دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

مصرف زیاد شیرینی برابربالا رفتن فشارخون



 

 

 

 

هدفمندی یارانه ها تاثیری بر قیمت مسكن ندارد

 

مصرف زیاد شیرینی همانند مصرف زیاد سدیم موجب ابتلا به فشار خون بالا می شود.

محققان از پیش می دانستند که مصرف بسیار زیاد سدیم فشار خون را به نقطه خطرناکی می رساند، اکنون آنها می گویند مصرف بسیار زیاد شیرینی یا نوشیدن بسیار زیاد نوشابه نیز می تواند تاثیری مشابه داشته باشد.

یک مطالعه که به تازگی انجام شده ، نشان داد: افرادی که یک رژیم غذایی سرشار از فروکتوز -- یک نوع قند و ماده اصلی شربت ذرت مملو از فرکتوز-- مصرف می کنند احتمال بیشتری دارد به فشار خون بالا مبتلا شوند.

در این مطالعه دیده شد که مصرف ۵/۲ قوطی یا بیشتر نوشیدنی سودای غیر رژیمی در روز و یا مصرف مقدار مساوی فروکتوز از سایر غذاها، خطر ابتلا به فشار خون بالا را دستکم ۳۰ درصد افزایش می دهد.

علاوه بر این به نظر می رسد که این افزایش خطر مستقل از سایر عادات غذایی از جمله سدیم، کربوهیدرات و جذب کلی کالری است.

این مطالعه که در مجله American Society of Nephrology منتشر شده، بر روی غذاهایی که حاوی شربت ذرت سرشار از فروکتوز و سایر قندهای افزوده بودند، مانند سودا، شیرینی ، آب نبات و شکلات تمرکز داشت.

با وجود اینکه میوه جات بطور طبیعی حاوی فروکتوز است، اما محققان آنها را استثنا کردند، زیرا میوه جات حاوی سایر مواد مغذی هستند.

"مایکل چونچول" نویسنده ارشد این مطالعه و متخصص فشار خون در مرکز علوم های بهداشتی دانشگاه "کلرادو دنور" گفت: استفاده از شربت ذرت سرشار از فروکتوز بالا بسیار رایج است.

محققان دریافتند، احتمال ابتلا به فشار خون بالا در افرادی که بیش از ۷۴ گرم در روز فروکتوز مصرف می کنند نسبت به افرادی که مقادیر کمتری مصرف می کنند، بیشتر است.

فشار خون بالا می تواند بر سلامت رگ های خونی تاثیر بگذارد و یک عامل مهم خطر در بروز بیماری قلبی و کلیوی و سایر بیماری ها است...../تحلیل:ایرنا



ویدیو مرتبط :
فواید ترک مصرف شیرینی جات برای بدن

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مصرف پیتزا، شیرینی های پرچرب و پروتئین ها ریسك ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهد



 

مصرف پیتزا، شیرینی های پرچرب و پروتئین ها ریسك ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهد

 

رییس مركز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشكی شیراز با بیان این كه مهم ترین مسئله در سرطان پستان، تشخیص زودرس است، گفت: ماموگرافی سالانه و یا دو بار در سال از سن ۳۵ تا ۴۰ سالگی به بعد برای همه زنان لازم است.

دکتر عبدالرسول طالعی در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا، افزود: مشکل اساسی ما در درمان سرطان پستان این است که سیستم غربالگری در كشور وجود ندارد و معمولا بیماری در مراحل پیشرفته تر شناخته می شود.

وی ضمن تاكید بر این که مسئولان به مقوله غربالگری توجه بیشتری نشان دهند، اظهار كرد: مهم ترین مسئله در سرطان پستان، تشخیص زودرس است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی شیراز ضمن برشمردن برخی عوامل موثر در بروز سرطان پستان عنوان كرد: زایمان در سنین بالا، باردار شدن یا نشدن و سابقه فامیلی در ایجاد سرطان پستان موثر هستند.

طالعی اضافه كرد: ماموگرافی سالانه و یا دوبار در سال بر حسب ریسک فاکتورها از ۳۵ تا ۴۰ سالگی به بعد برای همه زنان لازم است. از ۵۰ سالگی به بعد نیز انجام یك مرتبه ماموگرافی در سال لازم است.

به گفته رییس مركز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشكی شیراز، باید طوری زمینه سازی كرد که حداقل ۷۰ درصد زنان جامعه تحت پوشش آزمایشات تشخیصی چون ماموگرافی قرار بگیرند.

وی درباره نقش تغذیه در ایجاد و یا بهبود این بیماری توضیح داد: با توجه به این که الگوی تغذیه ای ما به تدریج به سمت غذاهای غربی می رود، شکی نیست که عامل تغذیه بتواند باعث شیوع بیشتر بیماری شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی شیراز، ادامه داد: استفاده از غذاهایی مانند پیتزا، شیرینی های پرچرب و پروتئین ها موجب بالا رفتن ریسک ابتلا به این سرطان می شود. غذاهای سنتی ما در مقایسه با غذاهای غربی سالم تر هستند زیرا میزان چربی شان کمتر است و می توانند برای سلامتی افراد مفیدتر باشند.... /  خبرگزارى ایسنا