دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

فناوریهایی که به یاری پزشکان آمدند/جراحی از راه دهان/ تشخیص بیماری با خالکوبی....



فناوریهایی که به یاری پزشکان آمدند

جراحی از راه دهان/ تشخیص بیماری با خالکوبی/ پیش بینی زمان مرگ

ابداع تراشه ای برای اندازه گیری قند خون از اشک، خالکوبی روی دندان برای تشخیص بیماری ها، شیوه های نوین اسکن مغز و ساخت اعضای یدکی بدن از جمله برخی دستاوردهای عجیب فناوری بود که سال گذشته به کمک پزشکی آمدند.

ابداع تراشه ای جدید برای اندازه گیری قند خون از اشک

به گزارش خبرنگار مهر، محققان در سالی که گذشت، زیست حسگری را ساختند که شیوه ای غیرتهاجمی برای اندازه گیری میزان گلوکز خون است و می تواند یافته های خود را به طور بی سیم به تلفن همراه انتقال دهد.

این زیست حسگر به جای نمونه گیری از خون بیمار، می تواند با استفاده از دیگر مایعات بدن مانند عرق و اشک به طور مداوم میزان گلوکز خون را اندازه گیری کند. در حالیکه چنین حسگرهایی جدید نیستند اما مدل های قبلی اندازه بزرگی داشتند و انرژی زیادی مصرف می کردند. این زیست حسگر جدید حاوی یک تراشه 0.5 x 2 میلی متری است و انرژی کمتر از 100 میکرو آمپر با ولتاژ پنج ولت مصرف می کند.

 

فناوری,فناوری دنیای پزشکی,اخبار علمی

 

شبیه سازی مغز انسان

قدرت مغز انسان می‌تواند با هر ماشینی رقابت کند دانشمندان با استفاده از قدرتمندترین رایانه جهان اقدام به شبیه سازی مغز انسان کردند تا بتوانند به پاسخی برای بیماری‌های مغزی برسند. آنها اعلام کردند که برای ساخت مغز انسان باید تمام اطلاعاتی که تاکنون درباره کارکرد اسرار آمیز آن کشف کرده اند را ترکیب کنند و آن را با کوچکترین مولکولها و سلولها روی یک نمایشگر بازتولید کنند.

اگر این اقدام نتیجه بخش باشد می تواند کشف قابل توجهی در زمینه بیماریهای عصب شناختی چون آلزایمر و پارکینسون باشد و حتی چگونگی تفکر و تصمیم گیری انسان را روشن کند. این مغز قرار است در شهر دوسلدورف آلمان مستقر شود و دربرگیرنده هزاران تصویر سه بعدی خواهد بود که اطراف یک کابین سه بعدی قرار می گیرند تا دانشمندان بتوانند به صورت مجازی به بخشهای مختلف رفته و نحوه ارتباط آنها با هم را دریابند. این گروه طی 15 سال به دقت به مطالعه و تحقیق پرداخته اند تا یک رایانه شبیه ساز از قشای اصلی مغز بسازند.

کشف ژنی که زمان مرگ انسانها را پیش بینی می کند

دانشمندان یک نوسان ژنی را کشف کردند که به قدری می‌تواند بر ساعت بدنی انسان تأثیر بگذارد که حتی زمان روزی که بیشترین احتمال مرگ فرد وجود داشته باشد را پیش بینی می‌کند.

محققان ابراز امیدواری کرده اند که درنهایت بتوان از این نتایج برای تشخیص زمانی استفاده کرد که بیماران سکته ای و یا بیماران قلبی باید داروی خود را برای بیشترین تأثیر مصرف کنند یا زمانی که بیمار باید در بیمارستان باشد و به دقت و از نزدیک مورد بررسی و آزمایش قرار گیرد.

نخستین تصاویر از نقشه سه بعدی مغز

دانشمندان دانشگاه هاروارد سال گذشته روشهای جدیدی با فناوری پیشرفته توسعه دادند تا بتوانند داخل مغز انسان را با استفاده از رزونانس مغناطیسى بررسی کنند.

جان ودین استادیار پرتو شناسی دانشکده پزشکی هاروارد اظهار داشت: اسکنهای رنگین کمانی از مغز نشان دهنده نخستین چشم انداز حقیقی به گذرگاه های 100 میلیون سلولی مغز انسان و نحوه کارکرد آن است.

 

فناوری,فناوری دنیای پزشکی,اخبار علمی

 

مغزی که ما با اسکنهای متعارف طی همه سالها نگاه می کردیم مغز واقعی نیست ما تنها سایه ای از سطح آن را مشاهده می کنیم.

