دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

فیزیکدانان نور را به ماده تبدیل کردند



اخیار,اخبار علمی,تبدیل نور به ماده


 اخبار علمی - فیزیکدانان نور را به ماده تبدیل کردند

محققان امپریال کالج لندن موفق به تولید ماده از نور شدند.

به گزارش ایرنا از ساینس، ایده این پروژه به طور تئوری در سال 1934 مطرح شده بود و دانشمندان پیوسته به دنبال راهی برای اثبات آن بودند.

ایده اولیه این موضوع توسط دو دانشمند به نام های Breit و Wheeler در سال 1934 مطرح شد. این دو دانشمند پیشنهاد کردند که اگر دو ذره از نور، یعنی دو فوتون را باهم تداخل دهند، یک الکترون و یک پوزیترون تولید می شود.

این نظریه تا امروز در آزمایشگاه دیده نشد چرا که نیازمند ذرات سنگین پرانرژی بود؛ تا اینکه دانشمندان امپریال کالج لندن راهی برای اثبات این نظریه ابداع کردند. در این روش از ˈبرخورد دهنده فوتونˈ استفاده می شود و مربوط به فیزیک انرژی های بالاست.

این آزمایش شامل دو گام اساسی است؛ در گام اول، از یک لیزر بسیار قدرتمند برای تسریع حرکت الکترون ها استفاده می شود و در مرحله دوم، این الکترون ها شعله ور می شوند تا یک پرتو فوتون تولید شود که یک میلیارد پر انرژی تر از نور مریی است.

تئوری Breit-Wheeler آخرین قطعه از پازل فیزیک است که به دنبال راهی ساده برای تبدیل نور به ماده می گردد. قطعات دیگر این پازل مربوط به تئوری دیراک در سال 1930 و تئوری اینشتین در سال 1905 است.

نتایج این تحقیقات در شماره اخیر نشریه Nature Photonics منتشر شده است.
اخبار علمی - ایرنا

 


ویدیو مرتبط :
تبدیل شدن ماده ی آبگریز به آبدوست

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حذف کنکور پیام‌نور در انتظار مجوز کارگروه ماده 4



 حذف کنکور پیام‌نور,حذف کنکور مقطع کارشناسی دانشگاه پیام نور,دانشگاه پیام‌نور
حذف کنکور پیام‌نور در انتظار مجوز کارگروه ماده 4

قائم مقام رییس دانشگاه پیام‌نور از آمادگی این دانشگاه برای پذیرش دانشجو بدون برگزاری آزمون خبر داد و افزود: دانشگاه برای اجرای این طرح منتظر مجوز از کارگروه حذف کنکور است.

حسامی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه سال گذشته دانشگاه پیام نور موفق به حذف کنکور برای 5000 رشته محل شد، اظهارکرد: دانشگاه پیام‌نور برای سال جاری در 5000 رشته و محل دیگر بدون آزمون دانشجو می‌پذیرد، بنابراین دانشگاه برای پذیرش دانشجو بدون آزمون در 10 هزار رشته محل منعی ندارد و با مشکلی مواجه نیست.

وی افزود: این دانشگاه در سال گذشته کنکور را در مقطع کارشناسی در نخستین اقدام در 5000 رشته محل حذف کرد و در اقدام بعدی خواستار حذف کنکور در کل رشته محل های کارشناسی یعنی 10 هزار رشته محل است. این حرکت ارزشمند در راستای اجرای قانون حذف کنکور مصوب سال 86 صورت گرفته و مقرر شده بود که تا سال 92 اجرایی شود که خوشبختانه در سال 92 حداقل برای کل رشته محل‌های کارشناسی دانشگاه پیام نور مقدور شد./ایسنا