دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

كشف اكسیژن در سطح یك قمر



 

 

اکسیژن

 

 

سفینه فضایی كاسینی كه مدتی به حال ركود رفته بود و چندی پیش فعالیت های خود را از سر گرفته در تلاش های اخیر خود یك اتموسفر بسیار نازك بنام فراسپهر (جو خارجی) را بدور رها قمر یخی زحل كشف نمود كه از اكسیژن و دی اكسید كربن تركیب شده است. این اولین باری است كه یك سفینه فضایی بصورت مستقیم مولكول های اكسیژن را در یك اتموسفر هر چند رقیق بدور یك دنیای دیگر غیر از زمین كشف می كند.

 

بر اساس تخمین ها چگالی اكسیژن در سطح رها حدود 5 تریلیون بار كمتر از اكسیژن موجود در اتموسفر زمین است. اما نتایج تازه نشان میدهد كه تجزیه این عناصر در سطح رها میتواند در تعیین میزان فراوانی مولكول های اكسیژن نقش داشته باشد كه در نتیجه چگالی سطح آن تقریبأ 100 مرتبه بیشتر از جو خارجی ماه زمین یا سیاره عطارد است. تركیب اكسیژن و دی اكسید كربن حتمأ در نتیجه فعل و انفعالات پیچیده شیمیایی در سطح اكثر اجرام یخی در عالم بوجود می آید.

 

بن تولیس از دانشمندان تیم كاسینی در موسسه تحقیقاتی جنوب شرق سانتیاگو می گوید: "نتایج تازه نشان میدهد كه فعل و انفعالات پیچیده شیمیایی با مشاركت اكسیژن میتواند در سراسر منظومه شمسی و یا حتی گوشه های دیگری از عالم یك امر كاملأ معمولی باشد. این گونه فعالیتی شیمیایی میتواند پیش شرط یا شرایط لازم برای حیات باشد. تمامی شواهد بدست آمده از سفینه فضایی كاسینی نشان میدهد كه رها بسیار سرد و خالی از آب مایع است كه برای گونه های حیاتی كه ما می شناسیم امر ضروری شمرده میشود".

 

انتشار اكسیژن از طریق پرتو افكنی سطح میتواند به ایجاد شرایطی كمك كند كه برای شكل گیری حیات در یك قمر یخی دیگری كه آب مایع زیر سطح آن وجود دارد. اگر اكسیژن و دی اكسید كربن از سطح یك قمر به گونه ی به اقیانوس های زیر سطح آن نفود كند، در آنصورت محیط مناسب و مهمان نوازی را برای تركیبات پیچیده تر فراهم می سازد و در نتیجه حیات شكل میگیرد. دانشمندان علاقمند هستند تا بدانند آیا شكل گیری حیات در اقمار یخی با یك اقیانوس امكان پذیر است، هر چند تا هنوز نشانه های از حیات در این گونه اقمار كشف نشده.

 

اتموسفر رقیق همراه با اكسیژن و دی اكسید كربن در قمر رها دومین قمر بزرگ زحل این دنیای یخی را در جایگاه ویژه در این منظومه كوچك قرار داده. تیتان یك اتموسفر غلیظ و انبوه متشكل از نیتروژن - متان و اندكی دی اكسید كربن و اكسیژن دارد.

 

 

 

سفینه فضایی كاسینی

 

اکسیژن

 

 

به گفته لیندا سپیلكر- دانشمند پروژه كاسینی ناسا " به نظر میرسد رها نسبت به تصورات گذشته ما بسیار جالب و مهم شده. یافته های كاسینی تنوع سرشاری را در اقمار زحل مشخص ساخته و نشانه هایی را در مورد چگونگی شكل گیری و تكامل آنها به ما میرساند.

 

 

 

سفینه فضایی گالیه

 

اکسیژن

 

 

اخترشناسان در گذشته هم بر اساس رصد های سفینه فضایی گالیله و هابل حدس میزدند كه رها یك اتموسفر رقیق مركب از اكسیژن و دی اكسید كربن دارد. از سوی دیگر رصد های كاسینی نشان داد كه اكسیژن در نتیجه بمباران اشعه فرابنفش خورشید از سطح حلقه یخی زحل فرار میكند. اما كاسینی با پرواز نزدیك به فاصله 101 كیلومتر از كنار رها توانست بصورت مستقیم حضور اكسیژن و دی اكسید كربن را در جو بیرونی این قمر یخی كشف كند.
منبع:parssky.com


ویدیو مرتبط :
كشف دریاچه هایی در زیر سطح قمر مشتری(اروپا)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

كشف یك فاكتوركلیدی دیگردربروزآلزایمر



 

 

كشف فاكتوركلیدی در بروز آلزایمر

 

 

دانشمندان به تازگی یك عامل اصلی دیگری را كشف كرده‌اند كه در تحلیل رفتن حافظه در بیماران مبتلا به آلزایمر موثر است.

 


پژوهشگران دانشگاه كالیفرنیا در بركلی یك فاكتور اضافی را شناسایی كرده‌اند كه در سبب شناسی بیماری آلزایمر نقش دارد و می‌تواند دلیل اولیه از دست دادن حافظه و سایرعملكردهای ذهنی در بیماران مبتلا به این اختلال مغزی باشد.

 


بویژه این محققان كه نتایج پژوهش خود را در مجله نیچر نوروساینس منتشر كرده‌اند نشان دادند كه پروتئین طبیعی «آمیلوئیدبتا» باعث از دست رفتن ارتباطات عصبی از طریق تخریب دندریت‌ها، خارهای دندریتی و سیناپس‌ها می‌شود.

 


آمیلوئید بتا پروتئینی است كه حملات و تهاجمات پروتئینی در نورونهای بیماران مبتلا به آلزایمر را شكل می‌دهد.

 


هرچند اثرات مهاجمان آمیلوئید بتا روی ریخت شناسی نورونها و ارتباطات نورونی بیش از این نیز تشریح شده بود اما این نخستین پژوهشی است كه نشان می‌دهد؛ مقادیر زیاد و بیش از حد این پروتئین طبیعی می‌تواند اثرات منفی روی نورونهای بیمار داشته باشد و با مورد هدف قرار دادن نورونهای همسایه، شبكه‌های بزرگ نورونها را از كار بیندازد.