دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

لكه‌های سفید روی پوست چیست؟



 

 

بیماری برص یا «ویتیلیگو» همان عارضه پوستی معروف به لك و پیس است كه بیمار را از نظر ظاهری بسیار آزار می‌دهد.

به‌دنبال ابتلا به این بیماری كه در بسیاری موارد جنبه ارثی دارد، رنگدانه‌های بخش‌هایی از پوست كه بیشتر در ناحیه دست و صورت است، از بین می‌رود و لكه‌های سفیدرنگی روی این نواحی بروز پیدا می‌كند.

لك و پیس، بیماری پیش‌بینی‌نشده‌ای است كه با از بین‌رفتن سلول‌های رنگدانه‌ساز پوست در بخش‌هایی از بدن اتفاق می‌افتد.

دكتر سید مسعود داوودی، متخصص بیماری‌های پوست و مو در گفت‌وگو با «جام‌جم» ضمن بیان این مطلب می‌افزاید: لكه‌های ناشی از این بیماری كه هیچ‌گونه درد، سوزش یا خارشی برای بیمار به همراه نمی‌آورد، معلوم نیست كه در كدام قسمت بدن و به چه تعدادی ظاهر خواهند شد. البته این بیماری بیشتر جنبه ژنتیك دارد، یعنی در یك‌پنجم موارد، در اقوام نزدیك بیمار هم دیده می‌شود، اما كسانی كه از نظر ژنتیك مستعد بیماری هستند، باید از قرارگرفتن در معرض اشعه خورشید و نیز استرس‌های روحی و جسمی پرهیز كنند.

این متخصص می‌افزاید: كسانی كه دچار انواع اضطراب‌ها و افسردگی‌ها هستند یا این‌كه در زمینه كاری شان نوعی بی‌انضباطی وجود دارد، بیشتر در معرض بیماری لك و پیس قرار دارند. كسانی كه در تماس مستقیم با اشعه خورشید و در معرض آفتاب‌سوختگی هم هستند، بیشتر به این بیماری مبتلا می‌شوند.

لك و پیس در قلب بیماری‌های خود ایمنی

دكتر داوودی با تاكید بر این‌كه پرهیز از مصرف غذاهای سرد و ترش یا غذاهای دریایی برای جلوگیری از لك و پیس مبنای علمی و درستی ندارد، ادامه می‌دهد: مرگ سلول‌های رنگدانه‌ساز كه منجر به بروز لكه‌های سفید روی پوست می‌شود، در برخی موارد در افرادی اتفاق می‌افتد كه مبتلا به بیماری‌های خودایمنی هستند. بیماری‌هایی چون كم‌خونی‌های حاد، اختلالات تیروئیدی، دیابت غیروابسته به سن و برخی بیماری‌های پوستی چون پسوریازیس (نوعی بیماری پوستی مزمن كه عارضه‌هایی قرمزرنگ، پوسته‌ریز و خارش‌دار در پوست سر، آرنج، ساعد، زانو، ساق و سایر بخش‌های بدن ایجاد می‌كند) و نوعی طاسی.

وی تاكید می‌كند: ضایعات مربوط به این بیماری بیشتر در صورت، لب‌ها، دست، بازو، پاها و نواحی تناسلی بروز پیدا می‌كنند، اما بجز مشكل ظاهری، هیچ عارضه دیگری را برای شخص به همراه نمی‌آورد و روند پیشرفت بیماری و انتشار لكه‌ها در بیمار، به هیچ وجه قابل پیش‌بینی نیست.

وقتی موها رنگ نباخته‌اند!

دكتر داوودی با اشاره به این‌كه مكانیسمی كه رنگدانه‌های پوست و ریشه مو را از بین می‌برد، باعث سفیدشدن موهای اطراف لكه‌ها می‌شود، اضافه می‌كند: اتفاقا درمان این بیماری در كسانی رضایت‌بخش است كه موهایشان در اطراف لكه‌ها، رنگ نباخته و سفید نشده است، چون منابع درمانی، دقیقا رنگدانه‌های موجود در ریشه موها و در عمق پوست قرار دارند.

