دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

قلبتان را بیشتر دوست بدارید



 

 

سلامت قلبتان را دست‌كم نگیرید! این عضو كوچك ولی حیاتی چنان اهمیتی دارد كه حتی اگر یك لحظه از كار بایستد یا كوچك‌ترین اختلالی در عملكردش به وجود آید، عوارضی چنان ناگوار ایجاد می‌كند كه 100 بار آرزو می‌كنید كاش از قبل به فكر این روزها بودید، اما افسوس‌خوردن فایده‌ای ندارد.

پس حالا كه قلبتان سالم است و مثل ساعت كار می‌كند، بیشتر به فكرش باشید. متاسفانه با وجود اطلاع‌رسانی‌های فراوان در این زمینه، مردم هنوز هم توصیه‌ها را جدی نمی‌گیرند و فكر می‌كنند این مشكلات فقط برای دیگران اتفاق می‌افتد، اما اگر بدانید بیماری‌های قلبی ـ عروقی اولین عامل مرگ و میر در كشور است و میانگین سن ابتلا به این بیماری‌ها كاهش یافته است، چگونه رفتار می‌كنید؟ همه این‌ موارد در حالی است كه با رعایت نكاتی ساده و با تغییر شیوه زندگی، می‌توان از بروز این بیماری‌ها پیشگیری كرد.

دكتر رسول خوشخوی، متخصص قلب و عروق در گفت‌وگو با «جام‌جم» با تاكید بر این واقعیت كه سن ابتلا به بیماری‌های قلبی ـ عروقی كاهش یافته است، توضیح می‌دهد: بخش اعظمی از بیماری‌های قلبی به بیماری‌های عروق كرونر مربوط می‌شود و به همین دلیل بهتر است درباره این مشكلات و روش‌های پیشگیری از بروز آن اطلاعات بیشتری داشته باشید.

وی می‌افزاید: عروق كرونر، عروقی هستند كه خون را به عضلات و ماهیچه‌های قلب می‌رسانند بنابراین اگر به هر دلیلی در این عروق انسدادی رخ دهد، موجب بروز بیماری‌های‌ خطرناكی مانند سكته قلبی می‌شود.

عوامل خطرساز برای سلامت قلب

دكتر خوشخوی با اشاره به عوامل خطر و مواردی كه به انسداد عروق كرونری كمك می‌كند، می‌گوید: با وجود این‌كه این موارد كاملا شناخته‌شده هستند، اما متاسفانه هنوز هم برخی از مردم چندان توجهی به آنها ندارند. سیگار كشیدن، فشار خون بالا، مبتلابودن به بیماری دیابت، چاقی، عدم تحرك و استرس‌ فراوان همگی عواملی هستند كه می‌توانند باعث انسداد عروق كرونری و در نتیجه بروز بیماری‌های قلبی شوند.

این متخصص بیماری‌های قلب و عروق می‌افزاید: متاسفانه در چند دهه اخیر میانگین سن ابتلا به بیماری‌های كرونری در كشور ما به حدود 42 ـ 40 سال رسیده ؛ در حالی كه در گذشته میانگین سن ابتلا به این بیماری‌ها بالای 60 سال بود.

دكتر خوشخوی درباره علل متفاوتی كه باعث كاهش سن ابتلا به این بیماری شده است، توضیح می‌دهد: به نظر می‌رسد سن شروع استعمال سیگار و دخانیات در كشور ما پایین آمده است و در دهه اخیر مردم از سنین بسیار پایین شروع به سیگاركشیدن می‌كنند.

به همین دلیل زمانی كه پس از گذشت چندین سال عوارض استعمال سیگار بروز می‌كند، افراد هنوز سن كمی دارند.

به عنوان مثال تصور كنید فردی كه از سن 15، 20 سالگی شروع به سیگاركشیدن می‌كند، وقتی به 40 سالگی می‌رسد با عوارض ناشی از آن روبه‌رو خواهد شد.