حسگری به اندازه یک مژه برای درمان سرطان

محققان حسگر کوچکی ابداع کرده اند که می تواند با دقت بسیار زیادی تومورهای سرطانی را نظارت و درمان کند؛ این شیوه نوید بخش ارائه درمانهای موثرتر سرطان در آینده است.  این ابزار که به اندازه یک مژه است به تومور بیمار ایمپلنت می شود و به پزشکان امکان می دهد تا با اطلاع از مکان و زمان منطقه مورد نیاز، به رادیو درمانی و شیمی درمانی اقدام کنند و احتمال بهبود بیماری را افزایش می دهد.

 

فناوری,فناوری دنیای پزشکی,اخبار علمی

 

محققان دانشگاه ادینبورگ قرار است این تراشه های مینیایتوری را طی یک پروژه پنج ساله بسازند و پس از آن نیز آزمایش های بالینی انجام شود. در نهایت این پژوهشگران امیدوارند تراشه هایی بسازند که قابلیت انتقال دوزهایی از داروهای شیمی درمانی را مستقیما به تومور داشته باشد.

ابداع چسب دارویی به جای تزریق

محققان چسب پوستی ابداع کرده اند که با تزریق انسولین از طریق پوست می تواند جایگزین مناسبی برای تزریق روزانه این هورمون در افراد مبتلا به دیابت باشد.این چسب پوستی که از فناوری پیشرفته الکترونیکی برخوردار است، حاوی انسولین کافی برای نیاز چندین روزه بیمار است. این سیستم در واقع شامل یک دستگاه صوتی می شود که بر روی این چسب قرار می گیرد و این ترکیب بر روی پوست قرار داده می شوند.

 

فناوری,فناوری دنیای پزشکی,اخبار علمی

 

این سیستم امواج صوتی ارسال می کند که منافذی را بر روی پوست می گشاید و دارو را به سرعت وارد جریان خون می کند.

ترمیم جمجمه انسان با فناوری چاپ سه بعدی

جراحان آمریکایی 75 درصد از جمجمه یک بیمار را با ایمپلنتی که از طریق فرایند چاپ سه بعدی ساخته شده است، جایگزین کردند.

شرکت اکسفورد پرفورمنس متریال اعلام کرد جراحی انجام شده نخستین موردی است که در آن یک بیمار ایمپلنتی را دریافت کرد که به شیوه چاپ سه بعدی و با استفاده از پلیمر عملکرد بالا، به طور اختصاصی فقط برای او ساخته شده بود.

 

فناوری,فناوری دنیای پزشکی,اخبار علمی

 

تولید قلبهای مصنوعی با عملکرد بالا

محقق ایرانی بخش مهندسی زیست پزشکی در بیمارستان بریگهام و زنان موفق به تولید قطعات نوآورانه قلب شده که از فناوری نانو برای ارتقای رسانایی مواد در تحریک شکل‌گیری بافت قلب مورد استفاده قرار می گیرد.

تولید این قطعات فوق باریک قلب، علم پزشکی را یک گام به تولید بافتهای مصنوعی با عملکرد بالا که برای درمان قلب آسیب دیده یا سایر اندامها نزدیک تر می کند. این قطعات بافت قلبی از یک بستر هیدروژل استفاده می کند که با نانوماده تقویت می شود و به آن نانو لوله های کربنی گفته می شود.

چاپ اعضای بدن با جوهر زیستی

محققان آمریکایی در حال کار بر روی زیست چاپگرهای سه بعدی هستند تا بتوانند قطعات جایگزین برای عضو و بافت های آسیب دیده و خراب شده بدن خلق کنند.

قرار است سیستم های بافت زنده در ساخت و اصلاح فرایندهای چاپ سه بعدی مختلف مهندسی شود که برای ساخت عضو و بافت ضروری اند. یکی از امیدوار کننده ترین فعالیت های تحقیقاتی چاپ زیستی لوزالمعده حساس به گلوکز است که می توان آن را در آزمایشگاه رشد داده و به هر جایی در درون بدن پیوند زد تا میزان گلوکز را خون را تنظیم کند.

 

فناوری,فناوری دنیای پزشکی,اخبار علمی

 

خالکوبی دندان برای تشخیص بیماری های خطرناک

محققان دانشگاه پرینستون در آمریکا طرح خالکوبی دندان با استفاده از رشته های ابریشمی و سیم های طلایی را اجرا کردند تا از این طریق بتوان به تشخیص بیماری های خطرناک کمک کرد.

