دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

مصرف مکرر آنتی بیوتیک عامل اضافه وزن



اخبار,اخبار علمی,چاقی

تحقیقات اخیر نشان می دهد مصرف مکرر آنتی بیوتیک با افزایش وزن در کودکان مرتبط بوده و بر وزن آنها در زندگی آینده شان نیز تاثیر می گذارد.»

کودکانی که در دوران کودکی خود آنتی بیوتیک مصرف می کنند بسیار سریعتر از کودکانی که آنتی بیوتیک مصرف نمی کنند، افزایش وزن می یابند.

محققین کالج بهداشت همگانی مدرسه جان هاپکینز بالتیمور با تحقیق بر روی ۱۶۴۰۰۰ پسربچه در آمریکا دریافتند که در سن ۱۵ سالگی، کودکانی که در دوران کودکی خود حداقل ۷ بار آنتی بیوتیک مصرف کرده اند حدود سه پوند (۱.۳ کیلوگرم) بیشتر از کودکانی که اصلاً آنتی بیوتیک مصرف نکرده اند وزن دارند. تقریبا ۳۰۰۰۰ کودک (حدود ۲۱ درصد) این داروها را ۷ بار یا بیشتر دریافت کرده بودند.

دکتر «برایان شوارتز»، در این باره می گوید: «شاخص توده بدنی شما ممکن است به واسطه آنتی بیوتیک هایی که در کودکی مصرف کرده اید، برای همیشه دگرگون شود. اطلاعات ما نشان می دهند که هر زمانیکه ما یک آنتی بیوتیک به کودکان خود می دهیم، افزایش وزن آنها با گذشت زمان سریعتر می شود.»

در حالیکه مقدار وزن افزایشی قابل استناد برای آنتی بیوتیک ها در اواخر کودکی به کمترین حد خود می رسد، یافته ها به طور موثر «افزایش متراکم» روی احتمال این تاثیرات دارند بطوریکه این افزایش تا سنین جوانی ادامه می یابند.

شواهد فراوانی در دست است که نشان می دهند آنتی بیوتیک ها به واسطه تأثیری که روی میکروارگانیسم های بدن به نام میکروبیوتا دارند، می توانند سبب افزایش وزن شوند. تعداد میکروبیوتا در بدن ما ۱۰ برابر بیشتر از تعداد سلول های خود ماست که به هضم و جذب غذا در دستگاه گوارش ما کمک می کند.

آنتی بیوتیک ها در عین کشتن میکروارگانیسم های مضر و آسیب رسان، این باکتری های سودمند و حیاتی را نیز می کشند. مطالعات نشان می دهد که مصرف مکرر آنتی بیوتیک ها می تواند میکروبیوتا را برای همیشه دگرگون کند که موجب تغییر در نحوه هضم غذا و همچنین افزایش کالری جذب شده می شود.

اخبار علمی - مهر


ویدیو مرتبط :
‫هشدار درباره مصرف برخی آنتی بیوتیک ها‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هشدار درباره مصرف یک داروی خطرناک کاهش وزن/ 25 میلیون ایرانی اضافه وزن و 10 میلیون نفر دیابت دارند



داروی کاهش وزن ,کاهش وزن

هشدار درباره مصرف یک داروی خطرناک کاهش وزن/ 25 میلیون ایرانی اضافه وزن و 10 میلیون نفر دیابت دارند

معاون بهداشتی وزیر بهداشت گفت: داروی آمریکایی 'اکسی الیت' که به صورت پودر و کپسول برای کاهش وزن و انرژی زایی استفاده می‌شود، عامل 50 مورد نارسایی حاد کبد و مرگ است.

علی‌اکبر سیاری معاون بهداشتی وزیر بهداشت امروز درم راسم هفته ملی دیابت که در وزارت بهداشت برگزار شد گفت: داروی کسی الیت توسط اداره غذا و داروی آمریکا جمع‌آوری شده است و باید از داروخانه های ایران هم جمع شوند.


