دیجیتالی معرفی میشوند تا در مصاحبه هنری شركت كرده و بهطور مستقیم مورد ارزیابی قرار بگیرند و در نهایت از بین این 4 برابر ظرفیت، علاقهمندترین و آمادهترین داوطلبان پذیرفته خواهند شد.
در این میان دانشجوی انیمیشن باید طراحی را بخوبی بشناسد و با قوانین حركتی و تركیببندی تصاویر آشنا باشد. چون عامل اصلی ضعف انیمیشنهای ایرانی، طراحی ضعیف و عدم آشنایی با فیزیولوژی حركت است همچنین دانشجوی این گرایش باید به سینما، عكاسی و موسیقی علاقهمند بوده و اهل مسافرت و تماشای فضاهای تازه و جدید باشد.
در اصل دانشجوی این گرایش مثل سایر رشتههای هنری باید خوب ببیند و نگاهی عمیق و هنرمندانه نسبت به هر چیزی كه در اطراف او وجود دارد، داشته باشد.در كار رسانه، داشتن سواد بصری نیز خیلی مهم است؛ یعنی چشم دانشجوی این رشته باید باسواد باشد. خوب را از بد و مطلوب را از نامطلوب و رنگها، فرمها و خطوط را از یكدیگر بخوبی تشخیص دهد.
این كار به یاری زیاد دیدن و خوب دیدن حاصل میشود. از همین رو سعی میشود در مصاحبه حضوری، سواد بصری داوطلب سنجیده شود؛ كاری مهم و پیچیده كه زمان زیادی را به خود اختصاص میدهد.در مصاحبه حضوری، داوطلبان نمونه كارهای قبلی خود اعم از طراحی، تابلوهای نقاشی و سایر هنرهای مرتبط را نیز به همراه میآورند؛ چون هدف این است كه توانمندترین و آمادهترین دانشجویان در این دانشكده پذیرفته شوند.
موقعیت شغلی در ایران:
تا چند سال پیش تمامی دانشجویان دانشكده صدا و سیما در بدو ورود به این دانشكده، بورسیه صدا و سیما میشدند. اما در حال حاضر سازمان صدا و سیما تعهدی برای استخدام و بهكارگیری فارغالتحصیلان دانشكده ندارد و فقط تعهد یك جانبه گرفته میشود، مبنی بر اینكه در صورت نیاز سازمان صدا و سیما، هر فارغالتحصیل متعهد به انجام خدمت به میزان دو برابر مدت تحصیل در دانشكده خواهد بود و محل خدمت فارغالتحصیلان را نیز سازمان براساس نیاز مراكز خود، در سطح ایران تعیین خواهد كرد.
از همینرو تنها فارغالتحصیلانی كه در طی تحصیل دانشجوی موفقی بودهاند، جذب سازمان میشوند؛ یعنی اگر دانشجویی در دوران تحصیل، خوب درس نخوانده و مهارت لازم را به دست نیاورده باشد، نه تنها در سازمان استخدام نخواهد شد،
بلكه پس از فارغالتحصیلی، هزینه تحصیل در این دانشكده را نیز باید بپردازد.درباره بازار كار آزاد فارغالتحصیل انیمیشن رایانهای باید گفت كه بازار كار انیمیشن دو شاخه دارد؛ یكی شاخه هنری است و دیگر شاخه تجاری و تبلیغاتی میباشد. در شاخه هنری فارغالتحصیلان این رشته میتوانند جذب مراكز هنری و آموزشی؛ مثل كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان،آموزش و پرورش و یا سازمان تبلیغات اسلامی بشوند و در شاخهتجاری و تبلیغاتی میتوانند كارهای مختلفی انجام دهند كه از آن جمله میتوان به تهیه CDهای تبلیغاتی برای شركتها و كارخانهها اشاره كرد.
منبع:sanjesh.org
ویدیو مرتبط :
معرفی چشمی دیجیتالی
خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :
معرفی رشته کارگردانی تلویزیون
دیباچه: طبق آماری که در سال 1993 گرفته شده است، نوجوانان آمریکایی تا پایان دبیرستان 19 هزار ساعت به تلویزیون نگاه میکنند؛ یعنی بیشتر از مدت زمانی که در کلاس درس حضور دارند، وقت خود را صرف تماشای تلویزیون میکنند. متأسفانه درکشور ما آمار دقیقی در این زمینه وجود ندارد. اما تأثیرپذیری بسیار زیاد نوجوانان و جوانان ما از شخصیتهای تلویزیونی، بیانگر آن است که جوانان، بخش عظیمی از وقت خود را صرف تماشای تلویزیون میکنند و در این میان تله تئاترها، فیلمها و سریالهای تلویزیونی که در حیطه کار کارگردانان تلویزیون است، بیشترین مخاطب را دارند.تخصص کارگردانی تلویزیون از سال گذشته در دانشکده صدا و سیما در دو گرایش نمایش و مستند ارائه میشود.
