دانش و فناوری


2 دقیقه پیش

گرفتن ویزای انگلیس در ایران

از زمانی که اخذ وقت سفارت انگلیس در تهران ممکن شد، بسیاری از مشکلات متقاضیان این ویزا نیز به فراموشی سپرده شد. اگر چه هنوز هم بعضی از متقاضیان این ویزا، به جهت تسریع مراحل ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...

عرضه دستگاه ضدتعریق توسط محققان کشور/ درمان بیماری در منزل



گروهی از پژوهشگران یکی از شرکتهای دانش وابسته به دانشگاه تهران، دستگاه خانگی برای درمان بیماری هایپر هیدروزیس (تعریق زیاد) عرضه کردند که قادر است با استفاده از روش یون تراپی در طی 12 جلسه بیمار را برای مدت 3 تا 6 ماه درمان کند.

مهدی عباسی- مجری طرح در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به بیماری "هایپر هیدروزیس" گفت: افراد مبتلا به این بیماری دچار تعریق بیش از اندازه هستند به گونه ای که آب بدن خود را دائما از دست می دهند. برای درمان این بیماری از روشهای تزریق بوتاکس و یا روشهای جراحی استفاده می شود.

وی با بیان اینکه این بیماری پس از درمان، مجددا عود می کند، اظهار داشت: در روشهای جراحی اقدام به قطع عصب می شود که این امر منجر می شود که عمل تعریق در سایر قسمتهای بدن صورت گیرد از این رو استفاده از این روش برای بیمار اقتصادی نیست.

عباسی بهترین شیوه برای درمان این بیماری را استفاده از روشهای یونیزاسیون دانست و ادامه داد: در این راستا پروژه تحقیقاتی اجرایی کردیم و موفق به طراحی و ساخت دستگاهی برای درمان بیماری هایپر هیدروزیس شدیم.

مجری طرح با اشاره به جزئیات این دستگاه توضیح داد: این دستگاه دارای بخشهایی چون پاور، کنترل کننده و خروجی است. واحد خروجی این دستگاه به بدن متصل می شود و در ظرف مخصوصی آب ریخته می شود و با عبور جریان از داخل آن، آب یونیزه می شود و یونهای باردار مسیر غدد عرق را مسدود می کند.

وی با تاکید بر اینکه در مکانیزم تعریق اختلاف پتانسیل سطح زیرین و بیرونی پوست موجب عمل تعریق می شود، خاطر نشان کرد: دستگاه طراحی شده نیز بر این اساس عمل و اقدام به معالجه بیماران می کند. بیماران برای رفع مشکل تعریق باید 12 جلسه از این دستگاه استفاده کنند.

عباسی به زمان بازگشت بیماری اشاره کرد و یادآور شد: عمل تعریق برای دفع سموم و تامین رطوبت مورد نیاز پوست لازم است از این رو این روش درمانی برای افراد مبتلا پس از 6 جلسه مراحل اولیه بهبودی مشاهده می شود و پس از 12 جلسه تعریق به حالت طبیعی برمی گردد ولی بسته به شرایط بدنی فرد چون پرکاری غدد تیروئید و قرارداشتن در شرایط استرس زا از 3 تا 6 ماه بیماری مجددا عود می کند.

این محقق با بیان اینکه این دستگاه از سوی کشور آلمان اختراع و عرضه شده است، یادآور شد: در این طرح تحقیقاتی موفق عرضه نمونه خانگی آن شدیم و بیمار می تواند با خرید این دستگاه اقدام به درمان بیماری در منزل کند.

عباسی با بیان اینکه این دستگاه در حال طی مراحل اخذ تاییدیه از سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران است، ادامه داد: تاکنون دو مرحله تست را پشت سر گذاشته و در حال حاضر در حال انجام تست های نهایی است..... / خبرگزاری مهر


ویدیو مرتبط :
نگران نباشید بیماری افسردگی با دستگاه TMS درمان می شود.

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

موفقیت محققان‌کشور در درمان سوختگی‌های عمیق



اخبار,اخبارعلمی, درمان سوختگی‌های عمیق


 اخبار علمی  - موفقیت محققان‌کشور در درمان سوختگی‌های عمیق

محققان دانشگاه امیرکبیر موفق شدند برای اولین بار در کشور نانو داربست‌های دو بعدی و سه بعدی زیستی جهت استفاده در سوختگی‌های عمقی و زخم‌های دیابتیک تولید کنند.

دکتر شیوا اسبدی، مجری طرح نانو داربست‌های دو بعدی و سه بعدی زیستی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این که در سوختگی‌های درجه دو عمقی و درجه سه و همچنین زخم‌های دیابتیک علاوه بر لایه اپیدرم، لایه درم و هیپودرم نیز از بین می‌رود، تصریح کرد: معمولا افرادی که دچار این آسیب‌ها می‌شوند، به دلیل از دست دادن قسمت عمیقی از بافت پوست، عدم اکسیژن‌رسانی مناسب، عفونت و ... دچار مرگ می‌شوند؛ چرا که هزینه درمان‌های پیشرفته برای این نوع از آسیب‌ها بسیار بالا است.

وی به توضیح جزییات طرح خود و همکارانش پرداخت و گفت:‌ در این طرح با استفاده از فناوری‌های موجود در ایران و همچنین با استفاده از مفاهیم و فناوری‌های مهندسی بافت پیشرفته، نانو داربست دو بعدی و سه بعدی طراحی و ساخته شد که برای این نوع از آسیب‌ها بسیار موثر و مقرون به صرفه است.

اسبدی افزود:‌ با توجه به بررسی‌ها و آنالیزهای درون شیشه‌ای و درون تنی حیوانی، این نوع از فناوری برای آسیب‌های عمیق و اسکارهای شدید بسیار سودمند است و بدون تشکیل بافت فیبروزی، باعث ایجاد بافت جدید و سه بعدی پوست می‌شود.

رییس دپارتمان کوآنتوم دانشگاه امیرکبیر درخصوص دیگر مزیت‌های این طرح با بیان این که طرح نانو داربست‌های دو بعدی و سه بعدی زیستی با استفاده از مواد کاملا طبیعی تهیه شده که کاملا در دسترس است، گفت: این موارد با پوست انسان سازگاری کامل دارد و علائم پاتوفیزیولوژیک ایجاد نمی‌کند.

وی افزود: روند بهبودی در این محصول نسبت به روش‌های درمان‌ عادی بسیار سریع و نسبت به نمونه‌های مشابه خارجی مقرون به صرفه است.

پژوهشگر دانشگاه امیرکبیر خاطرنشان کرد: این سازه نانو داربستی در آسیب‌های بافتی نظیر آسیب‌های عمیق پوستی از جمله سوختگی‌های عمیق و زخم‌های دیابتیک استفاده فراوانی دارد.

به گفته اسبدی، نانو داربست‌های دو بعدی و سه بعدی زیستی جهت استفاده در سوختگی‌های عمقی و زخم‌های دیابتیک در دست تجاری‌سازی است.


  اخبار علمی  - ایسنا