دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

مصرف ویتامین C خطر ابتلا به نقرس را کاهش می دهد



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

مصرف ویتامین C خطر ابتلا به نقرس را کاهش می دهد

بیماری نقرس متداولترین نوع آرتریت التهابی در مردان است. در این بیماری تجمع اسید اوریک باعث تشکیل کریستال هایی در مفاصل شده و درنتیجه درد، التهاب و ورم بروز می کند. با شناسایی عوامل خطر قابل اصلاح نقرس میتوان قدم بزرگی در پیشگیری و مدیریت این بیماری دردناک برداشت.

 

بیماری نقرس متداولترین نوع آرتریت التهابی در مردان است. در این بیماری تجمع اسید اوریک باعث تشکیل کریستال هایی در مفاصل شده و درنتیجه درد، التهاب و ورم بروز می کند. با شناسایی عوامل خطر قابل اصلاح نقرس میتوان قدم بزرگی در پیشگیری و مدیریت این بیماری دردناک برداشت. نتایج مطالعات اخیر نشان داده اند که ویتامین Cبا تاثیر بر عملکرد کلیه ها میزان اسید اوریک خون و در نتیجه خطر بروز نقرس را کاهش می دهد.

 

در مطالعه ای که اخیرا در مجله آرشیو طب داخلی چاپ شده است، پژوهشگران به بررسی اثر مصرف ویتامین Cدر ابتلا به نقرس پرداختند. به منظور بررسی این ارتباط  طی سال های 1986 تا 2006 ، بیش از 46 هزار مرد مورد مطالعه قرار گرفتند. شرکت کنندگان هر چهار سال یک پرسشنامه تغذیه ای را تکمیل می کردند تا از این طریق دریافت ویتامین Cآنها تخمین زده شود و هر دو سال افراد در صورت بروز علائم یا تشخیص نقرس، آن را گزارش می دادند.

نتایج حاصل از این مطالعه حاکی از آن بود که افزایش مصرف ویتامین Cسبب کاهش بروز بیماری نقرس می گردد. نتایج این مطالعه نشان داد که به ازای افزایش هر 500 میلی گرم ویتامین Cبه رژیم غذایی، خطر ابتلا به نقرس17%  کاهش یافت. جالب آن که این تاثیر با مصرف مکمل ویتامین Cنیز دیده شد. در واقع می توان گفت مردانی که ویتامین Cبالایی مصرف می کنند، کمتر در معرض ابتلا به نقرس قرار دارند.

نکته عملی: نتایج این مطالعه به طور روشنی نشان داد که دریافت میزان کافی ویتامین Cمی تواند روشی آسان در پیشگیری از نقرس باشد. البته باید توجه داشت حد بالای تحمل ویتامین Cدر بزرگسالان کمتر از 2000 میلی گرم در روز است./عصرایران


ویدیو مرتبط :
مصرف قهوه خطر ابتلا به سکته مغزی در زنان را کاهش می دهد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مصرف ویتامین D خطر شکستگی استخوان را در دختران کاهش می دهد



 

ویتامین D, شکستگی استخوان

 

محققان دریافتند: خطر شکستگی فشار در دختران نوجوانی که رژیم غذایی غنی از ویتامین D دارند و به ویژه دارای فعالیت شدید بدنی هستند، کمتر است.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، پژوهشگران از بیمارستان کودکان بوستون بیش از شش هزار و ۷۰۰ دختر در محدوده سنی ۹ تا ۱۵ سال در شروع مطالعه را طی هفت سال تحت بررسی قرار دادند. محققان دریافتند در این مدت حدود چهار درصد از آنها دچار شکستگی شدند.

محققان بر اساس یافته های این پژوهش اظهار كردند: مصرف ویتامین D با کاهش خطر برای شکستگی همراه بود و این ارتباط در میان دخترانی که روزانه حداقل یک ساعت فعالیت بالا انجام می دهند، قوی تر است.

نتایج این مطالعه نشان داد: اگرچه اغلب توصیه می شود که برای قوی شدن استخوان ها کلسیم زیاد مصرف کنید، اما مصرف کلسیم و مواد لبنی با این شکستگی مرتبط نیست.

بر اساس این گزارش، شکستگی فشار، یک نوع شکستگی ناکامل در استخوان است که به علت فشارهای غیرمعمول و یا مکرر و همچنین تحمل وزن های سنگین و مداوم بر روی مچ پا یا ساق پا ایجاد می شود.

«کندرین سونویل» از بیمارستان کودکان بوستون و همکارانش بر اساس یافته های این پژوهش می گویند: هیچ شواهدی وجود ندارد که مصرف کلسیم و فراورده های لبنی، در برابر شکستگی فشار از استخوان محافظت کنند. منابع ویتامین D، در معرض نور خورشید قرار گرفتن و مواد غذایی از جمله ماهی قزل آلا، ماهی تن، تخم مرغ و شیر غنی شده است.

این تیم اشاره کرد با این حال، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، برای تعیین این که آیا قرص مکمل ویتامین D همان نتایج رژیم غذایی غنی از ویتامین D را فراهم می کند یا خیر.

این پژوهش در مجله «Archives of Pediatrics & Adolescent» منتشر شد....../   خبرگزارى ایسنا