مروری بر بزرگ‌ترین شهاب‌سنگ‌های تاریخ زمین

10 سنگی که به قصد نابودی باریدند

سیارک 2012DA14 که 15 فوریه 2013 برابر بیست‌وهفتم بهمن‌ماه جاری از فاصله 32 هزار کیلومتری زمین گذشت، یکی از بزرگ‌ترین اجرام آسمانی به شمار می‌رود که تا این حد به زمین نزدیک شده و بی‌هیچ برخوردی عبور کرده است.

به گزارش خبرآنلاین اما شهاب‌سنگ 15 متری که صبح همان روز برفراز روسیه منفجر شد، به همراه دهانه‌های برخوردی متعددی که روی زمین دیده می‌شود، نشان می‌دهد سیاره ما همیشه این قدر خوش شانس نبوده است.

گودال‌های عظیمی که در بعضی از نقاط زمین دیده می‌شوند، تنها یادگار برخورد شهاب سنگ‌ها با زمین هستند. در حال حاضر صد و چند دهانه برخوردی روی زمین باقی مانده، درحالی که به‌خاطر حرکت‌های تکتونیکی پوسته زمین و همچنین فرسایش ناشی از آب و باد، آثار اغلب دهانه‌های برخوردی طی 5/4 میلیارد سال عمر زمین محو شده است.

اگر جو زمین، فرسایش و حرکت‌های پوسته‌ای زمین (که منجر به آتشفشان و زلزله می‌شود) وجود نداشت، سطح زمین همانند ماه آبله‌گون می‌بود. بر اساس شواهد علمی کنونی، بسیاری از محققان به اتفاق، این 10 گودال عظیم را بازمانده از برخورد بزرگ‌ترین شهاب سنگ‌ها با زمین می‌دانند.

دهانه برخوردی Vredefort

زمان برخورد: حدود 2 میلیارد سال پیش

مکان برخورد: Free State، آفریقای‌جنوبی

مشخصات: دهانه برخوردی Vredefort که در آفریقای جنوبی وجود دارد، با قدمتی نزدیک به 2 میلیارد سال و قطر 190 کیلومتر به‌عنوان بزرگ‌ترین دهانه برخوردی روی زمین شناخته می‌شود. این دهانه در سال 2005/1384 در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

ساختار سادبری

زمان برخورد: نزدیک به 8/1 میلیارد سال پیش

مکان برخورد: اونتاریو، کانادا

مشخصات: ساختار زمین شناسی سادبری در اونتاریو با عرضی حدود 130 کیلومتر یکی دیگر از بزرگ‌ترین دهانه‌های برخوردی روی زمین به شمار می‌رود. این ساختار با قدمتی 1.8میلیارد ساله از قدیمی‌ترین یادگارهای زمین از برخورد اجرام آسمانی نیز هست.

دهانه برخوردی Acraman

زمان برخورد: حدود 580میلیون سال پیش

مکان برخورد: استرالیای جنوبی، استرالیا

مشخصات: در محل این برخورد در حال حاضر دریاچه‌ای به همین نام قرار دارد که عرض آن نزدیک به 90 کیلومتر تخمین زده می‌شود.

دهانه برخوردی Woodleigh

زمان برخورد: نزدیک به 364 میلیون سال پیش

محل برخورد: استرالیای غربی، استرالیا

مشخصات: دهانه این گودال که در نتیجه برخورد یک شهاب‌سنگ با زمین منطقه به وجود آمده، در سطح زمین مشخص نیست و به همین دلیل محققان در مورد ابعاد آن اتفاق نظر ندارند. آنها ابعاد این گودال را بین 40 تا 120 کیلومتر ارزیابی می‌کنند.

دهانه برخوردی مانیکواگان

زمان برخورد: حدود 215 میلیون سال پیش

مکان برخورد: کبک، کانادا

مشخصات: این دهانه برخوردی که در حال حاضر دریاچه مانیکواگان را تشکیل داده، به‌رغم اثرات مخرب فرسایش زمین بر آن یکی از بزرگ‌ترین دهانه‌های برخوردی جهان به شمار می‌رود. محققان می‌گویند این گودال به قطر 100 کیلومتر یکی از سایت‌هایی است که به خوبی محافظت شده‌اند.