به گفته این پزشك متخصص، سیگار كشیدن خانم‌ها نیز عامل دیگری است كه باعث شده میزان ابتلای آنها به بیماری‌های عروق كرونری در دهه اخیر افزایش پیدا كند.

وی می‌افزاید: كار و زندگی ماشینی این دوره باعث كاهش فعالیت و تحرك مردم شده است. در حقیقت امروزه بیشتر كارها به صورت نشسته و پشت میز‌ها انجام می‌شود، علاوه بر این رفت‌ و آمد با خودرو و مترو نیز عاملی دیگر برای كاهش تحرك افراد است. همین مسائل باعث می‌شود چربی‌های مضر خون افزایش یافته و عوارض قلبی ـ عروقی ایجاد شود.

به گفته دكتر خوشخوی، مردم در این دوران فرصت كمتری برای صرف غذا در خانه دارند و به همین دلیل ترجیح می‌دهند بیشتر از غذاهای آماده‌ مانند فست‌فودها استفاده كنند.

در نتیجه با افزایش چربی خون، احتمال بروز این بیماری‌ها نیز بیشتر می‌شود. وی با اشاره به استرس‌های روحی و فكری خاطرنشان می‌كند: با ماشینی‌شدن زندگی، استرس‌های روحی و فكری هم بسیار بیشتر از قبل شده است و در صورتی كه این استرس‌ها به صورت مزمن روی فرد تاثیر بگذارد می‌تواند او را مستعد ابتلا به بیماری‌های عروق كرونر سازد. به گفته این پزشك متخصص، شناخت عوامل خطرساز نقش مهمی در كاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و پیشگیری از بروز آن دارد. همچنین باید توجه داشت به دلیل هزینه زیاد درمان بیماری‌های قلبی ـ عروقی، بهترین كار پیشگیری است.

علائم بیماری‌ را بشناسید

شاید مهم‌ترین مساله برای افراد، شناخت علائم و نشانه‌های بیماری باشد. دكتر خوشخوی در این ‌باره توضیح می‌دهد: علائم بیماری‌های كرونری متفاوت است، ولی بیشترین نشانه‌هایی كه بیماران مبتلا به این بیماری تجربه می‌كنند تنگی نفس‌ حین انجام فعالیت، احساس فشار، سوزش یا درد در ناحیه قفسه سینه و پشت جناغ است.

به گفته این متخصص قلب و عروق، احساس تپش قلب و ضعف زودرس نیز از دیگر علائم بیماری‌های قلبی است كه نیاز به بررسی و پیگیری دارد.

وی با اشاره به این كه دردها و نشانه‌های بیماری‌های قلبی با سایر بیماری‌ها تفاوت دارد، می‌گوید: معمولا علائم بیماری‌های قلبی با فعالیت تشدید می‌شود و با استراحت به نسبت بهبود می‌یابد، اما نكته مهم این است كه به محض مشاهده این علائم باید در اولین فرصت به متخصص قلب و عروق مراجعه كنید تا با معاینات دقیق‌تر ماهیت درد شناخته شود.

دكتر خوشخوی با بیان این كه مردم باید عوامل خطر بیماری‌های قلبی را بشناسند، توضیح می‌دهد: قطع مصرف سیگار و دخانیات، ورزش منظم، اجتناب از مصرف غذاهای چرب و فست‌فودها، كنترل وزن و كم‌كردن استرس‌ها در كاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی ـ عروقی و بیماری‌های كرونری موثر است..... / تحلیل : عصر ایران


ویدیو مرتبط :
راه اندازی آسان بات آموزشی "خود را دوست بدارید" - محمود معظمی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

لثه‌ های خود را دوست بدارید


دندان‌ها ممكن است از نظر ظاهر كاملا سالم به‌نظر برسند اما در اثر بیماری‌ بافت‌های نگاهدارنده، نه تنها لق شده و قابل استفاده نباشند بلكه عفونت ناشی از آن به سایر دندان‌ها و اعضای بدن از جمله قلب آسیب برساند به‌همین دلیل سلامت لثه‌ها بسیارحائز اهمیت است