دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

علت قهوه ای شدن مواد غذایی و راههای جلوگیری از آن



جلوگیری از واکنش قهوه ای شدن,علت قهوه ای شدن مواد غذایی, اثرات مفید واکنش میلارد

افزایش درجه حرارت به شکل مشخصی باعث تسریع واکنش میلارد می گردد

 

چرا مواد غذایی قهوه ای می شوند؟!

وقوع واکنش های قهوه ای شدن در مواد غذایی مختلف از جمله گوشت، ماهی، میوه و سبزی در زمان های پخت، فرآوری و نگهداری باعث کاهش ویژگی های حسی محصول، در نتیجه بروز تغییراتی در رنگ، عطر، طعم و خواص تغذیه ای آنها می گردد. این تغییرات معمولاً باعث محدود شدن زمان ماندگاری محصولات غذایی می شود.

 

انواع واکنش های قهوه ای شدن

واکنش های قهوه ای شدن در مواد غذایی از نظر شیمیایی به دو گروه تقسیم بندی می شوند: 1 ـ واکنش های قهوه ای شدن آنزیمی 2 ـ واکنش های قهوه ای شدن غیر آنزیمی.

 

واکنش قهوه ای شدن آنزیمی
گروه اول یا واکنش های قهوه ای شدن آنزیمی، در محصولاتی چون زردآلو، سیب، هلو، گلابی، موز، انگور و سبزیجاتی مانند سیب زمینی، قارچ، کاهو و فرآورده های دریایی مانند میگو رخ می دهد. ایجاد برش و پوست کندن و یا آسیب دیدگی و له شدگی این محصولات باعث آزاد شدن آنزیم پلی فنولاز موجود در بافت آنها می شود، این آنزیم در حضور اکسیژن ها باعث اکسیده شدن ترکیبات مونوفنولی مواد غذایی نامبرده و ایجاد ترکیبات جدیدی به نام کینون ها می شود. کینون ها در نهایت باعث تولید پیگمان های رنگی قرمز و قهوه ای و رنگی شدن مواد غذایی می گردند.

 

راه های جلوگیری از بروز قهوه ای شدن آنزیمی

یکی از راه های جلوگیری از بروز قهوه ای شدن آنزیمی در میوه جات و سبزیجات جلوگیری از تماس اکسیژن با بافت آسیب دیده می باشد. برای مثال قرار دادن سیب زمینی پوست کنده در داخل آب، همچنین قرار دادن میوه و سبزی در یخچال هم از بروز این واکنش جلوگیری می کند. در صنعت هم از روش های مختلفی برای جلوگیری از این واکنش استفاده می شود. مانند غیر فعال کردن آنزیم یا جلوگیری از تماس اکسیژن با محصول. البته وقوع این واکنش در تهیه محصولاتی چون چای، قهوه و کاکائو مفید و مطلوب می باشد، زیرا رنگ، عطر و طعم مطلوب برای فرآورده ایجاد می نماید.

 

واکنش قهوه ای شدن غیر آنزیمی
نوع دیگر واکنش های قهوه ای شدن، واکنش قهوه ای شدن غیر آنزیمی می باشد که به چندین روش ممکن است رخ بدهد:
الف) کاراملیزاسیون یا پیرولیز قندهای موجود در مواد غذایی در اثر حرارت بالا، که باعث بروز رنگ قهوه ای در ماده غذایی می شود و ترکیب رنگی حاصله همان کارامل شناخته شده می باشد که در صنایع غذایی به عنوان رنگ دهنده کاربرد دارد.

 

ب) نوع دوم واکنش قهوه ای شدن غیر آنزیمی ناشی از تجزیه گرمایی اسید اسکوربیک موجود در ماده غذایی می باشد که می تواند در حضور هوا و یا شرایط بی هوازی رخ بدهد. وقوع این واکنش باعث تخریب کامل این ویتامین ضروری می گردد.

 

ج) نوع سوم و مهمترین نوع واکنش قهوه ای شدن غیر آنزیمی واکنش میلارد (نام کاشف فرانسوی واکنش ) می باشد. این واکنش در طیف وسیعی از مواد غذایی مانند انواع نان و بیسکویت، کیک ها، مغزها و گوشت ها رخ می دهد و فرآورده های ناشی از آن وارد رژیم غذایی روزانه افراد جامعه می شود.

