دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

قوی‌ترین موتور 6 سیلندر دیزلی جهان در ب‌ام‌و 750d



اخبارعلمی,خبرهای علمی,ب ام و

به‌تازگی ب‌ام‌و پیشرانهٔ 6 سیلندر خطی 3 لیتری دیزلی خود را به چهار توربوشارژر مجهز کرده است که موجب شده قدرت آن به 400 اسب بخار و گشتاورش به 760 نیوتن متر افزایش‌یافته و قوی‌ترین موتور 6 سیلندر دیزلی جهان لقب گیرد.

 بیش از 450 نیوتن متر از گشتاور این موتور فقط در دور موتور 1000 rpm در دسترس قرار می‌گیرد درحالی‌که تمامی 760 نیوتن متر گشتاور آن در محدودۀ 2000 تا 3000 rpm ارائه می‌شود. این پیشرانه برای اولین بار بر روی مدل‌های Xdrive 750d و 750Ld Xdrive نصب‌شده است.

 

اخبارعلمی,خبرهای علمی,ب ام و

 

نسخهٔ قدیمی این موتور 3 لیتری که هنوز در مدل‌های M550 و X5 M50d استفاده می‌شود، مجهز به سه توربوشارژر است و 375 اسب بخار قدرت و 750 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این نسخه دارای دو توربوشارژر کم‌فشار کوچک به‌علاوهٔ یک توربوشارژر کم‌فشار بزرگ است درحالی‌که نسخهٔ جدید مجهز به چهار توربوشارژر کم‌فشار کوچک‌شده است. به گفتهٔ سازنده به‌کارگیری توربوشارژرهای کوچک موجب عملکرد بهتر آن‌ها در دور موتور پایین شده و درنتیجه تأخیر توربو از بین رفته و موتور پاسخ فوق‌العاده سریعی به فشردن پدال گاز نشان می‌دهد.

 

نیروی این موتور جدید توسط یک گیربکس استاندارد 8 سرعتهٔ اتوماتیک استپ ترونیک و سامانهٔ چهارچرخ محرک Xdrive به هر چهارچرخ منتقل می‌شود. ب‌ام‌و 750d با تکیه‌بر این موتور چهار توربو می‌تواند ظرف 4.6 ثانیه از سکون به‌سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد درحالی‌که مدل 750Ld که فاصلهٔ محوری بیشتری دارد در 4.7 ثانیه به این سرعت می‌رسد که 0.3 ثانیه سریع‌تر از سلف خود است. حداکثر سرعت هر دو مدل نیز به‌صورت الکترونیکی بر روی 250 کیلومتر در ساعت محدودشده است.

 

اخبارعلمی,خبرهای علمی,ب ام و

 

این ب‌ام‌وهای جدید نه‌تنها سریع‌تر و 5 درصد قوی‌تر از گذشته هستند بلکه مصرف سوخت کمتری به میزان 11 درصد نیز داشته و دی‌اکسید کربن کمتری تولید می‌کنند به‌گونه‌ای که به‌صورت ترکیبی بین 5.7 تا 5.9 لیتر در صد کیلومتر گازوئیل مصرف کرده و بین 149 تا 154 گرم دی‌اکسید کربن در هر کیلومتر تولید می‌کنند (بسته مدل خودرو و نوع لاستیک‌ها). مدل‌های جدید Xdrive 750d و 750Ld Xdrive در ایالات‌متحده عرضه نخواهند شد اما فروش آن‌ها از تیرماه امسال در اروپا آغاز می‌شود.

 

اخبار علمی - پدال


ویدیو مرتبط :
دراز ترین موتور جهان با 30 سیلندر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بزرگترین و قدرتمندترین موتور دیزلی جهان


در این ویدئو شاهد بزرگترین و قدرتمندترین موتور دیزل خواهیم بود. موتور دیزل گونه‌ای موتور درون‌سوز است که در آن از چرخه دیزل برای ایجاد حرکت استفاده می‌شود.

صبح بخیر: در این ویدئو شاهد بزرگترین و قدرتمندترین موتور دیزل خواهیم بود. موتور دیزل گونه‌ای موتور درون‌سوز است که در آن از چرخه دیزل برای ایجاد حرکت استفاده می‌شود. فرق اصلی آن با دیگر موتورها استفاده از احتراق در اثر تراکم است. در این گونه پیشرانه‌ها عمل انفجار صورت نمی‌گیرد، بلکه مخلوط سوخت و هوا در اثر تراکم بسیار بالا بدون جرقه زدن متراکم می‌شوند و دور اصلی این پیشرانه‌ها بر خلاف موتورهای بنزین سوز ۱۰۰ دور/دقیقه محسوب می‌گردند.

در صورت پخش نشدن ویدئو بر روی تصویر زیر کلیک کنید.

فیلم: بزرگترین و قدرتمندترین موتور دیزلی جهان