گرایش نمایش :
کارگردانی تلویزیونی یک رشته کاربردی است و هدف آن تربیت نیروی متخصص، متعهد و خلّاق برنامهساز در جهت سیاستهای سازمان صدا و سیما است؛ افرادی که به یاری معلومات و مهارتهای فنی، تکنیکی، هنری و تحلیلی، زمینه ساخت و تولید انواع برنامههای تلویزیونی را فراهم میآورند. در واقع کارگردان تلویزیون کسی است که ذهنیت خود را با استفاده از آموزشهای کلاسیک و آکادمیکی که در خصوص برنامهسازی تلویزیون در طول دوران تحصیل کسب کرده است، به تصویر میکشد و با خلاقیت و نوآوری به تولید برنامههای تلویزیونی میپردازد. در این میان، دانشجویان گرایش نمایش، به مطالعه، پژوهش و تجربه در کارگردانی انواع برنامههای داستانی تلویزیون اعم از سریالها، برنامههای کوتاه و تلهتئاترها میپردازند. به عبارت دیگر، دانشجویان این گرایش، روشهای طراحی و تولید یک برنامه داستانی از عرصه ایده تا ساخت در استودیو یا واحد سیار، پخش و ارزشیابی آن را فرا میگیرند و در این میان با چگونگی نقد و تحلیل برنامههای تلویزیونی، تحولات اجرا، تصویرنامهنویسی، جلوههای خاص، طراحی صحنه، شیوههای بیان و نحوه ارتباط تنگاتنگ فرم و محتوا آشنا میشوند.گفتنی است که تمامی این دروس همراه با فعالیتهای عملی و کارهای کارگاهی است تا دانشجویان با استفاده از امکانات و تجهیزات کاربردی دانشکده و سازمان صدا و سیما بتوانند، تجربه و مهارت لازم را برای ساخت و تولید برنامههای داستانی تلویزیونی کسب نمایند.
دروس مشترک در هر دو گرایش:
مبانی ارتباطات، مردمشناسی و رسانههای تصویری، عکاسی، آشنایی با هنر در تاریخ، تاریخ تلویزیون و فناوری رسانههای جدید، حکمت هنر اسلامی، ارتباطات بصری، آشنایی با فلسفه، پژوهش و نگارش در تلویزیون، تلویزیون:
زبان و ساختار، درک و بیان بصری، مخاطبشناسی تلویزیون، فلسفه هنر، ابزارشناسی تولید، شناخت عوامل نمایش، گونهشناسی فیلم، مبانی برنامهسازی تلویزیونی، کارگاه تصویر و نور، مبانی تدوین، مبانی برنامهسازی تک دوربینه، گونهشناسی برنامههای تلویزیونی، مبانی کارگردانی نمایش، مستندشناسی، موسیقی در فیلم و تلویزیون، تدوین دیجیتال، جلوههای خاص، کارگاه چند رسانهای، طراحی و مدیریت تولید، تلویزیون آموزشی، پروژه نهایی.
دروس تخصصی گرایش نمایش:
بازیگردانی و کارگردانی، برنامهسازی استودیویی، تصویرنامه نویسی، سمینار برنامهسازان تلویزیونی، واحد سیار، برنامهسازی تک دوربینه، کارگاه نمایش تلویزیونی.
گرایش مستند :
با اشتیاق دوربین را به دست میگیرد و شتابان در موج جمعیت، در بازارها، کنار رودخانهها و در حاشیه جنگلها به دنبال سوژه میگردد. زمانی از شقایقها و آلالههای خفته در سینه کوهساران صحنههای زیبایی مییابد. زمانی دیگر از رازهای نهفته در سینه کوهنشینان و کویرنشینان آگاهی مییابد و آیینها، آداب و رسوم و سور و سوگ مناطق مختلف ایران را به یاری عدسی دوربین خود به تصویر میکشد تا تنوع فرهنگی و تعدد میراثهای فرهنگی ایران را به نمایش گذارد.این، بخشی از دنیای کارگردانی مستند است؛ دنیایی که حیطه بسیار گسترده و وسیعی دارد و از یک سو شامل گزارش خبری، ورزشی و اجتماعی میشود و از سوی دیگر مستند مردمشناسی یا طبیعت را در برمیگیرد. در واقع مستند، خوراک بسیار مهمی برای تلویزیون است و خیلی از برنامههای تلویزیونی؛ از جمله گزارشهای اجتماعی، ورزشی، مردمشناسی یا مستندهای طبیعت در این حیطه قرار دارد. از همینرو، از سال گذشته مستندسازی به عنوان یکی از گرایشهای کارگردانی تلویزیون در دانشکده صدا و سیما مطرح گردیده است و دانشجویان این گرایش با آموزش دروسی از قبیل فرم و محتوا در مستند تلویزیونی، ژورنالیسم تلویزیونی و مجله تلویزیونی، اطلاعات لازم را برای مستندسازی کسب میکنند.