 

از زمان کشف واکنش قهوه ای شدن در سال 1912 توسط میلارد، دانشمندان علوم غذایی بر روی مکانیسم های قهوه ای شدن، اثرات آن بر خواص ارگانولپتیکی، ظاهری، شیمیایی و صنعتی غذاها تحقیقات بسیاری را انجام داده اند، ولی اثرات آنها در تغذیه و سلامت انسان کمتر مورد توجه بوده است.

 

قهوه ای شدن غیر آنزیمی یا واکنش میلارد در علم غذا بسیار مهم می باشد و نتیجه آن می تواند مطلوب یا نامطلوب باشد. واکنش میلارد بیشتر میان پروتئین ها و قندهای احیاکننده موجود در غذا انجام می گیرد و در نهایت به ایجاد ترکیبات رنگی و برخی مواد طعم زا در ماده غذایی منتهی می گردد. واکنش میلارد در برخی مواد که رنگ و طعم ناشی از آن مهمتر می باشد، مانند تشکیل پوسته نان مفید، ولی در قهوه ای شدن شیر استرلیزه شده و تبخیر شده نامطلوب می باشد. تغییرات تغذیه ای ناشی از واکنش میلارد شامل تغییر در متابولسیم پروتئین ها، اختلال در متابولیسم مواد معدنی، بروز مسمومیت، تولید مواد موتاژن و کارسینوژن و تخریب اسید اسکوربیک می باشد.

 

 

واکنش میلارد,جلوگیری از واکنش میلارد, علت قهوه ای شدن مواد غذایی

متابولیت های حاصل از واکنش میلارد برای بدن سمی می باشند

 

تاثیر واکنش میلارد در کاهش ارزش تغذیه ای پروتئین ها :
واکنش میلارد به چند طریق باعث کاهش ارزش تغذیه ای و کفایت پروتئینی مواد غذایی می گردد. اول اینکه این واکنش بین اسید آمینه آزاد پروتئین ها و یک قند احیاء کننده مانند گلوکز موجود در مواد غذایی رخ می دهد، بنابراین اسید آمینه درگیر در این واکنش، ارزش تغذیه ای خود را از دست می دهد. برای مثال ایجاد رنگ قهوه ای در پوسته نان نشان دهنده ی وقوع این واکنش بین پروتئین گندم (گلوتن) با کربوهیدرات هایی مانند گلوکز می باشد. در این میان اسید آمینه لیزین به دلیل دارا بودن گروه آمین آزاد به سهولت در این واکنش وارد شده و نابود می گردد.

 

به طوری که میزان نابودی این اسید آمینه طی پخت نان 25 درصد، در بیسکویت 61 درصد و درشیر خشک حدود 40 درصد می باشد. از آنجایی که لیزین یک اسید آمینه ضروری است و بعضی از مواد غذایی به طورطبیعی دچار کمبود آن می باشند، نابود شدن آن طی نگهداری یا فرایند کردن مواد غذایی به ویژه در طبقات اجتماعی آسیب پذیر مسأله ساز می باشد.

 

تاثیر بر هضم پروتئین ها :
در اثر ایجاد اتصال بین اسید آمینه پروتئین و عامل احیاء کننده کربوهیدرات، قابلیت هضم پروتئین ها کاهش یافته و بدین ترتیب ارزش پروتئینی مواد غذایی کم می گردد. ترکیبات جدید حاصله قابل شناسایی برای آنزیم های هضمی نمی باشند.

 

تاثیر بر آنزیم های پپتیداز:

برخی از ترکیبات به دست آمده از واکنش میلارد از فعالیت آنزیم های پروتئولیتیک مانند آنزیم های پپسین، تریپسین و کربوکسی پپتیداز جلوگیری می کنند. بنابراین واکنش میلارد نه تنها مستقیماً با درگیر کردن برخی از پروتئین ها ارزش غذایی را کاهش می دهد، بلکه از هضم سایر پروتئین های موجود در غذا هم که وارد این واکنش نشده اند، جلوگیری می کند.

 

تخریب اسید اسکوربیک :
در غذاهایی که مستعد واکنش میلارد می باشند، معمولاً تخریب اسید اسکوربیک به طور کامل انجام می شود.