وی تاكید می‌كند: هدف اصلی از درمان این بیماری، تحریك سلول‌های بخش‌های آسیب‌دیده پوست و رنگدانه‌سازی مجدد است، بی‌شك لكه‌ها در مناطقی كه كم‌موتر هستند، چون پشت دست‌ها و اطراف ناخن‌ها با شانس كمتری برای درمان موفق مواجهند.

درمان همیشه ممكن نیست

دكتر داوودی به یكی از دلایل اصلی عدم موفقیت روند درمان لك و پیس اشاره كرده و می‌گوید: از آنجا كه برای درمان بیماری خودایمنی شخصی كه به لك و پیس مبتلاست، مجبوریم سلول‌های دفاعی بدن را تضعیف كنیم، وی را در معرض ابتلا به بیماری‌های میكروبی و ویروسی، یعنی خطری بسیار بزرگ‌تر قرار می‌دهیم. به همین دلیل از انجام این شیوه درمانی، آن هم به​خاطر رفع عارضه‌ای كه تنها جنبه زیبایی شخص را به خطر انداخته است، اجتناب می‌شود.

وی با اشاره به این‌كه شانس درمان با دارو بخصوص برای نقاطی كه به مركز بدن نزدیك هستند، بیشتر بوده و نزدیك به 40 درصد است، اضافه می‌كند: درمان ضایعات محدود این بیماری بر استفاده از داروهای كورتونی موضعی متكی است. همین‌طور در كودكان، استفاده از ویتامین‌های گروه Eو C توصیه می‌شود. با این حال برای ضایعات وسیع می‌توان از روش‌هایی مثل نوردرمانی كه تمام ضایعات بدن را تحت پوشش اشعه ماوراء بنفش، قرار می‌دهد بهره گرفت، البته لیزر درمانی هم در مواردی موثر خواهد بود.

پیوند سلول‌های بنیادی، روشی در دست تحقیق

دكتر داوودی با تاكید بر این‌كه روش درمانی نوین كشت سلول‌های ملانوسیت پوست و پیوند آن به پوست بخش‌های آسیب‌دیده در بیماران مبتلا به لك و پیس همچنان در دست تحقیق است، اظهار می‌كند: این روش همچنان با چالش‌هایی روبه‌روست، چراكه ما نمی‌توانیم به طور قطع مسیری را كه می‌خواهیم پس از پیوند سلول‌های بنیادی روی پوست شخص طی شود، تعیین و هدایت كنیم.

به گفته او، قرار نگرفتن در معرض شدید نور آفتاب و كاهش استرس‌های روحی می‌تواند در كنترل و پیشگیری از بیماری موثر باشد..../ تحلیل : عصر ایران


ویدیو مرتبط :
میدونی فرق نگبانی سفید پوست سیاه پوست چیه نبینی ازدست

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

چگونه لكه‌های قهوه‌ای پوست را برطرف كنیم



 

 

چگونه لكه‌های قهوه‌ای پوست را برطرف كنیم

 

لکه‌های پوستی بر اثر افزایش سن و به دلیل به‌هم ریختگی رنگدانه‌های پوست ایجاد می‌شود. این لكه‌ها به خصوص در پشت دست، صورت و سر و قسمت پایین سینه مشاهده می‌شوند. در اینجا 6 روش برای برطرف كردن لكه‌های پیری به شما پیشنهاد می‌شود.

 

استفاده از کرم‌های حاوی هیدروکینون کرم‌های حاوی هیدروکینون عاملی سفیدكننده است بنابراین شما می‌توانید از كرمPorcelanam (پورسلنام) با دوز 4 درصد و پایین‌تر كه به صورت آزاد در داروخانه‌ها فروخته می‌شود استفاده كنید.