دهانه برخوردی Morokweng

زمان برخورد نزدیک به 145میلیون سال پیش

مکان برخورد: North West، آفریقای جنوبی

مشخصات: این دهانه برخوردی که در نزدیکی صحرای کالاهاری در آفریقای جنوبی واقع شده، حاوی بقایای سنگواره‌ای به جامانده از شهاب سنگی است که با آن برخورد کرده است.

دهانه برخوردی کارا

زمان برخورد: حدود 70.3میلیون سال پیش

مکان برخورد: Nenetsia، روسیه

مشخصات: این گودال که دچار آسیب‌های شدید ناشی از فرسایش شده، دهانه برخوردی است که روی زمین دیده نمی‌شود. زمین‌شناسان می‌گویند این ساختار را احتمالا دو دهانه برخوردی همجوار ایجاد کرده که یکی کارا Kara و دیگری Ust نام گرفته است.

دهانه برخوردی Chicxulub

زمان برخورد: نزدیک به 65میلیون سال پیش

مکان برخورد: یوکاتان، مکزیک

مشخصات: به عقیده بسیاری از محققان، این دهانه برخوردی که در شبه جزیره یوکاتان در مکزیک واقع شده، می‌تواند نتیجه برخورد شهاب‌سنگی به زمین باشد که عامل یا حداقل یکی از عوامل انقراض دایناسورها در 65 میلیون سال پیش بوده است. قطر این دهانه بین 170 تا 300 کیلومتر تخمین زده می‌شود که اگر روزی اثبات شود آن را به بزرگ‌ترین دهانه برخوردی روی زمین تبدیل خواهد کرد.

دهانه برخوردی Popigai

زمان برخورد: نزدیک به 7/35 میلیون سال پیش

مکان برخورد: سیبری، روسیه

مشخصات: محققان روسی می‌گویند این گودال میلیاردها قیراط الماس را در خود جای داده است و می‌تواند یکی از بزرگ‌ترین ذخایر الماس روی زمین باشد. این الماس‌ها «الماس برخوردی» نامیده می‌شوند.

دهانه برخوردی خلیج چساپیک

زمان برخورد: حدود 35 میلیون سال پیش

مکان برخورد: ویرجینیا، ایالات متحده

مشخصات: این دهانه برخوردی که در اولین سال‌های دهه 1980/1360 کشف شده در 201 کیلومتری واشینگتن دی.سی قرار گرفته است. محققان قطر این دهانه را حدود 85 کیلومتر تخمین می‌زنند./خبر آنلاین

اگر یه شهاب سنگ بزرگ به زمین برخورد کنه

آغاز مطالعات روی شهاب سنگی که به زمین رسید/ برخورد شهاب سنگ دیگر در سال

آغاز مطالعات روی شهاب سنگی که به زمین رسید/ برخورد شهاب سنگ دیگر در سال 2029

رئیس مرکز تحقیقات اختر فیزیک مراغه با بیان اینکه امواج مخروطی شهاب سنگی که اخیرا در روسیه به زمین برخورد کرد موجب آسیب رساندن به مردم شد، گفت: در حال حاضر مطالعاتی بر روی این شهاب سنگ در دستور کار محققان قرار گرفته است.

دکتر علی عجب شیری زاده، با بیان اینکه در فاصله میان دو سیاره مشتری و مریخ، سیاره‌های خرد زیادی وجود دارد، افزود: قطر این خرده سیاره‎ها از 100 متر تا 32 کیلومتر است که تاکنون بیش از 100 هزار خرده سیاره کشف شده است.

رئیس مرکز تحقیقات اختر فیزیک مراغه، با بیان اینکه زمانی که خرده سیاره‌ها به منظومه شمسی وارد می‌شوند، نمی‌توانند به زمین بیایند، اظهار داشت: از این رو خرده سیاره‌ها حول خورشید در اطراف سیاره مشتری می‌چرخند.

وی در عین حال از ایجاد اختلال در مدار خرده سیاره‌ها خبر داد و یادآور شد: برخی مواقع مدار این سیارک‌ها مختل می‌شود و در نتیجه مجموعه چرخش را ترک می‌کنند و از آنجایی که محوطه سیاره مریخ جاذبه چندانی ندارد این خرده سیاره‌‌ها به سمت زمین حرکت می‌کند.