 

اختلال در متابولیسم مواد معدنی :
پیگمان های قهوه ای پلیمریکی که طی واکنش میلارد تولید می شوند ( ملانوئیدن ها )، به صورت عوامل باند شونده با کاتیون های فلزی عمل می کنند که از این طریق بر فراهم زیستی مواد معدنی اثر می گذارند. نشان داده شده است که رژیم های حاوی فرآورده های میلارد باعث اختلال در جذب کلسیم و افزایش دفع ادراری آن شده اند، بنابراین مصرف مواد غذایی که دستخوش واکنش میلارد شده اند، جذب مواد معدنی موجود در رژیم غذایی را کاهش می دهد.

 

مسمومیت زایی فراورده های میلارد :
متابولیت های حاصل از واکنش میلارد برای بدن سمی می باشند و عوارض متعددی را ممکن است سبب شوند، برای مثال کاهش وزن، نکروز کبدی، هپاتومگالی ( بزرگ شدن کبد ) و نفرومگالی ( بزرگ شدن کلیه ) در موش های تغذیه شده با غذاهای حاوی فرآورده های میلارد گزارش شده است. تحقیقات در مورد اثر مسمومیت زای آنها در مورد انسان در حال انجام می باشد.

 

موتاژن زایی و سرطان زایی فرآورده های میلارد :
فراورده های ناشی از واکنش میلارد در سیستم های آزمایشگاهی باعث بروز سرطان و جهش های ژنتیکی شده است که موتاژن زایی فراورده های میلارد مربوط به قسمت آلکیل ایمیدیازول این فرآاورده ها و آمین های آروماتیک (که از طریق حرارت دادن آمینواسیدها تولید می شوند )می باشد.

 

تاثیر متقابل واکنش میلارد و اکسیداسیون چربی ها :
واکنش میلارد و پراکسیداسیون چربی ها دو واکنش مهم شیمیایی می باشند و معمولاً با هم تداخل دارند. لیپیدها به دلیل توانایی اکسید شدن در واکنش میلارد تاثیرگذار هستند، همچنین فرآورده های میلارد بر اکسیداسیون چربی موثرند. این فرآورده ها در برخی حالات باعث تسریع اکسیداسیون و در مواقعی باعث کاهش سرعت آن می شوند.

 

اثرات مفید واکنش میلارد :
در کنار تاثیرات مضر واکنش میلارد خواص مفیدی هم برای آن ذکر شده است که اکثراً کاربرد صنعتی دارند، برای مثال برخی از فرآورده های واکنش میلارد خاصیت آنتی اکسیدانی بسیار قوی دارند و مانع اکسیداسیون LDL در بدن می شوند و عامل موثری در جلوگیری از آترواسکلروز و سایر بیماری های ناشی از استرس اکسیداتیو می باشند. همچنین برخی از ترکیبات به دست آمده از واکنش میلارد باعث بهبود و تخفیف عوارض ناشی از هیلکوباکترپیلوری در مدل های تجربی شده است و می توان آنها را جایگزین درمان دارویی فعلی نمود.

 

نتیجه گیری:
همان طوری که می دانیم، هدف از تغذیه تنها مصرف یک فرآورده غذایی نیست، بلکه این فرآورده از لحاظ کیفی نیز باید دارای ویژگی های خاصی باشد و در کنار رنگ، طعم و خواص ظاهری مطلوب، دارای خواص تغذیه ای مناسبی هم باشد، چه بسا فرآورده هایی که از لحاظ ظاهری تمامی ویژگی های محصول مورد نظر را دارا هستند، ولی فاقد ارزش تغذیه ای قابل توجهی می باشند و حتی گاهی مضر هم هستند. یکی از واکنش هایی که در سطح وسیعی در حین فرآوری مواد غذایی رخ می دهد، واکنش میلارد است.

 

عوامل متعددی در بروز واکنش میلارد نقش دارند، از جمله روش پخت مواد غذایی و درجه حرارت مورد استفاده، به طوری که کباب کردن در دمای 225 درجه سانتیگراد و سرخ کردن در دمای 177 درجه سانتیگراد، باعث افزایش سرعت وقوع واکنش می شوند و بعد از آنها ، روش های برشته کردن و آب پز کردن قرار می گیرند. بنابراین آب پز کردن مواد غذایی روشی ایمن برای تهیه مواد غذایی می باشد. در بین عوامل موثر در سرعت واکنش میلارد، درجه حرارت پخت و روش پخت موثرتر از زمان پخت می باشند. افزایش درجه حرارت به شکل مشخصی باعث تسریع واکنش میلارد می گردد.


