دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

فضانوردان چگونه در شرایط بی‌وزنی، وزنه می‌زنند؟



فضانوردان,نحوه ورزش کردن فضانوردان,تردمیل فضایی

فضانوردان چگونه در شرایط بی‌وزنی، وزنه می‌زنند؟
فضانوردان مستقر در ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) برای حفظ تناسب اندام و جلوگیری از ضعف استخوان و توده عضلانی نیازمند انجام تمرینات مستمر ورزشی در فضا هستند، اما فضانوردان چگونه می توانند در شرایط بی‌وزنی ورزش کنند؟

هر کدام از فضانوردان مستفر در ایستگاه فضایی روزانه دو ساعت را به انجام ورزش اختصاص می دهند؛ یک ساعت شامل استفاده از دوچرخه ثابت یا تردمیل است و یک ساعت دیگر به تمرینات مقاومتی مانند وزنه برداری اختصاص دارد.
بلند کردن یک وزنه 45 کیلوگرمی در شرایط میکروگرانشی با شرایط زمین کاملا تفاوت دارد و این وزن در فضا چندان سنگین به نظر نمی‌رسد؛ به همین دلیل فضانوردان برای انجام تمرینات مقاومتی باید از یک دستگاه مخصوص که انجام تمرینات در گرانش طبیعی را شبیه‌سازی می‌کند، استفاده کنند.


«کریس هدفیلد» فضانورد سرشناس کانادایی شرایط حفظ تناسب اندام و انجام تمرینات ورزشی در طول پنج ماه حضور در ISS را تشریح کرده است.

 

فضانوردان,نحوه ورزش کردن فضانوردان,تردمیل فضایی

 

دستگاه ورزشی مقاومتی پیشرفته (ARED) ایستگاه فضایی از مقاومت سیلندرهای پیستون خلأ برای شبیه سازی تمرین در شرایط گرانش زمین استفاده می کند.این دستگاه ورزشی دارای پیستون های بزرگ خلأ است و با کمک آن، انجام تمرینات بدنسازی از جمله پرس سینه، اسکات و وزنه زدن برای فضانوردان فراهم می شود.
انجام این تمرینات مقاومتی به افزایش قدرت و حجم توده عضلانی فضانوردان در طول اقامت در شرایط بدون جاذبه منجر شده و به تطبیق پذیری سریع تر بدن پس از بازگشت از فضا کمک می کند.


فضانوردان پس از بازگشت از فضا بدلیل تغییرات فیزیولوژیک و ضعف عضلانی، تا چند ماه در راه رفتن و حفظ تعادل دچار مشکل هستند و باید تمرینات مختلفی از جمله راه رفتن در استخر را برای بهبود وضعیت خود انجام دهند.

 

فضانوردان,نحوه ورزش کردن فضانوردان,تردمیل فضایی

 تردمیل فضایی TVIS

 

فضانوردان,نحوه ورزش کردن فضانوردان,تردمیل فضایی

تردمیل فضایی C.O.L.B.E.R.T

 

منبع:isna.ir


ویدیو مرتبط :
زندگی فضانوردان ناسا در حالت بی وزنی-NASA astronauts living

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واترپلولیست های لیگ برتری به آب می زنند



هفته نخست دور رفت نوزدهمين دوره رقابتهاي واترپلو قهرماني باشگاه‌هاي ليگ برتر كشور از فردا /جمعه/ با برگزاري3 ديدار پيگيري مي‌شود.ايرنا، پس از وقفه‌اي دو ماهه فصل جديد مسابقات ليگ برتر واترپلو از روز جمعه اول آبان با برگزاري 3ديدار باقي مانده هفته اول اين رقابتها دنبال  خواهد شد.

بر اين اساس دو ديدار در اهواز اين هفته برگزار مي‌شود كه در نخستين ديدار نفت و گاز اميديه (مقام سوم فصل گذشته ليگ برتر واترپلو) ميزبان تربيت بدني فارس خواهد بود و در بازي دوم نيز تيم هيات شناي خوزستان پذيراي دانشگاه آزاد تهران است.

در سومين و آخرين ديدار هفته نخست ليگ برتر در اصفهان تيم فولاد ماهان سپاهان تيم چهارم فصل قبل به مصاف هيات شناي زنجان خواهد رفت.خاطر نشان مي‌شود در تنها ديدار برگزار شده از هفته نخست رقابتهاي ليگ برتر واترپلو، تيم نفت و گاز گچساران قهرمان فصل قبل اين رقابتها با نتيجه7بر8 مغلوب تربيت بدني گيلان شد .تا نوزدهمين دوره اين رقابتها با شگفتي آغاز شود.

بر اساس گزارش فدراسيون شنا، شيرجه و واترپلو، نوزدهمين دوره رقابتهاي ليگ برتر واترپلو با شركت ‪ ۸تيم نفت و گاز اميديه، تريبت بدني فارس، هيات شناي خوزستان، دانشگاه آزاد تهران، فولاد ماهان سپاهان، هيات شناي زنجان، نفت و گاز گچساران و تربيت بدني گيلان در يك گروه به صورت ديدارهاي رفت و برگشت برگزار مي‌شود