دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

كشف داروی جدید ام اس



 

 

 

کشف علمی , کشف دارو

 

 

این تحقیق كه در دانشكده دارو دانشگاه واشنگتن لوئیس انجام شده است، بدین علت با اهمیت است كه پزشكان معتقدند در این بیماری به علت مسیریابی غلط گلبول های سفید، سلول ها داخل مغز شده و به «میلین»، غشای دور سلولی كه نقش محافظتی دارد، آسیب می رسانند.

 

 

دیدگاه های جدید درباره چگونگی هدایت گلبول های سفید، این پیشرفت را برای محققان ممكن كرده است. آنان یك داروی ضد سرطان را از یك شركت دارویی دریافت كردند تا بتوانند این فرضیه خود را بیازمایند.

 

 

دكتر رابین كلین، متخصص ایمن شناسی در مورد نتایج این بررسی می گوید: نتایج بسیار چشمگیر بود، زیرا ما به این نتیجه رسیدیم كه این دارو می تواند تركیب موثری برای درمان MS باشد. سلول های آسیب دیده دیگر نمی توانستند به مغز دسترسی داشته باشند و موش هایی كه بالاترین میزان این دارو را دریافت كرده بودند، از این بیماری محافظت شدند. این داروی ضد سرطانی حال برای تبدیل شدن به دارو در فاز یك قرار دارد. كلین و همكارانش یك رشته شیمیایی در مغز یافتند كه گلبول های سفید مجبورند برای ورود به مغز از آن بالا بروند، گلبول های سفید كه از خون خارج می شوند، در طول رگ ها و بافت ها می مانند و سپس از پرده های مغز وارد مغز می شوند كه در آن جا ممكن است به موانعی اضافی برخورد كنند و به میلین های شعبات نورون ها آسیب بزنند.

 

 

وی می گوید: اثر ورود گلبول های سفید به مغز، به بافت ها بستگی دارد، در حالت عفونت ویروسی، سیستم عصبی وظیفه دارد بدن را از ویروس پاك كند؛ اما در بیماری های خودایمن نظیر MS این ورودی ها با آسیبها مرتبط است، لذا ما وظیفه داریم كه راهی برای دور ساختن گلبول های سفید از این ورودی ها بیابیم.

 

 

كلین می افزاید: مسیر راهرو مانندی در قسمت رگه دار مغز با مویرگها وجود دارد كه خون را به سمت سیستم عصبی مركزی می برد. پله های این راهرو از مولكلولی كه CXCL۱۲ نامیده می شود، تشكیل شده كه وظیفه مكان یابی برای گلبول های سفید را بر عهده دارد و مانند پلكانی است كه سرعت آنان را كند می كند تا برای ورود به مغز ارزیابی، و تعیین كند كه آیا می توانند وارد مغز شوند. آزمایشگاه كلین قبلا یافته بود كه سلول های رگهای خونی كپی هایی را از این سلول در بافت خود دارند.

 

 

وی قبلا اثبات كرده بود كه این بیماری در انسان ها و موش ها باعث می شود CXCL۱۲ از بافتها به رگها كشیده، و مرحله ارزیابی در مغز حذف شود و گلبول های سفید وارد مغز شده و به آن آسیب برساند.

 

 

كلین امیدوار است با تركیب و توسعه CXCR۷ (داروی ضد سرطان) و تبدیل آن به CXCL۱۲ در بدن، جلوی پیشرفت بیماری را بگیرد كه این اتفاق در موش ها افتاده است. همچنین او معتقد است كه عوامل دیگری در كند یا تند كردن ورود سلول ها به مغز موثر است كه می تواند علت متفاوت بودن شدت، سختی، نحوه پیشرفت و علائم بیماری از یك بیماری به بیماری دیگر باشد.

 


ویدیو مرتبط :
کشف داروی درمان قطعی بیماری ام اس

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

قیمت داروی سرطان و ام‌اس به ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان رسید



قیمت داروی سرطان و ام‌اس به ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان رسید/ کمبود دارو هر ماه تعدادی بیمار را می‌کشد

قیمت داروی ضدسرطان «هرستپین» که با ارز آزاد هم وارد می‌شود به هر آمپول ۴ میلیون تومان رسیده و برای بیمار ماهانه ۱۶ میلیون تومان هزینه دارد. قیمت برخی داروهای ام‌اس هم به هر دارو ۱۱میلیون تومان رسیده است.

رئیس انجمن اقتصاد داروی ایران گفت: قیمت داروی ضدسرطان «هرستپین» که با ارز آزاد هم وارد می‌شود به هر آمپول ۴ میلیون تومان رسیده و برای بیماری که باید ۴ بار در ماه تزریق کند. ماهانه ۱۶ میلیون تومان هزینه دارد. قیمت برخی داروهای ام‌اس هم به هر دارو ۱۱میلیون تومان رسیده است.

به گزارش فارس، مهدی محمدزاده افزود: مقوله دارو در کشور یک حساسیت ویژه دارد و در تمام جوامع از جمله ایران دارو یکی از کالاهای پر مصرف، اساسی و استراتژیک است. اگر چه 96 درصد داروهای مصرفی مردم در داخل تولید می‌شود اما حدود 50 درصد مواد اولیه دارویی صنعت داروی کشور از خارج وارد می‌شود.