خشک بودن ماده ی غذایی و کم بودن رطوبت هم از دیگر عوامل تسریع کننده واکنش میلارد است و این امر دلیل دیگری بر ترجیح روش آب پز کردن نسبت به سایر روش ها می باشد، همچنین واکنش میلارد در PH خنثی تسریع می شود و با کاهش PH به سمت اسیدی از سرعت واکنش کاسته می شود. بنابراین می بایست در تغذیه روزمره سعی شود در کنار انتخاب ماده اولیه مناسب از روشی ایمن جهت فرآوری مواد غذایی استفاده گردد تا از تشکیل ترکیبات مضر جلوگیری شده و ارزش تغذیه ای ماده غذایی هم بالا برود.


منبع :

مجله دنیای تغذیه
rasekhoon.net

 


ویدیو مرتبط :
مواد غذایی یا مواد شیمیایی؟!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بهترین روش نگهداری از مواد غذایی



 

 

میوه و سبزیجات

 

نگهداری میوه وسبزیجات :


شما می توانید میوه ها وسبزیجات خود را تا مدتی به خوبی نگهداری کنید، بدون اینکه خراب شوند. طریقه ی نگهداری میوه ها و سبزیجات عبارتند از:

 

1- شما می توانید کاهو را داخل روزنامه بپیچید و در داخل کیسه فریزرگذاشته و داخل یخچال قرار دهید. هفته ها به همین صورت کاهو تازه می ماند.

 

2- تمام میوه ها داخل روزنامه برای مدت طولانی تازه می ماند(انگور- سیب- گلابی و...)

 

3- خیار را می توانید بشوئید. سپس آنرا کاملاُ خشک کنید. داخل ظرف در بسته قرار داده و داخل یخچال بگذارید. برای مدت طولانی تازه می ماند.

 

4- سبزی خوردن را هم می توان مانند خیار نگهداری کرد و همچنین داخل پارچه درون یخچال هم تازه می ماند.

 

 

نگهداری سیب زمینی

 

نگهداری سیب زمینی :


1- چند عدد سیب درختی لابه لای سیب زمینی ها بریزید ، سیب زمینی ها تازه می ماند .

 

2- می توانید روی سیب زمینی ها را با پارچه ی مشکی بپوشانید تا مانع رسیدن نور به آن ها شود . با این روش نیز سیب زمینی ها تازه می ماند .

 

 

نگهداری غوره

 

نگهداری غوره :


اگر غوره تازه دوست دارید می توانید غوره را از خوشه جدا کنید داخل ظرف ریخته و روی آن آبغوره بریزید البته باید توجه داشته باشید که ، حتماٌ داخل یخچال نگهداری کنید . به این روش غوره غوره می گویند .

 

 

نگهداری رطب

 

نگهداری رطب :


اگر از جمله ی کسانی هستید که رطب بیشتر از خرما دوست دارید ، برای نگهداری و ذخیره ی رطب آن را داخل ظرف در بسته ریخته و داخل فریزر بگذارید ، هم تازه می ماند و هم اینکه یخ نمی بندد و همیشه می توانید رطب تازه داشته باشید .

 

 

نگهداری زرشک

 

نگهداری زرشک :


برای نگهداری زرشک آن را داخل فریزر قرار دهید هم تازه می ماند و هم یخ نمی بندد .

 

 

نگهداری هویج

 

نگهداری هویج :


برای نگهداری هویج و چغندر آن ها را داخل صندوق ریخته و روی آن شن نرم بریزید بطوریکه به هم نچسبند و از هم فاصله داشته باشند .

 

 

نگهداری آرد

 

نگهداری آرد :


آرد را باید در جای خشک و تاریک نگهداری کنید تا از خراب شدن آن جلوگیری شود .

 

 

نگهداری روغن


نگهداری روغن :


برای نگهداری روغن از ظروف شیشه ای استفاده نکنید . ظروف سفالی یا لعابی برای اینکار مناسبتر است . اگر خواستید از ظروف شیشه ای استفاده کنید از شیشه ای استفاده کنید ، که رنگ آن تیره و کدر باشد .

 

 

نگهداری چای

 

نگهداری چای عطری :


اگر در خانه از چای عطری استفاده می کنید برای اینکه بعد از مدتی چای ، عطر خود را از دست ندهد چای را داخل ظرف در بسته نگهداری کنید و اگر از خود پاکت چای استفاده می کنید ، پاکت چای را داخل کیسه ی پلاستیکی قرار دهید و در کیسه را محکم گره بزنید ، تا عطر آن تا آخر باقی بماند .