دروس تخصصی گرایش مستند:
مستند تلویزیونی: فرم و محتوا، نویسندگی برای مستند، مستندسازی، تاریخ و نقد فیلم مستند، ژورنالیسم تلویزیونی، سمینار بررسی مستندسازان، مجله تلویزیونی.
مستند تلویزیونی:
فرم و محتوا، نویسندگی برای مستند، مستندسازی، تاریخ و نقد فیلم مستند، ژورنالیسم تلویزیونی، سمینار بررسی مستند سازان، مجله تلویزیونی.
تواناییهای لازم :
صدا و سیما از همه هنرها؛ از جمله موسیقی، معماری، ادبیات، نقاشی، طراحی، خطاطی و عکاسی بهره میگیرد. به همین خاطر، دانشجوی کارگردانی تلویزیون باید اطلاعات هنری گستردهای در همه این زمینهها داشته باشد. اما متأسفانه گاه داوطلبان شرکتکننده در مصاحبه حضوری این دانشکده، از مهمترین و بدیهیترین اطلاعات هنری بیخبر هستند.
برای مثال هیچ اطلاعی از موسیقی کلاسیک و بزرگترین موسیقیدانهای آن مثل باخ یا بتهوون ندارند. حتی داوطلبی در پاسخ به این سؤال که موسیقی کلاسیک چیست، گفته است که موسیقی بدون کلام را موسیقی کلاسیک میگویند!!همچنین برخی از داوطلبان نمیتوانند آنچه را که میخواهند، بگویند. چنین افرادی نمیتوانند کارگردان موفقی شوند؛ چون کارگردان باید بتواند با بازیگر یا فیلمبردارش بخوبی ارتباط برقرار کند و بگوید که از او چه انتظاری دارد. همچنین دانشجویان این رشته باید روابط اجتماعی خوبی داشته و بتوانند یک گروه را بخوبی اداره کنند. از همینرو، افراد گوشهگیر و منزوی و کسانی که منتظرند دیگران وظایفشان را به آنها گوشزد کنند، در این رشته موفق نخواهند شد.در کل داوطبان باید بدانند که در اینجا چیزی تزریق نمیشود تا یک نفر کارگردان، طراح یا برنامهساز شود. بلکه استادان دانشگاه فقط راه را نشان نمیدهند و خود دانشجو باید با تلاش بسیار و مطالعه فراوان به نتیجه برسد.در این رشته تسلط به زبان انگلیسی نیز بسیار مهم است؛ چون دانشجویان باید بتوانند از منابع و مآخذ درجه یک استفاده کنند؛ منابعی که اکثر قریب به اتفاق آنها به زبان انگلیسی است.
و بالاخره اینکه هنر، یکی از وادیهای عشق است و فردی که وارد آن میشود، باید عاشق باشد. کار هنری با فشارهای عصبی و روحی بسیاری همراه است و بیشتر اوقات نیز از شهرت و معروفیت در آن خبری نیست. برای مثال میتوان به "ژرژملیف" پدر سینمای داستانی اشاره کرد که در اواخر عمرش در یکی از متروهای پاریس در حال دستفروشی پیدایش کردند. ویژگی عالم هنر این است که وقتی آدمهای جدید میآیند، آدمهای قدیمی فراموش میشوند. برای همین اگر کسی عشق و علاقه واقعی به هنر نداشته باشد، نمیتواند در این وادی دوام بیاورد.و در نهایت این که یک مستندساز باید فردی صبور، دقیق و تیزبین باشد. برای مثال، یک کارگردان مستند طبیعت، گاه لازم است که ساعتها در گوشهای بنشیند تا از پرندهای که میخواهد در لانه خود به جوجهاش غذا بدهد، فیلمبرداری کند.
موقعیت شغلی در ایران :
سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران رشتههایی را در دانشکده صدا و سیما ارائه میدهد که دانشجویان آن پس از فارغالتحصیلی، شغل تعریف شدهای نیز در سازمان داشته باشند. اما فرصتهای شغلی فارغالتحصیلان، تنها به سازمان صدا و سیما محدود نمیشود و فارغالتحصیلان کارگردانی تلویزیون میتوانند در سازمانهای دستاندرکار تولید برنامه و مراکز برنامهسازی تبلیغاتی، نهادهای دولتی از قبیل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، وزارت آموزش و پرورش، سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت نمایند.
منبع: کتاب آشنایی با رشته های دانشگاهی سازمان سنجش آموزش کشورتالیف خانم فیروزه سودایی ونرم افزار سامان رشته ی سازمان سنجش