در این شیوه یک ابزار بیسیم بسیار کوچک به مینای دندان چسبانده می شود تا مواد شیمیایی موجود در تنفس و بزاق به صورت به روز شده و زمان واقعی انتقال داده شود. دانشمندان که از این ابزار برای تشخیص باکتری هایی که موجب عفونت های جراحی و زخم معده می شوند استفاده کردند، اظهار داشتند از این ابزار تشخیصی می توان برای تشخیص ویروس ها نیز استفاده کرد.

تهیه نخستین اطلس ماده سفید مغز

نخستین اطلس از میکروساختار ماده سفید مغز انسان تهیه شد که نتایج نهایی این پروژه قابلیت تغییر چهره علوم عصبی و پزشکی را طی دهه آینده دارد.

این پروژه که توسط محققان اروپایی انجام شده به فناوری پیشرفته MRIتکیه دارد و بودجه 2.4 میلیون یورویی آن توسط برنامه فناوری های نوظهور و آینده اتحادیه اروپا تامین شده است.این اطلس جدید تصاویر سه بعدی تهیه شده از اسکن های MRIمغز 100 داوطلب را ترکیب می کند.برای این هدف، محققان شیوه های MRIپیشرفته ای را ارائه کردند که دقت و جزئیات بی سابقه ای را فراهم می کند.

این اطلس جدید فرایندهای غیرممکن بررسی های دشوار هر دو میلی متر از بافت مغزی را با میکروسکوپ شبیه سازی می کند و این در حالی است که مغز دست نخورده باقی می مانند. آنچه که در این اطلس نوین و بدیع است، نقشه برداری از ویژگی های میکروسکوپی ( مانند میانگین اندازه سلول و تراکم آنها) درون ماده سفید مغز است که حاوی فیبرهای عصبی است و اطلاعات را در سراسر مغز زنده انتقال می دهند.

جراحی آپاندیس از راه دهان

یکی از راه‌هایی که پزشکان اخیرا برای ممانعت از ایجاد شکافهای پوستی برای درمان اندامهای داخلی مورد استفاده قرار داده‌اند استفاده از روزنه‌های داخلی مانند خارج کردن آپاندیس از راه دهان بوده است. در این روش به جای ایجاد شکاف روی پوست از روزنه های طبیعی بدن مانند دهان، مجاری ادراری، رحم و رکتوم استفاده می کنند تا به اندامهای داخلی دسترسی داشته باشد و آنها را خارج و یا ترمیم کنند.

از این روش تاکنون برای برداشتن آپاندیس، کیسه صفرا، پروستات و بیماری های کلیوی استفاده شده است. در این روش ابزارهای برش رباتیک جدید مورد استفاده قرار می گیرد که راه خود را در بدن باز کرده و دامنه این تکنیک را افزایش می دهند. با پیشرفتهای بیشتر در رباتیک پزشکی می توان جراحی های پیشرفته تری را از طریق روزنه های طبیعی انجام داد. این روش علاوه بر جراحی بدون زخم، درد را به علت محدود شدن و کوچک شدن بریدگی و همچنین کاهش خطر عفونت می تواند در سراسر جهان مورد توجه قرار گیرد./مهر

 


ویدیو مرتبط :
ماجرای مراکز خالکوبی غیر مجاز در ایران و گرفتن بیماری

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

راههای تشخیص بیماری ایدز-مراحل بیماری




 

با کاهش قدرت سیستم دفاعی به مرور زمان بدن آماده ابتلا به عفونتها و سرطانهایی می شود که به طور معمول در مردم عادی دیده نمی شوند ، این بیماریها بصورت بیماریهای ریوی ، اسهالهای شدید و مزمن ،‌ تبهای طولانی ، کاهش وزن ،‌ اختلالات شخصیتی،‌ بیماریهای مغزی وپوستی خود را نشان می دهند که درنهایت منجر به مرگ فرد مبتلا خواهد شد.

 

● علائم اصلی ایدز:


▪ كاهش وزن بیشتر از ۱۰ درصد

▪ اسهال مزمن بیشتر از یك ماه

▪ تبهای متناوب یا ثابت بیش از یك ماه

 

● علائم فرعی:


▪ سرفه پایدار به مدت بیش از یك ماه

▪ عفونت پوستی منتشر همراه با خارش

▪ تبخالهای عود كننده

▪ برفك دهانی

▪ عفونت تبخالی مزمن پیشرونده و منتشر

▪ بزرگ شدن عمومی غدد لنفی آلودگی به ویروس ایدز دلیل ابتلا به بیماری ایدز نیست ولی سرانجام تقریباً بطوراجتناب ناپذیری به بیماری ایدز منتهی می شود.