وی با بیان اینکه مثلث تبلیغات ماهواره‌ای، باشگاه‌های بدن‌سازی و آرایشگاه‌های زنانه، موجب تشویق به استفاده از این دارو شده گفت: سکته‌های قلبی ، مغزی ، سرطان و دیابت عامل 60 درصد مرگ‌های دنیا است.


سیاری ادامه داد:در کشور ما 25 میلیون نفر دچار اضافه وزن و چاقی هستند و 31 هزار مرگ سالانه با چاقی ارتباط دارد. 11 میلیون نفر در کشور دچار فشار خون هستند که بسیاری از بیماری خود اطلاع ندارند.

 

81 هزار مرگ در سال با فشار خون ارتباط دارد. 15 میلیون نفر در کشور دچار چربی خون بالا هستند و 31 هزار مرگ با این بیماری ارتباط دارد.


10 میلیون نفر در کشور دیابت یا پیش دیابت دارند
در ادامه این برنامه ،مسئولان در مورد وضعیت دیابت در کشور مطالبی را ارائه کردند که در جدول زیر آورده شده است:

نام مسئولیت شرح اظهار نظر
علیرضا استقامتی عضو کمیته کشوری دیابت • در حال حاضر 382 میلیون نفر دیابتی در دنیا هستند که پیش‌بینی می‌شود این رقم تا سال 2050 به 600 میلیون نفر برسد.
• در ایران 11.3 درصد افراد بالای 20 سال مبتلا به دیابت و 14.6 درصد دچار پیش‌دیابت هستند
• حداقل 10 میلیون نفر در کشور دیابت یا پیش دیابت دارند که نیمی از این افراد به بیماری خود آگاهی ندارند چون بی علامت است .
• غربالگری برای همه کشور ممکن نیست اما افراد بالای 40 سال و افراد در معرض خطر، باید پیش از 45 سالگی غربالگری شوند. بیش از 95 درصد هزینه‌های دیابت مربوط به عوارض آن است.
• چاقی یکی از زمینه‌های بروز دیابت است و با توجه به اینکه چاقی در زنان بیشتر است، دیابت نیز به دنبال آن بیشتر می‌شود. همچنین طبق مطالعات، دیابت در مردم شهرنشین بیشتر از مناطق روستایی است و ایران نیز جزو کشورهایی است که شیوع بالایی دارد.
• همچنین در کشورهای اروپایی و آمریکایی شیوع دیابت حدود هفت درصد است و در کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس 17 تا 20 درصد مردم درگیر بیماری دیابت هستند.
علیرضا مهدوی مسئول برنامه دیابت در کشور • برنامه دیابت در کشور از سال 83 آغاز شده و براساس این برنامه 230 هزار نفر دیابتی در مناطق روستایی شناسایی شده‌اند.
• از ابتدای سال آینده غربالگری دیابت در جمعیت بالای 30 سال کشور آغاز می‌شود
• برنامه دیابت از سال 89 در تهران و شهرهای بالای یک میلیون نفر شروع شده است. برنامه‌های بسیاری از جمله تربیت کارشناسان دانشگاهی برای پیشگیری از دیابت در کشور انجام شده است.
رضا قهرمانی معاون پیشگیری اداره سلامت شهرداری تهران
• در هفته دیابت، پایگاه و ایستگاه سلامت، همایش و کارگاه نمایشی در میادین میوه و تره‌بار و ایستگاه های مترو برگزار می‌شود
• برگزاری مسابقات آموزشی دیابت، زنجیره دیابت در میادین،تزیین 22 میدان به رنگ آبی و پیاده‌روی خانوادگی از دیگر برنامه‌های هفته ملی دیابت است.

• نتایج نشان می دهد که در مناطق 22 گانه تهران و در مناطق 14، 20 و 16 بیشترین دیابتی‌ها و در مناطق 17، 13 و 12 کمترین بیماران دیابتی را داشته‌ایم.

 /خبرآنلاین