 

 

نگهداری نان

 

نگهداری نان :


1- اگر داخل کیسه ی نان یک پر ساقه کرفس بگذارید نان مدت بیشتری تازه می ماند .

 

2- می توانید نان ها را داخل پلاستیک فریزر قرار داده و داخل فریزر نگهداری کنید . در موقع لزوم نان ها را از فریزر خارج کرده و داخل سینی با حرارت کم ، گرم کنید .

 

 

نگهداری حبوبات

 

چند نکته در مورد نگهداری حبوبات :


1- لابه لای حبوبات چند برگ از درخت گردو قرار دهید .

 

2- حبوبات را با نمک فراوان مخلوط کنید .

 

3- حبوبات را داخل فریزر نگهداری کنید .

 

4- می توانید حبوبات را فقط یک جوش داده ( آب را جوش آورده حبوبات را داخل آب جوش بریزید تا یک جوش بخورد ) داخل آبکش ریخته و آنرا خشک کنید به هیچ عنوان دچار آسیب دیدگی نمی شوند (روش قدیمی ها)

 

 

نگهداری کیک

 

چند نکته در مورد نگهداری کیک :


اگر قسمتی از کیک معمولی را خورده اید و بقیه ی آنرا می خواهید نگهداری کنید یک تکه نان را آب بزنید و روی کیک قرار دهید . و آنرا در جعبه بگذارید و در یخچال قرار دهید . رطوبت نان سبب می شود کیک تازه بماند . در صورتی که کیک شما میوه ای است چند قاچ سیب کنار آن بگذارید و داخل یخچال قرار دهید .

 

 

نگهداری کیک خامه ای

 

روش نگهداری کیک خامه ای :


کیک خامه ای را داخل جعبه ی کیک قرار دهید سپس جعبه را داخل کیسه پلاستیک گذاشته در آن را محکم ببندید و در یخچال قرار دهید . کیک خامه ای درون فریزر نیز تازه می ماند .

 

 

 

نگهداری بیسکویت

 

روش نگهداری بیسکویت :


اگر می خواهید بیسکویت شما ترد و شکننده باشد و صدای مخصوص خود را داشته باشد . چند حبه قند داخل جعبه بیسکویت بیندازید . در ضمن هرگز بیسکویت را قوطی یا پاکت پلاستیکی قرار ندهید .

 

 

نگهداری سبزیجات

 

خشک کردن و نگهداری سبزیجات :


بیشتر خانم ها سبزیها را بصورت خشک استفاده می کنند . باید در نظر داشته باشید که سبزیها را حتماٌ در سایه خشک کنید تا تغییر رنگ ندهند . در ضمن سبزیهای خشک را نباید بیشتر از شش ماه نگهداری کرد . زیرا کهنه می شوند و خاصیت خود را ز دست می دهند .

 

 

نگهداری پنیر

 

نگهداری پنیر :


برای جلوگیری از خشک شدن پنیر ، دستمالی را که با سرکه مرطوب کرده اید دور پنیر بپیچید.

 

 

نگهداری ذرت

 

نگهداری دانه ذرت :


دانه ذرت را در داخل فریزر نگهداری کنید . با اینکار از چروک شدن ذرت جلوگیری می شود . قبل از اینکه دانه های ذرت را بو بدهید ، کمی آب سرد روی آن بریزید .

 

 

نگهداری کشک

 

نگهداری کشک :


برای نگهداری کشک سائیده می توانید کشک ها را داخل قالب جا یخی ریخته و داخل فریزر بگذارید ، تا یخ ببندد . سپس آنها را از قالب جدا کرده داخل کیسه فریزر ریخته و داخل فریزر نگهداری کنید و در موقع لزوم از آن استفاده کنید .

 

 

نگهداری آبلیمو

 

نگهداری آبلیمو در یخچال :


اگر شیشه آبلیمو را در یخچال می گذارید حتماٌ درب آنرا ببندید چون باعث می شود که عمر یخچال کوتاه شود .

 

 

نگهداری قارچ

 

نگهداری قارچ :

قارچ را نباید شست بلکه باید آنرا داخل پاکت کاغذی بسته بندی و در فریزر نگهداری کنید اگر قارچ را داخل کیسه پلاستیک بگذارید خراب می شود .