وی ادامه داد:‌ واردات مواد اولیه دارویی به معنای ناتوانی صنعت داروی کشور نیست بلکه در کشورهای پیشرفته و حتی آمریکا و اروپا نیز وضعیت در مورد واردات مواد اولیه دارویی به همین شکل است، تولید همه مواد اولیه دارویی مقرون به صرفه نیست.

رئیس انجمن اقتصاد داروی ایران گفت:‌ 4 درصد داروی وارداتی کشور نیز اگر با ارز مرجع انجام شود در زمانی که دلار 900 تومان بود و تحریم نبودیم. سالانه به حدود یک میلیارد تومان ارز نیاز داشت و اکنون نیز سالانه باید حداقل یک میلیون و 200 هزار دلار ارز مرجع برای واردات این داروها اختصاص پیدا کند و برای واردات مواد اولیه هم سالانه به 1.5 میلیارد دلار ارز نیاز است و بنابراین کل سیستم دارویی کشور سالانه 2.7 میلیارد دلار ارز مرجع نیاز دارد تا بیماران با کمبود دارو مواجه نشوند.

وی ادامه داد: البته در شرایط بد اقتصادی هستیم اما از نظر دارو واقعاً تحریم نیستیم و شرکتهای بزرگ دارویی دنیا تمایلی برای نفروختن دارو به ایران ندارند و حاضرند همکاری کنند به شرط اینکه پول داروهایشان را به موقع دریافت کنند.

مهدی زاده گفت:‌ ایرادی که هم اکنون به سیستم دارویی کشور وارد است این است که یا ارز مرجع دارویی را کم اختصاص می‌دهند یا دیر اختصاص می‌دهند. دارو با کالاهای دیگر فرق می‌کند چون جایگزین ندارد اگر یک ماه یک ماده غذایی وارد نشود و در کشور نباشد مردم شکم خود را با یک غذای دیگر سیر می‌کنند و اتفاقی نمی‌افتد.

وی افزود: اما اگر ارز مرجع دارویی را که عمدتاً برای واردات مواد اولیه و واردات داروهای گرانقیمت ضد سرطان و صد بیمارهای خاص هزینه می‌شود ندهیم. به محض اینکه 10 روز کمبود ایجاد شود، سر و صدای آن بلند می‌شود.

وی ادامه داد: وقتی دارو گران می‌شود و اختلاف بین ارز مرجع و ارز آزاد زیاد است، اگر فردی دارویی را از خارج وارد کند باید قیمت دارو را بین 3 تا 4 برابر قیمت قبلی در بازار بفروشد. به عنوان مثال داروی ضد سرطان هرسپتین یک آمپول و دوز 150 میلی گرمی آن اگر با ارز مرجع وارد شود، قیمتش یک میلیون تومان است و در شرایط فعلی که برخی این دارو را با ارز آزاد وارد می‌کنند، با قیمت 3.5 تا 4 میلیون تومان به فروش می‌رسد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: بیمار سرطانی باید ماهانه 4 بار آن هم به مدت 6 ماه این دارو را تزریق کند و به این ترتیب باید ماهانه حدود 16 میلیون تومان برای این دارو هزینه کند و قطعاً هزینه‌های درمانی دیگری دارد و تا 20 میلیون تومان باید در ماه باید برای درمانش هزینه کند.

وی ادامه داد: هزینه یک داروی ام اس مانند آونکس و تایسبری نیز بین 10 تا 11 میلیون تومان شده است واقعاً پرداخت این هزینه‌ها در توان بیماران نیست. دولت باید این داروها را با ارز مرجع و تازه آن را هم با یارانه و قیمت حمایت شده در اختیار بیماران قرار دهد زیرا اکثر بیماران حتی توان پرداخت این داروها را با نرخ مرجع نیز ندارند.

مهدی زاده گفت: پرداخت سالانه 2.7 میلیارد دلار ارز دارویی برای دولت رقمی نیست. دولت باید این اعتبار را برای بیماران کنار بگذارد و به موقع تخصیص دهند زیرا حتی اگر یک ماه دارو کمبود داشته باشد اگر ماه بعد 10 برابر هم ارز دارو بدهند جبران نمی‌شود زیرا تعدادی از بیماران در همان یک ماه می‌میرند.

وی افزود: یک بیمار مبتلا به دیابت به انسولین نیاز دارد و اگر انسولین در بازار نباشد بیمار می‌میرد، شوخی ندارد و این وظیفه حاکمیت است که در این زمینه احساس مسئولیت کند و وظیفه خود را انجام دهد.

وی گفت: معنای عدالت در سلامت همین است که دارو به موقع و با قیمت مناسب در اختیار بیماران قرار گیرد. اگر پزشک تجویز کند که بیمار باید فلان داروی خارجی را تجویز کند نمی‌توان گفت که چون ارز نداریم حتماً باید داروی ایرانی مصرف شود. در مورد تلویزیون یا کالاهای دیگر می‌توانیم حتی مردم را مجبور کنیم جنس خارجی نخرند اما در مورد دارو نمی‌توان چنین بی‌عدالتی را در حق بیماران روا داشت./خبرگزاری فارس