عجب شیری زاده با بیان اینکه این خرده سیاره‌ها در حرکت به سمت زمین وارد اتمسفر زمین می‌شوند، ادامه داد: ضخامت اتمسفر زمین حدود 150 کیلومتر است که در لایه‌های بالا متراکم است ولی در 80 کیلومتری سطح زمین اتمسفر فشرده هستند بنابراین زمانی که خرده سیاره‌ها با سرعت زیاد وارد می‌شوند، اتمسفر زمین این سیارک‌ها را خرد می‌کند و تکه‌های آنها به سطح زمین برخورد می‌کند.

تغییر نام شهاب زمانی که زمین می‌رسد

رئیس مرکز تحقیقات اختر فیزیک مراغه با بیان اینکه شهاب‌ها در مراحل مختلف نام‌های متفاوتی دارند، یادآور شد:  زمانی که تکه‌های جدا شده از خرده سیاره‌ها در آسمان هستند شهاب نامیده می‌شوند و در صورتی که به زمین می‌رسند به شهاب‌سنگ تغییر نام می‌دهند.

مطالعه بر روی شهاب‌سنگها

عجب شیری زاده با اشاره به جزئیات برخورد شهاب‌سنگی که در روسیه به زمین برخورد کرد، توضیح داد: این شهاب‌سنگ در روسیه با سطح زمین برخورد کرد و دارای سرعت مافوق صوت یعنی 330 متر بر ثانیه بیشتر بوده است.

وی با اشاره به ویژگی‌های امواج این شهاب‌سنگ، خاطرنشان کرد: از نظر فیزیکی امواج این شهاب‌سنگ امواج مخروطی شکل است از این رو در برخورد با شیشه‌ها، آنها را خرد کرده و آسیب‌هایی را برای مردم پدید آورد.

عجب شیری زاده با بیان اینکه آسیب‌های ایجاد شده در هنگام برخورد شهاب‌سنگ به زمین ناشی از شکست شدن شیشه‌ها بوده است، اضافه کرد: سنگ‌های شهاب ‌سنگ‌ها بسیار  فشرده و از جنس خانواده آهن یعنی کبالت است و در حال حاضر مطالعاتی بر روی تکه‌های این سنگ در روسیه در حال انجام است.

سابقه 65 میلیون ساله برخورد شهاب سنگ به زمین

این محقق اختر شناس با تاکید بر اینکه برخورد شهاب سنگ‌ها پدیده‎‌ای طبیعی است، یادآور شد: 65 میلیون سال قبل شهاب سنگی با قطر 2 کیلومتر در نواحی مکزیک با زمین برخورد کرد که با امواج شوکی که تولید و حرارتی که به زمین منتقل کرد موجب از بین بردن نسل دایناسورها شد.

قابل پیش بینی بودن برخورد شهاب سنگ با زمین

عجب شیری زاده با اشاره به فناوری‌های نوین در حوزه نجوم، خاطر نشان کرد: با استفاده از این فناوری‌ها می‌توان برخورد شهاب سنگ با زمین را پیش بینی کرد. در این راستا ناسا از یکی دو روز قبل برخورد این شهاب سنگ را پیش بینی کرده ولی محل این برخورد را مشخص نکرده بود.

رئیس مرکز تحقیقات اختر فیزیک مراغه با اشاره به گذر شهاب‌سنگ " آپوفیس "در سال گذشته، گفت: این شهاب‌سنگ سال قبل از مجاورت مدار زمین رد شده است و بر اساس پیش بینی‌ها این شهاب‌سنگ در زمان برگشت از سمت زمین حرکت خواهد کرد.

وی زمان بازگشت این شهاب‌سنگ را سال 2029 ذکر کرد و ادامه داد: بر اساس مطالعات انجام شده در صورتی که این شهاب‌سنگ به زمین برخورد کند آسیب‌هایی را ایجاد می‌کند.

عجب شیری زاده در عین حال خاطر نشان کرد: این پیش بینی تاکنون تایید نشده است./خبرگزاری مهر