یكی از اولین راه های شناخت یك بیماری، شناخت علائم و مراحل مختلف سیر بیماری است. با این شناسایی می توان از گسترش و توسعه بیماری در مراحل اولیه پیشگیری نمود. علائم آلودگی بیماری ایدز بسیار پیچیده است و دارای مراحل چندی است كه الزاماًهمه آنها در افراد آلوده مشاهده نمی شود.

 

این مراحل عبارتند از:

 

 

● مرحله اول عفونت حاد:


در اغلب موارد در صورتی كه تعداد كافی ویروس ایدز وارد بدن فردی شود ، بعد از چند هفته علائمی نظیر تب ، گلودرد،بزرگی غدد لنفاوی، درد مفاصل و عضلات ، سر درد، ضعف و بی حالی، بی اشتهایی ، تهوع و استفراغ، كاهش وزن، اسهال و گاهی دانه های جلدی و یا تظاهرات عصبی ظاهر میگردد. این علائم اختصاصی نبوده و شباهت كاملی با نشانه های بسیاری از بیماریهای دیگر دارد. چون خود بخود ظرف یك تا دو هفته بهبودی حاصل میگردد ، كمتر اتفاق می افتد كه بیماری دراین دوره تشخیص داده شود. بعلاوه از هنگام ورود ویروس ایدز تا مثبت شدن نتیجه آزمایشگاهی كه نشانگر آلودگی فرد است حدود ۲ تا ۱۲ هفته و گاهی تا۱۶ ماه طول می كشد. در این فاصله زمانی ، فرد، آلوده بوده و ممكن است سایرین را آلوده كند.

 

 

● مرحله دوم بدون علامت:


پس از بهبودی خود بخودی مرحله حاد، بیمار وارد مرحله بدون علامت می شود كه بر حسب نوع ویروس آلوده كننده از۱۰تا ۱۷ سال طول می كشد. در این مدت شخص آلوده هیچگونه علامتی از بیماری را بروز نمی دهد و به ظاهر كاملاً سالم است ولی برای دیگران آلوده كننده می باشد. این مرحله نزد كودكان كوتاهتر است و در این مرحله شخص دیگران را مبتلا می كند. در این دوره آزمایش خون مثبت است. كنترل انتشار ویروس در این مرحله مشكل می باشد.

 

 

● مرحله سوم بزرگی منتشر و پایدار غدد لنفاوی:


دراین مرحله غدد لنفاوی به صورت بزرگ شده و به شكل قرینه و بدون درد در بیش از دو نقطه بدن بجز ناحیه كشاله ران ظاهر می شود حداقل ۳ماه باقی می مانند.

 

 

● مرحله چهارم مرحله قبل از ایدز و حالات وابسته به ایدز:


قبل از بروز علائم نهایی ایدز در بیمار ، عوارضی ظاهر می شود كه به آن علائم مربوط به ایدز می گویند و عبارتند از

▪ كاهش وزن بیشتر از۱۰درصد وزن سابق

▪ اسهال به مدت بیشتر از یك ماه

▪ تب به مدت بیشتر از یك ماه

▪ عرق شبانه

▪ خستگی، بی حالی و ضعف

این علائم را مقدمه استقرار كامل ایدز كه پایان طیف بیماری می باشد ، به حساب می آورند. در برخی موارد، بی قراری، بی اشتهایی، دل درد، سردرد وجود دارد و تغییرات عصبی منجر به از دست دادن حافظه و آسیب اعصاب محیطی می شود. این علائم معمولاً متناوب است ولی كاهش وزن در اكثر بیماران وجود دارد و پیشرونده هم می باشد. بسیاری از بیماران در این مرحله دچار ضایعات پوستی، مخاطی و ضایعات دائم و یا عود كننده دهنی و یا ناحیه تناسلی به علت ویروسهای مختلف می شوند.

 

 

● مرحله پنجم ایدز:


ایدز به مرحله نهایی آلودگی ایدز گفته میشود. در این مرحله به علت كاهش شدید قدرت دفاعی بدن، شخص، مستعد ابتلا به بسیاری عفونتهای و سرطانها می شود كه علائم بسیار متنوعی دارند و درنهایت بیمار را از پای در می آورند.