 

برای تهیه این كرم نیازی به نسخه پزشك نیست. اما اگر لكه‌های شما تیره‌تر باشد نیاز به پمادی با دوز بالاتر دارید در این صورت حتما نیاز به تجویز پزشك را دارید و در این موارد استفاده از این كرم ضروری است. با این حال در تمامی این شرایط، قبل از استفاده از پماد حتما بروشور آن را با دقت بخوانید. لازم به ذكر است كه استفاده از این كرم‌ها باعث بهبودی خواهد شد اما توجه داشته باشید كه روند بهبودی به صورت تدریجی است و می‌تواند ماه‌ها طول بکشد.

 

استفاده از لیموپیشنهاد می‌شود حداقل 2 بار در روز آب لیمو روی لكه‌ها بمالید. اسیدیته موجود در آبلیمو می‌تواند به قدر كافی لكه‌ها را ناپدید كند یا باعث روشن شدن لکه‌های روی پوست از طریق لایه‌برداری از پوست شود.عسل استفاده از عسل و ماست نیز برای برطرف كردن لكه‌های پوست توصیه می‌شود. می‌توانید از مخلوط عسل و ماست خمیری تهیه كنید و آن را روی سطح مورد نظر بمالید. استفاده از این مخلوط به مرور زمان باعث روشن‌تر شدن لكه‌های موجود در پوست می‌شود.

 

برای تهیه این خمیر یك قاشق قهوه‌خوری ماست و یك قاشق قهوه‌خوری عسل را با هم مخلوط كنید و روی پوست بمالید. پیشنهاد می‌شود یک بار در روز این ماسك را روی لكه‌های پوستتان بمالید و اجازه دهید به مدت 30 دقیقه روی پوستتان بماند. سپس آن را با آب شست‌وشو دهید. بهبود لكه‌ها به وسیله آلوئه‌ورا این گیاه حاوی موادی است که به سرعت به تجدید سلول‌های پوستی می‌پردازد، بنابراین با استفاده از آن می‌توانید پوستتان را جوان‌تر كنید. شما می‌توانید این گیاه را از داروخانه‌ها تهیه كنید. همچنین می‌توانید از تكه‌های فریزشده آلوئه‌ورا نیز استفاده كنید.

 

برای این كار یك تكه از آلوئه‌ورا را برش داده و قاشقی زیر آن قرار دهید و آن را فشار دهید تا مایعی شفاف از آن خارج شود (این مایع شیره آلوئه‌ورا نیست). سپس یك یا دو بار در روز این مایع را روی لكه‌های پوست‌تان بمالید.لایه‌برداری از پوست استفاده از کشک نیز یكی دیگر از این روش‌های برطرف كردن لكه‌های پیری است. اسید لاکتیک موجود در كشك باعث لایه‌برداری از پوست می‌شود. استفاده از كشك تا حدودی باعث بهبود سلول‌های آسیب‌دیده - در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید - می‌شود.ا

 

ز كرم‌های آرایشی استفاده كنیدشما می‌توانید یك نوع كرم پودر مخصوص كه در داروخانه یا فروشگاه‌های لوازم آرایشی فروخته می‌شود، تهیه كنید. به كمك این كرم‌پودرها می‌توانید لكه‌های روی پوست را تا حدودی برطرف كنید. در حقیقت این كرم‌ها حاوی روغن‌هایی هستند كه باعث مرطوب شدن پوستتان می‌شود. اما لازم است كه قبل از تهیه این كرم‌پودرها توجه داشته باشید تا كرم‌پودری را بخرید كه از نظر رنگ با رنگ پوست‌تان مطابقت داشته باشد. به دلیل اینكه اگر كرمی مناسب با رنگ پوسستان تهیه كنید باعث می‌شود لكه‌های روی پوست بیشتر نمایان شوند.

سلامتیران