مثلث برمودا در فضا + تصاویر

اخبار علمی - مثلث برمودا در فضا + تصاویر

دانشمندان اروپایی منطقه‌ی تشعشعاتی عجیبی را شناسایی و بررسی کرده‌اند که در ارتفاع چند صد کیلومتری سواحل برزیل قرار دارد. این منطقه فضایی با نام مثلث برمودا شناخته می‌شود و یکی از خطرناکترین مناطق تشعشعاتی زمین است.

اخبار,اخبار علمی,مثلث برمودا,تصاویر مثلث برمودا در فضا

این ناحیه که ناهنجاری اطلس جنوبی (SAA) نام دارد، خطرات تابشی را برای ماهواره‌ها در مدار ایجاد کرده است.

در نزدیکترین فاصله به سطح زمین قرار دارد. زمانی‌که این کمربند در سال ۱۹۵۰ کشف شد دانشمندان گمان می‌کردند که منطقه‌ی ناهنجاری (SAA) ممکن است خطراتی را در پی داشته باشد.

فضانوردان در شاتل فضایی از خراب شدن کامپیوتر ها به هنگام عبور از این ناهنجاری شکایت می‌کردند. برخی فضاپیماها نظیر تلسکوپ فضایی هابل، طوری برنامه ریزی شده‌اند که دستگاههای حساس‌شان به هنگام عبور از بالای این منطقه به منظور جلوگیری از آسیب دیدگی خاموش می‌شوند. ایستگاه فضایی بین المللی برای مقابله با این مشکل به تجهیزات حفاظتی بیشتری مجهز شده است.

ریکاردو کامپانا در موسسه‌ی ملی اختر فیزیک در بولگنا ایتالیا گفت: اطلاعات تابشی از ماهواره‌ی نمایشگر اشعه‌ی X به نام beppoSAX را تجزیه و تحلیل کرده است،  این ماهواره از سال ۲۰۰۳-۱۹۹۶ فعال بوده است.

اخبار,اخبار علمی,مثلث برمودا,تصاویر مثلث برمودا در فضا

محققان گفتند: که سطح تشعشعات در لایه‌ی پایینی منطقه ناهنجاری بسیار کمتر از لایه‌های بالایی آن است و این ناهنجاری به سمت غرب در حال جابجایی است. این تیم در حال طراحی تلسکوپ فضایی‌ای است که در قسمت پایینی منطقه‌ی خطر بچرخد، جایی که به خوبی مطالعه نشده است. اکثر مدل‌های تابشی مورد استفاده در برنامه‌ریزی ماموریت‌های فضایی بر پایه‌ی برون یابی از مشاهدات انجام شده در ارتفاع بالا _شیب بالا می‌باشند.

ناهنجاری اطلس جنوبی شامل قسمتی از یک کمربند تابشی است، این کمربند حلقه‌ای از تشعشعات خورشیدی به دام افتاده در ارتفاع ۶۰۰۰ الی ۱۰۰۰ کیلومتری بالای سطح زمین است. این امر به دلیل نقاط ضعف موجود در میدان مغناطیسی زمین است که یکی از این نقاط ضعف دقیقا در جایی است که مثلث برمودا قرار گرفته است. منطقه‌ی ناهنجاری برای ماهواره‌های نجومی و سایر فضاپیماهایی که در ارتفاع چند صد کیلومتری به دور زمین در حال چرخش هستند حائز اهمیت است.

اخبار علمی - باشگاه خبرنگاران

مثلث برمودا - ده حقیقت عجیب درباره برمودا

شکار مثلث برمودا در فضا +عکس

ایسنا: مثلث برمودای فضا که یکی از خطرناک‌ترین مناطق تابشی کیهان است، با جزئیات بی‌سابقه آشکارسازی شد.

هم‌اکنون، محققان اروپایی این ناحیه تابشی را در چند صد کیلومتری بالای ساحل برزیل مشاهده کرده‌اند. چنین منطقه‌ای که «ناهنجاری اقیانوس اطلس جنوبی» (SAA) نام دارد، نقطه‌ای است که در آن کمربندهای تابشی وان آلن (حلقه‌هایی از ذرات باردار که زمین را احاطه کرده‌اند) در نزدیک‌ترین فاصله به سطح زمین هستند.

در دهه 1950 و زمانی که این کمربندها کشف شدند، دانشمندان بر این باور بودند SAA می‌تواند خطرزا باشد. یکی از شکایتهای فضانوردان حاضر در شاتل فضایی این بود که در زمان عبور از میان این ناهنجاری، لپ‌تاپ‌ها دچار مشکل می‌شدند. فضاپیماهایی مانند تلسکوپ فضایی هابل به نوعی برنامه‌ریزی شده‌اند که ابزار ظریفشان هنگام عبور آن‌ها از خلال این ناحیه برای اجتناب از آسیب‌دیدگی خاموش می‌شوند.

ایستگاه بین‌المللی فضایی نیز از سپر اضافه‌ای برای برخورد با این مشکل استفاده می‌کند. فضانوردان نیز تحت تاثیر این ناحیه قرار می‌گیرند. گفته می‌شود چنین ناحیه‌ای عامل پرتاب ستاره‌های عجیبی است که در میدان بصری فضانوردان دیده می‌شوند. همچنین تصور می‌شود عبور از خلال ناهنجاری اقیانوس اطلس جنوبی دلیل ناکامی‌های آغازین هواپیماهای شبکه Globalstar بوده‌اند.

شکار مثلث برمودا در فضا +عکس

ریکاردو کامپانا از موسسه ملی نجوم ایتالیا، داده‌های تابشی دریافتی از ماهواره ناظر بر اشعه ایکس به نام BeppoSAX را تحلیل کرده است. این ماهواره از سال 1996 تا سال 2003 فعال بود. وی و تیمش دریافتند سطوح تابشی موجود در لایه پایین‌تر SAA بسیار کمتر از سطوح فوقانی‌تر است. بر اساس یافته‌های این دانشمندان، این ناهنجاری به آرامی به سمت غرب در حرکت است.

تیم علمی هم‌اکنون در حال طراحی یک تلسکوپ فضایی است که در میان بخش پایین‌تر ناحیه خطر (که به خوبی مطالعه نشده) مدارگردی خواهد کرد.