دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

معجزه‌ای برای كاهش پرفشاری خون



 

سبزی ها , كاهش پرفشاری خون

 

 

سبزی ها یكی از بهترین منابع تأمین كننده آب، فیبر غذایی، موادمعدنی بویژه پتاسیم، منیزیم، كلسیم، آهن و ویتامین ها مانند آ، ث، اسیدفولیك و كا است و با برخورداری از مقادیر بالای انواع رنگدانه های گیاهی مانند كاروتنوئیدها در ردیف موادغذایی سلامتی بخش و پیشگیری كننده از بسیاری بیماری ها قرار می گیرد.

سبزی ها دارای كمترین میزان چربی و كالری بوده و در عین حال سیركننده است. بنابراین باید در برنامه غذایی افراد دارای اضافه وزن به مقدار بیشتری مورد استفاده قرار گیرد.

گروه سبزی ها

انواع سبزی های برگ دار، انواع كلم، هویج، بادمجان، انواع كدو، نخود سبز، لوبیاسبز، قارچ، گوجه فرنگی، خیار، فلفل، پیاز، بامیه و... در گروه سبزی ها قرار دارند كه حاوی انواع ویتامین ها، موادمعدنی و رنگدانه های مفید گیاهی هستند.

میزان مصرف سبزی ها

توصیه می شود روزانه ۵-۳ واحد از مواد غذایی این گروه در برنامه غذایی گنجانده شود، هر یك واحد از گروه سبزی ها برابر است با یك لیوان سبزی های خام برگ دار (مانند اسفناج و كاهو)، نیمی از یك لیوان سبزی های پخته یا خام خرد شده، نصف لیوان نخود سبز، لوبیا سبز و هویج خرد شده یا یك عدد گوجه فرنگی متوسط

چرا باید سبزی بخوریم؟

- گوجه فرنگی: گوجه فرنگی یكی از پرمصرف ترین سبزی های دنیا بوده و دارای مقادیر قابل توجهی پتاسیم، ویتامین ث و فیبر غذایی و همچنین از غنی ترین منابع رنگدانه آنتی اكسیدان لیكوپن است كه موجب كاهش خطر سرطان پروستات در مردان می شود.

همچنین لیكوپن موجب كاهش سكته های قلبی، جلوگیری از آسیب و خرابی مفاصل، ماهیچه ها و حتی سلولهای مغزی در سالمندان می شود.

كدو، كاهش دهنده خطر ابتلا به سرطان پروستات

- كدوها: تحقیقات نشان داده است مصرف منظم انواع كدوها به خاطر داشتن رنگدانه های گیاهی پیش ساز، ویتامین آ (كاروتنوئیدها) و ویتامین های ث و ای موجب كاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات در مردان بالای ۶۰ سال می شود.

همچنین مقادیر زیاد بتاكاروتن در انواع كدوهای سبز و زرد باعث كاهش خطر ابتلا به آب مروارید در سالمندان می شود.

- خیار: خیار با در برداشتن ۹۶درصد آب از جمله سبزی هایی است كه به عنوان برطرف كننده تشنگی بخصوص در آب و هوای گرم مورد استفاده قرار می گیرد.

- بامیه: بامیه ها منبع خوبی از ویتامین ث و منیزیوم بوده و حاوی ۹۰درصد آب و مقادیر مناسبی از فیبر غذایی است.

هویج پخته، بهتر از هویج خام!

- هویج: هویج از بهترین سبزی های حاوی ویتامین آ است و برای تقویت بینایی و بهبود سیستم ایمنی در پیشگیری از بیماری ها بسیار مفید است. برای جذب بهتر ویتامین آ موجود در هویج، بهتر است به صورت پخته مصرف شود.

كلم منبع غنی ویتامین ث و فیبر

- انواع كلم: كلم ها با داشتن ۹۲درصد آب از منابع غنی به منظور تأمین ویتامین ث و فیبر غذایی بوده و به عنوان یك سبزی بوته ای دارای مقادیر قابل توجهی از تركیبات گیاهی هستند كه می تواند به پیشگیری از بروز بعضی سرطان ها كمك كند.

اگر می خواهید لاغر شوید، بادمجان بخورید!

- بادمجان: بادمجان با داشتن ۹۲ درصد آب و مقداری پتاسیم یكی از مواد غذایی كم انرژی محسوب می شود كه برای رژیم های غذایی كم كالری استفاده می شود.

- فلفل: فلفل ها در انواع رنگ های سبز، قرمز، نارنجی و... در طعم های مختلف شیرین و تند وجود دارند و منبع خوبی از ویتامین ث و پیش ساز ویتامین آ (بتاكاروتن) هستند.

لوبیاسبز، معجزه ای برای كاهش پرفشاری خون

- لوبیاسبز: لوبیای سبز اغلب در تمامی فصول سال در دسترس هستند و با داشتن ۸۹درصد آب منبع خوبی از ویتامین ث و فیبر غذایی نیز هستند. همچنین لوبیای سبز منبع خوبی از پتاسیم هستند كه می توانند به كاهش پرفشاری خون كمك كنند.

حداقل یك لیوان از انواع سبزی ها در طول هفته استفاده كنید

در هر وعده غذایی به ویژه ناهار، شام و نیز میان وعده ها از انواع سبزی ها استفاده شود.

در تهیه انواع سوپ ها، آش ها، خوراك ها و یا خورشت ها از سبزی ها استفاده می شود.

از سبزی ها به صورت سبزی خوردن یا انواع سالاد و یا در كنار غذا استفاده كنید.

در مورد كسانی كه اضافه وزن دارند از سبزی های نشاسته ای مانند سیب زمینی سرخ شده، ذرت، نخودفرنگی و كدو حلوایی به طور متوسط بیش از یك لیوان در هفته مصرف نكنند و بیشتر از سایر سبزی ها استفاده كنید. حتی الامكان در تهیه سالادها و یا ذرت پخته و یا سیب زمینی سرخ شده از سس های بدون چربی و یا سایر چاشنی ها استفاده كنید.

براساس آخرین اطلاعات موجود برای كنترل بیماریهای مزمن حداقل یك لیوان از انواع سبزی ها در هفته استفاده كنید.../کیهان


ویدیو مرتبط :
پرفشاری خون

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چای سبز كلسترول بد خون را كاهش می دهد



 

 

چای سبز كلسترول بد خون را كاهش می دهد

 

بررسی كارشناسان نشان می دهد كه مصرف چای سبز می تواند در كاهش كلسترول بد خون موثر باشد.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، در این مطالعه محققان دانشگاه علوم بهداشت كالیفرنیا به ۱۴۱۵ نفر كه در ابتدای این مطالعه میزان كلسترول بد خونشان بالا بوده است نوشیدنی چای سبز تجویز كردند.

به گفته این محققان، چای سبز حاوی تركیبات آنتی اكسیدان هایی است كه می تواند به كاهش كلسترول كمك كند.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه ایندین اكسپرس، «الیویا فانگ» پزشك ارشد این مطالعه گفت: تا كامل شدن این بررسی افرادی كه كلسترول خونشان بالاست در كنار نوشیدن چای سبز به مصرف داروهای تجویزی پزشك شان نیز ادامه دهند.../ایسنا